Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
  1. #1
    Satuin lukemaan Bikeä ja siinä olevassa valojutussa mainittiin, että prätkässä saa olla kaksi huomiovaloa.

    Rekoissa näyttää välillä olevan koko keula täynnä huomiovaloja ja mahtaako ne olla hyväksyttyjä, koska rekkaa on vaikeanpi huomata, kuin moottoripyörää, vai eivätkö rekkakuskitkaan välitä koko säännöstä, kuten en oikeastaan minäkään. Minulla on kolme huomiovaloa mopossa.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  2. #2
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Satuin lukemaan Bikeä ja siinä olevassa valojutussa mainittiin, että prätkässä saa olla kaksi huomiovaloa.

    Rekoissa näyttää välillä olevan koko keula täynnä huomiovaloja ja mahtaako ne olla hyväksyttyjä, koska rekkaa on vaikeanpi huomata, kuin moottoripyörää, vai eivätkö rekkakuskitkaan välitä koko säännöstä, kuten en oikeastaan minäkään. Minulla on kolme huomiovaloa mopossa.
    Mitä mahdat tarkoittaa huomiovaloilla? Jos drl eli päiväajovaloja niin niitä saa olla kaksi yksi kummallekkin puolelle. 14 vuoden kokemus rekanratissa 99% rekoista on laillinen määrä päiväajovaloja. (Vanhan kansan nimikkeellä huomiovaloja)

    Jos taas tarkoitat äärivaloja eli parkkivaloja niitä kyllä sallitaan rekassa enemmän mutta niitäkin tiettyyn pisteeseen asti. Näissä poliisit ja katsurit hieman antaa mennä läpi sormien valoje määrässä.

    Pitkissä valoissa poistui ledien tultua yleiseksi parittomien valojen määrä keulalla.
    Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
  3. #3
    Juurikin tarkoitin drl päiväajovaloja.

    Melkoisia valopattereita noissa rekan keulissa näkyy. Ei sillä, että se haittaisi.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  4. #4
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Juurikin tarkoitin drl päiväajovaloja.

    Melkoisia valopattereita noissa rekan keulissa näkyy. Ei sillä, että se haittaisi.
    Juu,, se mitä itse seurannu ni ei niitä kyllä ylimääräsiä ole..
    Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
  5. #5
    Ehkä minä olen sitten kuvitellut koko jutun.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  6. #6
    Aamulla jakelukuorma-autossa oli kaksi drl valoa ja katolla kolme "angel-eye" valoa ja raksan eteen pysäköidyssä rekassa ylhäällä kolme oranssia huomiovaloa lisäpitkissä, joten kai ne sitten lasketaan eritavoin.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  7. #7
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Aamulla jakelukuorma-autossa oli kaksi drl valoa ja katolla kolme "angel-eye" valoa ja raksan eteen pysäköidyssä rekassa ylhäällä kolme oranssia huomiovaloa lisäpitkissä, joten kai ne sitten lasketaan eritavoin.
    Valvonta on lähes loppunut ja kuulemma osalla konttoreistakin vähän niin ja näin raskaan liikenteen osalta. Eli mitä näkee liikenteessä ei tarkoita että olisi hyväksytty.
    FJR -17
  8. #8
    Mulla oli kuorma-autossa kaapin yläkulmissa eteenpäin DRL puikot kulmavaloina monta vuotta eikä ne kiinnostanu tuon taivaallista sen enempää katsuria kun tienvarsiratsioita pitäviä vallesmannejakaan.
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  9. #9
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Valvonta on lähes loppunut ja kuulemma osalla konttoreistakin vähän niin ja näin raskaan liikenteen osalta.
    Älä nyt juuri vähän aikaa sitten oli syksyn tehovalvontaviikko nimenomaan raskaalle liikenteelle. Seuraavan kerran sitten keväällä, jos ei määrärahoja leikata enempää.
    2x HD, 2x Savage
  10. #10
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Aamulla jakelukuorma-autossa oli kaksi drl valoa ja katolla kolme "angel-eye" valoa ja raksan eteen pysäköidyssä rekassa ylhäällä kolme oranssia huomiovaloa lisäpitkissä, joten kai ne sitten lasketaan eritavoin.
    No 100% varmuudella jos lisäpitkissä on jotain oranssia ni ne ei ole huomiovaloja. Ihan vaan parkkivalot. (Oranssit ei edes kelpaa huomiovaloiksi)
    [IMG][/IMG]

    Kuvassa olevissa volvoissa on toisessa huomiovalot päällä niitä 1kpl per puoli. Loput on äärivaloja/parkkivaloja.
    Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
  11. #11
    eli moottoripyöränkin voisi kehystää äärivaloilla
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  12. #12
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    eli moottoripyöränkin voisi kehystää äärivaloilla
    Juu. Näyttävää ledinauhaa
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  13. #13
    Moottoripyörien lisävalot on välillä niin luovasti hankittu ja asennettu, että pimeän aikaan saa usein miettiä mikä ihme tuolta lähestyy. Onko se auto, mopo, mönkkäri, moottoripyörä, UFO vai joku muu. Näitä asennuksia näkee erityisesti noissa adventurepyörissä. No eipä siinä mitään, tärkeintä että näkyy ja kuski näkee eteensä
    -- Brake later and open the gas earlier --
  14. #14
    kerran yössä mäkin näin sen UFO mut se olikin rekka missä oli normi valokirkaudesta x 6 valot, ja valoja se helvetin rekka täys .
  15. #15
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    eli moottoripyöränkin voisi kehystää äärivaloilla
    Itseasiassa ei, etäisyysmäärät ei täyty ja vain kuorma-autoissa/rekoissa saa laitaa etuakselin takapuolelle valoja..
    Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
  16. #16
    Lainaa matskupupu kirjoitti Katso viesti
    No 100% varmuudella jos lisäpitkissä on jotain oranssia ni ne ei ole huomiovaloja. Ihan vaan parkkivalot. (Oranssit ei edes kelpaa huomiovaloiksi)
    [IMG][/IMG]

    Kuvassa olevissa volvoissa on toisessa huomiovalot päällä niitä 1kpl per puoli. Loput on äärivaloja/parkkivaloja.
    Joo nyt näyttää sellaiselta, mitä olen nähnyt. Tuollaisia vasemman puoleisia virityksiä olen nähnyt ja oikeanpuoleisen näin tänään.

    Nyt tulee mieleen miksi mopossa saisi olla vain kaksi valoa, mutta rekassa tuollainen patteristo eri valovirityksiä?
    Mitään haittaahan noista ei minusta ole, eikä muuten moottoripyöräpoliisitkaan ole minua kolmen valon takia pysäyttäneet. Ehkä ne ajattelee, että tuo haluaa hengittää?
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  17. #17
    Lainaa matskupupu kirjoitti Katso viesti
    Itseasiassa ei, etäisyysmäärät ei täyty ja vain kuorma-autoissa/rekoissa saa laitaa etuakselin takapuolelle valoja..

    Se on hyvä, että virkamiehemme uurastavat tuollaisten määräysten parissa, vaikka kahvi- ja ruokatuntien väliin tuskin jää paljoakaan luppoaikaa
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  18. #18
    Äsken näin Sitikan kotilon, jossa oli kuusi DRL:ää(?) vinoittain molemmin puolin jaettuna ja vaikutti tehdastekoiselta,
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  19. #19
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Äsken näin Sitikan kotilon, jossa oli kuusi DRL:ää(?) vinoittain molemmin puolin jaettuna ja vaikutti tehdastekoiselta,
    Tässä päästään taas sitten siihen saivarteluun, että jos ne tyyppihyväksyntävaiheessa kikkaillaan sopivasti, niin todennäköisesti siinä on ollut kaksi DRL-valaisinta, joissa nyt vaan sattuu olemaan kolme erillistä valonlähdettä. Vähän sama homma kuin että eihän takavalojakaan saisi olla kuin yksi per puoli, mutta käytännössä osa siitä voi olla takaluukun kannessa ja osa auton korin puolella, kunhan kyseessä on tyyppihyväksyntävaiheessa siihen liittyvät normit täyttävä toteutus.
  20. #20
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Nyt tulee mieleen miksi mopossa saisi olla vain kaksi valoa, mutta rekassa tuollainen patteristo eri valovirityksiä?
    Olen jokseenkin 100% varma, että nuo kuvan autot eivät ole lähelläkään laillista, jos aletaan pykäliä lukea. Joskus yritin ohjeita googlatakin, mutta tuntuivat olevan kovin salaisia, lieköhän kukaan muu löytänyt?

    Edit. Ja eikös kolme oranssia valoa suht vierekkäin keskellä keulalla / katolla kertonut, että kyseessä on yhdistelmäajoneuvo jolla on kärry perässä?
  21. #21
    vai ei häiritse rekan katolla olevat lentokoneen laskeutumisvalot mitkä näytää / häikäsee 10 kilsan päähän. Ajappa sitä rekkaa vastaan sellasella tiellä missä niitä mäen nyppylöitä mistä ne laskeutumisvalot näytää yli eikä se kuski nää tai välitä siintä vastaan tulevasta ajoneuvosta vitun teiden ritarit
  22. #22
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Olen jokseenkin 100% varma, että nuo kuvan autot eivät ole lähelläkään laillista, jos aletaan pykäliä lukea.
    Joo, mut täytyyhän noillakin joku lerssinjatke olla!
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  23. #23
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa matskupupu kirjoitti Katso viesti
    Itseasiassa ei, etäisyysmäärät ei täyty ja vain kuorma-autoissa/rekoissa saa laitaa etuakselin takapuolelle valoja..
    Toi sääntö poistu joo jokunen vuosi sitten.

    Nykyään saa myös henkilöautoon laittaa lisävalot,myös etuakselin taakse.

    Muuttu samalla ku pariton määrä lisäpitkiä tui sallituks.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  24. #24
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti

    Melkoisia valopattereita noissa rekan keulissa näkyy. Ei sillä, että se haittaisi.
    Ajoin jokunen vuosi sitte mun adventurella vaimo kyydissä syyspimeässä 8-tietä Oravaisten jälkeen pohjoseen päin. Mulla GSA.n vakio sumuvalot päällä, jotka näytti "vaakasuoraan", kukaan henkilöauto ei kuitenkaan ollu vilkuttanu valoja.

    Kunnes vastaan tuli tollanen valopatteripellerekkamies ja sytytti 25 m ennen kohtaamista kaikki keulan pitkätlamput päälle! Sen ehdin huomata että se keula oli ihan täynnä lumeneita kunnes meni näkö! Mun oli pakko sokeana hiljentää vauhtia, pitää pyörä suorassa ja sain ohjattua meidät pientareelle hieromaan silmiä. Koko loppu matkan ajattelin että aamulla soitan kaikki maailman kuljetusfirmat läpi ja kysyn kuka ajoi tuohon aikaan tossa kohtaa ja kerron mielipiteeni asiasta.

    Toi oli vaarallisin tilanne mp.llä mitä oli koskaan ollu eikä tähän mennessä tullu!
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  25. #25
    Lainaa matskupupu kirjoitti Katso viesti
    Itseasiassa ei, etäisyysmäärät ei täyty ja vain kuorma-autoissa/rekoissa saa laitaa etuakselin takapuolelle valoja..
    Oletko ihan varma tuosta laintulkinnasta? (lihavointi mun)

    -jp-
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  26. #26
    Lainaa Kipa kirjoitti Katso viesti
    Ajoin jokunen vuosi sitte mun adventurella vaimo kyydissä syyspimeässä 8-tietä Oravaisten jälkeen pohjoseen päin. Mulla GSA.n vakio sumuvalot päällä, jotka näytti "vaakasuoraan", kukaan henkilöauto ei kuitenkaan ollu vilkuttanu valoja.

    Kunnes vastaan tuli tollanen valopatteripellerekkamies ja sytytti 25 m ennen kohtaamista kaikki keulan pitkätlamput päälle! Sen ehdin huomata että se keula oli ihan täynnä lumeneita kunnes meni näkö! Mun oli pakko sokeana hiljentää vauhtia, pitää pyörä suorassa ja sain ohjattua meidät pientareelle hieromaan silmiä. Koko loppu matkan ajattelin että aamulla soitan kaikki maailman kuljetusfirmat läpi ja kysyn kuka ajoi tuohon aikaan tossa kohtaa ja kerron mielipiteeni asiasta.

    Toi oli vaarallisin tilanne mp.llä mitä oli koskaan ollu eikä tähän mennessä tullu!
    Sä ajat syyspimeällä sumarit (joiden tehtävä nimenomaan on antaa kirkasta hajavaloa) päällä ja ihmettelet kun vastaantulijaa vixuttaa??? (lihavointi jälkeen mun)

    -jp-
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  27. #27
    Lainaa J-PS kirjoitti Katso viesti
    Sä ajat syyspimeällä sumarit (joiden tehtävä nimenomaan on antaa kirkasta hajavaloa)
    Höpöhöpö. Oikeiden sumuvalojen keila on korkeussuunnassa nimenomaan tarkkaan rajattu ja ylös päin menee mahdollisimman vähän hajavaloa. Vaakasuoraan niitä ei kyllä kuulu säätää vaan about 1% alenemalla.
    FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
  28. #28
    Lainaa MattiRK kirjoitti Katso viesti
    Höpöhöpö. Oikeiden sumuvalojen keila on korkeussuunnassa nimenomaan tarkkaan rajattu ja ylös päin menee mahdollisimman vähän hajavaloa. Vaakasuoraan niitä ei kyllä kuulu säätää vaan about 1% alenemalla.
    Juuri näin. Sumuvalojen idea on nimenomaan olla nostamatta kuskin eteen sitä ylöspäin vuotavasta hajavalosta tulevaa ”seinää”. Samaisesta syystä autoissa sumuvalojen suuntaus tarkastetaan katsastuksessa samaan tapaan kuin ajovalojenkin. Siihen en ota kantaa, että millaiset tuikut GSAssa on vakiona, ja mihin käyttöön ne on tarkoitettu, mutta kaipa ne kuitenkin tieliikennekäyttöön hyväksytyt ovat.
  29. #29
    Minulla on vähän kaksjakoinen mielipide raskaankaluston lisäkaukovaloista.
    Ne on tehokkaat ja tekevät pimeällä ajamisesta vähemmän stressaavaa, mutta väärällä käytöllä joudutaan riskitilanteeseen kohtaamisessa.
    Kohtaamistilanteessa pitäisi lyhyille vaihtaa mahdollisimman myöhään ennen häikäistymistä ja katse olisi hyvä olla suunnattuna tiensivuun eikä suoraan vastaantulijaan.
    Jos siirrytään lisäkaukovaloilta suoraan lyhyille jää kohtaamistilanteessa turhan paljon valaisematonta tieosuutta. Eli kannattasi ensin kytkeä lisäpitkät ja lähempänä kohtaamista vasta pitkät pois päältä.

    Suomessa on aivan ihmeellinen kohteliaisuuskulttuuri ja lyhyille valoille siirrytään pääsääntöisesti liian aikaisin ja ajoneuvojen väliin jää turhan paljon valaisematonta aluetta. Se, että vaihtaa pitkille muutamaa metriä ennen kohtaamista koetaan äärimmäisenä vittuiluna vaikka siinä ei tapahdu häikäisyä.

    Henkilöautoissa ihmetyttää se, että älyvaloilla varustettuihin autoihin lyödään Kiinalaiset ledivalot antamaan lisätehoa. Eikö silloin olisi kannattanut ostaa auto ilman kalliita Multibeam ledejä, joissa on muuttuva valokuvio?
    R1200R
  30.  
  31. #30
    Lainaa Kipa kirjoitti Katso viesti
    Ajoin jokunen vuosi sitte mun adventurella vaimo kyydissä syyspimeässä 8-tietä Oravaisten jälkeen pohjoseen päin. Mulla GSA.n vakio sumuvalot päällä, jotka näytti "vaakasuoraan", kukaan henkilöauto ei kuitenkaan ollu vilkuttanu valoja.
    Sulla oli vaakasuoraan suunnatut sumuvalot ja rouva perätuhdolla. Eli toisin sanoen, tuossa tilanteessa oli vähän yläviistoon suunnatut sumuvalot, jotka sitten häikäisivät vastaantulijoita, joista sitten yksi päätti huomauttaa häikäisystä. Molemmat siis häikäisitte toisianne väärällä valojen käytöllä, eli eikö toi ollut aika lailla tasapeli?

    Monesti muuten perustellaan pitkin vittua suunnattuja, tai ihan ite heijastinumpioihin asennettuja xenoneja sillä, että kukaan vastaantulija ei ole vilkutellut, eli ei nää häikäise. Tosi harva vastaantulija jaksaa vilkutella valoja, varsinkaan katuvalaistuilla alueilla. Eli se, että henkilöautoilijat eivät valoja vilkuttele, ei ole mikään tae siitä, etteivätkö ne sinun vähän sinne päin suunnatut valot häikäisisi.
    1835
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen