Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Nyt kun pyörää laitetaan samalla kertaa talviteloille ja valmistellaan kesäkautta varten, niin hyvä olisi kiinnittää huomiota sellaisiin paikkoihin koneessa, jotka mahdollisesti vikaantuessaan jättävät välille. Perushuollot toki tehdään joka tapauksessa, hihnat, tulpat, öljyt, ym ja tämän lisäksi polttoaineensuodatin ja kytkin menee nyt vaihtoon. Mutta koska aikomuksena on ensi kesänä ajaa muutakin kuin nurkkapyöritystä, niin mitkä osat noin 45.000 km ajetusta pyörästä kannattaa vaihtaa minimoidakseen hinausautokyydin riskin? Vai onko sellaisia? Itselle tulee mieleen bensapumppu, jännitteensäädin ja sytkäpuola: ovatko kulutusosia vai herran hallussa, kestääkö 50 tkm vai 100 tkm? Ei nyt ihan vain leikillään viitsisi satasten osia vaihtaa, mutta jos ovat sellaisia, jotka joka tapauksessa menevät vaihtoon seuraavien aikojen saatossa, niin mieluummin tekee suosiolla nyt… Onko asiasta enemmän tietävillä edes valistunutta arvausta, että tämä tai tuo osa kestää suurin piirtein X kilometriä/tuntia/vuotta?

    Tässä tapauksessa pyörä on Monster 1000 S, mutta sama voimalinja lienee pääpiirteissään ainakin aikansa Multistradassa.
    Ducati Monster 1000 S.i.e
  2. #2
    Hops.

    Vähän menee asian vierestä, ku mulla oli yhen kesän S4R monsteri. Siinä matkan katkaisi jännitteen säädin aikalailla +40tkm. Juurisyy siinä kai on regulaattorin sijoitus huonosti tuulettuvassa paikassa penkin alla. Porukka on kai siirrellyt niitä ilmavampiin paikkoihin.

    -Ile-
  3. #3
    Minulla oli aikaisemmin ST3 ja Monster 1000 ie.
    Mainitsemillasi perushuolloilla ainakin itse uskaltaisin hyvin lähteä reissuun.
    Molemmilla pyörillä käyty Euroopassa ilman murheita.
    ST:ssä kilometrejä oli reilut 60tkm ja Monsterissakin yli 50tkm.
    Ainut mikä keskeytti matkan oli bensan loppuminen Monsterilla. Tankilla pääsi aika tarkkaan 230km.
    Moto Guzzi California 1400
  4. #4
    Lainaa ileumi kirjoitti Katso viesti
    Hops.

    Vähän menee asian vierestä, ku mulla oli yhen kesän S4R monsteri. Siinä matkan katkaisi jännitteen säädin aikalailla +40tkm. Juurisyy siinä kai on regulaattorin sijoitus huonosti tuulettuvassa paikassa penkin alla. Porukka on kai siirrellyt niitä ilmavampiin paikkoihin.

    -Ile-
    Joo tuota olen kuullut muualtakin. Miten tuo muuten oireili? Kerrasta koneet seis ja homma siinä vai toimiko jäähdyttyään tovin?
    Ducati Monster 1000 S.i.e
  5. #5
    Kylläpä se oli kerrasta ruumis. Uuden tilasin Briteistä Electrexiltä. VFR-800 Hondassa tms. käytetään noita samoja regulaattoreita.
  6. #6
    asentamalla sellainen usb töpseli jossa on jännitemittari josta näkee latausjännitteen. Sillä huomaa latauksen ongelmat ajoissa. ja ainakin niin, että jos lataus hajoaa niin sen voi huomata ja vähentää valoja yms ja päästä vielä jonkun matkaa. jollain kaasaripyörällä jossa pelkkä sytkä voi päästä pitkällekkin.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  7. #7
    Moro

    Mulla SS1000DS:llä jäänyt matkanteko kahdesti: yksi kerta johtui hajonneesta bensapumpusta (minkä huomioitkin), toinen hajonneesta ECU:sta. Tuolloin kone kävi vain yhdellä sylinterillä, juurisyytä ei koskaan selvinnyt - voi olla, että johtui esim. sytytyspuolasta. Nämäkin tapahtui kahtena ensimmäisenä ajokautena, sen jälkeen ei ole mitään huomionarvoisia vikoja ollut. Kohta alkaa kymmenes kesä, ajettu n. 70k. Kestävä kone tuo on kun muistaa pitää huolta.
  8. #8
    Lainaa Orkk1s kirjoitti Katso viesti
    Mulla SS1000DS:llä jäänyt matkanteko kahdesti: yksi kerta johtui hajonneesta bensapumpusta (minkä huomioitkin), toinen hajonneesta ECU:sta. Tuolloin kone kävi vain yhdellä sylinterillä, juurisyytä ei koskaan selvinnyt - voi olla, että johtui esim. sytytyspuolasta..
    Viime kesänä törmäsin vakiokorjaamolla erääseen ST4:een josta oli ECU-hajonnut. Ilmeisesti pyörää oli yritetty käynnistää mäkistartilla akun ollessa kaput.

    Asentajan mukaan mitään ruiskulla varustettua menopeliä ei kannata mäkistartilla käynnistellä. Halvemmalla selviää ostamalla suosiolla uuden akun. Muistaakseni jännitepiikki oli ollut syypää mikä käräytti ECU:n.
    CB 125T-80 > Freccia C12R-90 > GPZ 500R-85 > GS 450-82 > GPz 750-83 > GPZ 500S-88 > RF900R-95 > DL650-04 > Thunderbird 900 Sport-98 > VFR 800 VTEC-04 > BT 1100-04 > GSF 650-08 > ST4s-04 > DL650-10
  9. #9
    Lainaa Rupsu kirjoitti Katso viesti
    Viime kesänä törmäsin vakiokorjaamolla erääseen ST4:een josta oli ECU-hajonnut. Ilmeisesti pyörää oli yritetty käynnistää mäkistartilla akun ollessa kaput.

    Asentajan mukaan mitään ruiskulla varustettua menopeliä ei kannata mäkistartilla käynnistellä. Halvemmalla selviää ostamalla suosiolla uuden akun. Muistaakseni jännitepiikki oli ollut syypää mikä käräytti ECU:n.
    Mielenkiintoista, täytyy pitää mielessä. En ole kuullut ennen, olisi kiinnostavaa tietää miksi mäkistartti voi aiheuttaa tuollaista ruiskukoneissa. Jos tätä lukee sähköinsinööri tai joku muuten asiaan vihkiytynyt, valaiskaa ihmeessä.

    Mulla pystysylinteri putosi pois pelistä moottoritiellä, ei käynnistyksen yhteydessä.
  10. #10
    Mielenkiintoista, täytyy pitää mielessä. En ole kuullut ennen, olisi kiinnostavaa tietää miksi mäkistartti voi aiheuttaa tuollaista ruiskukoneissa. Jos tätä lukee sähköinsinööri tai joku muuten asiaan vihkiytynyt, valaiskaa ihmeessä.
    Liian korkea jännite murhaa elektroniikan aika helposti. Tosin pyörän akku toimiin aika hyvin jännitepiikkien tasaajana, jos on edes jotenkin kunnossa. En kyllä oikein usko sitä, että mäkistartti yksinään olisi syypää ECUn kärähtämiseen, jos lataus ja kaikki muut pyörän sähköt on kunnossa. Moottoripyörissä ja yleensäkin ajoneuvoissa elektroniikka yms. pitäisi kyllä olla aika hyvin suojattu "käyttäjän virheitä" vastaan. Tietty jos lataussäädin on rikki niin lie mahdollista, että sieltä pääsee pyörän virtapiiriin liian korkeaa vaihtojännitettä, joka voi aiheuttaa harmeja. Mutta sama ilmiö luultavasti tapahtuisi myös normaalisti startatessa eikä pelkästään mäkilähdössä.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  11.  
  12. #11
    Viime kesänä kun Corsenerolla käytin pyörää ecun säädössä nii kattelin ku siinä pöydällä oli vino pino ducatin ecuja. Japi sanoi että näistä magneti marellin ecuista menee vanhemmuuttaan puolien ohjain sököksi. Sitä odotellesa
    2021 Beta RR 250 racing