https://www.motouutiset.fi/fi/mootto...htm?ref=newest
Mielenkiintoinen tutkimus. Arvelen että hyöty korreloi käyttäjäkunnan kanssa, supersportteja tuskin ostetaan eläkepyöriksi.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Olis ollu kiva tietää myös vaikutus nurinmenoihin yleensä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Eikö siinä vaiheessa ala sattua kun mennään nurin? Jos ei mennä niin oliko väliä kummat jarrut?
Ready to race
Eikö siinä vaiheessa kuole kun henki lähtee. Jos ei lähde niin oliko väliä kummat jarrut.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Eipä tuu mieleen yhtäkää tilannetta jossa oisin ollu lähelläkään tarvita ABSeja vielä 15 vuoden ajamisen aikana, vaikka vauhdit on ollu sieltä ripeämmästä päästä spektriä.
Ja vähä veikkaan että jos itellä tulee vastaan sellanen onnettomuus jossa henki lähtee, ni ei se ABS sitä enää pelastais koska sillon ei vaan yksinkertaisesti ehtis muutenkaa väistää vaik ois mitkä ABSit.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
On täällä kovia kuskeja ja ennustajia
Kylätason kurapyöräilijä.
Johtopäätös: tutkimus on väärin tehty ja absit kuuluu vain (meille) surkeille kuskeille. Oikeastaan ne pitäisi kieltää!
Ei ollu vaikea arvata että jonku täytyy vetää jonkinlainen herne sieraimeen
Ihan siis oman ajouran näkökulmasta katselin. Ei ole edes hirveän montaa lähelläpiti tilannetta käyny ku malttaa vaan havainnoida ympäristöä tarpeeksi tehokkaasti. Ja kyllä, 95% tienkäyttäjistä havainnoi aivan helvetillisen pelottavan surkeasti ympäristöään, lähtien liikennemerkeistä, saatikka muista tienkäyttäjistä. Kännykkä sen sijaan tuntuu olevan nykyään kova kohde keskittyä ajaessa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Oman kokemuksen kannalta minäkin. Sitten kun se huono havainnoija tuppaa sivutieltä eteen metrin päähän niin tulee ainakin minulle pakonomainen tarve kiskaista jarrukahvasta voimalla. Kaikilla ei ehkä tule. Ja ainahan sitä voi etukäteen visioida paniikkijarrutuksen aikana himmaavansa hienosti kahvasta.
On muitakin elementtejä kun asfalttirata ja liikenneympäristö joissa ajetaan ja siellä absit on osoittautuneet toimiviksi.
Kylätason kurapyöräilijä.
Huonona kuskina mulla on tarpeeksi tekemistä että pyörä pysyy pystyssä ja itte kyydissä täystehoisessa abs-jarrutuksessa. Olen muutaman kerran ottanut äkkijarrua elukoiden takia, eikä mun kyvyt siinä riitä jarruvoiman hienosäätöön.
Kaarreabsitkin löytyy. En ole vielä tarvinnut, mutten sillä perusteella sanoisi niitä tarpeettomiksi.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Niin se, että henki lähtee onnettomuudessa voi johtua siitäkin, että vauhtisi on sieltä ripeämmästä päästä spektriä.
Kerta et tarvitse ABS-jarruja, johtuen siitä, että olet niin hyvä niin kerrotko paljonko tuolla sinun ripeämmällä päässä spektriä vauhdilla jarrutusmatkasi pitenee verrattuna tikkarinopeuteen? Vaikka siten, että kun jarrutat 40km/h vauhdista onnistuneen hätäjarrutuksen niin paljonko on jäännösnopeus vain 10km/h vauhdin lisäyksellä?
Jarrutusmatkan tuplaus periaatteessa vaatii 1/4 lisää vauhtia, mutta mitä muuta pitää huomioida suuremmassa vauhdissa, kun pelivara on loppu papan työntäessä Corollaa sivutieltä eteesi?
Minulla on ainakin ABS sitä varten, että pystyn tekemään maksimisuorituksen kelissä kuin kelissä. Hyvällä säällä en saa selvää eroa aikaiseksi käytänkö ABS-jarruja kertasurvaisulla vai puristusta lisäämällä. Ainoa mikä jarruttamisessa vienosti häiritsee helvetin hyvän pysähtymismatkan lisäksi on se, että integraali jarruilla ei oikein voi tehdä itse mitään (80km/h nopeudella). Jarrupainetta ei oikein voi pelkän ABS:n säksätyksen perusteella löysätä, koska on todennäköisempää, että takarengas yrittää lukittua. Kuivalla kelillä jalkajarrun painaminen ei vaikuttanut pysähtymismatkaan. Toki jos vauhtia lisätään tarpeeksi matkat pitenevät ja tapahtumaan voinee vaikuttaa itsekkin. Tämä koskee minua ja minun pyörää.
R1200R
Vääntö alkanut eli talvi tulossa. Mulla on nyt taas mopo missä ei apseja. Niitähä mulla on enimmäkseen ollutkin. Pärjäilly ihan hyvin ja pärjään varmaan jatkossakin. Mutta abseja en herkkään enää ota ellei ne ole parantunu rutkasti vuosimallista 2012. Pyörinä oli suzuki ja ktm.
LÄHETETTY ILMAN TAPATALKKIA XIAOMI 12 5G PUHELIMELLANI
GEN2
ER5
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Olen muutamalla uudella ABS-pyörällä ajanut tänä kesänä ja pakko myöntää että ne on kyllä pirun hyviä. Sorallakin pysähtyy hyvin. 10v vanhat oli aika erilaisia vehkeitä.
Se mikä kyllä on vähän jännitystä lisännyt, on eri pyörien ABS-systeemien erilainen toiminta ja erilaiset toimintatilavaihtoehdot ja siihen päälle oma pyöräni jossa abseja ei ole. Tullut pari pikku ylläriä kun on ollutkin etuabsi päällä vaikka luulin ettei ole. Sanoisin että korostuu jopa entisestään se että pitää tuntea pyörä jolla ajaa ja treenata jarrutuksia siinä moodissa mitä normaaliajossa käyttää. Eri moodeja kun räplää eri tilanteissa, voi tulla ylläreitä. Ja siitä kun jotkut pyörät palauttaa jarrujen asetukset default-tilaan kun sammuttaa.
Viimeksi muokannut: skuikka; 04.09.2021 klo 18:30.
Ensimmäinen mopo abseilla , ajanut nyt 5tkm ja eipä tietäisi että on edes abs jos ei merkkivalo syttyisi startatessa.
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
T7:ssa etujarrun lisäksi takajarrun painaminen vaikuttaa jarrutusmatkaan millä luistopinnalla tahansa. Pelkällä etujarrulla abs alkaa rutisemaan melko aikaisessa vaiheessa, kun painaa takajarrua millä voimalla tahansa niin etujarrun abs ei ala pärisemään yhtä herkästi ja jarrutus on voimakkaampi ja pysähtymismatkassa on selkeä ero.
Muutaman kerran tämä aiheutti ihmetystä soralla ennen kun tajusin mistä on kyse.
Alkuun olin skeptinen abseihin sorapyörässä mutta kun niitä oppii hyödyntämään niin ei ole paluuta absittomaan jos voi valita, paljon vähemmän on ollut tilanteita absien kanssa kun renkaat ei mene lukkoon. Sora ja metsäteillä saa takajarrulla sidottua takapäätä ilman pelkoa lukkiintumisesta, miinuksena on ettei saa jarrulla ohjattua pyörää mutta tämän kanssa on jo oppinut elämään. Saisivat tehdä moodin missä takajarru sallisi pienen luiston.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ei pitene metriäkään koska en tikkarin alueella aja kuin tikkarinopeutta.
Se että sanoin vauhdin olevan spektrin nopeimmasta päästä siteerasin lähinnä ripeää rata ajoa, radalla kun mutkissa ajetaan parhaimmillaan 70+km/h lujempaa kuin mitä motarilla painetaan suoraa.
Mutta havainnointi on äärimmäisen tärkeässä roolissa onnettomuuksien tai läheltä piti tilanteiden välttämisessä. Sitä tehokkaan havainnoinnin tärkeyttä ei tarpeeksi pysty painottamaan, pätee niin radalla kuin kadulla kuin metsissä.
Ja Koheltaja, olen kanssasi aivan samaa mieltä että kun ei ajeta kaduilla niin ABS on erinomainen väline pehmeällä pinnalla vaikka vauhti olisi matala. Itsellä ei vain ajo urallani ole kovinkaan montaa kilometriä pehmeää pinnoitetta takana.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
No itse itselleni vastaten.
https://extrat.liikenneturva.fi/tormaysnopeus/fi/
Törmäysnopeus on 30-40km/h nopeuden välillä
Toiseen kysymykseen vastaan, että jarrutusmatkan lisäksi reaktioaikana kuljettu matka lisää pysähtymismatkaa. Paras keino lienee on käyttää kerrointa 3.6 jolla pystyy muuntamaan km/h nopeuden muotoon m/s. Eli nopeuden nosto esim. 60km/h -80km/h lisää jarrutusmatkan tuplautumisen lisäksi reaktiomatkaa 16 metristä 22 metriin.
Minä käyn kerran kesässä radalla, mutta käytän moottoripyörää ajokaudella lähes joka päivä. Radalla ei ole vastaantulijoita eikä sivutien Einareita. Sivutien Einarista päästäänkin havainnointiin joka on lähes mahdoton tehtävä jos arvioidaan suoraan vastaan tulevan ajoneuvon etäisyttä tai vauhtia. Se taas on fakta, että ajoneuvoyhdistelmällä ottaa aikaa 15-20s kääntyä omalle kaistalleen. Jos yhdistelmänkuljettaja arvio kerkeävänsä kääntyä voi arvio heittää häränpyllyä, koska 0.5 km päässä oleva tienkäyttäjä voi oikeasti olla 800m tai 300m päässä ja vauhdin ollessa 80km/h vastaantulija (sinä tai minä) edetään kääntymisaikana 450m tai 120km/h vauhdilla 660m. Nopeden arviointi on aivan yhtä vaikeaa kuin etäisyyden.
P.S. Jos minulla olisi ratapyörä voisi hyvinkin olla mahdollista että siinä ei olisi ABS-jarruja, mutta tienpäällä on ihan eri pallopeli
R1200R
kuinkakohan säästääköhän rengasta 200 km nopeudesta suoritetusta äkki jarrutuksesta se abs
Oma veikkaus on, että sporttipyörillä ajetaan enemmän hyvissä olosuhteissa, paremmilla renkailla ja taitavampien kuskien toimesta, jolloin se on melko helppoa saada lähelle sama hidastuvuus ilman absejakin.
Kadulla ei ole itselle tullut yhtään tilannetta, että olisi abseja tarvittu, mutta enpä ole autonkaan turvavöitä tai turvatyynyjä käyttänyt ja silti ne on ihan hyödylliset Radalla ainakin hyvillä säädettävillä kaarreabseilla on omasta mielestäni huolettomampi ajella. Ehkä voi jonkun kymmenyksen menettää jarruissa, mutta itsellä ei ole harrastus siittä kiinni.
On ja olen kaatunut. Absit on hyvä olla niin ne voi korjata pelästymisen aiheuttaman virhe jarrutuksen. Mutta ei ne fysiikan lakeja kumoa vaikka porukka niin luuleekin.
Itse jarrutan aina niin etten luota abseihin ja jos teen virheen saattaa olla etten kaadu, jos absit pystyy pelastamaan.
Elämä on onneksi mutkikasta
Suihkuvastaava
Minä olen huono kuski, mutta pyörällä pysyy hyvin pystyssä, kun ei ota kaskoa.
ABS:n toimivuutta en uskalla tietoisesti edes kokeilla, mutta kerran peura tuli hiekkatiellä eteen, jolloin ABS ehkä pelasti pahemmalta, tai sitten ei. Vauhti ei kuitenkaan kovin kummoinen ollut.
BMW R 35
BMW R 1100RS
Kai tässä oli sarkasmia? Itse harjoittelen toistuvasti jarrutuksia ABSille asti 80-100 km/h nopeudesta sekä etu- että takajarrua käyttäen ja välillä ABS takaa pois, niin saa tuntumaa miten perä luistaa mukana. Kivasti pysähtyy kyllä tuollainen kevyehkö pyörä tehokkailla etujarruilla. Toivon, että tositilanteessa pystyisi samaan suoritukseen, mutta epäilen että en.
Tuono 660 ja 14 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Mulla on udemmassa pyörässä ja skootterissa ABS:t, vanhemmassa pyörässä ei ole.
ABS:llä hätäjarrutuksen opettelu on helpompaa esimerkiksi käsittelykoetta ajatellen. Jos on harjoitellut pelkillä ABS:llä ja sitten vaihtaa pyörään, jossa niitä ei ole, niin jarrutus on opeteltava uudestaan, että ei lukitsisi takarengasta. Eturenkaan lukitseminen vaatii useimmiten hiekkatien tai likaa asfaltilla, mutta takarengas menee todella helposti lukkoon.
Jarrutustekniikka näin normaalissa ajelussa menee siten, että jarrua ei "runtata", vaan puristetaan jatkuvasti tiukentaen (näin on mulle opetettu - ja toimii). Hätäjarrutuksessa tiukennusta jatketaan pidempään kuin tavallisessa jarruttelussa. No sitten on näitä, jotka sanovat runttaavansa jarrun äkkiliikkeellä - Jos selviävät hätäjarrutuksesta eturengasta lukitsematta, niin oikeasti tarkoittanevat runttauksella samaa kuin minä "jatkuvasti tiukentamalla". On nääs tullut myös nähtyä, kun etujarrulla ja takajarrulla "runtataan". Sekä etunen että takanen lukkiutuivat välittömästi.
Itsellä ainoa paikka, joissa ABS:t ovat tulleet mukaan nypyttelemään, on hiekkatiellä. Liekö muuten mahdollista, että ABS:t vaativat edes kerran kesässä "irrottelua", että toimivat? Mulla ainakin kolme vuotta vanhan skootterin etunen lukkiutui kotipihassa parilla ekalla jarrutusharjoituksella (tarkoitus kokeilla, miltä sen ABS tuntuu), jonka jälkeen se alkoi toimia normaalisti.
Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
Suzuki DL650 (2009) - mä
Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo