Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Alustusta - Hiukan aikaa sitten Bemarin mallinimi vaihtui RR:stä XR:ään, soratiet kun kutsuu. Kuitenkin, Kymiringin pääsuora muistuttelee silloin tällöin ja olisihan se kiva saada polvi maahan kaatumatta...

    Tuumasta toimeen, kusiainen pitäisi saada. Sellainen, jossa olisi peukaloimista ennen konttausta ja kilpikin olisi oltava. Kiirettä ei ollut, haeskellaan Nettimotosta sekä muista lähteistä ja tarrrataan kiinni, jos sopiva löytyy.

    Ja löytyikin, Huutokaupat.comista tutulla rekkarilla pari vuotta sitten hävitetty vuoden 2009 Daytona 675. Pakoputki oli vaihtunut ghettoblasteriin ja vilkut pesty liian kuumassa. Niinhän se jäi ja maksun jälkeen pk-seudulta aarretta noutamaan. Kuvauksessa "ajamalla paikalle tuotu ja moottorin merkkivalo palaa". Tultiin kuitenkin pakulla, onneksi. Kotona käyntiin ja samantien sammuksiin; mekaaniset äänet sellaisia, ettei syytä tarvitse arvailla, veivin laakeri porsinut.

    Tuttu laite ja alle kahdessa tunnissa kone pöydällä.
    Öljypohja 1.jpg
    Eihän tuossa ole kahta sanaa. Muutama sähköposti myyjälle höystettynä tietoiskulla mallin erityispiirteistä ja päästiin molempia tyydyttävään ratkaisuun hyvityksestä; minä sain liian vähän ja myyjältä meni puheiden mukaan voi leivän päältä.

    Pari tuntia lisää aikaa ja kampura pöydällä. Koska laakeriliuskat oli öljypohjassa, pieni toivo, että hiomalla saisin vielä toimivan. Turha toivo, halkaisijasta hävinnyt pari milliä.
    Kampura 1.jpg
    Pyörän synnyinmailta löytyisi hyvin varaosia, mutta kiitos Brexitin, pitäköön kamansa. Apuun tuli eBay.fr ja sieltä sopiva kampura nyt matkalla.

    Kun veivistä menee laakeri, niin tod.näk. mäntä ja venttiilit kokevat toisensa.
    Kansi 1.jpg
    Samat hankintakanavaongelmat kuin aiemmin ja nyt nettiosoitteeksi kolmelle veiville ja männälle tuli tällä kertaa eBay.de. Pakopuoli ollut kaikissa vähän myöhäisellään ja siksi 12 kpl venttiileitä eBay.de. Pahiten osuneet venttiilit vääntyneet ja siksi ohjurit irronneet pesästään. Moottorikoneistamo saa vaihdettua pari ohjuria, ottakoon samalla siivun kannesta.

    Tuli myös ostettua Hollannista 2013 mallin Street Triplen moottori, että saataisiin jotain moottorin pauketta aikaiseksi. Pikaisella tarkastelilla koneen sama kuin 2009 Daytonassa, aiemmissa Street Tripleissä on pyöreät pakoaukot ja vuodesta 2013 ovaalin malliset. Nyt käy 2009 => Daytonan pakoputki. Ainut ero, mikä huomattiin, oli laturin liitin. Tämä joudutaan kuitenkin vaihtamaan, koska alkuperäisessä moottorissa oli kivasti sulanut kiinni. Pitkä talvi on aikaa ja mielenkiinnosta tasapainotuksen vaikutuksiin saatavaan tehoon päätettiin pultata ko. Triplen kone kiinni ja käyttää kokonaisuus viereisessä huoneessa olevalla rullalla, purkaa osiin, tasapainottaa akseli, veivit ja männät, vaihtaa mahdollisesti laakerit ja penkittää uudelleen. Mutta eipäs käynytkään niin helposti. Triplessä on vaimennin moottorin alla, joten pakoputki ei mahtunut kollektorin kohdalta. Lisäksi akilleen kantapäänä oleva vesi- ja öljypumpun yhdistelmä on päivitetty, jonka voi helposti havaita jo imuputkesta.
    Imuputket 1.jpg
    Että mahtuuko Daytonan öljypohja? Juu ei. Varovasti lämmittämällä ja mitä erilaisimmilla putken pätkillä painamalla saatiin muotoa muutettua sen verran, että öljypohja meni kiinni osumatta imuputkeen.

    Jäi aiemmin mainitsematta pakoputken muutos. Rosterista tehdyssä käyrästössä on kiinteästi koneen alla lambda, läppäventtiili ja katalysaattori. Jottei olisi liian helppo, on putkessa myös noin 90 asteta ylöspäin nouseva loppuosa. Tekaisin jigin irvikuvan, jotta sain mitoituksen kokolailla kohdalleen. Sitten laikalla alkuperäinen poikki ennen lambdan kierrettä ja toisen kerran ennen aiemmin mainittua loppuosaa. Tällä matkalla putken halkaisija muuttui 50 mm:stä 45 mm:iin. Onneksi pajalta löytyi 60 mm:n rosteriputkea, josta kartion sai hitsailtua. Sitten peittaushapolla vuosikymmenen moskat pois pinnasta ja itselle kelpaa.

    Eräänä heikkona kohtana on vedellä lämmönvaihtimen kautta tapahtuva öljynjäähdytys. Nettiä selaillessa sain hahmoteltua, millaisia on tarjolla. Purin alkuperäisen pois ja mittailin sekä hahmottelin SolidWorksilla. Romulavalta löytyi pätkä alumiinia ja tällainen tuli.
    Öljynjäähdytin 1.jpg
    Vesiputken sai tulpattua, kun pyöräytin M10 kierteen ja kierteeseen ruuvi liimalla kiinni ja vamuuden vuoksi vielä TIGillä saumakohdasta hitsillä. Pitäisi kestää.

    Triplen koneeseen tilasin käypäsen käyrästön ja muokkaan sen samalla lailla, jotta varakoneeksi jäävässä on käyrästö sitten valmiina kiinni, jonka voi putata vaimentimeen kuin alkuperäisen.

    Mitäs muuta tulossa? Kannen valmistumisen ja osien saapumisen jälkeen kasaus sekä säätötyöt. Nokkien ajoitukseen pitää laittaa kuntoon ja sitten ajella kartat Tuneeculla kohdalleen. Etuiskarit sekä ohjausiskari huoltaa pöydällä ja takapamppu lähettää Honkaselle. Kuitukatteita tilattava putsattava etujarrut. Sorvattava ohjauksen rajoittimet telareihin, tsekattava kaikki laakerit, tehdä takaiskarin kolmiot teräksestä, laittaa päivitetty öljypumppu putkineen Daytonan moottoriin jne.

    Triplen koneen valmistuttua ajettava ecuun vakiokartta, jotta näkisin, missä kunnossa se on. Seuraavina steppeinä Daytonan nokkien vaihtaminen, niin olisi kokolailla kaksi tasavahvaa moottoria.

    Lisätään juttua, kun uutta valmistuu. Kommentteja otetaan vastaan.
    Viimeksi muokannut: sradder; 15.09.2021 klo 23:20.
    2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
  2. #2
    Onkos tähän jo takalinkusto vaihdettu? Eikö joissaki malleissa ollu ongelmia sen murtumisen kanssa?
    joku paali valmis kikseri
  3. #3
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Nyt on mielenkiintoista settiä! Lisää vaan juttua ja kuvia muutoksista.

    Taitaa kolikot pikkuhiljaa muuttua seteleiksi
    The Lakkivaari


    Yamaha R6RR ja BSA A7SS caferacer



  4. #4
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Onkos tähän jo takalinkusto vaihdettu? Eikö joissaki malleissa ollu ongelmia sen murtumisen kanssa?
    tehdä takaiskarin kolmiot teräksestä,
    2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
  5. #5
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sradder kirjoitti Katso viesti
    Triplen kone kiinni ja käyttää kokonaisuus viereisessä huoneessa olevalla rullalla, purkaa osiin, tasapainottaa akseli, veivit ja männät, vaihtaa mahdollisesti laakerit ja penkittää uudelleen.
    Mites toi tasapainotus? Onko näihin kolmepyttyisiin olemassa joku spesiaali tekijä? Ite oon touhunnut vaan noiden rivinelosten kanssa, jotka ovat aika yksinkertaisia painottaa. Luulisi, että vaatii tempun tai kaksi kun tuossa koneessa ei vissiin ole mikään osa tasapainossa toisiinsa nähden. Olis myös mielenkiintoista tietää mikä tehtaan näkemys on verrattuna ammattimiehen näkemykseen. Yamahan valikoidut kittiakselitkin ovat yllättävän paljon pielessä ja vakioakselit painotettu suunnilleen sinne päin.

    Onko tuohon tarkoitus tehdä momenttipainotus kangille vai pelkkä massan tasaus? Minkäköhän verran tuossa pitää käyttää lisäpainoa momenttipainotuksessa? Itellä on jo vuosia syyhynnyt sormet sekaantua tohon 675 moottoriin
    The Lakkivaari


    Yamaha R6RR ja BSA A7SS caferacer



  6. #6
    Iltapuhteina irroittelin männät kahdesta käyttökelpoisesta kiertokangesta ja harjoittelin tasapainottamista.

    Tasapainotusta 1.jpg

    Massaeroa näissä kahdessa oli 1,1 grammaa, jotka jakautuivat männäntapin päähän 0,1 gr ja loput alapäähän. Harjoitellaan lisää, jahka loput kolme suvaitsevat saapua. Mäntien massaero oli 1,2 gr.

    Tuosta kampiakselin tasapainotuksesta; en tiedä. Koneistamo, joka suostui kokeilemaan, sanoi poistavansa perinteisesti poraamalla massaa pois. Myöhemmin ollaan viisaampia.
    2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
  7. #7
    Lainaa sradder kirjoitti Katso viesti
    Iltapuhteina irroittelin männät kahdesta käyttökelpoisesta kiertokangesta ja harjoittelin tasapainottamista.

    Tasapainotusta 1.jpg

    Massaeroa näissä kahdessa oli 1,1 grammaa, jotka jakautuivat männäntapin päähän 0,1 gr ja loput alapäähän. Harjoitellaan lisää, jahka loput kolme suvaitsevat saapua. Mäntien massaero oli 1,2 gr.

    Tuosta kampiakselin tasapainotuksesta; en tiedä. Koneistamo, joka suostui kokeilemaan, sanoi poistavansa perinteisesti poraamalla massaa pois. Myöhemmin ollaan viisaampia.
    Tasapainohommissa prosenttimatematiikka on hyvä kaveri.

    Jos kanki painaa 666 gramma ja massaero on 1,1 grammaa, niin...

    Tietenkin aina kannattaa pyrkiä nollaan ja mutta kumpi on tärkeämpi, pilkun vasemma vai oikealla oleva numero....
  8. #8
    Noh, lähtökohtaisesti pulskempi oli 311,6 gr. Melko hyvä suoritus sarjavalmisteiselta tuotteelta ja helppohan nuo oli nauhakoneen avulla tasata.
    2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
  9. #9
    Lainaa sradder kirjoitti Katso viesti
    Noh, lähtökohtaisesti pulskempi oli 311,6 gr. Melko hyvä suoritus sarjavalmisteiselta tuotteelta ja helppohan nuo oli nauhakoneen avulla tasata.
    Eikös noista kannattaisi ensi poistaa kaikki turha/ ylimääräinen/ kiilloittaa jne, jolloin saa kokonaispainoa hieman pienemmäksi, ja vasta sen jälkeen tasapainoittaa.
    Ihan turhaa hommaahan se on, mutta harrastuksen vuoksi.
  10. #10
    Lainaa sradder kirjoitti Katso viesti
    ...Pakopuoli ollut kaikissa vähän myöhäisellään ja siksi 12 kpl venttiileitä eBay.de.
    Eikös tämä ole lopputuloksesta matala kansipahvi + vakioajoitukset?

    Sen verran, mitä kansi laskee, niin imu aikaistuu ja pako myöhäistyy. Muistaakseni hiha-arvio on 0,1mm matalempi on 1 aste ajoituksessa.
    Sitten kun ajellaan rajoittimen lähellä, niin pakopuolen kosketus on joissain moottorimalleissa ihan mahdollinen.
    Braaaaap
  11. #11
    Säädettävät nokkapyörät, kansipahvia epäilen vakioksi. Nettiä selaillessa 104 astetta molemmille nokille hyvä lähtökohta. Kunhan menee kasaan, niin täytyy mitata venttiilin ja männän välys.
    2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
  12. #12
    Nytkun näyttäis olevan niinsanottuja "TEKIJÄMIÄHIÄ" paikalla, niin kertokaas mitä käytännössä tapahtuu, kun ja jos 765RS Rumpista putoaa se venttiili männän päälle.
    Tarkoitan siis tilannetta, jossa olet keskellä mutkaa, kallistuksessa -> kone jumiin? -> takapyörä jumiin... Kuski ------>???
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  13. #13
    Lainaa Baltic kirjoitti Katso viesti
    Nytkun näyttäis olevan niinsanottuja "TEKIJÄMIÄHIÄ" paikalla, niin kertokaas mitä käytännössä tapahtuu, kun ja jos 765RS Rumpista putoaa se venttiili männän päälle.
    Tarkoitan siis tilannetta, jossa olet keskellä mutkaa, kallistuksessa -> kone jumiin? -> takapyörä jumiin... Kuski ------>???
    En tiedä onko mutka kovinkaan yleinen paikka, missä venttiili voi tippua. Ehkä sinänsä, että ajetaan suoralla rajoittimelle ja sit kallistetaan pyörää voimakkaasti (takarenkaan kehä pienenee paljon pienessä ajassa) ja kone menee ylikierroksille. Tällöin venttiilijousi ei enää pysy vauhdissa mukana.

    Yleisin taitaa olla, kun ajetaan rajoitinta vasten ja rajoitin pätkii sytytystä ja sitten venttiilin lukkopalat (c-hakaset) ravisee irti ja sit venttiili tippuu.

    Mutta venttiili on titaania. Kansi ja mäntä on alumiinia. Että kauheeta tuhoa se tekee ja meteli on varmaan aikamoinen.

    Tällaisesta koneesta olen juuri ottamassa varaosia.

    edit. En osaa vastata kysymykseesi

    Braaaaap
  14. #14
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Päällikön naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Baltic kirjoitti Katso viesti
    Nytkun näyttäis olevan niinsanottuja "TEKIJÄMIÄHIÄ" paikalla, niin kertokaas mitä käytännössä tapahtuu, kun ja jos 765RS Rumpista putoaa se venttiili männän päälle.
    Tarkoitan siis tilannetta, jossa olet keskellä mutkaa, kallistuksessa -> kone jumiin? -> takapyörä jumiin... Kuski ------>???
    Koneen käynti häiriintyy. Kaksi jäljelle jäävää pyttyä jaksaa pidellä hieman hengissä... ainakin hetken.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  15. #15
    Ne tapaukset, mistä olen lukenu, ovat menneet ihan "katuajossa". Venttiili siis katkeaa. Ilmeisesti valmistusvika.
    Motorradin kestotestipyöriä meni kaksi, en tiä ottivatko kolmatta enää...?
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  16. #16
    Jotain saatu taas näperreltyä. Street Triplen käyrästö tuli hätäpäissään tilattua ja näppäisin sen poikki juuri ennen lambda-anturin kierrettä ja samalla lurahti roskiin myös katalysaattori. Samalla tein 60 mm:n rosteriputkesta 50 mm:stä 45 mm:iin supistuvan kartion. Reippaasti happoa ja maantiemoskat lähti viemäriin. Tilasin Marteliukselta J-putken pätkän ja viikonloppuna siitä askartelemaan putkistoa.

    Käyrästö ja väliputki.jpg

    Öljypohjia vaihdellessa huomattiin, että Daytonan ja Street Triplen pohjissa ja lohkossa on eroa öljytikun kohdalla. Tiiviste kiertää Daytonan pohjaan nähden lenkin ulkopuolella, joten siihen liimattiin tiivistepaperista palanen.

    Street Triplen mäntiä tuli satsi ja niitä pyöritellessä huomasin, että niistä puuttuvat ilmeisesti tiivistämistä taikka lämmönsiirtoa varten tehdyt urat yläosassa. Ei sitten löytynyt pistoterää joten käsityö kunniaan ja terän tekoon.

    Männät.jpg

    Tiedä häntä, mitä auttavat vai haittaavatko, mutta onpahan tehty.

    Öljynjäähdyttimen koneistuksesta jäi vielä palanen alumiinia. Sorviin vaan.

    Alkutilanne.jpg

    Sitten aarporaa, kalvainta sekä jyrsintä pyörimään ja tällainen tuli:

    Rajoitin.jpg

    Muovi on nylonia vain malliksi, pitää mitata oikea korkeus ja tehdä vähän joustavasta materiaalista sitten ohjauksen rajoitin myös toiselle puolelle.

    Kanteen ei meinaa löytyä uusia venttiilinvarren ohjureita valmiina. Jahka koneistamo saa irroitettua yhden niin joko mallinnan ja tilaan ison veden takaa taikka haeskelen sopivaa materiaalia ja taas sorvi pyörimään. Uusi kampura on koneistamolla suoruustarkistettavana ja tasapainotettavana. Kunhan akseli tulee takasin, niin laakerit tilaukseen ja alkuperäistä konetta nippuun. Ja jossain välissä pitäisi myös käyttää Street Triplen kone rullalla referenssiksi.
    Viimeksi muokannut: sradder; 29.09.2021 klo 11:47.
    2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
  17. #17
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Päällikön naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Kovaa tekemisen meininkiä

    Selvästikin korona-arestissa kykkiminen on jättänyt käyttökelpoista virtaa lapasiin.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  18. #18
    Lainaa sradder kirjoitti Katso viesti
    Street Triplen mäntiä tuli satsi ja niitä pyöritellessä huomasin, että niistä puuttuvat ilmeisesti tiivistämistä taikka lämmönsiirtoa varten tehdyt urat yläosassa. Ei sitten löytynyt pistoterää joten käsityö kunniaan ja terän tekoon.

    Männät.jpg

    Tiedä häntä, mitä auttavat vai haittaavatko, mutta onpahan tehty.
    Noiden urien tarkoitus on ilmeisesti suojella männänrenkaita nakutustilanteessa. Levittävät painetta laajemmalle aluelle ennen kuin se pääsee hakkaamaan rengasta.
    Arttu
  19. #19
    Lainaa ArttuH kirjoitti Katso viesti
    Noiden urien tarkoitus on ilmeisesti suojella männänrenkaita nakutustilanteessa. Levittävät painetta laajemmalle aluelle ennen kuin se pääsee hakkaamaan rengasta.
    Hmm...onpas jännä aihe, ei ole tullut aiemmin vastaan. Toiselta kantilta nuo urat sitten tiputtaa puristussuhdetta ja kasvattaa crevice-aluetta, jota tyypillisesti on pidetty huonona asiana hyötysuhteen kannalta, koska sinne tuppaa jäämään aina palamatonta soppaa.
    Superbike #7
  20. #20
    Lainaa ArttuH kirjoitti Katso viesti
    Noiden urien tarkoitus on ilmeisesti suojella männänrenkaita nakutustilanteessa. Levittävät painetta laajemmalle aluelle ennen kuin se pääsee hakkaamaan rengasta.

    Äkkiseltään vois kuvitella että urat täyttyisivät karstasta
    ZH2 2020
  21.  
  22. #21
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Hmm...onpas jännä aihe, ei ole tullut aiemmin vastaan. Toiselta kantilta nuo urat sitten tiputtaa puristussuhdetta ja kasvattaa crevice-aluetta, jota tyypillisesti on pidetty huonona asiana hyötysuhteen kannalta, koska sinne tuppaa jäämään aina palamatonta soppaa.
    Taitaa olla taas näitä kompromissiaiheita, että mitä osa-aluetta halutaan painottaa. Luulisin vaikutuksen hyötysuhteeseen olevan sen verran pieni, että moottoripyörissä ei kiinnosta ketään. Päästöjen osalta saattaa olla vähän enemmänkin käytännön merkitystä.

    Näköjään noilla väitetään olevan jotain funktiota kitkan vähennykseenkin. Tosin normaalisti tuon ylimmän renkaan yläpuolisen alueen ei paljoa pitäisi koskettaa sylinterinseinää, kun se on halkaisijaltaan muuta mäntää pienempi. Mutta lämpöjen noustessa tarpeeksi korkealle voi ollakin jotain merkitystä.
    https://www.cp-carrillo.com/p-30865-...-features.html

    Itse asiassa tuo alue näyttäisi pysyvän aika hyvin puhtaana karstasta. Saattaa sinnekin tietty ajan kanssa jotain kertyä jos kone muutenkin kerää paljon karstaa.
    Arttu