Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    No pitihän sitä sitten ryhtyä venttiilejäkin säätämään, kun on kerran tullut ajeltua 24,000 km sitten pyörän ostamisen ja ainakaan sinä aikana en ole moottorin puolesta muuta huoltanut kuin vaihtanut öljyt. Ihan ensimmäiseksi huomasin, että sytytystulpat näyttävät hyviltä, mutta uudetkaan eivät maltaita maksa vaan alle kolmellakympillä pääsee. Ilmanputsari oli hiukan pölyinen, mutta niin valkoinen kuitenkin, että en vaihda (paitsi jos täällä sanotaan asiasta hyvin painavia sanoja siis neuvoja - ei maksa kyllä kun reilun parikymppiä sekään).

    Videoita olen katsellut hiukan ihmeissäni. Mulla siis pyörä on vm 2009 dl650. Mutta videoiden pyörissä, kun irrottavat venttiilikopan, on näkymä aivan eri kuin meikäläisellä. Mulla on samanlainen näkymä kuin jos avaisi SV650 kannet... Onko joku käynyt varastamassa mun koneen ja laittanut tilalle jonkun muun? Tai onko edellisen omistajan käyttämässä huollossa tehty jotain kummallista?!? Näissä pyörissähän on periaatteessa sama kone, mutta hiukan eri säädöillä?

    Kellään kokemusta tämmösestä...? Eihän tuo tietenkään itse mittaukseen juurikaan vaikuta, mutta kunhan ihmettelen.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  2. #2
    Äkkiseltään kun katsoo netistä osakuvia niin eikös noissa DL ja SV pitäisikin olla ihan saman näköisiä osia venttiilikoneistossa?

    esim...

    https://www.motorcyclespareparts.eu/...der-head-front

    ja

    https://www.motorcyclespareparts.eu/...-cylinder-head

    Onko varmasti oikean pyörän opetusvideoa katsottu?
  3. #3
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Äkkiseltään kun katsoo netistä osakuvia niin eikös noissa DL ja SV pitäisikin olla ihan saman näköisiä osia venttiilikoneistossa?
    ...
    Onko varmasti oikean pyörän opetusvideoa katsottu?
    Täytyys vielä tarkistella lisää... Jahas, videoissa on kyllä dl650, mutta jostain syystä kopan alta erilainen. Mulla on samanlainen kuin sv650 videolla. MUTTA myös samanlainen kuin tässä dl650 oppaassa!

    Summa summarum: Niiltä muilta on kone vaihdettu, eri vuosimallia, tai euroopassa ja amerikassa erilaiset koneet.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  4. #4
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Täytyys vielä tarkistella lisää... Jahas, videoissa on kyllä dl650, mutta jostain syystä kopan alta erilainen. Mulla on samanlainen kuin sv650 videolla. MUTTA myös samanlainen kuin tässä dl650 oppaassa!

    Summa summarum: Niiltä muilta on kone vaihdettu, eri vuosimallia, tai euroopassa ja amerikassa erilaiset koneet.
    Ei mitään linkkejä olisi laitta noihin videoihin missä väärän näköinen kansi?
  5. #5
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    Ei mitään linkkejä olisi laitta noihin videoihin missä väärän näköinen kansi?
    Ei... Aaargggh...! Eihän tuo nyt niin iso juttu ole, mutta tällä yhdelläkin oli sekä 650 että 1000 versiosta korjausvideoita, niin oli pöljä laittanut vain "vstrom"... Se oli tonnisen koneen tarkistuksesta ja säätämisestä. Eikä ollu kerrottu edes kuvauksessa. Samalla laillahan tuo tarkistus tapahtuu. melkein kaikki noista vstomeista ovat tonnisia. On siellä ainakin yksi dl650 päässyt pujahtamaan sekaan. ja sv650. Mut näissä kahdessa sama kone.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  6. #6
    No se kieltämättä selittä eroavaisuuksia jos on ihan eri pyörä työn alla videossa

    Jotenkin jäänyt kuva että tuo 650 olisi myynyt huomattavasti paremmin kuin tonninen?
  7. #7
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    No se kieltämättä selittä eroavaisuuksia jos on ihan eri pyörä työn alla videossa

    Jotenkin jäänyt kuva että tuo 650 olisi myynyt huomattavasti paremmin kuin tonninen?
    Ainakin niissä maissa joissa verotus rokottaa tehoja/kuutiotilavuutta.

    Monissa maissa ihmisiä kiinnostaa enempi kukkaron pohja ku säädettävä alusta tai paremmat jarrut jne...

    Mitä noista videoista itte olen ymmärtänyt, suurin ero venttiilien säädössä 650 vs 1000 välillä on silloin jos/kun välystarkistus johtaa säätötarpeeseen.

    650:ssa jakopää on ketjulla, jolloin säätöpalojen vaihto on paljon työläämpi toimenpide kuin 1000 mallissa, jossa nokkien välissä on hammaspyörä ketjun sijaan (jos nyt oikein ton homman tulkitsin. On 1000:ssa toki ketju, mutta se ei jatku nokille saakka, vaan nokkien välissä on hammaspyörä. 650:ssä ketju kiertää nokat). Näin säätöpalojen vaihto on erilainen 1000 vs 650.

    https://www.circlenz.co.nz/Library/s...and-adjustment
    Viimeksi muokannut: Havis; 07.03.2021 klo 01:04.
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki SV 1000 N K4
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  8. #8
    Lainaa Havis kirjoitti Katso viesti
    Mitä noista videoista itte olen ymmärtänyt, suurin ero venttiilien säädössä 650 vs 1000 välillä on silloin jos/kun välystarkistus johtaa säätötarpeeseen.

    650:ssa jakopää on ketjulla, jolloin säätöpalojen vaihto on paljon työläämpi toimenpide kuin 1000 mallissa, jossa nokkien välissä on hammaspyörä ketjun sijaan (jos nyt oikein ton homman tulkitsin. On 1000:ssa toki ketju, mutta se ei jatku nokille saakka, vaan nokkien välissä on hammaspyörä. 650:ssä ketju kiertää nokat). Näin säätöpalojen vaihto on erilainen 1000 vs 650.

    https://www.circlenz.co.nz/Library/s...and-adjustment
    Just tuolta sivulta olen nyt asiaa katellut. Säätötarvetta on sikäli, että imupuolella yksi välys on 0.15 (0.1-0.2 on sopiva alue) ja kolme muuta on 0.1. Meinaan kuitenkin laittaa ne kolme muuta myös arvoon 0.15.

    Pakopuolella on peräti kaksi säädön alarajalla 0.2 (pitäisi olla 0.2-0.3) ja kaksi sen alle eli 0.15. Yritän laittaa ne arvoon 0.25.

    Hankalammaksi tämän tosiaan tekee tuo nokka-akselien ympäri menevä ketju. Pitää löysätä ketjunkiristin, uittaa nokka-akseli pois ja mieluiten tuon em. sivuston ohjeiden mukaan yksi venttiilipari kerrallaan.

    Huonompi homma on, kun en tiedä millaiset säätöpalat siellä nyt on. Ei pysty etukäteen ostamaan sopivia säätöpaloja eli homma pitkittyy, kun täytyy välillä käydä niitä ostamassa. Ei oikein pysty purkamaan etu- ja takapäätä yhtaikaa, kun voi niin helposti sen jälkeen mennä ajoitukset pieleen. Saattaa kuitenkin mennä niin, että otan takaa molemmat akselit irti, niin selviää kahdella kauppareissulla. Tai jo stormilta saisi mukaan pienen "noin arviolta kokoelman" (etummaiten palojen perusteella) ja palauttaisi ne, joita ei tarvinnut.

    Onhan tämä sikäli dementiaa ja kalkkeutumista ehkäisevä harrastus, että joutuu opettelemaan ja tekemään sellaisia hommia, joita ei ikinä ole edes kuvitellut tietävänsä/osaavansa. Mutta vähän päivässä, niin voi jo viikossa saada paljon aikaan.

    En sitten tiedä mitä tällainen operaatio olisi huollossa maksanut. Jos pelkkä tarkistus on sen kolmesataa euroa, niin varmaan säätöpalojen vaihdon kanssa lähentelisi viittäsataa. Toisaalta nuo mekaanikot voivat olla niin käteviä, että niiltä yhden venttiiliparin säätöpalojen vaihto ei varmaan vie kuin 15 minuuttia. Meikäläisellä kauemmin, kun joutuu tavailemaan oppaita, katsomaan videoita ja katsomaan kuvia.

    Taidan tästä mennä "vapauttamaan" ketjunkiristinmekanismin (jousi ja ruuvi on jo poissa paikaltaan).
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  9. #9
    Ota ny hyä veli net säätöpalat ensin rauhassa pois sieltä, ennen kuin alat uusia ostelemaan!
    Hyässä lykyssä kun siun ei tarvihe ostaa yhtään uutta, kun vain vaihtelet niitä keskenään....
  10. #10
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Ota ny hyä veli net säätöpalat ensin rauhassa pois sieltä, ennen kuin alat uusia ostelemaan!
    Hyässä lykyssä kun siun ei tarvihe ostaa yhtään uutta, kun vain vaihtelet niitä keskenään....
    Hyvä vinkki. Ei tullut heti mieleen...
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  11. #11
    Mun 2004:än oli tehtaalla laitettu kaikkiin saman paksuiset palat. Välyksissä oli kuitenkin reilusti hajontaa 105 tkm jälkeen.
    Lajin halpuus viehättää.
  12. #12
    Mulla oli sekalaista säätöpalatavaraa käytetty. Edessä oli merkinnät enimmäkseen kuluneet pois, kun oli palat asennettu lukema venttiiliin päin (?). Mittailin ja ihmettelin, että oli semmoista 162, 170 yms. Takaa sitten löytyivät merkinnätkin. Luulin, että 162 oli vain virhelukema, mutta ei ilmeisesti. Pakopuolella oli 175 ja 172 (myös merkinnät), imupuolella 2 x 178 (merkinnät ja mittaus).

    Vaihtelin palojen paikkoja, niin ostoslista kutistui 7 palasta kolmeen palaan. Nyt tarviis 2 x 160 ja 1 x 140.

    Vaan olipas vähän hankalassa paikassa taaimmaisen lohkon ketjunkiristin. Hyvällä tuurilla löyty sen verran niveltä ja jatkovartta, että pääsin pulttiin käsiksi. Mut eihän sille mitään voi, pullti putosi lattialle ja prikkaa eli aluslevyä ei ole vielä löytynyt - liekö jäänyt jonnekin pyörän sisuksiin (vähän ahdasta katsella).

    Jos olis palat hyllyssä, niin ei tuo palojen vaihto kovin kummoinen operaatio ole. Pitää vaan olla huolellinen, että asettelee nokka-akselin oikeaan asentoon ja muistaa laskea ketjun rullat imupuolen merkkistä (2) pakopuolen merkkiin (3) - niitä pitää olla 16.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  13. #13
    Magneetti on kätevä kaveri kun nostelee aluslevyllä varustettuja pulttimuttereita pois paikoiltaan.
    Toimii myös toisin päin.
  14. #14
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Magneetti on kätevä kaveri kun nostelee aluslevyllä varustettuja pulttimuttereita pois paikoiltaan.
    Toimii myös toisin päin.
    Oli vaan "vähän" hankala paikka ulottua, mutta varmaankin jollain ilveellä olis voinut magneetilla kurotella. Tai olis vaan pitäny laittaa sitä vaseliinia siihen hylsyyn...
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  15. #15
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Jos olis palat hyllyssä, niin ei tuo palojen vaihto kovin kummoinen operaatio ole.
    Kotariin taitaa säätöpala olla marmoritiskillä n. 5€/kpl. Tilasin Aliexpressin kautta säätöpalasarjan missä 28 palaa, eli täysi repertuaari laidasta laitaan. Muistaakseni maksoi reilun kympin hienossa lokeroidussa muovirasiassa. Mittasin palat ja ihan mitoillaan olivat Mitutoyon mukaan. Kiinasta löytyy palasarjoja kaikkiin normivehkeisiin. Monet merkit käyttävät samoja paloja.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  16. #16
    Tehtävä suoritettu ja yllätys, yllätys - mopedi käynnistyi operaation jälkeen! Ja jos oikein muistan, niin käyntiääni on parempi kuin viime syksynä, mutta tämä on varmaan jonkinlainen psykologinen vaikutelma.

    Selvisin lopulta neljän säätöpalan ostamisella. Niiden asennus on helppoa (magneetti täytyy olla, että saa nostettua venttiilin "hatut" paikaltaan). Mittaamisessa täytyy olla tarkka eli kannattaa mitata pari-kolme kertaa. Ostin palaset sen mukaan, että välykset ovat suositeltujen ylä- ja alarajojen puolivälissä.

    Eipä paljoa haittaa, vaikka ottaisi molemmat nokka-akselit kerrallaan pois - ajoitukset saa kohdilleen, kun laittaa ne nuolten osoittamaan asentoon (kuvat löytyvät servicemanuaalista tahi netistä) ja laskeskelee, että nuolesta kaksi ("yksi") nuoleen kolme on kuusitoista pinniä.

    Takasylinterin ketjunkiristimen paikalleenlaitto voi olla ongelma, jos ei ota takarengasta irti. Kannattaa siis ottaa samantien - on ko. kiristimen irrottaminenkin on silloin helpomaa (oikeestaan riittää sen jousen pois ottaminen).

    Sytytystulpat kannattaa vaihtaa samalla vaivalla. Oli nuo nyt olleet käytössä reilut 25,000km.

    Jos ei dementia iske ennen seuraavaa tarkistuskertaa, niin tämä ei ole paha (vaan hiukan työteliäs) rasti ollenkaan.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  17. #17
    Helpottaa myös rutkasti kun vaihtaa jäähdytysnesteet samalla, letkut irroittamalla saa tilaa lisää reippaasti
    Lajin halpuus viehättää.
  18. #18
    Lainaa Kötöstelijä kirjoitti Katso viesti
    Helpottaa myös rutkasti kun vaihtaa jäähdytysnesteet samalla, letkut irroittamalla saa tilaa lisää reippaasti
    Tapahtuu oikeastaan automaattisesti, kun ei viitsi kaataa vanhoja nesteitä takaisin, vaan mieluummin uudet tilalle.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  19. #19
    Tuli ostettu DL650 myös. Olipahan pistetty tehtaalla oikeesti ajatusta huoltamisen suhteen tai ehkä tää vaan johtuu siitä että viime aikoina ollu lähinnä kotaria . Koko etumaski kahdella pultilla ja yhdellä sähköliittimellä, tankin kiinnike toimii huolto huoltotukena tankille että on kiva irrottaa letkut ja liittimet, kaikki sähköt kivasti järjestyksessä jäähyttäjä edessä hyvillä kiinnitysklipseillä.

    Säädin myös ventiilit, vinkkinä takasylinterin kiristäjään pääsee helpohkosti käsiksi kun irrottaa takaiskarin yläpäästä ja antaa iskarin pudota alas (takahaarukka toki tuettava jollain, mielellää tunkilla niin on kivempi linjata iskaria tarvittaessa). 120tkm mittarissa ja oli alkuperäset tehtaan palat. 168 kaikki imut ja 172 paot. Imuissa taka sylinteri vielä OK, mutta edessä oltiin 0,05 rajoissa.

    Huohottimet oli aika karun näkösen ja täynnä karstaan sekä lähes tukossa. Puhdistin ne EGR/kaasari puhdistajalla.
    Aprilia RSV 1000 R Factory
    Suzuki DL 650 V-strom
  20. #20
    Lainaa edi kirjoitti Katso viesti
    Tuli ostettu DL650 myös. Olipahan pistetty tehtaalla oikeesti ajatusta huoltamisen suhteen tai ehkä tää vaan johtuu siitä että viime aikoina ollu lähinnä kotaria . Koko etumaski kahdella pultilla ja yhdellä sähköliittimellä, tankin kiinnike toimii huolto huoltotukena tankille että on kiva irrottaa letkut ja liittimet, kaikki sähköt kivasti järjestyksessä jäähyttäjä edessä hyvillä kiinnitysklipseillä.

    Säädin myös ventiilit, vinkkinä takasylinterin kiristäjään pääsee helpohkosti käsiksi kun irrottaa takaiskarin yläpäästä ja antaa iskarin pudota alas (takahaarukka toki tuettava jollain, mielellää tunkilla niin on kivempi linjata iskaria tarvittaessa). 120tkm mittarissa ja oli alkuperäset tehtaan palat. 168 kaikki imut ja 172 paot. Imuissa taka sylinteri vielä OK, mutta edessä oltiin 0,05 rajoissa.

    Huohottimet oli aika karun näkösen ja täynnä karstaan sekä lähes tukossa. Puhdistin ne EGR/kaasari puhdistajalla.
    Joo toi tankin kiinnikkeen monikäyttöisyys on kyllä homma, jota ihmettelee miksei ole kaikissa. Mun yksilöstä oli noilla kilometreillä huohottimen suodattimet jo käytännössä hävinneet, leikkasin ruohonleikkurin ilmanputsarista uudet ja öljynkulutus sekä kärytys loppui kuin seinään.
    Lajin halpuus viehättää.
  21.  
  22. #21
    Olipa taas hyvä että tuli kirjoteltua meinaa oletin että ne ventiilikoneistonkannessa olevat oli huohottimia, mutta ne on PAIR systeemiä joka syöttää ilmeisesti ilmaa pakopuolelle jotta palamaton "ohivirtaus" bensa palais paremmin putkessa. Täytyy vielä ottaa auki ja vilkasta että noi suodatimet on kunnossa ilmanputsari kotelossa.
    Aprilia RSV 1000 R Factory
    Suzuki DL 650 V-strom