Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1
    Pikkaisen on touringkärpänen puraissut ja parina edellisenä kesänä olen pikku mp-reissuja heittänyt teltta tarakalla. Telttailu on pieninä annoksina ja hyvällä kelillä ihan kelpo tapa pitää matkabudjettia kurissa.

    Suurimmaksi ongelmaksi on muodostunut kuitenkin oma fysiikka. Meinaa parin telttayön jälkeen olla ruoto niin kipeänä ettei mitään rajaa. Mun telttailukalusto on ihan hinnat-alkaen mallia, en ole panostanut telttaan, makuualustaan ja -pussiin yhtään enempää kuin halpahallin halvimmat vermekset antaa myöten. Kylmä on kyllä kieltämättä ollut muutamana yönä, mutta merinovillakerrastolla nukkuu retkipeitteen kanssakin siedettävästi.

    Nyt on alkanut ensi kesän motocamping reissuja silmälläpitäen kiinnostamaan kunnollisen makuualustan hankkiminen.
    Nyt päästäänkin pitkän alustuksen jälkeen siihen kysymykseen; onko porukalla hyviä tai huonoja kokemuksia ilmalla täytettävistä makuualustoista? Nukkuuko niillä oikeasti ihan mukavasti ilman että jokainen risu ja käpy tuntuu selän alla? Mulla on sellainen n. 2cm paksu itsekseen täyttyvä alusta ja sillä ei pysty nukkumaan kovinkaan mukavasti. Maksavat pirulaiset yllättävän paljon retkeilykaupoissa, mutta kai sellaisen voisi hankkia jos sillä säästäisi nopeasti muutaman hotelliyön hinnan. Ei vaan viitsis ostaa sikaa säkissä. Toki hinta noissa korreloi varmaan laatua niinkuin monessa muussakin asiassa.
  2. #2
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Paikkeri kirjoitti Katso viesti

    Nyt päästäänkin pitkän alustuksen jälkeen siihen kysymykseen; onko porukalla hyviä tai huonoja kokemuksia ilmalla täytettävistä makuualustoista? Nukkuuko niillä oikeasti ihan mukavasti ilman että jokainen risu ja käpy tuntuu selän alla?
    Itsellä (ja sitä kautta muilla perheenjäsenillä) on kylmille keleille Therm-a-Restin 5cm paksuinen patja, jonka R-arvo (eli lämpäarvo) on 5.9. Kesäkäyttöön suosittelen esim Exped:n 5-7cm paksuja patjoja. Itsellä taitaa olla kolme erilaista, jotka kaikki ovat yli +4c lämpöihin tarkoitettuja. Näillä edellä mainituilla nukkuu hyvin.

    Patjoissa kannattaa huomioida myös patjan leveys. Itselle normaali 55cm leveä on rajoilla, että onko liian kapea ja kyynärpäät osuu maahan selällään nukuttaessa. Seuraava ilmapatja, joka tulee omaan käyttöön on 63cm leveä. Lämpimälle tarkoitettu, R-arvoltaan 1,7 olevia patjoja saa selkeästi alle 100€ hinnalla, ja noilla on tilavuutta alle maitotölkin verran ja painoa ~500g. Kannattaa ostaa heti yksi hyvä kuin kokeilla ensin montaa huonoa. Therm-a-rest ja Exped on kokeiltu ja hyväksi todettu.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  3. #3
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Noissa retkeily jutuissa olen tullut siihen loppu tulokseen että yöunet on kaikki kaikessa. Aloitin itsekin halvoilla kamoilla ja kun huomasi mikä ei toimi niin parempaa tilalle. Nyt nukkuu -18 asteen pakkasessa kuin pikkulapsi. Mulla on nyt makuualusta ilmatäytteinen joka menee tosi pieneen tilaan ja pitäisi riittää tuonne -37asteen pakkasille. Makuupusseja on 3 eri versiota joista sitten valitaan kelin mukaan. Teltta mulla vaihtui riippumattoon jne. Eli satsaa isosti alustaan, pussiin ja tyynyyn. Muut sitten voi laittaa sinnepäin.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  4. #4
    Itsellä on toiminut kahden alustan taktiikka, thermarestin "munakenno" solukumi alusta ja sen kaverina tällä hetkellä saman firman itsestään täyttyvä ProLite 4 Military R.
    Aikaisemmin oli paksumpi ~7cm ilmatäytteinen, ei itsestään täyttyvä, jäi ikuiseen lainaan siskolle, tilalle tuli tuo ohuempi prolite.

    Tuollaisella kahden patjan yhdistelmällä ei se ilmapatjan viimeinen suhahdus ole niin iso yön pilaaja, ja niin kauan kuin ilmapatja pysyy ehjänä niin on mukavan lämmin ja pehmeä nukkua.

    Paksu pelkkää ilmaa sisältävä patja yksinään ei ole hirveän lämmin kun ilma pääsee liikkumaan kylmän maan ja nukkujan välillä.
    Mutta mukava ja pieneen tilaan pakkaantuva.
  5. #5
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Noissa retkeily jutuissa olen tullut siihen loppu tulokseen että yöunet on kaikki kaikessa. Aloitin itsekin halvoilla kamoilla ja kun huomasi mikä ei toimi niin parempaa tilalle. Nyt nukkuu -18 asteen pakkasessa kuin pikkulapsi. Mulla on nyt makuualusta ilmatäytteinen joka menee tosi pieneen tilaan ja pitäisi riittää tuonne -37asteen pakkasille. Makuupusseja on 3 eri versiota joista sitten valitaan kelin mukaan. Teltta mulla vaihtui riippumattoon jne. Eli satsaa isosti alustaan, pussiin ja tyynyyn. Muut sitten voi laittaa sinnepäin.
    Jeps, näinhän toi menee. Itse olen nyt kolme kesää mökillä nukkunut melkein joka yön keväästä syksyyn ulkosalla riipparissa. Jonkun yön teltassa. Riipparissa kelistä riippuen pari erilaista pussia, kylmimmillä keleillä Haglöfsin vanha talvipussi (kylmän kesto jonnekin -37:ään), DD:n alushuopa, jonka lisänä kylmimmillä joku kiinalainen. Ei ole kylmä tullut.
    Joku yö meni viime kesänäkin teltassa (Vango Cairngorm), samat makuupussit, alustana joku kiinalainen ilmapatja (https://www.aliexpress.com/item/4000674745994.html), hintaansa nähden yllättävän hyvä, ja avaruushuopa sen alla. Mutta riipparissa kyllä nukkuu paljon paremmin.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  6. #6
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Noissa retkeily jutuissa olen tullut siihen loppu tulokseen että yöunet on kaikki kaikessa. Aloitin itsekin halvoilla kamoilla ja kun huomasi mikä ei toimi niin parempaa tilalle. Nyt nukkuu -18 asteen pakkasessa kuin pikkulapsi. Mulla on nyt makuualusta ilmatäytteinen joka menee tosi pieneen tilaan ja pitäisi riittää tuonne -37asteen pakkasille. Makuupusseja on 3 eri versiota joista sitten valitaan kelin mukaan. Teltta mulla vaihtui riippumattoon jne. Eli satsaa isosti alustaan, pussiin ja tyynyyn. Muut sitten voi laittaa sinnepäin.
    Olen ollut tänä vuonna todistamassa tuota; kaveri nukkui ulkona -45°C pakkasessa istuen puunoksalla, ulkona satoi vettä ja myrskysi. Lähtiessä se pakkasi kamat johonkin käsilaukkuun jonka heitti kevyesti Kotarin ritsille.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #7
    Olen todennut että pussi kestää kyllä vaikka millaisen pakkasen, mutta itse en kestä.

    Ei näillä kilsoilla enää viitsi venyä survival-suorituksiin, joten tekstiiliyksiömajoitus voi tulla kyseeseen ainoastaan pohjoisen reissulla kun yölämpotilaksi luvataan vähintään 5, mieluummin 10 astetta.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  8. #8
    Jos on telttahenkinen, niin mikään ei ole liian kallis varuste.

    Toisaalta nykytelttamakuupussialuspatjahinnoilla nukkuu aika monta yötä lakanoiden välissä ja ei tarvii kuskata sitäälytöntä määrää tavaraa mukana.
  9. #9
    Täältä myös pisteet exped:lle. Mallina AirMat Lite Plus 5 M. noin 6 kesää tullu reisattua tolla ja nukun pakussa myös kaikki rata päivät samalla. Yhteensä patjalla noin 100 yötä. Vähän joutuu katsomaan mihin laittaa teltan, sillä esim kävyt kyllä tuntuu läpi, ei niinkään paikoillaan maatessa mutta istuessa tai kylkeä kääntäessä.

    Miinuksena ko makuualustalle se että on aika vmäinen änkeä siihen pieneen pussiin joten yleensä otan isoimmat ilmat pois ja laitan sellasenaan laukkuun.

    Makuupussina sitten häglöfin -5 comfort rajalla oleva. Käyn itse ns kylmänä, mutta näissä kamoissa ei kylmä ole tullut.
    Aprilia RSV 1000 R Factory
    Suzuki DL 650 V-strom
  10. #10
    Laavuilen kolme kertaa vuodessa mut ostin EXPED -*Synmat XP 9 - Retkipatjan. Ihan vitun kallis mut erittäin hyvä nukkua. Ei häpeä yhtään normi patjalle. Mp käytössä hieman hankala koska koko on aika iso. Mut nää kulkee vähän käsi kädessä mukavuuden kanssa.
    Tän alla hyvä käyttää ihan ohutta makuualustaa suojana lialta ja teräviltä piikeiltä.

    Kaks eri makuupussia. Haglöfsin makuupussi -25 tässäkin harmina iso pakkauskoko. Muuten hyvä. Kesälle ohut pussi, menee tokmannin versio.
    Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
  11. #11
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyöräilyn
    Oma patja on tuollainen 22cm paksu ja 80cm leveä Coleman. Pituus omassa on 190cm.
    Ei grammoja ole prätkäkäytössä mitään syytä säästellä, vaan kerralla kunnon sohva. On mukava.
    Tuollainen on vähän niin kuin runkopatja, ei makuualusta. Kaksi vuotta ollut käytössä.
    Lämminkin tulee ajon jälkeen mukavasti kun tuollaisen runttaa jalkapumpulla täyteen.
    Pakkaaminen menee hyvin kun muutaman kerran on tehnyt.

    https://www.matkavaruste.fi/fi/p1124...y-yhdelle.html
    Exät: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.


  12. #12
    Omaan fysiikkaan kannattaa myös panostaa - auttaa niin hyvillä kuin huonoillakin kamoilla retkeillessä.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  13. #13
    Itellä on joku 7cm expedin patja sisäisellä pumpulla, tyytyväinen olen ollut. expediltä on myös puhallettava tyyny, joka on kevyt ja pieni paketti. Ilman tyynyä ei itellä nukkuminen enää oikein suju.

    expedin patjoissa on yläpinnassa kuitueristettä ja ne tuntuu lämpimältä pakkasellakin. Paksu patja ilman eristettä tuntuu kylmältä, koska kroppa joutuu pitämään sisällä olevan ilman lämpimänä. Sisäinen pumppu ei unohdu kämpille. ilmapatjan läpi ei kivet ja kävyt heti tunnu läpi.
  14. #14
    Kanssaretkeilijöiden kanssa yöpyessä huomannut että osa näistä kalliista "paremmista" makuualustoista rapisee niin paljon että on ollut pakko antaa heille palautetta varsinkin autiotuvissa tai muussa ryhmämajoituksessa, yksikin tuollainen pilaa porukan yöunet helposti.
    Ainakin jotkut Thermarestin mallit kuulostavat sille kuin joku rapistelisi sipsipussia viereisessä teltassa koko yön.
    En ole tehnyt tästä mitään markkinatutkimusta, mutta kunhan itse ostan seuraavan alustan niin tuo äänekäs materiaali on karsiva tekijä no1.
    -
  15. #15
    Mukavuutta hakevan kannattaa panostaa erityisesti patjan paksuuteen, sehän tietenkin antaa mahdollisuutta jättää patja puhaltamatta ihan piukeeks ja silti mukautuu maastoon ja nukkujan muotoon.
    Ylemmäs linkattu Coleman varmaan tässä suhteessa ylivoimainen mutta lieneekö pakkauskoko miten mörkömäinen? Paino 2,3 kg on tietysti paljon kanssa muttei oikeestaan kokoon suhteutettuna.

    Kun tarakalle kertyy kaikenlaista; teltta, alusta, makuupussi, keitin, ym., niin painoa kertyy pikkuhiljaa, joka sitten näkyy ajofiiliksessä. Eli vaikka tarvetta äärimmäiseen grammanviilailuun ei olekaan, niin asiaa ei passaa unohtaa kuiteskaan. Mutta jos / kun haluaa tietoisesti uhrata painonsäästöä mukavuuden kustannuksella niin makuualusta kun kyllä paras kohde siihen.

    Joku mainitsikin patjan leveyden. Tosiaan monet patjat kapeahkoja mutta leveämpiä ”wide” - malleja on myös. Kannattaa vaikka ihan mitata vanha patja ja tutkiskella tarviiko leveämpää. Ite ainakin olen semmoinen pyörijä että tarvisin leveämmän, päälle 60 cm, mallin.

    Extra-pituudesta en näe hyötyä. Jalkopäähän kapeneva muoto kikkailua tai jopa haitallista.

    Eristävyyteen (R-arvo) kannattaa panostaa jos käyttö jatkuu myös syksyllä. Sitä kasvattaa paitsi patjan paksuus, myös se että sisus ei pelkkää ilmaa vaan mukana untuvaa tai vastaavaa keinomateriaalia.

    Patjan muotoilu: itse en esim tykännyt Exped:n pitkittäisistä tuubeista. Materiaali voi myös olla liukasta tai kahisevaa tai narisevaa. Tämmösistä asioista löytyy vertailutestejä netistä kirjoitetussa muodossa tai YouTube-videoina, esim https://youtu.be/RY23hRGx8Q8

    Sitten vielä, katso että mukana tulee paikkaussetti. Puhkeamiset harvinaisia mutta kyllä niitä kuitenkin sattuu. Maaperä kannattaa tsekata kunnolla kivistä, kävyistä ja oksanpätkistä.

    Oma valinta viime syksyllä hankittuna on Sea to Summit Ether light insulated.
    Kisassa oli pitkään mukana Nemo Tensor insulated, joka tuntuu olevan hypetetyin alusta amerikan retki-vlogeissa.
    Kiistämättä kalliita. Toisaalta että herää teltasta suolammen ääreltä hyvin nukutun yön jälkeen on myöskin sellaista mitä hotellit eivät pysty tarjoamaan.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  16. #16
    Ketju oli alustoista, mutta lisätään mukaan ihan toinen tuoteryhmä.
    Itsellä ei kokemusta näistä, mutta jotkut kuulemma tykkää.
    https://varuste.net/c5944/retkisängyt
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  17. #17
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyöräilyn
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    Mukavuutta hakevan kannattaa panostaa erityisesti patjan paksuuteen, sehän tietenkin antaa mahdollisuutta jättää patja puhaltamatta ihan piukeeks ja silti mukautuu maastoon ja nukkujan muotoon.
    Ylemmäs linkattu Coleman varmaan tässä suhteessa ylivoimainen mutta lieneekö pakkauskoko miten mörkömäinen?
    Tuommoinen lituska levy se on. Itse etsin sen 190cm-mallin, kun pieneen kupolitelttaan ei yhtään pidempää mahdu. Siellä Tuusulassa on se liike mistä hain. Pinta on semmoista sametin tyyppistä tavaraa. Mukava ja täysin hiljainen, mutta märkänä ei kiva.
    Ei tästä kuulu mitään ääntä kun pyörii, mutta jos kastuu niin pinnan kuivuminen kestää.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Viimeksi muokannut: Zen; 31.03.2021 klo 15:24.
    Exät: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.


  18. #18
    Exped Downmat on ilmatäytteinen alusta jossa sisällä untuvaa. Sen kun jättää puoleksi tyhjäksi niin on yhtä mukava nukkua kuin kotisängyssä. Vitsinä on että koko kroppa on oltava alustan päällä tai sitten nukut kovan päällä kun ilma vaeltaa pois alta. Tällainen ilmatäytteinen alusta oli ahaa -elämys joka sai minut innostumaan taas telttailusta. Ennen sitä heräsin aamulla solukumipatjan päältä selkä kipeänä ja ei ollut puhettakaan että olisin halunnut nukkua toista yötä. Pakkautuu pieneen tilaan ja jos ei ole vilukissa niin tavallinen ilman untuvia riittää hyvin. Se pakkautuu vielä pienempään eikä maksa mansikoita.
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
  19. #19
    Lainaa Pete2 kirjoitti Katso viesti
    Exped Downmat on ilmatäytteinen alusta jossa sisällä untuvaa. Sen kun jättää puoleksi tyhjäksi niin on yhtä mukava nukkua kuin kotisängyssä. Vitsinä on että koko kroppa on oltava alustan päällä tai sitten nukut kovan päällä kun ilma vaeltaa pois alta. Tällainen ilmatäytteinen alusta oli ahaa -elämys joka sai minut innostumaan taas telttailusta. Ennen sitä heräsin aamulla solukumipatjan päältä selkä kipeänä ja ei ollut puhettakaan että olisin halunnut nukkua toista yötä.
    Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille. Juuri tuo karmea selkäsärky kovalla, litteällä ja kylmällä alustalla nukutun yön jälkeen pilaa erittäin tehokkaasti telttailuinnon. Ajattelin sijoittaa makuualustaan ja parempaan makuupussiin muutaman satasen. En kovin montaa yötä kesässä teltassa nuku kuitenkaan. Mutta kunnon kamppeilla ehkä voisi telttailla hiukan useammin.

    Jostain syystä moporetkellä telttailu tuntuu itsestäni todella rentouttavalta silloin tällöin. Poikkeaa varmaan niin paljon normaalista arjesta että pollakin resetoituu jo parin-kolmen päivän reissulla tehokkaasti.
  20. #20
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Paikkeri kirjoitti Katso viesti
    Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille. Juuri tuo karmea selkäsärky kovalla, litteällä ja kylmällä alustalla nukutun yön jälkeen pilaa erittäin tehokkaasti telttailuinnon. Ajattelin sijoittaa makuualustaan ja parempaan makuupussiin muutaman satasen. En kovin montaa yötä kesässä teltassa nuku kuitenkaan. Mutta kunnon kamppeilla ehkä voisi telttailla hiukan useammin.

    Jostain syystä moporetkellä telttailu tuntuu itsestäni todella rentouttavalta silloin tällöin. Poikkeaa varmaan niin paljon normaalista arjesta että pollakin resetoituu jo parin-kolmen päivän reissulla tehokkaasti.
    Sitten kannattaa miettiä vaihtoehtoa RIIPPUMATTO+ alushuopa. Ei häiritse kivet tai kävyt selän alla. Joillekin se sopii paremmin kuin teltta. Itse en teltassa enää nuku ellei sitten retki suuntaudu kalloisille saaristoluodoille tai paljaaseen tunturiin missä ei ripustukseen sopivia puita ole. Paitsi varikolla, mutta silloin on myös telttasänky käytössä.

    Ei tarvitse heti ostaa itselle kaikkea, vaan voi vuokrata ja testata. Suosittelen kokeilemaan.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  21. #21
    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    Sitten kannattaa miettiä vaihtoehtoa RIIPPUMATTO+ alushuopa. Ei häiritse kivet tai kävyt selän alla. Joillekin se sopii paremmin kuin teltta. Itse en teltassa enää nuku ellei sitten retki suuntaudu kalloisille saaristoluodoille tai paljaaseen tunturiin missä ei ripustukseen sopivia puita ole. Paitsi varikolla, mutta silloin on myös telttasänky käytössä.

    Ei tarvitse heti ostaa itselle kaikkea, vaan voi vuokrata ja testata. Suosittelen kokeilemaan.
    Ääni riippumatolle pienellä varauksella. Hyvää on tosiaan se että kunhan vaan muutama puu löytyy niin se riittää ja ei paina risut ja kävyt selkää. Hennessyn riippareissa nukkuma-asennon saa sellaiseksi asymmetrisen muodon ansiosta että nukkuminen onnistuu myös kyljellään. Nopea laittaa talo pystyyn ja nopea purkaa varsinkin jos on "käärmeennahat" vielä varusteena jolloin ei tarvitse kokonaisuutta pyöritellä maassa ollenkaan.
    Pakkauskoko on myös pienempi kuin teltassa.

    Miinuspuolena minun mielestä on se että viileässä kelissä alhaalta hohkaa kylmää aikaa lailla eli alle viiden asteen pitäisi varmaan olla sellainen underblanket lisävarusteena mutta se taas lisää painoa ja tilantarvetta.
    Painohan ei pyörähommissa ole niin justiinsa mutta pieni pakkauskoko on aina plussaa.
    Moto Guzzi V85TT
    Victory Hammer S -10
    Moto Morini Corsaro Veloce -07
    Honda NX 650 Dominator -93
    Honda VFR 750 f -95
    Kawasaki GPX 600 R -96
    Honda CB 450 twin, -74 ?
    Solifer SM -77
    Solifer Export -73
  22. #22
    Lainaa runner67 kirjoitti Katso viesti
    Miinuspuolena minun mielestä on se että viileässä kelissä alhaalta hohkaa kylmää aikaa lailla eli alle viiden asteen pitäisi varmaan olla sellainen underblanket lisävarusteena mutta se taas lisää painoa ja tilantarvetta.
    Painohan ei pyörähommissa ole niin justiinsa mutta pieni pakkauskoko on aina plussaa.
    Aika kylmässä pärjäät, jos vasta viidessä asteessa alat underblankettia kaipaamaan. Kyllä toi on mulla koko kesän riipparin alla. Tuon korvikkeenahan käytetään makuualustaa (joka on pakollinen myös telttakäytössä), eli ei se tilantarve telttaan verrattuna mihinkään kasva.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  23. #23
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Aika kylmässä pärjäät, jos vasta viidessä asteessa alat underblankettia kaipaamaan. Kyllä toi on mulla koko kesän riipparin alla. Tuon korvikkeenahan käytetään makuualustaa (joka on pakollinen myös telttakäytössä), eli ei se tilantarve telttaan verrattuna mihinkään kasva.
    No minulla oli ohut makuualusta kyllä käytössä ja hyvä makuupussi mutta edelleen tuo lämpötila suhteessa varustukseen on tuossa riipumattohommassa hakusessa, telttaöitä on sen verran takana että "säätäminen" on helpompaa.
    Moto Guzzi V85TT
    Victory Hammer S -10
    Moto Morini Corsaro Veloce -07
    Honda NX 650 Dominator -93
    Honda VFR 750 f -95
    Kawasaki GPX 600 R -96
    Honda CB 450 twin, -74 ?
    Solifer SM -77
    Solifer Export -73
  24. #24
    Riippumatossa ON mukava nukkua mutta on siinä huonotkin puolensa, erityisesti lajia aloittavalle.

    Mukavuus ei (välttämättä) toteudu jos nukkuu banaanina riipparin suuntaisesti, pitäisi päästä hieman vinottain. Sitä taas ei ole helppo saavuttaa jos omaa paljon massaa maton leveyteen suhteutettuna. Ts. maton mallin valintaan kannattaa paneutua eikä vaan paukaistaa ostaa jonkin.

    Suomi-tyyppisessä ilmastossa ei oikein pärjää pelkällä blankolla matolla. Vaan mukana pitää olla hyttysverkko, sadekatos (eli tarppi) ja alusviltti (tai heikompana vaihtoehtona makuualusta). Jälkimmäinen siis jotta syyskylmä tuuli ei huuhdo nukkujan selkää kireäksi pingottuneen kankaan läpi. Eli oikeastaan romua kertyy vähintäänkin saman verran kuin telttaillessa.

    Teltan pystytyshän on useimmiten varsin helppoa. Kattelet mahdollisimman tasaisen paikan, virittelet kaaret, painelet kiilat maahan; valmista. Riipparissa taasen pitää zoomailla sopivat puut riittävän etäällä toisistaan, riinnitysremeleillä laitella maton korkeus ja ”kaarevuus” sopivaksi. Tarpin ja muiden lisäosien virittely vie sekin aikaa. Ei nyt varsinaisesti vaikeaa mutta tarvii jonkun harjoituskerran pohjille ennenkuin toiminta on sujuvaa. Ekaa pystytyssessiota ei suositella tilanteeseen jossa alla on 14 h ajoa ja vettä tulee ns. riittävästi.
    Viimeksi muokannut: TIJ; 01.04.2021 klo 19:53.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  25. #25
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    Ekaa pystytyssessiota ei suositella tilanteeseen jossa alla on 14 h ajoa ja vettä tulee ns. riittävästi.
    Eipä se ole syytä telttaakaan ekaa kertaa paketista kaivaa noissa oloissa. Varsinkaan jos teltta on mallia sisäteltta ensin ja sateensuoja vasta sen jälkeen. Toi mun Vango on siitä hyvä, että ekalla pystytyksellä ( tai oikeastaan purulla) saa sisäteltan jätettyä kiinni ulkotelttaan, seuraavalla kerralla kaari ja narut, niin teltta on pystyssä, pystyttäjää lukuunottamatta kuivana.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  26. #26
    Kaveri harrastaa riippumatossa nukkumista. Pitäisi joskus testata ihan mielenkiinnosta.

    Tykkään itse leiriytyä ainakin välillä leirintäalueilla, joissa on palveluitakin saatavilla. Teltta on siinä käytössä toimivampi, koska niille on yleensä varattu tasainen nurmialue. Riippumaton kanssa voi olla haasteita löytää sopivaa paikkaa campingalueelta. Sehän ei ole niinkään ongelma luonnon helmassa, paitsi ylälapissa.
  27. #27
    Mulla on jyskin täytettävä veluuripintainen ilmapatja .. Muuten hyvä, mutta jos on yhtään viileä maa, niin todella kylmä nukkua, ilmapatjaa vasten oleva kropan puolisko aina jäässä, siihen kun herää ja kääntää kylkeä niin saa taas unta hetken. Loppukesästä aika mainio kampe. Pyörästä saa sen 12v virtaa täyttämiseen.
    __________________________________________________ _______________

    Yamaha Virago 535
    Yamaha FZ6S 2006
    Honda XL1000 2004 ABS
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
  28. #28
    Lainaa tontze kirjoitti Katso viesti
    Mulla on jyskin täytettävä veluuripintainen ilmapatja .. Muuten hyvä, mutta jos on yhtään viileä maa, niin todella kylmä nukkua, ilmapatjaa vasten oleva kropan puolisko aina jäässä, siihen kun herää ja kääntää kylkeä niin saa taas unta hetken. Loppukesästä aika mainio kampe. Pyörästä saa sen 12v virtaa täyttämiseen.
    Muutaman pystymettän tuollaisella nukkuneena laittaisin tuon kaveriksi jonkun perus makuualustan, ilmapatjan päälle.
    Ilmapatja hoitaa pehmustuksen ja solumuovinen alusta eristyksen.
  29. #29
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    Riippumatossa ON mukava nukkua mutta on siinä huonotkin puolensa, erityisesti lajia aloittavalle.

    Mukavuus ei (välttämättä) toteudu jos nukkuu banaanina riipparin suuntaisesti, pitäisi päästä hieman vinottain. Sitä taas ei ole helppo saavuttaa jos omaa paljon massaa maton leveyteen suhteutettuna. Ts. maton mallin valintaan kannattaa paneutua eikä vaan paukaistaa ostaa jonkin.

    Suomi-tyyppisessä ilmastossa ei oikein pärjää pelkällä blankolla matolla. Vaan mukana pitää olla hyttysverkko, sadekatos (eli tarppi) ja alusviltti (tai heikompana vaihtoehtona makuualusta). Jälkimmäinen siis jotta syyskylmä tuuli ei huuhdo nukkujan selkää kireäksi pingottuneen kankaan läpi. Eli oikeastaan romua kertyy vähintäänkin saman verran kuin telttaillessa.

    Teltan pystytyshän on useimmiten varsin helppoa. Kattelet mahdollisimman tasaisen paikan, virittelet kaaret, painelet kiilat maahan; valmista. Riipparissa taasen pitää zoomailla sopivat puut riittävän etäällä toisistaan, riinnitysremeleillä laitella maton korkeus ja ”kaarevuus” sopivaksi. Tarpin ja muiden lisäosien virittely vie sekin aikaa. Ei nyt varsinaisesti vaikeaa mutta tarvii jonkun harjoituskerran pohjille ennenkuin toiminta on sujuvaa. Ekaa pystytyssessiota ei suositella tilanteeseen jossa alla on 14 h ajoa ja vettä tulee ns. riittävästi.
    Hennessyn asymmetrisessä pystyy nukkumaan vaikka kyljellään, eikä selkä ole niin banaanilla kuin perinteisessä matossa mutta kannattaa tosiaan testata vaikka kaverin mattoa ensin.
    Edelleen pakko kehua Hennessyn riipparia jossa valmiina hyttyverkko ja myös tarppi on siinä valmiina, vain päät kiinni puihin ja tarppi muutamasta nurkasta maahan ja se on siinä, en ole omia telttoja saanut puolessakaan tuosta ajasta pystyyn vaikka kahden eri teltan kanssa on pulattu jo vuosikaudet ja ovat mallia vaellusteltta eli ei mitään vaikeita tai monimutkaisia pystyttää.
    Pitkät narut ja hyvät puunhalaajat vaan mattoon niin puiden etäisyyskään ei ole niin justiinsa.
    Ainut "ongelma" on tosiaan se että vaatii maton alle kylmässä jotain alle mutta omien laskelmien mukaan yksin liikkuessa kyllä painossa ja tilassa säästää mutta jos on kaksin baanalla niin pieni kahden hengen teltta säästää jo painossa ja tilassa. Minun mielestä kummallekkin kyllä löytyy suomalaisesta maastosta leiritymispaikkoja suht helposti.
    Moto Guzzi V85TT
    Victory Hammer S -10
    Moto Morini Corsaro Veloce -07
    Honda NX 650 Dominator -93
    Honda VFR 750 f -95
    Kawasaki GPX 600 R -96
    Honda CB 450 twin, -74 ?
    Solifer SM -77
    Solifer Export -73
  30.  
  31. #30
    Lainaa runner67 kirjoitti Katso viesti
    Hennessyn asymmetrisessä pystyy nukkumaan vaikka kyljellään, eikä selkä ole niin banaanilla kuin perinteisessä matossa mutta kannattaa tosiaan testata vaikka kaverin mattoa ensin.
    Mulla DD:n matto, kolme kesää siinä nukkunut, liki joka yön. Mä en osaa selälläni nukkua, eli DD:ssäkin tiukasti kyljellään, poikittain (sen mitä toi lyhyt matto antaa myöten), eikä mitään ongelmia eikä "banaanioloa".
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?