Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 81:sta
  1. #31
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Hienosti sanottu, arvostan
    Hyvin vedetty! vielä kun olisit siitäkin samaa mieltä että samalla kun keula painuu alas niin perä nousee ylös niin olisin löytänyt MCN lehden lisäksi jonkun joka uskaltaa olla eri mieltä.
    Kävin muuten kokeilemassa Nitrouksen vinkin mukaan kytkimen löysäystä takajarrua painaen paikaltaan vaimon pyörällä ja perä painui alas kuten hän kertoi. Yllätys taas oli se että omalla pyörällä (kardaani) sama testi ei vaikuttanut pyörän korkeuteen ollenkaan.
    Nyt kun siellä on ammattilaiset suljetulla-aluella, niin voisko joku testata moottorijarrutusta vs. takajarru en tiedä mihin fysiikanlakiin tämän perustaisin, mutta ihan puskista voiko olla niin, että samalla hidastuvuudella etupää painuisi enemmän moottorijarrulla kuin takajarrulla?? En väitä että näin olisi, mutta voiko olla??

    Oli miten oli väitän, vieläkin että se pyörä lyhenee moottorijarrutuksessa kunnes joku tuo mulle todisteen, että se pitenee "normaali" tilanteesta jossa ajetaan eteenpäin. Parin viinilasin tuiskeessa väitän, että normi moottoripyörät on suunniteltu siten, että akseliväli on maksimipituinen tasaisessa vauhdissa, jotta saadaan pyörästä vakaa ajettava haluttujen speksien rajoissa.
    R1200R
  2. #32
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Ollaanko jälleen sellaisen aiheen äärellä jolla ei ole minkäänlaista käytännön merkitystä muuten kun mielikuvissa?
    Vissiin joo, akselivälin muuttumisellä tuskin on mitään käytännön merkitystä, vaan sillä että mikä on keulakulma, jos etupamput on pohjassa niin ohjaus on herkempi (ja epästabiilimpi) koska "trail" pienenee. Mulla on mielikuva, että takajarrua painamalla perä laskee (en oikein koskaan käytä takajarrua), silloin keulakulma loivenee ja pyörästä tulee kankeampi nopeissa käännöksissä. Katuajossa ei varmaan ihan hirveesti ole merkitystä, ellei erityisesti halua herkästi keikuttelevaa käytöstä tai vastaavasti suoran tien junaa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #33
    Eikös tuo Nitron esimerkin homma mene niin että kuvatulla tavalla tehdessä veto on ketjun yläosalla mutta moottorijarrulla taas alapuolella?
  4. #34
    Kadulla takajarrulla saa rauhoiteltua pyörää ahtaissa paikoissa pujotellessa, eikä pyörä nyöki samalla tavalla kuin etujarrulla. Soralla taasen takajarru on elintärkeä ohjauksen apuväline.

    Tehojarrutuksessa takajarru on tunnetusti tehoton, mutta on sille omat käyttökohteensa. Radalla (asfaltti) varmaan ei juurikaan.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  5. #35
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Eikös tuo Nitron esimerkin homma mene niin että kuvatulla tavalla tehdessä veto on ketjun yläosalla mutta moottorijarrulla taas alapuolella?
    Kyllä, mutta onko sillä merkitystä?? Selviää ennen kuin minä jos joku kokeilee moottorijarrutuksen ja takajarrun mahdollista eroa painonsiirtymisessä
    R1200R
  6. #36
    Eikös keppivetoisissa ole se kuuluisa kardaanihissi, joka nostaa perää kiihdyttäessä ja laskee moottorijarrutuksella.
    Tämä on yksi mysteeri moottoripyörien maailmasta, joka ei ole minulle koskaan selvinnyt. Voisiko joku selittää mikä aiheuttaa kardaanihissin?
    -- Brake later and open the gas earlier --
  7. #37
    Lainaa Jussiboy kirjoitti Katso viesti
    "On track you want to roll into the bend with the throttle shut, scrubbing speed, as opposed to accelerating through it. Off-throttle cornering helps the bike turn, so if you can reach the apex with the throttle shut, the bike will turn faster, have more ground clearance and be safer."

    https://www.motorcyclenews.com/advic...%20and%20gears

    Pitäis varmaan lukea vähemmän ja ajaa enemmän?
    Nettijuttuja kannattaa aina luke filtterillä, koska joskus voi olla mahdollista että lukemasi on jopa 100% paskaa. Yleensä paskan määrä jutussa on alle 100%, silloinkin kannattaa filtteröidä.
    Tämähän on toki itsestään selvyys, mutta kuhan nyt mainitsin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #38
    Lainaa Sippe kirjoitti Katso viesti
    Mun on vaikea tajuta tätä akselin välin muutosta ja miten se vaikuttaa kääntyvyyteen. Olen jossain mopossa pidentänyt (ketjut) tuollaisen 30mm mutta en havainnut sen vaikeuttavan kääntymistä. Millaisista lukemista puhutaan vaikkapa S1000RR? Venymisellä tässä varmaan tarkoitetaan sitä kun perä nousee/laskee? Ei kai siellä mekaanista venymään voi olla kuin millin osia?
    Perän nousu ja lasku vaikuttaa (myös) keulakulmaan ja sitä kautta etujättöön, joka on se suurin tekijä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  9. #39
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Tämä on yksi mysteeri moottoripyörien maailmasta, joka ei ole minulle koskaan selvinnyt. Voisiko joku selittää mikä aiheuttaa kardaanihissin?
    http://www.largiader.com/paralever/

    Tämän päivän pyörissä ei sitä hissiä ole.
    Se tulee siitä kartaanin väännöstä.


    gs lc

    BMW, askel kohti aikuisuutta..
  10. #40
    Lainaa Jussiboy kirjoitti Katso viesti
    Nyt kun siellä on ammattilaiset suljetulla-aluella, niin voisko joku testata moottorijarrutusta vs. takajarru en tiedä mihin fysiikanlakiin tämän perustaisin, mutta ihan puskista voiko olla niin, että samalla hidastuvuudella etupää painuisi enemmän moottorijarrulla kuin takajarrulla?? En väitä että näin olisi, mutta voiko olla??
    Painonsiirto ei välitä siitä jarrutatko takajarrulla vai moottorijarrulla, niin takapyörän jarruttaessa keula painuu hieman alaspäin painonsiirron vaikutuksesta, saman verran takajarru vs moottorijarru.

    Oli miten oli väitän, vieläkin että se pyörä lyhenee moottorijarrutuksessa kunnes joku tuo mulle todisteen, että se pitenee "normaali" tilanteesta jossa ajetaan eteenpäin. Parin viinilasin tuiskeessa väitän, että normi moottoripyörät on suunniteltu siten, että akseliväli on maksimipituinen tasaisessa vauhdissa, jotta saadaan pyörästä vakaa ajettava haluttujen speksien rajoissa.
    Tos ois dataa: http://racedac.com/org/moottorijarru.png
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  11. #41
    [

    Ok. Scuuba ostan kertomasi! Jätin aikaisemmin ajatuksissani huomioimatta sanan hieman ja ajatuksen tasolla sen mihin vertaat moottorijarrutusta (jarruttamiseen etujarrulla vs. tasainen ajo??).

    https://www.bmwmotorcycles.com/en/en...uspension.html
    Olen itse viimeiset 10 vuotta ajanut vain Bemareilla, joista kokemusta löytyy etupään osalta Duolever, Paralever ja USD-forkista kaikki kardaanilla. Usd sopii mulle, mutta kaikilla eri virityksillä on oma hyötynsä / kääntöpuolensa. Joten tästä keskustelussa tuli minulle lisää tietoa.

    Siltikin alkukeskustelun väitttämään vastaan kuten MCN.
    .
    R1200R
  12. #42
    Lainaa Jussiboy kirjoitti Katso viesti
    Siltikin alkukeskustelun väitttämään vastaan kuten MCN.
    "On track you want to roll into the bend with the throttle shut, scrubbing speed, as opposed to accelerating through it.
    Kyllä joo. Trail brake etujarrulla vielä parempi, rata-ajon kyseessä ollessa.

    Off-throttle cornering helps the bike turn
    No ylipäätään vauhdin hidastaminen helpottaa mutkan ajamista.

    so if you can reach the apex with the throttle shut, the bike will turn faster
    100% paskaa. Ei se käänny nopeammin sen takia että ollaan moottorijarrulla, vaan sen takia että vauhtia on vähemmän. Moottorijarru itsessään, kuten takajarru, vakauttaa mopoa ja haluaa ajattaa mopoa suoraan, eikä kääntää.
    Lisää aiheesta: https://www.researchgate.net/publica...of_Motorcycles

    have more ground clearance
    100% paskaa, sekä keula (painonsiirto) että perä (jarruttava voima painaa perää kasaan) ovat molemmat alempana moottorijarrutuksen aikana.

    and be safer."
    Ainahan se on turvallista kun ajaa sopivalla vauhdilla mutkaan ja pysyy tiellä eikä aja mutkasta pihalle.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  13. #43
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Kyllä joo. Trail brake etujarrulla vielä parempi, rata-ajon kyseessä ollessa.


    No ylipäätään vauhdin hidastaminen helpottaa mutkan ajamista.


    100% paskaa. Ei se käänny nopeammin sen takia että ollaan moottorijarrulla, vaan sen takia että vauhtia on vähemmän. Moottorijarru itsessään, kuten takajarru, vakauttaa mopoa ja haluaa ajattaa mopoa suoraan, eikä kääntää.
    Lisää aiheesta: https://www.researchgate.net/publica...of_Motorcycles


    100% paskaa, sekä keula (painonsiirto) että perä (jarruttava voima painaa perää kasaan) ovat molemmat alempana moottorijarrutuksen aikana.


    Ainahan se on turvallista kun ajaa sopivalla vauhdilla mutkaan ja pysyy tiellä eikä aja mutkasta pihalle.
    Verrattuna mihin?? Trail brake ok, mutta muut vaihtoehdot minun mielestä huonompia.
    Kääntyykö se pyörä parhaiten sinun mielestä: tasaisella kaasulla, kaasua lisäämällä vai moottorijarrulla???
    V++tu kun joutuu pinnistelemään, tuosta sinun linkistä yritän selvittyäni katsoa, jos siitä saan jotain irti. Nyt ei pysty: liikaa sanoja.
    R1200R
  14. #44
    Lainaa Jussiboy kirjoitti Katso viesti
    Verrattuna mihin?? Trail brake ok, mutta muut vaihtoehdot minun mielestä huonompia.
    Kääntyykö se pyörä parhaiten sinun mielestä: tasaisella kaasulla, kaasua lisäämällä vai moottorijarrulla???
    V++tu kun joutuu pinnistelemään, tuosta sinun linkistä yritän selvittyäni katsoa, jos siitä saan jotain irti. Nyt ei pysty: liikaa sanoja.
    Teknisesti mopo kääntyy kaikkein parhaiten, kierrosaikaa ajatellen, silloin kun moottorijarru on säädetty nolliin, ja kuski ajaa trail brakella apeksiin.

    Tasakaasu ajaisi saman asian silloin kun sillä kumotaan moottorijarru, MUTTA tavallisen kuskin kaasukäden herkkyys ja tarkkuus, tai kuskin kokonaiskapasiteetti, ei riitä siihen.

    Joten johtuen tavallisen kuskin heikkouksista, tavalliselle kuskille paras tapa on moottorijarru, MUTTA ei sen takia että pyörä kääntyisi paremmin, vaan sen takia että, kuten Nitrous sanoi, että tavallinen kuski ostaa sillä itselleen aikaa, kun joutuu moottorijarruttamaan ajoissa mutkaan, ja riittävän aikaisin hiljentämään vauhdin sopivaksi.
    Kun kuskille ei iske paniikki ja selviytymismoodi päälle missään vaiheessa ennen mutkaa, niin kuski voi rauhassa keskittyä ajoasentoon, rentouteen, katseen käyttöön ja ajolinjaan.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  15. #45
    Kiitoksia asiantuntevasta vastauksesta.
    Sori kun vänkäsin, mutta tästä keskustelusta voi olla jollekkin itseni lisäksi hyötyä.
    R1200R
  16. #46
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Joten johtuen tavallisen kuskin heikkouksista, tavalliselle kuskille paras tapa on moottorijarru, MUTTA ei sen takia että pyörä kääntyisi paremmin, vaan sen takia että, kuten Nitrous sanoi, että tavallinen kuski ostaa sillä itselleen aikaa, kun joutuu moottorijarruttamaan ajoissa mutkaan, ja riittävän aikaisin hiljentämään vauhdin sopivaksi.
    Kun kuskille ei iske paniikki ja selviytymismoodi päälle missään vaiheessa ennen mutkaa, niin kuski voi rauhassa keskittyä ajoasentoon, rentouteen, katseen käyttöön ja ajolinjaan.
    Sama tekniikka toimii myös soralla vauhdikkaassa ajossa ja alkuun kannattaa sielläkin opetella ajamaan mahdollisimman vähällä jarrun käytöllä. Aloittelijat ja vähän soralla ajavat jännittää renkaiden alla on liukas ja arvaamaton elementti jonka pito vaihtelee suuresti ja tämä näkyy kuskin jäykkyytenä. Siihen jos vielä lisätään voimakas jarrun käyttö ennen mutkaan menoa niin pusikko saattaa pölistä hyvinkin nopeasti. Soralla jarrun käyttö vauhdikkaassa ajossa tulee ajankohtaiseksi vasta sitten kun perustekniikka on hallussa, ajaminen on rentoa ilman jäykkyyttä ja uskalletaan luottaa siihen että pyörä elää koko ajan omaa elämäänsä pidon osalta. Tässä kohdassa vasta aletaan opettelemaan jarrun käyttöä ja kumpaa käytetään missäkin.

    Kuten tuolla jo mainittiin, soralla takajarrulla ohjataan pyörää jos ei ole absit käytössä. Absien kanssa takajarru on myös hallitsevassa asemassa vaikka sillä ei samalla tavalla pyörää ohjailla, takajarru saa pehmeää hidastuvuutta ja sidottua perää, mitä syherömpi tie tai polku, sitä enemmän takajarru on käytössä eikä vaikutus oli niin radikaali kun etujarru jonka käyttö voi aiheuttaa ylimääräistä ohjelmaa kuskille. Soralla etujarru on usein vähemmän käytössä kun takajarru mutta yhdessä käytettynä hyvä painonsiirrossa mutkaan mentäessä että saa eteen pitoa ja takapään luistavana.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  17. #47
    ja sama mies taas...

    Nyt kun tästä hidastamisesta ja kääntymisestä on tullut inttämisen ohella luettua juttuja alkaa minusta tuntua, että oma ajaminen on ollut helvetin ykspuolista ja rajoittunutta. Eli olen käyttänyt takajarrua pääsääntöisesti hitaassa ajossa ja hoitanut hidastukset moottorijarrulla ja etujarrukahvalla. Kun olen joskus käynyt radalla olen käyttänyt vain etujarrua. Miksi näin, vaikka ajokokemus ja pyöränkäsittelytaidot ovat hyvällä tolalla ja koitan niitä myös aktiiviseti pitää yllä??
    Kerran opitut käytännöt ovat edesauttaneet siihen, että olen pitänyt kaikkia muita tapoja jos ei kiellettynä niin ainakin epäsuotavina.
    Parin päivän selvittelyn muuttuu omassa ajamisessa se, että takajarrun käyttö otetaan työkalupakkiin. niin mutkapätkille kuin, myös radalle.

    https://www.facebook.com/PramacRacin...4872096403304/
    R1200R
  18. #48
    Mulla on takajarru aina mukana etujarrun kanssa, takajarruun on tottunut soralla ja sen käyttö on automaattista myös asfaltilla. Esimerkiksi jossain taajama pyörityksessä, risteyksissä ja liikenneympyröissä jos joutuu hidastamaan niin aika usein on pelkkä takajarru käytössä. Lisäksi, kun jarrutetaan absin rutinalle niin omassa pyörässä etujarru toimii tehokkaammin ja pyörä pysähtyy lyhyemmällä matkalla jos samaan aikaan painaa takajarrua sen verran että abs yksikkö tajuaa että molemmat jarrut on mukana. Pelkällä etujarrulla alkaa kontti kolisemaan ja pusikot heilumaan.

    Tämä nyt menee jos ohi alkuperäisestä kysymyksestä. Opetelkaa ajamaan pehmeällä ajotyylillä mahdollisimman rauhallisella jarrun ja kaasun käytöllä, pääsee yllättävän vauhdikkaasti ja matalammalla sykkeellä kun voi keskittyä ajamiseen eikä selviytymiseen.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  19. #49
    Lainaa Jussiboy kirjoitti Katso viesti
    ja sama mies taas...

    Nyt kun tästä hidastamisesta ja kääntymisestä on tullut inttämisen ohella luettua juttuja alkaa minusta tuntua, että oma ajaminen on ollut helvetin ykspuolista ja rajoittunutta. Eli olen käyttänyt takajarrua pääsääntöisesti hitaassa ajossa ja hoitanut hidastukset moottorijarrulla ja etujarrukahvalla. Kun olen joskus käynyt radalla olen käyttänyt vain etujarrua. Miksi näin, vaikka ajokokemus ja pyöränkäsittelytaidot ovat hyvällä tolalla ja koitan niitä myös aktiiviseti pitää yllä??
    Kerran opitut käytännöt ovat edesauttaneet siihen, että olen pitänyt kaikkia muita tapoja jos ei kiellettynä niin ainakin epäsuotavina.
    Parin päivän selvittelyn muuttuu omassa ajamisessa se, että takajarrun käyttö otetaan työkalupakkiin. niin mutkapätkille kuin, myös radalle.

    https://www.facebook.com/PramacRacin...4872096403304/
    Niihin aikoihin kun laskeutuminen Marsiin tapahtui: http://www.moottoripyora.org/keskust...=1#post6690615

    Toki tuo koskee "vain" tehokasta jarruttamista rata-ajossa, joten ei suoraan sovellettavissa mutka-ajoon, joka ollee tämän topicin aihe.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  20. #50
    Lainaa Jussiboy kirjoitti Katso viesti
    Kun olen joskus käynyt radalla olen käyttänyt vain etujarrua. Miksi näin, vaikka ajokokemus ja pyöränkäsittelytaidot ovat hyvällä tolalla ja koitan niitä myös aktiiviseti pitää yllä??
    Ei se ole väärin olla käyttämättä takajarrua radalla. Itse en ikinä koske radalla takajarruun. Miksi? Koska moottorijarru hoitaa mulla sen takapyörän jarruttamisen. Jos siihen lisäksi kosken takajarruun ni se lukittaa takapyörän. Näin ollen en saa mutkaan jarruttaessa mitään apua takajarrusta. Mutkasta ulos lähtiessä siitä olisi mahdollisesti apua mutta se on vaikea tekniikka opetella painamaan takajarrua juuri ennen kaasun avausta. Minun vauhdeilla en näe järkeä ruveta sitä opettelemaan.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  21. #51
    Allekirjoitan kyllä Koheltajan mielipiteen tässä. Mun mielestä takajarrun aktiivinen käyttö on erittäin tärkeä osa pyörän kunnollista hallintaa.

    Itsellä on varsinkin supermoto touhut tehneet sen että takajarrulla tulee sidottua lähes joka tilanteessa. Nuorempana sitä ei tullut käytettyä kyykkyjen kanssa ollenkaan ennen kuin alkoi opettelemaan takarenkaalla ajoa hitaammin, eli "hallitummin".
    Supermoto
  22. #52
    Mutka-ajo... Aikamoista yleistystä, jos miettii minkälaisilla erilaisilla 2-pyöräisillä sitä voi ajella. Customeita, peltiskoottereita, nakuja, adveja, cafe racereita, trackereita, kyykkyjä jne.
    Jos kaikilla ajelisi jopa samaa vauhtia, voi ajaminen olla hieman erilaista. Veikkaan, että usein pelkkä kaasun sulkeminen riittää, että mutkapätkällä pääsee jouhevasti etenemään. Jos joku mutka on tiukempi ja se on vaikka nuolilla erikseen korostettu, niin silloin jarruttaminen voi olla ihan poikaa.

    https://www.motorcyclenews.com/advic...%20and%20gears
    Tuossa otsikon alla "cornering on track" on tekstiä, joka vertailee radalla mutkan ajamista ilman kaasu tai siten, että suoralla on jarrutettu kaikki vauhti pois ja mutka ajetaan kaasu päällä. Äärettömän tyhmää tuo jälkimmäinen tyyli ja samalla koko artikkeli on ihan oikeasti tyhmää tekstiä. Siinä yleistetään todella paljon asioita. Se, että jarruttaminen halutaan pitää vain suorilla, on piilotettu rivien väliin. Ihan älyttömän huonoa tekstiä mun mielestä.

    "On track you want to roll into the bend with the throttle shut, scrubbing speed, as opposed to accelerating through it. Off-throttle cornering helps the bike turn, so if you can reach the apex with the throttle shut, the bike will turn faster, have more ground clearance and be safer."

    Tuossa tuo loppu "nopeammin, enemmän maavaraa ja turvallisemmin" on vertailtu mutkan ajaminen kaasu kiinni tai kaasu auki.

    Moottorijarru on kuin takajarru. Mitä enemmän moottorijarrua, "sitä enemmän takajarrua".
    Takajarrua en osaa käyttää radalla. Endurossa tuurilla joskus sitä painan, jos vaan saan sopivan ajorytmin ja pakka pysyy kasassa. Itselleni se on äärimmäisen vaikeaa.
    Takajarrun käyttämättömyys ei ole mikään turvallisuusriski. Ei takajarrua ole tarvittu edes kolmeen MotoGP-maailmanmestaruuteenkaan.

    https://lifeatlean.com/what-can-we-l...motogp-riders/
    Then there’s the differences between bikes. Jorge Lorenzo publicly said he didn’t use the rear brake on his Yamaha, a bike he won 3 championship titles on, but on the Ducati is was necessary to use a lot of rear brake to get the thing to turn in the early and middle part of the corner.

    PS. Customeissa takajarru taitaa olla aika tärkeässä osassa. Näin olen kuullut. Ei ole tuttuja vehkeitä meikäläiselle.
    Braaaaap
  23. #53
    Lainaa T1mppa kirjoitti Katso viesti
    PS. Customeissa takajarru taitaa olla aika tärkeässä osassa. Näin olen kuullut. Ei ole tuttuja vehkeitä meikäläiselle.
    Johtuiskos siitä että suurin osa painosta on takaarenkaalla, ja kun jarrutetaan, niin painonsiirto ei juurikaan vähennä painoa takarenkaalta? Varsinkin jos kyseessä on joku pitkäkeulainen customi. Eli ihan akselivälin ja painopisteen mukaan toi takajarrun teho vaihtelee.
    Kun taasen kaikissa kyykyissä akseliväli on käytännössä sama ja painojakauma on sama. Joten samat säännöt takajarrun suhteen pätee kaikkiin kyykkyihin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  24. #54
    Lainaa T1mppa kirjoitti Katso viesti
    Ei takajarrua ole tarvittu edes kolmeen MotoGP-maailmanmestaruuteenkaan.
    Speedwayssa ei ole tarvittu mitään jarruja vuosikymmeniin ja joka vuosi niillä ajetaan maailmanmestaruuksia...
    Kylätason kurapyöräilijä.
  25. #55
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Speedwayssa ei ole tarvittu mitään jarruja vuosikymmeniin ja joka vuosi niillä ajetaan maailmanmestaruuksia...
    Pakko tulla sanomaan, että nyt tuli hyvin. Hattu pois päästä!

    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  26. #56
    Takajarrun tai oman pyörän kohdalla voidaan puhua jalkajarrun käyttämistä voisin perustella sillä, että se poistaa välivapaalle vaihtamisesta aiheutuvan kiireen moottorijarrutuksessa. Ei kauhean yleinen tilanne mutta kaipa noinkin voi käydä.
    Tykkään ajaa lomareissuilla mutkapätkiä ja silloin on pyörä yleensä täyteen pakattuna ja kyytiläinen mukana. Mutkissa pyrin olemaan niin ulkona, että vastaan tuleva kaistaa varastava linja-auto ei leikkaa omaa ja muijan päätä pois. Näissä tilanteissa olen aina lirutellut moottorijarrulla sinne saakka kun mutka aukeaa. Eli noihin tilanteisiin mennään ens tai sitä seuraavana kesänä moottorijarru + takajarru combolla jarrunesteitä keittämättä. Tuon sisäistäminen taas vaatii sen että sitäkin on harjoiteltava.
    R1200R
  27. #57
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Allekirjoitan kyllä Koheltajan mielipiteen tässä. Mun mielestä takajarrun aktiivinen käyttö on erittäin tärkeä osa pyörän kunnollista hallintaa.
    Varsin totta! Mutta onko sillä käytännössä mitään väliä kuka sitä takajarrua painaa, moottori vai jalka? Pääasia että joku painaa. Ja moottori kun painaa sitä takajarrua ni siinä on se Uber näkökulma että moottori vähentää takajarrun määrää mutkaan tasaisesti.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  28. #58
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Varsin totta! Mutta onko sillä käytännössä mitään väliä kuka sitä takajarrua painaa, moottori vai jalka? Pääasia että joku painaa. Ja moottori kun painaa sitä takajarrua ni siinä on se Uber näkökulma että moottori vähentää takajarrun määrää mutkaan tasaisesti.
    Eipäs nyt aleta sekoittamaan moottorijarrua takajarruun jotka ovat täysin eri asioita vaikka molempien jarruvaikutus kohdistuu takarenkaalle. Tuon tyyppinen selostus että moottori painaa takajarrua on paskapuhetta joka aiheuttaa hämmennystä asioista vähemmän tietäville.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  29. #59
    No kuule selkee! Leppäkertut kiittää.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  30.  
  31. #60
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kadulla on kyllä toisaalta mennyt jotain arvioinnissa pieleen tahi mennään pirulliseen alamäkeen, jos mutkapätkällä tarttee jarruja.
    Harvoin tarvitsee jarrutella jarrulla. Joskus yllättäen edessä on soraa tms. ja silloin voi tarvita jarrua samalla, kun vaihtaa ajolinjaa. Eikä minun vauhdeilla Ahvenistollakaan jarrua tarvinnut joka mutkaan tarjota, puoliksi jarrutonta.

    Mutta tässä on myös sellainen psykologinen puoli, että jarruun kosketaan varmuuden vuoksi. Letkassa joskus katsellut, kun edessä vilkkuu jarruvalo ja silmin ei havaitse merkittävää hidastumista. Ikävä ajella sellaisen takana, kun ei tiedä onko edessä oikeasti jokin vaara.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen