Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 72:sta
  1. #1
    Suunnitelmissa olisi adventurepyörän hankinta ja vaihtoehtojahan löytyisi; Kerro omat kokemuksesi?

    Ajatuksissa on nyt pyörinyt BMW F800GS & F850GS, Triumph Tiger 800, Tenere 700 tai jopa Tracer. Muitakin saa toki esitellä.

    Pituutta ohjastajalla rajoittavat 168cm joten taitaa Tenere jäädä haaveeksi..

    Kertokaa kuitenkin omat kokemuksenne!

    BMW R1200GS -14
    Sea-Doo GTX 230
    ex.
    Yamaha R1 -04
    Suzuki SV650 -06

  2. #2
    Bemareita on ymmärtääkseni paljon valmiiksi madallettuina ja Tigeristakin on 2015 eteenpäin Lrh eli low ride height -versio. Tigeria pystynee madaltamaan linkustosta itsekin, mutta tuosta en ole varma.

    Varsinainen valinta lienee enemmän ajopaikoista ja kuskin mieltymyksistä kiinni. Bemari on varma ratkasu, mutta ehkä vähän tylsä. Triumphin triple on hieno moottori ja T7 on varmasti eniten offroadiinkin soveltuva.

    Itselläni on ekan genin Tiger ja kyllä mie siitä tykkään suuresti. Aika hankaliin paikkoihin silläkin pääsee ja kaverin avulla poiskin. Itse olen persjalkanen 177 cm pitkä mut penkki on kyllä tuossa yläasennossa aina. Tiger on aika yläpainoinen tankki täynnä, joka hankaloittaa käsittelyä paikallaan.

    Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
    Triumph Tiger XC -11

    Tarinoita motukkaretkiltä: http://tommitravels.blogspot.fi/
  3. #3
    KTM 1290 Super Adventure.
    Supermoto
  4. #4
    jos englanti taipuu niin vertailuja löytyy tubesta esim https://youtu.be/rGCIKP9w7DE
    noissa harvoin dumataan mitään pyörää täysin eikä varmaan syytäkään mutta ehkä jotain piirteitä saa esille.

    käytännössä kaikkiin pyöriin on saatavailla madallettuja penkkejä; jos ei itse valmistajalta niin joltain lukuisista istuimiin erikoistuneista firmoista. seat concepts tulee ekana mieleen

    Myös jousituksen madalluskittejä on. Niitä silmälläpitäen kannatta tutkia mikä rakenne pyörän takajousituksessa on. Jos toteutettu linkuilla niin madallusosien hinta on kymmenien eurojen hintaluokassa ja asennus yksinkertainen. Jos taas on "suora" jousitus eli rungon ja takahaarukan välissä pelkkä iskari ilman mitään vivustoja niin madallusta varten iskarin joutu vaihtamaan / modaamaan mikä tulee hintoihinsa. Etujousituksessa pienen madalluksen voi tehdä putkien laskemalla, isommat tarvinnevat uudet jouset. Touratech ei varmaan ole edukkain paikka hankkia jousitusta mutta sieltä vakoilemalla pääsee ainakin käsitykseen mitä olis saatavilla.

    Jos suunnitelmissa ei ole kovin brutaaleja seikkailuja niin hieman katupyörämäisempi (ja siten matalampi) malli kuten Suzuki V-Strom 650 voi olla käytännön tosielämässä ihan riittävä. Että etupyörä olis 19-tuumanen ja valuvanteella ei tarkoita että olis käyttökelvoton esim. suomalaisella soratiellä. Varsinkin jos rengastukseksi valitsee hieman alkuperäistä röpelömpää.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  5. #5
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    Jos suunnitelmissa ei ole kovin brutaaleja seikkailuja niin hieman katupyörämäisempi (ja siten matalampi) malli kuten Suzuki V-Strom 650 voi olla käytännön tosielämässä ihan riittävä. Että etupyörä olis 19-tuumanen ja valuvanteella ei tarkoita että olis käyttökelvoton esim. suomalaisella soratiellä. Varsinkin jos rengastukseksi valitsee hieman alkuperäistä röpelömpää.
    Suzukin etu saattaa olla (jos on niin köyhä kuin mä) vähävikaisuus ja kohtuuhintaiset huollot, josta en kyllä sinänsä tiedä, kun oon huoltanut itse. No, edellisen omistajan huoltokulut olivat Suzukissakin aika korkeat. Yhden Bemaristin kanssa verrattiin joitakin kuluja, niin sanoi pettyneensä Bemarin laatuun. Hälle oli sattunut kai maanantaikappale. Sanoi, että Tenere olisi houkutteleva seuraava pyörä. Ja se, mikä mulle maksoi v-stomissa 35€, oli maksanut 10 kertaa enemmän Bemarissa. Laadusta saa maksaa

    Kotarilla kerran kokeilin, niin se täytyy myöntää, että soratietie tuntui asfaltilta , mutta korkeutta oli paljohkosti siihen, mihin olen tottunut. Ja maavara riittävä.

    Sitten jos hankalammille metsäpoluille mielii, niin v-strom on painavahko ja varsinkin matala maavara voi osoittautua hankalaksi. Mutta jos ei ihan metsään mene, niin kyllä tällä soratiet surauttelee mukavasti läpi! Itsellä viimeksi eturenkaana michelin anakee wild ja takarenkaana adventure. Oli silti vähän herkästi lipsuva tunne, kun ajelin kostealla savihiekkatiellä.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  6. #6
    Teneret ja Bemarit on vakiona aika korkeita. Mutta saahan niitä kai madallettuna. Itsellä on Bemari enkä koskaan metsässä käy, joskus soralla vähän. Se on pitkälti kiinni että mihin käyttöön se on tulossa. Jos käyttö on valtaosin tourinkia, ja silloin tällöin sorasurautus niin ihan hyvin käy myös V-Strom, vanha Tikru ja esim. Varadero. V-Strom saattaa jopa olla vakiona vähän matalampi istua. Tonninen Africa Twin on myös mun mielestä aika kapea penkki että sitä kautta kannattaa ainakin koeistua. 1200 Tenere on yhtä korkea kuin muutkin, raskas mutta muuten ongelmaton. Mulla oli semmoinen ennen eikä mitään vikaa milloinkaan, kun muisti vaan kiristää pinnat silloin tällöin. Eniten mikä minua on ketuttanut noissa matkaenduroissa on äärettömän huono aerodynamiikka autostradalla. Sadan kilsan jälkeen tuntuu kuin olisi pää ollut jossain vatkaimessa tms.
  7. #7
    Matalammalle kuskille voisi V-Stromi tosiaan olla varsin passeli sorapeli. Bemarin 700 ja 750 Gessut on kanssa vähän matalampia.
    Kyllähän se mataluus matalan maavaran muodossa sitten itsestään äkkiä ilmoittaa jos innostuu riehumaan mutta semmoisessa peruskäytössä tuskin on ongelma.
  8. #8
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    KTM 1290 Super Adventure.
    Nykyisestä ääs-mallista saa perän laskettua napista, kätevää vertikaalisesti rajoitetuimmille. Satulan ja tappien väliä on myös lyhennetty jolloin pitemmät pojat joutuu ostelemaan korkeampia satuloita ja tappien tiputussarjoja mutta sopii tollasena kai paremmin lyhkäsemmillekin. Muuten aika kivan oloinen laite, joku päivä minä vielä sellaisen hommaan kunhan saan lietsottua itselleni tarpeeksi kovan mopokuumeen.
    KTM 1290 Super Adventure S
  9. #9
    Lainaa nnikoa kirjoitti Katso viesti
    Suunnitelmissa olisi adventurepyörän hankinta ja vaihtoehtojahan löytyisi; Kerro omat kokemuksesi?

    Ajatuksissa on nyt pyörinyt BMW F800GS & F850GS, Triumph Tiger 800, Tenere 700 tai jopa Tracer. Muitakin saa toki esitellä.

    Pituutta ohjastajalla rajoittavat 168cm joten taitaa Tenere jäädä haaveeksi..

    Kertokaa kuitenkin omat kokemuksenne!

    Riippuu paljon siitä mikä sun budjetti on. Että kannattaako ees haaveilla KTM:stä jne
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki SV 1000 N K4
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  10. #10
    Kävin kesällä kokeilemassa 890 adv-kotaria ja tykkäsin kovasti. Olisin voinu ottaakin mutta budjetti tuli käytettyä jo viime keväänä. Hieno moottori ja vakaa käytös, painopiste tuntui olevan alhaalla (sellainen tuntuma tuli hidasajossa). Ottaisin ehdottomasti tämän mieluummin kuin 1290:n.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  11. #11
    1290:stä ainoa kokemus on kun setvittiin miten sitä kannattaa nostaa pystyyn. 890 nousee minulta kun pidän kahvoista kiinni ja nostan samalla kun itse nousen, 1290 pani hakemaan hyvää tekniikkaa. Kyllä sen hyvällä tekniikalla nosti 160cm mimmikin mutta siis on valtava ero kuinka helppo nuo on kammeta pystyyn jos pyllähtää.
  12. #12
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Eikös se 1290:llä mene enempi niin, että pyörä luuditaan Kuusakosken lavalle ja kuski laitetaan pussiin?

    Tartte paljon nostella.

    Edit: vielä jaksaa naurattaa kotarin toteamus, että eipä tehdä kyykkyjä, kun ovat niin vaarallisia.

    Superiin TKC:t alle ja Ouninpohjaan. Turvallista matkaa!
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  13. #13
    Kuuspuolkki Vstrom on sopivilla renkailla, esim Avon Trekrider, hyvä soratiepyörä vaikka kaksi päälläkin.

    Samoilla renkailla matka jatkuu yhtä vaivattomasti asfaltillakin. Maastoon sitten on sopivampia vaihtoehtoja, +200 kg painoluokasta kun puhutaan.

    Suhteellisen edulliset vakuutukset, pieni kulutus ja varmatoiminen. Toki siksi ehkä tylsä, ei tarvitse ropata koko ajan.
  14. #14
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Eikös se 1290:llä mene enempi niin, että pyörä luuditaan Kuusakosken lavalle ja kuski laitetaan pussiin?

    Tartte paljon nostella.

    Edit: vielä jaksaa naurattaa kotarin toteamus, että eipä tehdä kyykkyjä, kun ovat niin vaarallisia.

    Superiin TKC:t alle ja Ouninpohjaan. Turvallista matkaa!
    Meillä on kotikylillä Ouninpohjan henkisiä pätkiä jonniin verran. Se on osasyy hard enduro-villitykseeni. Saa jännitystä ja saattaa silti elää vanhaksi.
  15. #15
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Mä tykkään myös 650 V-Stormista. Jos hiekkateitä pahempiin paikkoihin ei ole hinkua ja vielä vaikka tykkää vähän matkailla, niin se on hyvä peli. Sairaan mukava ja oikein hauska ajettava. En tosin usko, että sen puhti oikeasti riittää kaksi päällä ajamiseen, mutta periaatteena onkin että eukko ostakoon oman moponsa.

    Mutta tää kyllä riippuu niin paljon käytöstä. Pääsääntöisesti "mitä offimpaa, sitä oranssimpaa" pienellä T7-poikkeamalla. Janan toisesta päästä löytyy sitten Tracerit sun muut.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  16. #16
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti

    Edit: vielä jaksaa naurattaa kotarin toteamus, että eipä tehdä kyykkyjä, kun ovat niin vaarallisia.
    Mites sitten 390-kyykky?
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  17. #17
    Niin mikäs tässä olikaan muuten budjetti? Tuli nimittäin vielä mieleen se uusi Pan American H-D. Eikös siinä ole jokin jousituksen automaattikorotus. Saattaa olla fiksukin uudistus.
  18. #18
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Mä tykkään myös 650 V-Stormista. Jos hiekkateitä pahempiin paikkoihin ei ole hinkua ja vielä vaikka tykkää vähän matkailla, niin se on hyvä peli. Sairaan mukava ja oikein hauska ajettava. En tosin usko, että sen puhti oikeasti riittää kaksi päällä ajamiseen, mutta periaatteena onkin että eukko ostakoon oman moponsa.
    Mikäli kuski ja kyytiläinen jää yhteensä alle 150 kilon, niin edes suurinpiirtein Suomen nopeusrajoituksia noudattaessa pintakaasu riittää. Nopeusmittarin neulaa saa vahtia koko ajan ihan tosissan.
    Jonoa ohittaessa kolmonen tai nelonen silmään, niin jono jää aika vaivatta taakse.
    Kutosella tai vitosella suoraan on toinen juttu.

    Kahvipyödässä toki jonkun kysellessä moottorin kokoa ei ihailua irtoa, eikä respektiä netissä.
  19. #19
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen


    Asettaa haasteita nykyisen kehopositiivisuuden aikoina, mutta kyllähän sitä täytyy kriteerit olla kunnossa!
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  20. #20
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Mikäli kuski ja kyytiläinen jää yhteensä alle 150 kilon, niin edes suurinpiirtein Suomen nopeusrajoituksia noudattaessa pintakaasu riittää. Nopeusmittarin neulaa saa vahtia koko ajan ihan tosissan.
    Jonoa ohittaessa kolmonen tai nelonen silmään, niin jono jää aika vaivatta taakse.
    Kutosella tai vitosella suoraan on toinen juttu.

    Kahvipyödässä toki jonkun kysellessä moottorin kokoa ei ihailua irtoa, eikä respektiä netissä.
    Saahan noita myös 125cc. Niilläkin pääsee tosi lujaa rajoitusten puitteissa taajamassa ja mikä tärkeintä ajohommissa, niin kun ottaa vielä läskin tarakkaharakan kyytiin ei kukaan pääse vahingossakaan sanomaan etteikö setällä olisi nyt isoa työkalua.
    Supermoto
  21. #21
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Mikäli kuski ja kyytiläinen jää yhteensä alle 150 kilon
    Painoa saa olla siis yhteensä maks 125kg, koska ajovarusteet vie lopun.
    Onhan se 62,5kg/ henkilö.
  22. #22
    Eiköhän kaikki dual-purpose/adventure (suht moderneina versioina) pyörät ole ihan soivia pelejä näillä isoimmilla valmistajilla.

    Ominaisuus ja tyylisuuntaeroja sitten on hieman enemmän. Katsele, ihmettele ja rupea käymään kauppaa itsellesi kaikkein mieluisimmasta. Joitain malleja saa valmiiksi madallettuina, ja joitain pitää madaltaa uusilla penkeillä tai muilla keinoin.

    ps. jos joku kirjoittaja kehuu ja ehdottelee juuri sitä pyörää, millä juuri itse sattuu ajamaan, niin ne neuvot voi jättää omaan arvoonsa. Niistä kun hohkaa vain oman valinnan oikeellisuus ja ihanuus.
    .
  23. #23
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Painoa saa olla siis yhteensä maks 125kg, koska ajovarusteet vie lopun.
    Onhan se 62,5kg/ henkilö.
    Joo-o, herralla hiukan enemmän ja rouvalla vähemmän. Fatbiket käyttöön ensin, mikäli olennaista linjavikaa tai sitten suoraan trike nappularenkailla seikkailukäyttöön
  24. #24
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti

    ps. jos joku kirjoittaja kehuu ja ehdottelee juuri sitä pyörää, millä juuri itse sattuu ajamaan, niin ne neuvot voi jättää omaan arvoonsa. Niistä kun hohkaa vain oman valinnan oikeellisuus ja ihanuus.
    Tuossa tapauksessa noin 50% moottoripyora.orgin kirjoituksista voi jättää omaan arvoonsa, eikä vain tämän keskustelun osalta.
  25. #25
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Tuossa tapauksessa noin 50% moottoripyora.orgin kirjoituksista voi jättää omaan arvoonsa, eikä vain tämän keskustelun osalta.
    Viitannet omiin kirjoituksiin? Silloin %- luku on väärin.
    .
  26. #26
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Viitannet omiin kirjoituksiin? Silloin %- luku on väärin.
    Toki omalla kohdalla kirjoitusten virheprosentti on liki 100, mutta onneksi muutama hyvin aktiivinen kirjoittaja kirjoittaa vastapainoksi absoluuttisia totuuksia, vain ja ainoastaan puhtaiden perusteltujen faktojen pohjalta, jättäen kaiken subjektiivisen tarinoinin pois.
  27. #27
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    ps. jos joku kirjoittaja kehuu ja ehdottelee juuri sitä pyörää, millä juuri itse sattuu ajamaan, niin ne neuvot voi jättää omaan arvoonsa. Niistä kun hohkaa vain oman valinnan oikeellisuus ja ihanuus.
    Noilla valintakriteereillä loppuu merkit ja mallit kesken kun lähes kaikkien pitäis ajaa erilaisilla pyörillä...
  28. #28
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Noilla valintakriteereillä loppuu merkit ja mallit kesken kun lähes kaikkien pitäis ajaa erilaisilla pyörillä...
    Olettamasi on väärä, sillä kaikki eivät estottomasti kehu juuri sitä pyörä merkkiä ja mallia, jonka vaimo on sallinut ostaa, ja joka on ostohetkellä muuttunut "kaikkein parhaaksi kaikessa mahdollisessa käytössä".
    .
  29. #29
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Olettamasi on väärä, sillä kaikki eivät estottomasti kehu juuri sitä pyörä merkkiä ja mallia, jonka vaimo on sallinut ostaa, ja joka on ostohetkellä muuttunut "kaikkein parhaaksi kaikessa mahdollisessa käytössä".
    Joskus se vaimonkin sallima pyörämalli voi olla sellainen, että on useampi vaimo kauppaan suostunut ympäri maailmaa lähes parinkymmenen vuoden aikana, vaikka vain pieniä muutoksia on itse pyörämalliin tehty.

    Kaikkea ne vaimot sitten saavatkin aikaan!
  30.  
  31. #30
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Joskus se vaimonkin sallima pyörämalli voi olla sellainen, että on useampi vaimo kauppaan suostunut ympäri maailmaa lähes parinkymmenen vuoden aikana, vaikka vain pieniä muutoksia on itse pyörämalliin tehty.

    Kaikkea ne vaimot sitten saavatkin aikaan!
    ps. jos joku kirjoittaja kehuu ja ehdottelee juuri sitä pyörää, millä juuri itse sattuu ajamaan, niin ne neuvot voi jättää omaan arvoonsa. Niistä kun hohkaa vain oman valinnan oikeellisuus ja ihanuus.
    .
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen