Sivu: 1 / 6:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:st 30:een 154:sta
    https://www.motouutiset.fi/fi/mootto...htm?ref=newest

Mielenkiintoinen tutkimus. Arvelen ett hyty korreloi kyttjkunnan kanssa, supersportteja tuskin ostetaan elkepyriksi.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Miksikhn tuo on ylltystulos...?
    Olis ollu kiva tiet mys vaikutus nurinmenoihin yleens.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Eik siin vaiheessa ala sattua kun mennn nurin? Jos ei menn niin oliko vli kummat jarrut?
    Ready to race
    Eik siin vaiheessa kuole kun henki lhtee. Jos ei lhde niin oliko vli kummat jarrut.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Lainaa taiger kirjoitti Katso viesti
    Eik siin vaiheessa ala sattua kun mennn nurin? Jos ei menn niin oliko vli kummat jarrut?
    On vli kummat jarrut on, absien kanssa pelastettu tilanne pari kertaa miss lopputuloksena olisi ollut kaato tai ulosajo. Ilman abseja lopputulos olisi ollut toinen.
    Kyltason kurapyrilij.
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    On vli kummat jarrut on, absien kanssa pelastettu tilanne pari kertaa miss lopputuloksena olisi ollut kaato tai ulosajo. Ilman abseja lopputulos olisi ollut toinen.
    Jos perhonen olisi lynyt kaksi siiveniskua nopeammin toisella puolella maapalloa niin olisit varmasti kaatunut.
    Eip tuu mieleen yhtk tilannetta jossa oisin ollu lhellkn tarvita ABSeja viel 15 vuoden ajamisen aikana, vaikka vauhdit on ollu sielt ripemmst pst spektri.

Ja vh veikkaan ett jos itell tulee vastaan sellanen onnettomuus jossa henki lhtee, ni ei se ABS sit en pelastais koska sillon ei vaan yksinkertaisesti ehtis muutenkaa vist vaik ois mitk ABSit.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
    On tll kovia kuskeja ja ennustajia
    Kyltason kurapyrilij.
    Johtopts: tutkimus on vrin tehty ja absit kuuluu vain (meille) surkeille kuskeille. Oikeastaan ne pitisi kielt!
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Eip tuu mieleen yhtk tilannetta jossa oisin ollu lhellkn tarvita ABSeja viel 15 vuoden ajamisen aikana, vaikka vauhdit on ollu sielt ripemmst pst spektri.

Ja vh veikkaan ett jos itell tulee vastaan sellanen onnettomuus jossa henki lhtee, ni ei se ABS sit en pelastais koska sillon ei vaan yksinkertaisesti ehtis muutenkaa vist vaik ois mitk ABSit.
    No mulla on ollut. Vaikka en edes aja kovaa. Ainakin olisin rnnnyt rumasti.

Ja pari kolaria ilman abseja. Ainakin ensimmisess olisi voinut absit auttaakin.
    Ei ollu vaikea arvata ett jonku tytyy vet jonkinlainen herne sieraimeen
    Ihan siis oman ajouran nkkulmasta katselin. Ei ole edes hirven montaa lhellpiti tilannetta kyny ku malttaa vaan havainnoida ymprist tarpeeksi tehokkaasti. Ja kyll, 95% tienkyttjist havainnoi aivan helvetillisen pelottavan surkeasti ympristn, lhtien liikennemerkeist, saatikka muista tienkyttjist. Knnykk sen sijaan tuntuu olevan nykyn kova kohde keskitty ajaessa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
    Oman kokemuksen kannalta minkin. Sitten kun se huono havainnoija tuppaa sivutielt eteen metrin phn niin tulee ainakin minulle pakonomainen tarve kiskaista jarrukahvasta voimalla. Kaikilla ei ehk tule. Ja ainahan sit voi etukteen visioida paniikkijarrutuksen aikana himmaavansa hienosti kahvasta.
    On muitakin elementtej kun asfalttirata ja liikenneymprist joissa ajetaan ja siell absit on osoittautuneet toimiviksi.
    Kyltason kurapyrilij.
    Huonona kuskina mulla on tarpeeksi tekemist ett pyr pysyy pystyss ja itte kyydiss tystehoisessa abs-jarrutuksessa. Olen muutaman kerran ottanut kkijarrua elukoiden takia, eik mun kyvyt siin riit jarruvoiman hienostn.

Kaarreabsitkin lytyy. En ole viel tarvinnut, mutten sill perusteella sanoisi niit tarpeettomiksi.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Onko kukaan uskaltanut runtata kaarreabseja kunnolla?
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti

Niin se, ett henki lhtee onnettomuudessa voi johtua siitkin, ett vauhtisi on sielt ripemmst pst spektri.

Kerta et tarvitse ABS-jarruja, johtuen siit, ett olet niin hyv niin kerrotko paljonko tuolla sinun ripemmll pss spektri vauhdilla jarrutusmatkasi pitenee verrattuna tikkarinopeuteen? Vaikka siten, ett kun jarrutat 40km/h vauhdista onnistuneen htjarrutuksen niin paljonko on jnnsnopeus vain 10km/h vauhdin lisyksell?
    Jarrutusmatkan tuplaus periaatteessa vaatii 1/4 lis vauhtia, mutta mit muuta pit huomioida suuremmassa vauhdissa, kun pelivara on loppu papan tyntess Corollaa sivutielt eteesi?

Minulla on ainakin ABS sit varten, ett pystyn tekemn maksimisuorituksen keliss kuin keliss. Hyvll sll en saa selv eroa aikaiseksi kytnk ABS-jarruja kertasurvaisulla vai puristusta lismll. Ainoa mik jarruttamisessa vienosti hiritsee helvetin hyvn pyshtymismatkan lisksi on se, ett integraali jarruilla ei oikein voi tehd itse mitn (80km/h nopeudella). Jarrupainetta ei oikein voi pelkn ABS:n skstyksen perusteella lyst, koska on todennkisemp, ett takarengas yritt lukittua. Kuivalla kelill jalkajarrun painaminen ei vaikuttanut pyshtymismatkaan. Toki jos vauhtia listn tarpeeksi matkat pitenevt ja tapahtumaan voinee vaikuttaa itsekkin. Tm koskee minua ja minun pyr.
    R1200R
    Vnt alkanut eli talvi tulossa. Mulla on nyt taas mopo miss ei apseja. Niith mulla on enimmkseen ollutkin. Prjilly ihan hyvin ja prjn varmaan jatkossakin. Mutta abseja en herkkn en ota ellei ne ole parantunu rutkasti vuosimallista 2012. Pyrin oli suzuki ja ktm.
    GEN2
    Olen muutamalla uudella ABS-pyrll ajanut tn kesn ja pakko mynt ett ne on kyll pirun hyvi. Sorallakin pyshtyy hyvin. 10v vanhat oli aika erilaisia vehkeit.
    Se mik kyll on vhn jnnityst lisnnyt, on eri pyrien ABS-systeemien erilainen toiminta ja erilaiset toimintatilavaihtoehdot ja siihen plle oma pyrni jossa abseja ei ole. Tullut pari pikku yllri kun on ollutkin etuabsi pll vaikka luulin ettei ole. Sanoisin ett korostuu jopa entisestn se ett pit tuntea pyr jolla ajaa ja treenata jarrutuksia siin moodissa mit normaaliajossa kytt. Eri moodeja kun rpl eri tilanteissa, voi tulla yllreit. Ja siit kun jotkut pyrt palauttaa jarrujen asetukset default-tilaan kun sammuttaa.
    Viimeksi muokannut: skuikka; 04.09.2021 klo 18:30.
    Ensimminen mopo abseilla , ajanut nyt 5tkm ja eip tietisi ett on edes abs jos ei merkkivalo syttyisi startatessa.
    tl1000s >zx12r 03 >
    Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
    Lainaa Jussiboy kirjoitti Katso viesti
    Kuivalla kelill jalkajarrun painaminen ei vaikuttanut pyshtymismatkaan.
    T7:ssa etujarrun lisksi takajarrun painaminen vaikuttaa jarrutusmatkaan mill luistopinnalla tahansa. Pelkll etujarrulla abs alkaa rutisemaan melko aikaisessa vaiheessa, kun painaa takajarrua mill voimalla tahansa niin etujarrun abs ei ala prisemn yht herksti ja jarrutus on voimakkaampi ja pyshtymismatkassa on selke ero.

Muutaman kerran tm aiheutti ihmetyst soralla ennen kun tajusin mist on kyse.

Alkuun olin skeptinen abseihin sorapyrss mutta kun niit oppii hydyntmn niin ei ole paluuta absittomaan jos voi valita, paljon vhemmn on ollut tilanteita absien kanssa kun renkaat ei mene lukkoon. Sora ja metsteill saa takajarrulla sidottua takapt ilman pelkoa lukkiintumisesta, miinuksena on ettei saa jarrulla ohjattua pyr mutta tmn kanssa on jo oppinut elmn. Saisivat tehd moodin miss takajarru sallisi pienen luiston.
    Kyltason kurapyrilij.
    Kerta et tarvitse ABS-jarruja, johtuen siit, ett olet niin hyv niin kerrotko paljonko tuolla sinun ripemmll pss spektri vauhdilla jarrutusmatkasi pitenee verrattuna tikkarinopeuteen? .
    Ei pitene metrikn koska en tikkarin alueella aja kuin tikkarinopeutta.

Se ett sanoin vauhdin olevan spektrin nopeimmasta pst siteerasin lhinn ripe rata ajoa, radalla kun mutkissa ajetaan parhaimmillaan 70+km/h lujempaa kuin mit motarilla painetaan suoraa.

Mutta havainnointi on rimmisen trkess roolissa onnettomuuksien tai lhelt piti tilanteiden vlttmisess. Sit tehokkaan havainnoinnin trkeytt ei tarpeeksi pysty painottamaan, ptee niin radalla kuin kadulla kuin metsiss.

Ja Koheltaja, olen kanssasi aivan samaa mielt ett kun ei ajeta kaduilla niin ABS on erinomainen vline pehmell pinnalla vaikka vauhti olisi matala. Itsell ei vain ajo urallani ole kovinkaan montaa kilometri pehme pinnoitetta takana.
    Niin se, ett henki lhtee onnettomuudessa voi johtua siitkin, ett vauhtisi on sielt ripemmst pst spektri.

Kerta et tarvitse ABS-jarruja, johtuen siit, ett olet niin hyv niin kerrotko paljonko tuolla sinun ripemmll pss spektri vauhdilla jarrutusmatkasi pitenee verrattuna tikkarinopeuteen? Vaikka siten, ett kun jarrutat 40km/h vauhdista onnistuneen htjarrutuksen niin paljonko on jnnsnopeus vain 10km/h vauhdin lisyksell?
    Jarrutusmatkan tuplaus periaatteessa vaatii 1/4 lis vauhtia, mutta mit muuta pit huomioida suuremmassa vauhdissa, kun pelivara on loppu papan tyntess Corollaa sivutielt eteesi?

Minulla on ainakin ABS sit varten, ett pystyn tekemn maksimisuorituksen keliss kuin keliss. Hyvll sll en saa selv eroa aikaiseksi kytnk ABS-jarruja kertasurvaisulla vai puristusta lismll. Ainoa mik jarruttamisessa vienosti hiritsee helvetin hyvn pyshtymismatkan lisksi on se, ett integraali jarruilla ei oikein voi tehd itse mitn (80km/h nopeudella). Jarrupainetta ei oikein voi pelkn ABS:n skstyksen perusteella lyst, koska on todennkisemp, ett takarengas yritt lukittua. Kuivalla kelill jalkajarrun painaminen ei vaikuttanut pyshtymismatkaan. Toki jos vauhtia listn tarpeeksi matkat pitenevt ja tapahtumaan voinee vaikuttaa itsekkin. Tm koskee minua ja minun pyr.
    No itse itselleni vastaten.
    https://extrat.liikenneturva.fi/tormaysnopeus/fi/
    Trmysnopeus on 30-40km/h nopeuden vlill

Toiseen kysymykseen vastaan, ett jarrutusmatkan lisksi reaktioaikana kuljettu matka lis pyshtymismatkaa. Paras keino lienee on kytt kerrointa 3.6 jolla pystyy muuntamaan km/h nopeuden muotoon m/s. Eli nopeuden nosto esim. 60km/h -80km/h lis jarrutusmatkan tuplautumisen lisksi reaktiomatkaa 16 metrist 22 metriin.

Min kyn kerran kesss radalla, mutta kytn moottoripyr ajokaudella lhes joka piv. Radalla ei ole vastaantulijoita eik sivutien Einareita. Sivutien Einarista pstnkin havainnointiin joka on lhes mahdoton tehtv jos arvioidaan suoraan vastaan tulevan ajoneuvon etisytt tai vauhtia. Se taas on fakta, ett ajoneuvoyhdistelmll ottaa aikaa 15-20s knty omalle kaistalleen. Jos yhdistelmnkuljettaja arvio kerkevns knty voi arvio heitt hrnpylly, koska 0.5 km pss oleva tienkyttj voi oikeasti olla 800m tai 300m pss ja vauhdin ollessa 80km/h vastaantulija (sin tai min) edetn kntymisaikana 450m tai 120km/h vauhdilla 660m. Nopeden arviointi on aivan yht vaikeaa kuin etisyyden.

P.S. Jos minulla olisi ratapyr voisi hyvinkin olla mahdollista ett siin ei olisi ABS-jarruja, mutta tienpll on ihan eri pallopeli
    R1200R
    kuinkakohan sstkhn rengasta 200 km nopeudesta suoritetusta kki jarrutuksesta se abs
    Oma veikkaus on, ett sporttipyrill ajetaan enemmn hyviss olosuhteissa, paremmilla renkailla ja taitavampien kuskien toimesta, jolloin se on melko helppoa saada lhelle sama hidastuvuus ilman absejakin.

Kadulla ei ole itselle tullut yhtn tilannetta, ett olisi abseja tarvittu, mutta enp ole autonkaan turvavit tai turvatyynyj kyttnyt ja silti ne on ihan hydylliset Radalla ainakin hyvill sdettvill kaarreabseilla on omasta mielestni huolettomampi ajella. Ehk voi jonkun kymmenyksen menett jarruissa, mutta itsell ei ole harrastus siitt kiinni.
    Motorg ry, Hallituksen jsen. Koulutusvastaava, Moderointivastaava marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jsen
    Lainaa Sankkeri kirjoitti Katso viesti
    Onko kukaan uskaltanut runtata kaarreabseja kunnolla?
    On ja olen kaatunut. Absit on hyv olla niin ne voi korjata pelstymisen aiheuttaman virhe jarrutuksen. Mutta ei ne fysiikan lakeja kumoa vaikka porukka niin luuleekin.
    Itse jarrutan aina niin etten luota abseihin ja jos teen virheen saattaa olla etten kaadu, jos absit pystyy pelastamaan.
    Elm on onneksi mutkikasta
    Min olen huono kuski, mutta pyrll pysyy hyvin pystyss, kun ei ota kaskoa.
    ABS:n toimivuutta en uskalla tietoisesti edes kokeilla, mutta kerran peura tuli hiekkatiell eteen, jolloin ABS ehk pelasti pahemmalta, tai sitten ei. Vauhti ei kuitenkaan kovin kummoinen ollut.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
    Lainaa Aakku kirjoitti Katso viesti
    Min olen huono kuski, mutta pyrll pysyy hyvin pystyss, kun ei ota kaskoa.
    ABS:n toimivuutta en uskalla tietoisesti edes kokeilla, mutta kerran peura tuli hiekkatiell eteen, jolloin ABS ehk pelasti pahemmalta, tai sitten ei. Vauhti ei kuitenkaan kovin kummoinen ollut.
    Kai tss oli sarkasmia? Itse harjoittelen toistuvasti jarrutuksia ABSille asti 80-100 km/h nopeudesta sek etu- ett takajarrua kytten ja vlill ABS takaa pois, niin saa tuntumaa miten per luistaa mukana. Kivasti pyshtyy kyll tuollainen kevyehk pyr tehokkailla etujarruilla. Toivon, ett tositilanteessa pystyisi samaan suoritukseen, mutta epilen ett en.
    KTM Duke 890 R ext:Husky 630 SMS,Z900,Vitpilen 701,Duke 790,Duke 690 R,Street Triple RS,Street Triple R,Monster 696,CBR 600 RR,CBR 600 RR r.i.p.
    "Ajelee siell porukan perll vaan ja sy siell patukkaa koko ajan" E. Lummelampi
    Lainaa Pet_M kirjoitti Katso viesti
    Kai tss oli sarkasmia? Itse harjoittelen toistuvasti jarrutuksia ABSille asti 80-100 km/h nopeudesta sek etu- ett takajarrua kytten ja vlill ABS takaa pois, niin saa tuntumaa miten per luistaa mukana. Kivasti pyshtyy kyll tuollainen kevyehk pyr tehokkailla etujarruilla. Toivon, ett tositilanteessa pystyisi samaan suoritukseen, mutta epilen ett en.
    Tarkoitin kokeilua lhinn hiekkatiell. Puhtaalla asfaltilla noita ABS jarruja on kyll helpompi napsuttaa.
    BMW R 35
    BMW R 1100RS
  30.  
    Mulla on udemmassa pyrss ja skootterissa ABS:t, vanhemmassa pyrss ei ole.

ABS:ll htjarrutuksen opettelu on helpompaa esimerkiksi ksittelykoetta ajatellen. Jos on harjoitellut pelkill ABS:ll ja sitten vaihtaa pyrn, jossa niit ei ole, niin jarrutus on opeteltava uudestaan, ett ei lukitsisi takarengasta. Eturenkaan lukitseminen vaatii useimmiten hiekkatien tai likaa asfaltilla, mutta takarengas menee todella helposti lukkoon.

Jarrutustekniikka nin normaalissa ajelussa menee siten, ett jarrua ei "runtata", vaan puristetaan jatkuvasti tiukentaen (nin on mulle opetettu - ja toimii). Htjarrutuksessa tiukennusta jatketaan pidempn kuin tavallisessa jarruttelussa. No sitten on nit, jotka sanovat runttaavansa jarrun kkiliikkeell - Jos selvivt htjarrutuksesta eturengasta lukitsematta, niin oikeasti tarkoittanevat runttauksella samaa kuin min "jatkuvasti tiukentamalla". On ns tullut mys nhty, kun etujarrulla ja takajarrulla "runtataan". Sek etunen ett takanen lukkiutuivat vlittmsti.

Itsell ainoa paikka, joissa ABS:t ovat tulleet mukaan nypyttelemn, on hiekkatiell. Liek muuten mahdollista, ett ABS:t vaativat edes kerran kesss "irrottelua", ett toimivat? Mulla ainakin kolme vuotta vanhan skootterin etunen lukkiutui kotipihassa parilla ekalla jarrutusharjoituksella (tarkoitus kokeilla, milt sen ABS tuntuu), jonka jlkeen se alkoi toimia normaalisti.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - m
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - m
    Ex-pyr: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyr: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
Sivu: 1 / 6:sta 123 ... ViimeinenViimeinen