Sivu: 2 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 154:sta
  1. #31
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Mulla on udemmassa pyörässä ja skootterissa ABS:t, vanhemmassa pyörässä ei ole.



    Jarrutustekniikka näin normaalissa ajelussa menee siten, että jarrua ei "runtata", vaan puristetaan jatkuvasti tiukentaen (näin on mulle opetettu - ja toimii). Hätäjarrutuksessa tiukennusta jatketaan pidempään kuin tavallisessa jarruttelussa. No sitten on näitä, jotka sanovat runttaavansa jarrun äkkiliikkeellä - Jos selviävät hätäjarrutuksesta eturengasta lukitsematta, niin oikeasti tarkoittanevat runttauksella samaa kuin minä "jatkuvasti tiukentamalla". On nääs tullut myös nähtyä, kun etujarrulla ja takajarrulla "runtataan". Sekä etunen että takanen lukkiutuivat välittömästi.
    Omalla pyörällä pitävällä alustalla harjoitellessani hätäjarrutusta 80km/h vauhdista useita kertoja en saanut jarrutusmatkoihin eroa runttauksen (väärinkäytön) ja sitruunanpuristus metodin välillä. Jarrutusmatka pysyi suurinpiirtein samana joka kerta Voihan mulla toisaalta olla myös hitaat kädet

    En todellakaan neuvo ketään runttaamaan jarrukahvaa pohjaan kerta survaisulla, mutta tulihan tuokin testattatua.

    Oman pyörän jarrujen toiminta olisi hyvä tietää, mutta täytyy myöntää, että elektoniikkaa on jo niin paljon, että minulla loppuu tietämys. Voisiko olla, että kallistuskulma/kiihtyvyys sensori ohjaa myös jarrutusta ja elektroniikka korjaa kuljettajan virheitä?

    Pitää käydä kokeilemassa kovemmalla vauhdilla, jotta saan tähän selvyyden. Jos tämä jää viimeiseksi postauksekseni voitte todeta, että nopeuden lisääntyessä jarrutustekniikalla on suurta merkitystä myös allekirjoittaneen pyörällä
    R1200R
  2. #32
    Lainaa Jussiboy kirjoitti Katso viesti
    Omalla pyörällä pitävällä alustalla harjoitellessani hätäjarrutusta 80km/h vauhdista useita kertoja en saanut jarrutusmatkoihin eroa runttauksen (väärinkäytön) ja sitruunanpuristus metodin välillä. Jarrutusmatka pysyi suurinpiirtein samana joka kerta Voihan mulla toisaalta olla myös hitaat kädet
    No nut täytyy alkaa spekuloimaan! Veikkaan hitaita ja/tai heikkoja käsiä ( ) tahi huonoja jarruja - ööö tai sit siinä on absit . Jos ei ole abseja ja tekee äkkipuristuksen jarrukahvasta, niin jarru lukkiintuu. Ainakin meidän absittomissa (nim. "kokemusta on").

    Tuon kyllä saa aikaan hitaammastakin vauhdista (varsinkin hiekalla)... Elä hyvä ihminen mene tekemään mitään hätiköityä lukitustestiä kovasta vauhdista
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  3. #33
    Ajoin neljä vuotta absillisella ZZR:llä, lisäksi on ollut noita romu... aarteita erilaisia, joissakin hyvät ja tunnokkaat jarrut, joissakin tehottomat ja/tai tunnottomat, joskus jopa hankkiessa hakkaavat tai nypyttävät ennen kuin homman on laittanut kuntoon.

    Abseilla ainoat paikat joissa huomasin "oho, nyt naksutti" olivat kaupunkialueilla 40-50-vauhdeista johonkin soraan osuessa risteysalueella. Samaten absittomilla kyykkypyörillä etusen lipsutukset (ehkä 6-7 kertaa 12 vuoden kyykyttelyn aikana) vat olleet juurikin näitä madaltuneen kitkan paikkoja melko hitaista vauhdeista, kerran jopa 100 alueella tiukassa jarrussa huomasin yhden kerran että käväisi lukossa ohikiitävän hetken kun oli jotakin patteja tai muuta ja piti yllättävän tilanteen takia hidastaa nopeasti.

    Viime talvena laittelin tuon romun Ltd-Kawan ehjäksi ja siinä kun etujarrun teho on melko ankea, tulee usein autettua takajarrulla aika paljonkin ja jotenkin sen käyttö myös sopii fiilikseen. Takarengasta onkin tullut lipsuteltua jo lukuisia kertoja - ehkä ei hakemalla hakien mutta ajatuksella luistaa jos luistaa - kun ei painoa geometriasta riippumatta niin paljoa perässä ole, ja 80-luvun iskunvaimennus sekä maratonrengas eivät varmasti pitoa auta. Ensimmäisellä kerralla muistui mieleen, että ai tämä meneekin näin, ja sen jälkeen asian on tiedostanut sekä suhtautunut ennakoiden pyörän tulevaan reaktioon. Nimittäin takajarrun käyttö on omassa ajossani muuten ollut äärimmäisen harvinaista. Mutta siitä heräsin tähän ketjuun arpomaan seuraavaa.

    Nyt kun tuota jenkkitutkimusta tässä puidaan, niin mitenkähän paljon heidän tilastoissaan on onnettomuuksia, jotka johtuvat takarenkaan jarruttamisesta alta pois? Jenkeissähän ei kovin kummoista ajokoulua käsittääkseni tarvi käydä, että prätkän sarviin pääsee, ja jalat edellä-pyörien suhteellinen osuus on merkittävin tilastossa. Näistä voisin vetää spekulaatiot siitä että absit pelastavat paljon takapyörän lukkintumisesta johtuvia kaatumisia, vaikka linkitetyt jarrut (etenkin yhdistettynä absiin) voisivatkin olla fiksummat käyttäjän virheiden estämiseksi.

    Joka tapauksessa tämä ketju on ollut aika vahvasti eturenkaan jarrutuksen vaikutuksiin painottuva, mikä on sikäli fiksua että etujarrullahan prätkä pysäytetään, mutta ei meillä ole mitään takeita siitä mitä jarrua Amerikan Joe käyttää mennessään moottoripyöräretkeltä ruumishuoneelle.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  4. #34
    Lainaa tl72 kirjoitti Katso viesti
    Ensimmäinen mopo abseilla , ajanut nyt 5tkm ja eipä tietäisi että on edes abs jos ei merkkivalo syttyisi startatessa.
    Vajaa viikko tästä viestistä ja tuli sitten testattua absit kunnolla, pikku tyttö skuutilla kurvas suoraa eteen ja en muista ikinä runtanneeni jarruja noin nopeasti.
    tl1000s >zx12r 03 >
    Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
  5. #35
    Tein omallani hieman kokeiluja.

    Tässä lopputulos.

    https://youtu.be/XrnWDvDPxrk

    Numeroina.

    Ajoin 80km/h.

    Otin kolme yritystä kummallakin tavalla.

    Ilman ABS 23-25 metriä.
    ABS kanssa 30-33 metriä.

    Tämä toki nyt vain oman MT kanssa jossa tuntuu ABS puuttuvan aivan liian varhain.
    Honda NSR 125, 2003vm (ex)
    Husqvarna TE 610, 1998vm (ex)
    Yamaha Thunderace, 1998vm (ex)
    Yamaha R1, 2006vm
    Yamaha MT-10, 2016vm
  6. #36
    Jarrutitko (ABS) pelkällä etujarrulla vai oliko myös takajarru mukana?
    Kylätason kurapyöräilijä.
  7. #37
    Aikamoinen ero. Hidastuvuus ABS:lla 10.7m/s ja ilman 8.2m/s.

    Eli jos kerkeäisi jarruttaa vain 2 sekunttia ennen tömäystä niin ilman ABS-jarruja törmäysnopeus olisi huimat 3 km/h kun taas ABS-jarruilla törmäysnopeus olisi 21km/h laskettuna parhaista jarrutuksista.
    R1200R
  8. #38
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Jarrutitko (ABS) pelkällä etujarrulla vai oliko myös takajarru mukana?
    Mulla kotarissa ihan sama lopputulos ja käytin kummassakin myös takajarrua.
    Normaalisti kun jarruttelee ja pitää absia vaan varalla niin aika paljon pienempiin pituuksiin pääsee jarrutusmatkoissa. Onhan noi kovasti kehittynyt ja liukkaalla pinnalla pysähdys tapahtuu nopeammin abseilla.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  9. #39
    Lainaa Aki.L kirjoitti Katso viesti
    Tämä toki nyt vain oman MT kanssa jossa tuntuu ABS puuttuvan aivan liian varhain.
    Kokeilitko ABSien kanssa erilaisia jarrutustekniikoita (täytyis itekin mennä kokeilemaan)? Tarkoitan siis sitä, että jarruttaa ns "runttaamalla" vs "puristaen".

    Tässä on teoreettista pohdintaa: ABS:t puuttuvat peliin siinä vaiheessa, kun rengas lukittuu. Jos suorittaa jarrutuksen samalla tavalla ABS käytössä kuin ilman, niin renkaan ei pitäisi lukittua (tai sitten ilman ABSiä lukittuu). Tästä seuraa, että on ABS:t tai ei, niin pitää opetella jarruttamaan aivan kuin niitä ei olisi. ABS:t tulevat vasta sitten peliin, jos jarrutus epäonnistuu ja rengas lukittuu.

    Tällaisia kokeita pitääkin tehdä! Hyvä video! Ei jää homma pelkäksi teoriaksi.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  10. #40
    Noissa peruspyörien ABS jarruissa on melkoinen ero suorituskyvyssä jos verrataan uusimpien tonnarien abs jarruihin.

    Noilla perus ABS jarruilla jarrutusmatkat on kuivalla kelillä hyvällä tiellä liki aina huonompia kuin ilman ABS jarruja hyvällä kuskilla. Valmistajien on pakko pelata softalla varman päälle ja rautapuolikin noissa edullisen pään pyörissä abs osalta huonompaa.
    Aprilia RSV4-R
  11. #41
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Jarrutitko (ABS) pelkällä etujarrulla vai oliko myös takajarru mukana?
    ABS kanssa käytin kumpaakin. ABS kanssa paras tulos tuli kun en sokeesti runtannut jarruja heti alussa vaan nostin painetta samoin kuin ilman ABS jarruja tekisin, toki jatkaen paineen nostoa kunnes vivut ei enää menny pidemmälle
    Honda NSR 125, 2003vm (ex)
    Husqvarna TE 610, 1998vm (ex)
    Yamaha Thunderace, 1998vm (ex)
    Yamaha R1, 2006vm
    Yamaha MT-10, 2016vm
  12. #42
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Kokeilitko ABSien kanssa erilaisia jarrutustekniikoita (täytyis itekin mennä kokeilemaan)? Tarkoitan siis sitä, että jarruttaa ns "runttaamalla" vs "puristaen".

    Tässä on teoreettista pohdintaa: ABS:t puuttuvat peliin siinä vaiheessa, kun rengas lukittuu. Jos suorittaa jarrutuksen samalla tavalla ABS käytössä kuin ilman, niin renkaan ei pitäisi lukittua (tai sitten ilman ABSiä lukittuu). Tästä seuraa, että on ABS:t tai ei, niin pitää opetella jarruttamaan aivan kuin niitä ei olisi. ABS:t tulevat vasta sitten peliin, jos jarrutus epäonnistuu ja rengas lukittuu.

    Tällaisia kokeita pitääkin tehdä! Hyvä video! Ei jää homma pelkäksi teoriaksi.


    Olen aiemmin huomannut itse että ABS valo vilkkuu menemään aika "pienelläkin" etujarrun käytöllä, tarkoittaen siis että lukkiutumisesta eikä perän nousemisesta olisi ollut vielä mitään pelkoa. Toisin sanoen omani ainakin puuttuu aivan liian herkästi.

    Ja videota saa surutta jakaa jos muuallakin haluaa nostaa aiheesta keskustelua
    Honda NSR 125, 2003vm (ex)
    Husqvarna TE 610, 1998vm (ex)
    Yamaha Thunderace, 1998vm (ex)
    Yamaha R1, 2006vm
    Yamaha MT-10, 2016vm
  13. #43
    Lainaa Aki.L kirjoitti Katso viesti
    Tämä toki nyt vain oman MT kanssa jossa tuntuu ABS puuttuvan aivan liian varhain.
    Näkeehän tuon jarrutuksen tehoeron jo lähtökohtaisesti tuosta takapyörän ilmaannousustakin. Mutta se vaakakupin toinen puoli on sitten se, että jos ei olla menossa just tasan viivasuoraan jokseenkin tasaisella alustalla, niin melkoisen isolle prosentille kuskeista takapyörän ilmaannousu tarkoittaa joko lippoja tai paniikinomaista jarrukahvasta irroittamista. Tämä takapyörän maassapito lienee ainakin yksi syy, miksi absit ottavat pitävällä pinnalla turpaan jarrutusmatkassa.
  14. #44
    Lainaa Aki.L kirjoitti Katso viesti
    Olen aiemmin huomannut itse että ABS valo vilkkuu menemään aika "pienelläkin" etujarrun käytöllä, tarkoittaen siis että lukkiutumisesta eikä perän nousemisesta olisi ollut vielä mitään pelkoa. Toisin sanoen omani ainakin puuttuu aivan liian herkästi.
    Valon vilkkuminen nyt ei sinänsä kerro, että tekeekö järjestelmä vielä mitään muuta kuin havaitsee, että raju jarrutus on alkanut ja että pyörän lukkiutumisen riski on olemassa.
  15. #45
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Näkeehän tuon jarrutuksen tehoeron jo lähtökohtaisesti tuosta takapyörän ilmaannousustakin. Mutta se vaakakupin toinen puoli on sitten se, että jos ei olla menossa just tasan viivasuoraan jokseenkin tasaisella alustalla, niin melkoisen isolle prosentille kuskeista takapyörän ilmaannousu tarkoittaa joko lippoja tai paniikinomaista jarrukahvasta irroittamista. Tämä takapyörän maassapito lienee ainakin yksi syy, miksi absit ottavat pitävällä pinnalla turpaan jarrutusmatkassa.
    Tässä tullaan tosiaankin siihen että kuskilla pitää olla käry miten jarruja käyttää.
    Tää on mun eka pyörä missä ABS. Olen tottunut perän nousuun ja sen kontrollointiin. Harjoitellut tarkoituksella jos jarrutuksessa onkin tiellä likaa mikä heikentää pitoa. Mitä kallistus vaikuttaa jarrun käyttöön.
    Tosi tilanteissa ei saisi panikoida ja suurimman osan pitäisi tulla refleksinä.

    Ajan itse ilman ABS ja luistonestoa kun lähden ajamaan ja keli on hyvä. Jos tulee märkää tai taitan vain matkaa pidän nää päällä siltä varalta jos ajatus harhailee.

    ABS on hyvä niille jotka eivät ole kerenneet harjoitella tai kokevat ettei heidän tarvitse osata jarruttaa.


    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Valon vilkkuminen nyt ei sinänsä kerro, että tekeekö järjestelmä vielä mitään muuta kuin havaitsee, että raju jarrutus on alkanut ja että pyörän lukkiutumisen riski on olemassa.
    Kun sain pyörän tein testejä hiekalla koska siellä ABS nakutus tuntuu jarruvivussa selkeesti. Valo alko vilkkumaan heti sen jälkeen kun ABSn nakutus alko tuntuu vivussa. Asfaltilla naputusta ei juuri huomaa kuin sateella.
    Honda NSR 125, 2003vm (ex)
    Husqvarna TE 610, 1998vm (ex)
    Yamaha Thunderace, 1998vm (ex)
    Yamaha R1, 2006vm
    Yamaha MT-10, 2016vm
  16. #46
    Keskusteluna samaa luokkaa kuin ekojen ABS-volvojen osalta Esson baarissa. Kun niitä ei kuulemma saanut pysäytettyä ollenkaan, kun apsit ei antaneet pyörien pysähtyä..
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  17. #47
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Mulla kotarissa ihan sama lopputulos ja käytin kummassakin myös takajarrua.
    Normaalisti kun jarruttelee ja pitää absia vaan varalla niin aika paljon pienempiin pituuksiin pääsee jarrutusmatkoissa. Onhan noi kovasti kehittynyt ja liukkaalla pinnalla pysähdys tapahtuu nopeammin abseilla.
    Laitoin kysymyksen siksi koska omassa pyörässä on abseilla selkeä ero pysähtymismatkassa jos takajarru on mukana tai ei.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  18. #48
    Mikähän on jarrutuskokeen tulos, mikäli "hätäjarrutuksen" aikaa ja paikkaa ei tiedä, vaan on esimerkiksi ajanut sata kilsaa putkeen ja hirvi hyppää loivassa asfalttimutkassa eteen?

    Vaikka kyseessä olisi kuinka huippukuski, niin lopputuloksen selvyydestä en olisi niinkään varma, vaikka perinteisen jarrujärjestelman vaihtoehtona olisi hyvinkin antiikkinen ABS.

    Kokeneen kuljettajan tehdessä ennalta tiedetyn jarrutuksen kuivalla asfaltilla ja suoraan ajaessa on aivan toinen juttu, oli kyseessä sitten kaksi- tai nelipyöräinen.
  19. #49
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Mikähän on jarrutuskokeen tulos, mikäli "hätäjarrutuksen" aikaa ja paikkaa ei tiedä, vaan on esimerkiksi ajanut sata kilsaa putkeen ja hirvi hyppää loivassa asfalttimutkassa eteen?

    Vaikka kyseessä olisi kuinka huippukuski, niin lopputuloksen selvyydestä en olisi niinkään varma, vaikka perinteisen jarrujärjestelman vaihtoehtona olisi hyvinkin antiikkinen ABS.

    Kokeneen kuljettajan tehdessä ennalta tiedetyn jarrutuksen kuivalla asfaltilla ja suoraan ajaessa on aivan toinen juttu, oli kyseessä sitten kaksi- tai nelipyöräinen.
    Mun vastaus tähän on seuraava. Kun lähden ajatuksella ajamaan hyvällä kelillä ajan ilman ABS jarruja ja muita avusteita.

    Jos taas taitan matkaa tai olosuhteet huonot käytän vähintääkin ABS todennäköisesti myös luistonestoa.


    Omalla kohdalla kaikki yllättävät tilanteet ovat tulleet kun taitan matkaa. Olen myös ajanut tähän asti aina pyörällä missä ei ole ABS jarruja joten jarrun annostelu suoralla,mutkalla ja likaisella on tullut harjoiteltua ja testattua moneen kertaan.

    En kuitenkaan sano että kaikkien näin pitäisi toimia.
    Mutta jokaisen olisi varmaan syytä harjoitella oman pyörän kanssa jarrutuksia ABS kanssa ja ilman hallituissa olosuhteissa ennen kuin sitä taitoa tarvii vähemmän hallituissa olosuhteissa.
    Viimeksi muokannut: Aki.L; 12.09.2021 klo 13:39. Syy: Typo fix
    Honda NSR 125, 2003vm (ex)
    Husqvarna TE 610, 1998vm (ex)
    Yamaha Thunderace, 1998vm (ex)
    Yamaha R1, 2006vm
    Yamaha MT-10, 2016vm
  20. #50
    Mun ohjelmisto ei salli mitään liipasen mutkassa kahvan pohjaan temppuja vaikka olisi kuinka ABS-jarrut.
    Ready to race
  21. #51
    Lainaa taiger kirjoitti Katso viesti
    Mun ohjelmisto ei salli mitään liipasen mutkassa kahvan pohjaan temppuja vaikka olisi kuinka ABS-jarrut.
    Mutta mahdollistaako se ajolinjan kohtuullisen muutoksen sallituissa tienopeuksissa ilman jarrutuksen keventämistä?
  22. #52
    Maksimijarru ja ohjailu on muistaakseni eri tilat.
    Ready to race
  23. #53
    Lainaa taiger kirjoitti Katso viesti
    Maksimijarru ja ohjailu on muistaakseni eri tilat.
    Kokeile abseilla, mikäli muisti vielä mahdollistaa ajamisen.
  24. #54
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Mutta mahdollistaako se ajolinjan kohtuullisen muutoksen sallituissa tienopeuksissa ilman jarrutuksen keventämistä?
    absi tekee tämän ohjaamisen mahdolliseksi miten. Kiristämällä jarrutusta vai löysäämällä?
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  25. #55
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    absi tekee tämän ohjaamisen mahdolliseksi miten. Kiristämällä jarrutusta vai löysäämällä?
    On kai se helpompi ohjata, jos etupyörä ei ole lukossa.
    Pekka
  26. #56
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Kokeile abseilla, mikäli muisti vielä mahdollistaa ajamisen.
    En todellakaan opettele nojaamaan ABS:ään.
    Ready to race
  27. #57
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    absi tekee tämän ohjaamisen mahdolliseksi miten. Kiristämällä jarrutusta vai löysäämällä?
    ??? Että miten absi tekee ohjaamisen mahdolliseksi jarruttaessa? Ja yleislääkkeenä joko jarrutuksen kiristäminen tai löysääminen?
    Et kai oikeasti kysy tuollaista?
  28. #58
    Ohjaamista helpottaa kovasti jos etunen ei ole luiskahtanut alta lukkiutumisen takia. Harvoin pyörä on täysin pystysuorassa kun äkkijarrutuksen joutuu tekemään.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  29. #59
    Minulle abs on ollut, jos ei nyt ihan tilanteen pelastaja, mutta kuitenkin helpottaa tilannetta kun tulee ns happipaikka: Huomio on kiinnittynyt johonkin epäolennaiseen ja kun kääntää katseen niin jono seisoo edessä tai jotain muuta vastaavaa. Tilanteessa tulee helposti puristettua kahvaa turhan hätäisesti ja lujaa. Ei pitäisi tapahtua tällaista, niinpä, mutta joskus näin käy kuitenkin.
    En ole absia saanut oikein reagoimaan kuin tarkoituksella hiekkatiellä testaamalla, kuivalla asfaltilla saa vetää aika kovan hätäjarrun ennen kuin abs puuttuu peliin. Ainakin Apikassa kun abs on säädetty pienimmälle asennolle.
  30.  
  31. #60
    Minä en ole saanut ABSeja rutisemaan vielä kertaakaan. Tosin kokemusta vain yhden kauden ajalta ja en ole tarkoituksella yrittänyt ja paniikkijarrutukseen en ole toistaiseksi joutunut. Ei taida ABS näissä nykypyörissä niin herkästi puuttua peliin. Tekniikka lienee kehittynyt aika paljon viimeisten vuosien aikana. Mutta erityisesti sateella ajaessa on kiva tietää elektronisen apulaisen olevan paikalla liukkaiden tiemerkintöjen kohdalla jarrutettaessa
    -- Brake later and open the gas earlier --
Sivu: 2 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen