Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    On ruvennut nyt hetken tauon jälkeen taas toi moottoripyöräily nousemaan harkintaan ja mietinnässä on tommosen ison Brevan hankkiminen ns. "loppuiän" pyöräksi keski-ikäistyvälle herrasmiehelle. Millaisia kokemuksia on kestävyydestä ja omatoimisesta huollettavuudesta? Mitä tyyppivikoja kannattaa tsekata, jos tuollaisen ostaa?

    Omaa motoristihistoriaa on liki 20 vuotta takana, mutta nyt on ollut parin kesän tauko motoilussa.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  2. #2
    Tuolla ainakin kehutaan ko. tuotetta...
    http://foorumi.guzziclub.fi/index.php
  3. #3
    Mulla on vm. 2008 Breva 850 kahdeksatta vuotta. Tämä 850 on harvinaisempi versio, jota valmistettiin parin vuoden ajan 1100-mallin rinnalla. Tehoja tässä hiukan vähemmän 72 hp vs 86 hp, muuten täysin sama pyörä.

    Joo, kovasti olen tästä Brevasta tykännyt, ennen Brevaa alla oli useamman vuoden FJR1300 johon olin totaalisen kyllästynyt. Brevalla löytyi taas se kateissa ollut ajamisen ilo. Ensi kosketus Brevaan Yamahan jälkeen oli kylläki aika järkytys, pyörä tärisi, tutisi ja heilui sivusuunnassa kun tuppea käänsi. No nämä kaikki on juuri sitä luonnetta, mikä Yammun jälkeen toi hymyn huulille

    Breva on hyvä ja tukeva ajettava, parhaimmillaan tietysti mutka- ja maanteillä. Brevalla ollaan käyty kaksi päällä aina Välimerellä ja Ranskan Alpeilla asti, eli sopii myös mainiosti matka-ajoonkin. Satula on mukava ja leveä. Ja ketjujakaan ei tarvi rasvailla. Laukkuja saa tarvittaessa sivulle, taakse ja tankin päälle.
    Hallintalaitteet on kohdallaan ja ajotietokonekin löytyy selkeästä mittaristosta.

    Varsin ongelmatonta on ollut taival Brevalla, takana nyt minun omistuksessa kahdeksan vuotta ja mittarissa reilut 30tkm. Äänimerkki vaimeni jossain kohtaa, hain Biltemasta uuden 10€:lla ja vaihdoin itse viidessä minuutissa. Yksi ajovalon polttimo on myös mennyt.
    Tietynlainen tyyppivika on vuotavat venttiilikopan tiivisteet, noita tiivisteitä on erilaisia versioita ollut tuotannossa vuosien varrella ja jotkut noista falskasivat. Itselle kävi noin Euroopan reissulla ja sitten ajeltiin lahje ja saapas öljyssä kotiin. Koti-Suomessa sitten vaihdettiin paremmat tiivisteet ja ne on pitäneet hyvin. Kustannukset tässä muutaman kympin verran. Kaikki huollot olen tehnyt ProItaliassa.

    Mun mielestä Breva on moderni, tyylikäs, luonteikas ja luotettava ajokki
    Viimeksi muokannut: Sami@Vespa; 02.09.2021 klo 17:52.
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  4. #4
    ei vika vaan ominaisuus. leiskasta johtuen kytkin on pyörän keskipisteessä. on automainen kuiva yksilevy joten tarvitsee harvoin huomiota mutta sitten kun tarvii niin joutuu paljo purkaa kamaa. on tosin ihmiselle sopivaa työtä.

    ecu on siinä määrin hienostunut että jos se havaitsee että akun jännite on alhainen niin se ei anna startille lupaa edes kokeilla startata. voi hämätä vianhaussa. itse starttinappulakin on hieno, sitä ei tarvii pitää pohjassa, vaan kertapainallus riittää ja sähköaivo hoitaa loput

    brevat eivät enää ole ihan tuoreita ts. vastaavia juttuja kuin muistakin käytetyistä pyöristä voi zoomata

    1100 on vielä vanhan liiton 2-venttiilinen ilmajäähy => miljardeja onnellisia kilometrejä tiedossa. sit tais olla vielä 1200 2v kuten myös 1200 4V. Näistä jälkimmäisessä ollut nokka-akselin pinnanlaatuongelmaa

    jos et löydä hyvää Breva-yksilöä niin mallit Norge ja Sport ovat muunnoksia samasta aiheesta
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  5. #5
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    jos et löydä hyvää Breva-yksilöä niin mallit Norge ja Sport ovat muunnoksia samasta aiheesta
    Myös Griso on muunnos samasta teemasta.
    Relax!
  6. #6
    Vain Breva tulee kyseeseen. Se on mun mielestä ollut kauneimpia pyöriä mitä on evör tehty ja se on joko se tai ei mitään.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  7. #7
    Lainaa wekkuli kirjoitti Katso viesti
    Vain Breva tulee kyseeseen. Se on mun mielestä ollut kauneimpia pyöriä mitä on evör tehty ja se on joko se tai ei mitään.
    Totta, Breva on kaunis pyörä. Sport on kyllä ulkoisesti ihan sama pyörä kun irroittaa lampun päällä olevan tuulisuojan ja matkustajan satulan päällä olevan katteen, eli mielestäni Sport kannattaa pitää laskuissa mukana. Nämä osat saanee irti ja takaisin parissa minuutissa.
    Mittarit Sportissa tosin valkopohjaiset.
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  8. #8
    Nettimotossa myytävät Sportit näyttäisivät olevan 1200cc ja neliventtiilikannet? Onko tuossa jotain huomioitavaa? Breva kyllä viehättää enemmän ulkonäöltään ja onko niin, että tuo vanha 2-venttiilitekniikkainen on mekaanisesti luotettavampi?
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  9. #9
    Lainaa wekkuli kirjoitti Katso viesti
    Vain Breva tulee kyseeseen. Se on mun mielestä ollut kauneimpia pyöriä mitä on evör tehty ja se on joko se tai ei mitään.
    Minun silmään BMW:n R sarjan 850R, 1150R tai 1200R on kovin samanhenkinen ulkonäöllisesti.

    Tarjontaa Bemarissa varmaan paremmin ku Motoguzzissa.
    Mutta jos sydän on jo päättänyt, ni sit ei kyllä maha mittään.
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki SV 1000 N K4
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  10. #10
    No moottoripyörää ei valita järjellä kun ylipäätään moottoripyörän omistamisessa ei ole mitään järkeä, vaan se on 100% tunnejuttu.

    Järkevään liikkumiseen mulla on auto.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  11. #11
    Lainaa xerxes kirjoitti Katso viesti
    Myös Griso on muunnos samasta teemasta.
    Osittain joo, moottori-vaihteisto - CARC-perä. Mutta muuten eroa rupeaa löytymään isommin, erityisesti muotoilussa. Grisossa ei myöskään koskaan ollut ABS-jarruja. Samalla tavoin Stelvio kuullu CARC-aikakauden Guzzeihin, kuten myös harvinaisempi Bellagio.

    1200 4 -venttiiliä per sylinteri moottorissa on aika rajun profiilin nokka-akselit, korkea nosto ja jyrkästi nouseva ramppi. Alkupään moottoreissa osa joka seuraa nokan profiilia, onko se nyt venttiilin nostin vai painin vai mikä, niin kuiteskin tappet englanniksi niin se joutu koville ja lisäksi sen pinnan kovuudessa ollut ongelmaa niin ennen pitkää pinta ruennut antamaan periksi. Loppupään moottoreissa puolestaan rakenne muutettu rullanostajiksi eli nokkaa vasten oleva pinta ei liu'u vaan pyörii. Vastaava muutos mahdollista tehdä myös alkupään moottoreihin, mutta osat ja työ maksaa, takuuseen tehdas ei nuita ruennut muuttamaan.

    Näiltä osin vanhempi 2-venttiilinen varmempi, huipputehoahan siinä ei ole samalla tapaa mutta se taas on henkilökohtainen asia miten merkittäväksi seikaksi sen arvostaa.

    Semmonen vielä että Guzzilla ollut vapaamuotoisen italialainen suhtautuminen 4V -merkintään pyörän mallinimessä. Joskus sillä tarkoitettu neljää venttiiliä per sylinteri, joskus per moottori.

    Imuttakaapa tästä fiiliksiä.

    https://youtu.be/fcbf9zRp-aQ
    Viimeksi muokannut: TIJ; 02.09.2021 klo 22:38.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  12. #12
    Onks tietoa miten service-herja kuitataan Brevan mittaristosta?
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  13. #13
    TuneECUlla pitäisi kait onnistua?
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  14. #14
    Lainaa wekkuli kirjoitti Katso viesti
    Onks tietoa miten service-herja kuitataan Brevan mittaristosta?
    Tarkoitatko jakoavaimen kuvaketta? Ajotietokoneen valikosta syöttämällä koodi (koita 36421). Tuolla saa ehkä muutkin herjat pois kun jakoavaimen..
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  15. #15
    Ok. Ei oo akuutti asia, mutta kävin yhtä koeajamassa, jossa loisti varoituskolmio ja service -teksti. Mietin että jos siihen päädyn, niin onko nuo aina merkkikorjaamojuttuja. Oletan että kyse on vain kilsojen täyttymisestä, eikä mistään vakavammasta.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  16. #16
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  17.  
  18. #17
    Tää ei taida olla nettimotossa ?
    https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=8281.0
    3S - Slim, Sleek & Sexy