Tulokset 1:stä 6:een 6:sta
  1. #1
    Jotkut matkailevat pääosin asfalttiteitä pitkin ja sen mukaisesti ajelevat asfaltille sopivilla renkailla.

    Itselläni olisi tarkoitus lähteä pienelle retkelle Pohjoiseen ja matkaa taitetaan asfaltilla, soralla ja jonkin verran myös metsäautoteillä.

    Minkälaisilla renkailla ja millaisilla kokemuksilla olette ajaneet seka-ajoa (asfalttia/hiekkaa/metsäautotietä)?

    Tällä hetkellä alla on Anakee Adventuret (13,400km). Takarenkaassa on urasyvyyttä jäljellä 2,8mm. Näissä ei metsäpolulla ajaessa mikään huippupito ollut uutenakaan, joskin hiekkatiellä ihan hyvät ajettavat. Eturenkaassa uraa jäljellä 3,7mm.

    Hiukan olen katsellut tarjontaa ja miettinyt, jos kokeilisi Mitaksia E07+ tahi E07 Dakaria. Tai jotain muuta. Onko kokemuksia, suosituksia ja muita vinkkejä? Ja pitäisikö myös eturengas ottaa samaa sarjaa?
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  2. #2
    Kyllä nuilla luulisi pärjäävän ihan hyvin. Ittellä jostain syystä jämähtänyt Metzeler Touranceen rengasvalinnat joilla pärjätty mm Altan Postitie oikein hyvin eikä ole edes viihtyvyys- tai mukavuustilasta tinkiä.
    Gospel Riders

    tommilindstrom
  3. #3
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Jos naapurifoorumi ei ole tuttu niin tässä linkki rengasosioon. Tuolla rengasasiaa aika paljon, jopa niin että focus voi hämärtyä. Kun tätäkin tyyliä on niin erilaista; pyörien painosta, kuinka pahoihin paikkoihin mennään, kuinka kovaa ajetaan suoralla ja arvostetaanko enemmän pitoa kuin kulutuskestävyyttä. Toisessa ketjussa annettu vinkki että parhaat renkaat ovat mustia ja pyöreitä kannattaa pitää mielessä.

    http://www.matkaendurot.net/forum/vi...b8a70b8f563690

    Mitaksista ei omaa kokemusta, mutta monet niistä pitävät kyllä.
    Itsellä kohta menossa uudet Conti TKC 80:t alle.
    Sorapyöräpiireissä on ihan tavallista että etu-ja takarengas on eri mallia tai eri valmistajalta.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  4. #4
    Miula oli katumaasturissa Pirelli SCORPION TRAIL II ja olin ihan tyytyväinen.
    Pyörän painon (230kg ilman laukkuja) takia en sitä missään ryteikössä käynyt kokeilemassa, mutta keskellä heinää kasvavalla hiekkatiellä ei ollut mitään ongelmaa.

    Rotevampaa nappulaa tarvitaan sitten, kun ajetaan selkeästi irtopinnalla.
    Pääsääntöisesti normi hiekkatie on pohjaltaan kova, joten rotevat nappulat ei pääse oikeuksiinsa.

    Kaksi asiaa.
    Missä ajaa ja millaisella pyörällä.

    Jos pyörä painaa kamojen ja kuskin kanssa lähemmäs 400kg, niin ei sillä enduropolulla päästellä niin kovasti, että suorituskyky olisi renkaista kiinni.

    Jos matka koostuu 80% asfaltista, 15% hiekkatiestä ja 5% "en ole ihan varma" tiestä, niin millä perusteella se rengas kannattaa valita.

    Millainen rengas, jos ko. tie olisi se "huonoin tie"?
    Mie pärjäsin Trail II:lla oiekin hyvin.
    hiekkatie.jpg
  5. #5
    Pandemian takia on paha lähteä suosittelemaan monia vaihtoehtoja koska saatavuus on monella renkaalla tasan nolla, varsinkin eturenkaista tuntuu olevan pulaa. Myös hinnat on lähes kaksinkertaistuneet monessa verkkokaupassa.

    Mulla on ollut Mitas E07 sekä plussa, molemmat on hyviä renkaita sekalaiseen ajoon ja yllättävän hiljaisia asfaltilla. Soralla ja metsäteille eteneminen ei ole ainakaan renkaista kiinni. Dakar mallit on jäykemmällä rungolla ja kestävämmällä kumiseoksella.

    Pirelli Rally STR on myös hyvä vaihtoehto, on pykälää katumaisempi kun E07 tai +. Tenere 700 ensiasennusrengas ja monet on olleet niihin tyytyväisiä, jotkut on ajanut +10tkm lukemia. Mulla etunen pyöri vajaa kympin ja takarenkaat vaihtuneet 6000km välein.

    Sitten on Misukan Anakee Wild sekä Bridgestone AX41. Molemmat on aiempiin verrattuna enemmän maastoon suunnattuja ja takarenkaita saa vaihtaa 2500-4000km välein, ei oikein kestä kuumalla asfaltilla pitkiä vetoja.

    Conti TKC80 on monelle luottorengas, ihan ok mutta ei mun kokemusten perusteella tee mitään sen paremmin mitä aiemmin mainitut renkaat.

    Mitaksia on aika hyvin Valmerin hyllyssä ja uutta kuormaa on tulossa varastoon, hinnat kohtuullisia ja palvelu nopeaa.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  6.  
  7. #6
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti

    Jos matka koostuu 80% asfaltista, 15% hiekkatiestä ja 5% "en ole ihan varma" tiestä, niin millä perusteella se rengas kannattaa valita.

    Millainen rengas, jos ko. tie olisi se "huonoin tie"?
    Ajeltiin muutaman sadan kilsan lenkki jossa asfaltin osuus oli paljon pienempi ja sekaan mahtui vähän perinteistä ajamalla syntynyttä metsätietä ja siitä myös pehmeää hiekkaa sisältänyttä versiota. Tässä kooste rengasvalinnoista:



    Oma vastaus tuohon kysymykseen on touring katurengas.
    Viimeksi muokannut: taiger; 14.06.2021 klo 02:10.
    Ready to race