Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Olen kiinnostunut lähinnä XR-mallista, mutta kun moottorit ovat samoja R-mallissa, niin kysymys koskee niitäkin.
    Eli onko teillä moottoreissa ollut nokka-akseli/ keinuvipu, tai miksi tuo follower nimetään,-vikoja?
    Ja jos niitä on ollut, miten maahatuoja on korjaukset hoitanut?
    Varsinkin kiinnostaa jos vauriot ovat ilmenneet takuuajan jälkeen, koska itsellä tulisi sen ikäinen pyörä kysymykseen. Gw, jos on huollot hoidettu merkkiliikkeessä?
    Olen ulkomaankielisiltä foorumeilta ja juutuubista saanut ymmärtää että niitä on ollut pienissäkin kilometrimäärissä ja yhden kiinnostavan pyörän kauppa meni ohi kun alkoi kyseiset viat hämmästyttämään.

    Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
  2. #2
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Muuten en voi auttaa, mutta laahain on hyvä termi.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #3
    Tällaista tarkoitanScreenshot_20211020-180909_Google.jpg

    Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
  4. #4
    Lainaa juju kirjoitti Katso viesti
    Ja jos niitä on ollut, miten maahatuoja on korjaukset hoitanut?
    Varsinkin kiinnostaa jos vauriot ovat ilmenneet takuuajan jälkeen, koska itsellä tulisi sen ikäinen pyörä kysymykseen. Gw, jos on huollot hoidettu merkkiliikkeessä?
    Ei ole mun XR:ssä moisia esiintynyt, mutta muuten on jotain kokemusta maahantuojan suhtautumisesta.

    Viime kesänä kun olin yhteydessä takuuajan jälkeen tulleen ongelman suhteen (gessussa), niin lähinnä keskaria näytettiin. En vaan tiedä kuka näytti. En saanut edes nimeä, jonka kanssa keskustella/mailailla. Nöyrä yhteydenotto piti tehdä kasvottomaan mailiin. Palautteen (emme ota osaa kuluihin) allekirjoitti henkilökohtaisesti BMW Motorrad, joka henkilökohtaisesti kertoi että: BMW on erittäin laadukas tuote jne, mutta takuuaika ummessa (totta), ei alkuperäinen omistaja (totta), huollettu muualla kuin valtuutetussa huollossa (Heino, jolta moinen status katosi jossain vaiheessa - siis osittain totta), joten emme voi edes tietää miten pyörää on huollettu.

    Voi olla, että oletin liikoja. Eikä niillä ole tietty mitään velvoitetta takuuajan jälkeen osallistua kuluihin, goodwilliähän se vain olisi. Mutta esim. tuo käytettynä ostettu perusteluna oli minulle ylläri. En tiedä onko jollain muulla viime ajoilta positiivisempia kokemuksia. Kaipa nämä tapauskohtaisiakin on. Enkä tiedä suhtautuuko muut maahantuojat yhtään jouhevammin.
  5. #5
    Muutaman kerran olen törmännyt aiheeseen mutta en niin usein että siitä olisi noussut sen enempää ihmettelyä.
    Tai en ole varma oliko nimenomaan tämä mutta noin yleensä nokka-akseliin, nokkaketjuun tms liittyviin ongelmiin.
    Moottorihan on joka tapauksessa melko tyypillinen rivi-4 jossa nokkaketju kilkattaa jonkin aikaa kylmänä starttaamisen jälkeen. Ja silti olen jo nähnyt useitakin joilla on ajettu jo yli 100tkm ilman koneremonttia tai nokkaketjun kiristimen vaihtoa.
    Jotkut ovat sen kiristimen vaihtaneet kun ovat olleet niin huolissaan siinä äänestä.

    En muista mihin liittyi mun S1000R:n takaisinkutsu heti silloin 2014 kun sen itselleni sain. Jotenkin tais olla itse nokka-akseliin liittyvä juttu -Joku liukupinta mahdollisesti kului tms. Mutta siihen siis tehtiin takaisinkutsuna isohko remontti melkein heti oston jälkeen. Sama pyörä edelleen liikenteessä ja yli 60tkm ajettu!
    Edit: Nyt kun luin tuon ulkom. kielisen tekstin niin olen melko varma että mun S1000R:ään tehtiin nimenomaan tuohon liittyvä takaisinkutsu ja korjaus.
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  6. #6
    Nokkaketjun rallatus ei pelota, ja ilmeisesti siihen voi vaihtaa mekaanisen kiristimen hydraulisen tilalle.
    Mutta jos nokka-akselit ja niihin liittyvät lirputtimet menee uusiksi, niin tulee hintalappua eri tavalla.
    Tuo on tosiaan erikoista että alkuperäinen omistaja on vahvemmalla kuin seuraavat, kun kyseessä on takuuajan jälkeiset tyyppiviat, mutta näin olen kuullut olevan myös autopuolella vastaavissa tilanteissa.

    Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
  7. #7
    Lainaa qeanu kirjoitti Katso viesti
    Voi olla, että oletin liikoja. Eikä niillä ole tietty mitään velvoitetta takuuajan jälkeen osallistua kuluihin, goodwilliähän se vain olisi. Mutta esim. tuo käytettynä ostettu perusteluna oli minulle ylläri. En tiedä onko jollain muulla viime ajoilta positiivisempia kokemuksia. Kaipa nämä tapauskohtaisiakin on. Enkä tiedä suhtautuuko muut maahantuojat yhtään jouhevammin.
    Tuo maahantuojan velvollisuus osallistua tai olla osallistumatta kuluihin ei ole ihan noin mustavalkoinen asia, että onko takuuaika loppu vai ei. Kuluttajansuojalaissa on myös virhevastuupykälät, ja ne koskevat myös tuotteen maahantuojaa ja valmistajaa, olipa laite ostettu käytettynä tai ei. Noiden ylempien myyntiportaiden vastuussa tosin on rajoituksia esimerkiksi korvattavien summien suhteen. Toki negatiivisesti suhtautuvan maahantuojan tai tehtaan kanssa riitely tarkoittaa helposti vuoden sakkokierrosta kuluttajariitalautakunnassa, ja silloinkaan ratkaisu ei sido ketään.

    Mitä tulee käytettynä ostajan asemaan goodwill-tilanteissa, niin onhan siinä se näkökulma, ettet ole missään vaiheessa ollut ”asiakassuhteessa” maahantuojaan toisin kuin asiakas, jonka tilauksesta pyörä on tehty. Toki jälleenmyyjän varastotilauspyörissä tilanne on pitkälti sama, mutta toisaalta uutta ostava asiakas on kuitenkin enemmän ”pitämisen arvoinen” ja todennäköisemmin tuo rahaa maahantuojan kassaan jatkossakin.
  8. #8
    Edelliseen, 2015-malliseen, vaihdettiin nokka-akselit muistaakseni kesällä -18. Öljyt ja suodattimen jouduin maksamaan itse, loput maahantuojan/jälleenmyyjän piikkiin. Pyörän ostin uutena, jos se asiaan jotenkin vaikuttaa.
  9. #9
    Minulla 2018 mallin XR:ssä alkoi kone yllättäen kilkattamaan noin 6000 km ajettuna ja muutaman kuukauden ikäisenä. Myyjäliike otti pyörän tutkittavaksi ja selvisi, että nokka-akselin pinnoitevirhe (näin minulle kerrottiin) oli aiheuttanut nokka-akselin kovan kulumisen, josta kilkatus aiheutui. Pyörä korjattiin maahantuojan laskuun. Sijaispyörä ilmaiseksi käyttöön 3 viikon korjauksen ajaksi.

    Tällaisiin tuotteessa oleviin virheisiin nähden myyjän/maahantuojan soisi yleisestikin suhtautuvan suurella ymmärryksellä ja kustannuksiin osallistumalla, riippumatta siitä, monesko pyörän omistaja on kyseessä. Ainakin, jos määräaikaishuollot on asianmukaisesti hoidettu.
    S1000XR 2020

    Ex. S1000XR 2018, GSX-S1000F, GSX1250FA, GSF1250SA
  10. #10
    BMW AG (BMW Motorrad) = valmistaja = maahantuoja. Päättää takuista ja goodwillistä. Tukholmasta käsin nykyään.
    Paikallinen jälleenmyyjä toimii puskurina, iskunvaimentimena ja roskakorina siinä asiakkaan ja tehtaan välissä
    Fireball
  11. #11
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Tuo maahantuojan velvollisuus osallistua tai olla osallistumatta kuluihin ei ole ihan noin mustavalkoinen asia, että onko takuuaika loppu vai ei. Kuluttajansuojalaissa on myös virhevastuupykälät, ja ne koskevat myös tuotteen maahantuojaa ja valmistajaa, olipa laite ostettu käytettynä tai ei.
    No..minä en noista tiedä ihan varmaksi. Kuluttajaviranomaisen juristi sanoi, että takuuajan jälkeen on vaihtoehtoina maahantuojan goodwill tai vaade myyjäliikkeelle. Myyjäliikkeen kanssa ei tietty sopua tullut, joten kuluttajariitalautakunta ratkaisee. Tässä vähän yli vuosi odoteltu...
  12. #12
    Lainaa qeanu kirjoitti Katso viesti
    ...Enkä tiedä suhtautuuko muut maahantuojat yhtään jouhevammin.
    Tämän ketjun otsikosta OT:na tuli mieleen, että olisikin mielenkiintoista saada käsitystä siitä, miten eri merkkien maahantuojilla on taipuksena käsitellä tällaisia takuu- ja goodwill tapauksia. Itsellä on ollut vain Suzuki ja BMW merkkisiä pyöriä, ja ensin mainittujen osalta tällaisista asioista itseni ei olekaan tarvinnut huolta kantaa.

    Samoin olis ihan kiva, jos valtuutettuja huoltopaikkoja olisi useampia säällisen etäisyyden päässä omasta asuinpaikasta. Nyt kesällä heinäkuun alussa pyysin määräaikaishuoltoon aikaa täällä PK-seudun yhdeltä ja ainoalta huoltopaikalta. Aika löytyi vasta noin kuukauden päästä elokuun alusta. Tampereelta olis löytynyt nopeammin, mutta normi työpäivän aamulla/illalla olis ollut turhan hankalan matkan päässä. Pitää siis vaan osata arvioida tulevat kilometrit jotta osaa varata ajan ajoissa. Samoin itse arvata, millainen ruuhka tuossa huoltopaikassa tällä kertaa sattuu olemaan. Nyt tuli jätettyä osa ajoja tekemättä, jotta ei olis kovin paljon mennyt kilometrit yli tuon huollon km-rajan.

    Seuraavaa pyörää sitten joskus harkitessa varmasti painotan tällaisia asioita aiempaa enemmän.
    S1000XR 2020

    Ex. S1000XR 2018, GSX-S1000F, GSX1250FA, GSF1250SA
  13. #13
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    OT:

    Takuu on yleensä valmistajan myöntämä asia tuotteelle ja on voimassa määräajan. Merkkiliike korjaa ja valmistaja maksaa merkkiliikkeelle kulut (tai osan niistä). Takuuehdot ovat merkkikohtaisia ja korvauskäytännöt ovat varsin kirjavia.Takuu ei yleensä koske kuluvia osia, esimerkiksi uudehkosta pyörästä hajonnut keulastefa ei yleensä mene takuuseen. Nykysäädösten mukaan omistajan vaihdos ei vaikuta takuuseen, eikä huoltojen teettäminen ulkopuolisessa liikkeessä, kunhan ne on tehty huolto-ohjelman mukaan tai huollon tekemättömyys ei vaikuta vikaan.

    Turvallisuusasioihin vaikuttavat takaisinkutsut tehdään tietysti kaikille veloituksetta riippumatta em. asioista.

    Goodwill voi olla valmistajan, maahantuojan tai merkkiliikkeen (myyjäliikkeen). GW on yleensä voimassa vain ensimmäiselle omistajalle ja huollot pitää olla tehty ajallaan merkkiliikkeessä. Paras tilanne kuluttajalle on kun huollot on tehty samassa liikkeessä mistä tuote on ostettu, vielä parempi tilanne on kun olet ostanut samasta liikkeestä useamman tuotteen tai olet muuten pitkäaikainen asiakas. Näitä hyvityksiä vastaan usein varataan rahaa tietty osuus myyntikatteesta.

    GW on yleensä täysin asiakas- ja tapauskohtainen mitä hyvitetään ja millä prosentilla. Tehtailla on GW-kampanjoita, nämä yleensä koskevat kaikkia asiakkaita jos jokin tietty vika ilmenee. Maahantuoja voi hyvittää jotain maakohtaisesti (esim. Ruotsissa hyvitetään, Suomessa ei) ja viimeisenä myyjäliike voi tulla vastaan esimerkiksi heti takuun jälkeen rikkoutuneen osan korjauksessa.

    Periaatteessa tuotteen ostaja ei voi tietää takuun ja GW:n toiminnasta. Moni merkki ja yritys haluaa varjella mainettaan hoitamalla asiat hyvin, jotkut eivät niinkään. Tämäkin voi vaihdella eri merkeillä vuosien varrella, välillä tehdään "maineenparannuskampanjoita" ja välillä ei.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  14.  
  15. #14
    Tehtailla on GW-kampanjoita, nämä yleensä koskevat kaikkia asiakkaita jos jokin tietty vika ilmenee.

    Lähinnä tällainen kiinnostaa, että onko näin toimittu ko nokka-akselien vikatapauksissa myös takuuajan jälkeen.
    En tiedä voisko merkkihuollosta saada tietoa näistä tapauksista.

    Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla