Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 39:sta
  1. #1
    Tervehdys ikä ja lajitoverit.

    Ikänäkö ja rata- ajo.. monitehot siviilissä ja päätetyössä käytössä. Kypärän kanssa ei toimi.
    Krossilaseja saa vahvuuksilla ja käytössä mutta saako visiiriin jotain ratkaisua?
    Vielä ei kannata silmiä leikata muutamaan vuoteen kun näkö oletetusti vielä heikkenee.
    Suzuki gsx-r K6 rata
    Suzuki Hayabusa katu
  2. #2
    Ootko piilareita kokeillu? Kaveri ajaa kartingia piilareilla ja ainaki hänelle toimii oikein mainiosti. Omaa kokemusta laseista/piilareista ei ole.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  3. #3
    Radalle voi hyvin vaihtaa yksitehoihin, joilla näkee kauas ja linssit tarpeeksi korkeat, jotta näkee yläviistoon leuka tankissa. Moniteho pilaritkin menettelee.
  4. #4
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Kadulla ja radalla olen käyttänyt kertakäyttö piilareita. Samat piilarit toimineet jopa viikko tai kaks. Irronneet lopuksi itsestään. Edullinen toimiva systeemi.
    Moniteholasit hieman "väärentää" kuvaa. Sen lisäksi lasit ei ehkä turvallisin vaihtoehto varsinkaan radalla.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  5. #5
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Radalle voi hyvin vaihtaa yksitehoihin, joilla näkee kauas ja linssit tarpeeksi korkeat, jotta näkee yläviistoon leuka tankissa. Moniteho pilaritkin menettelee.
    1DennisTaylor.jpg
  6. #6
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Radalle voi hyvin vaihtaa yksitehoihin, joilla näkee kauas ja linssit tarpeeksi korkeat, jotta näkee yläviistoon leuka tankissa. Moniteho pilaritkin menettelee.
    Kyllähän sitä voi ostaa myös kehyksettömät lasit.
    kehyksettömät kiikarit.jpg
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  7. #7
    Ajeltu piilareiden ja rillien kanssa rataa. Meni hermot. Varsinkin piilareiden kanssa jotka irtoili kesken ajamisen Nytten ajelen ilman. Ei pelotakkaan niin paljon kun ei nää kaikkia pomppuja ja railoja
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa m1kk0 kirjoitti Katso viesti
    Ajeltu piilareiden ja rillien kanssa rataa. Meni hermot. Varsinkin piilareiden kanssa jotka irtoili kesken ajamisen Nytten ajelen ilman. Ei pelotakkaan niin paljon kun ei nää kaikkia pomppuja ja railoja
    Oon kans kuullu huhua, että ei kannata sitten sekoittaa silmätippoja ja allergiatippoja jos meinaa käyttää piilareita. Huhut kertoo, että yhdellä silmällä vielä voi ajaa kilpaa, mutta jos molemmat linssit on poskilla, on näkeminen vähän haastavaa.
    Superbike #7
  9. #9
    Lainaa tate66 kirjoitti Katso viesti
    Kyllähän sitä voi ostaa myös kehyksettömät lasit.
    kehyksettömät kiikarit.jpg
    Ei ne kehyksettömät linssit oikotie onneen ole... samanlailla näkyy reunat kuin kehyksetkin ja lisäbonuksena sivusta valo pääsee linssin sivusta sisään aiheuttaen omat "spesiaaliefektit"

    Kuvassa olevat sangat on melko varmasti rusetilla parin kypärään survomisyrityksen jälkeen. Kasari-salorat olis melken varmempi valinta koon, muodon ja rakenteen pohjalta...
  10. #10
    Lainaa tate66 kirjoitti Katso viesti
    Kyllähän sitä voi ostaa myös kehyksettömät lasit.
    kehyksettömät kiikarit.jpg
    Tietysti, ainakaan paksut kehykset ei ole hyvät, mutta silti linssit pitää olla riittävän korkeat tai katselee ylhäältä yli. Ja aisat sen verran tukevat että kestää työntää paikalleen kypärä päässä. Lasit olen vuosia valkannut kypäräkäyttö edellä, tai sitten kahdet erilaiset.

    Piilareita en ole koskaan saanut putoamaan, mutta näkö välillä vaihtelee, ja ajokäyttöön kertakäyttöiset on käypäset. Ja linssit silmiin jo hyvissä ajoin ennen ajoa, että silmät tottuu.
    Viimeksi muokannut: hidas57; 30.01.2021 klo 19:04.
  11. #11
  12. #12
    Joo vaikee on laseista mopokäytössä mitään hyvää keksiä. Jos vaan jonkun muun ratkaisun keksii...

    Mulla on ollut käytössä n. 20 vuotta tommoset kehyksettömät, moniteholinssein - sellaisiin oon mieltynyt.

    Aika tarkkaa on käyttö; korvasangat väänneltävä niin ettei pääse nokalta valumaan huolimatta siitä että pää on alaspäin. Korvasangat pitää sitten kuitenkin saada kypärään, hupun kanssa ei tahdo onnistua. Ja helposti ne sangat sitten painaa...Kiire ei saa olla kun lähtee setille.

    Heijastumia en ole kokenut ongelmaksi, paitsi pimeässä sitten heijastumat on erittäin hankalat.. (OT)

    Monet lipat on tullut otettua endurohommissa mutta lasien kanssa ei turvallisuusmielessä mitään ongelmaa. Yksi kypärän katuun iskeytymiseen johtanut lippakin siirtymällä, muttei lasien suhteen mitään riskiä. Huurtuminen enskahommissa isoin kiusa, ajolaseja ei tee juuri mieli laittaa silmälasien päälle.

    Nyt oon miettinyt et tilais tommoset raksamiehen turvalasit vahvuuksilla, mutta mahtaako sangat painaa? Monesti työnantaja tommoset myös maksaa...
    Ninja H2 2020
    CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
    ZZR 1400 2008

  13. #13
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa m1kk0 kirjoitti Katso viesti
    Ajeltu piilareiden ja rillien kanssa rataa. Meni hermot. Varsinkin piilareiden kanssa jotka irtoili kesken ajamisen Nytten ajelen ilman. Ei pelotakkaan niin paljon kun ei nää kaikkia pomppuja ja railoja
    Kerttiksillä mennään. Alastaron rataenkka ajettu toinen poskella. Suosittelen.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  14. #14
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Takapainoinen Taapertaja kirjoitti Katso viesti
    Laserleikkaus. Suosittelen.
    Kuis toi laser pelaa ikänäön kanssa? Liian aikasin tehtynä hetken hyvä ja sit jatkaa huonontumista?
    Superbike #7
  15. #15
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kuis toi laser pelaa ikänäön kanssa? Liian aikasin tehtynä hetken hyvä ja sit jatkaa huonontumista?
    Itse kävin operaatiossa jo 10 vuotta sitten. Dominoiva silmä leikattiin tarkaksi ja toiseen silmään jätettiin varaa likinäön kehittymiselle iän myötä. Hyvin on pelittänyt.
  16. #16
    Lasit mä oon joutunut uusimaan n. 2 vuoden välein kun näkö heikkenee tai sahaa välillä paremmaksi tai sitten linssit on niin naarmuilla tai sitten sangat loppuun pidetyt. Kustannus 200...850€/kerta. Leikkausta en ole halunnut...
    Ninja H2 2020
    CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
    ZZR 1400 2008

  17. #17
    Lainaa Batmanninja kirjoitti Katso viesti
    Lasit mä oon joutunut uusimaan n. 2 vuoden välein kun näkö heikkenee tai sahaa välillä paremmaksi tai sitten linssit on niin naarmuilla tai sitten sangat loppuun pidetyt. Kustannus 200...850€/kerta. Leikkausta en ole halunnut...
    Oli yllättävän vaivaton ja kivuton operaatio. Itse leikkausvaihe kesti muutaman sekunnin ja näkö selvästi parempi kuin lasien kanssa. On kymmenessä vuodessa toki vähän huonontunut, mutta ajattelin mennä uudelleen operaation, jos laseja alkaisi tarvitsemaan.
  18. #18
    Miinus näköä korjataa laaserleikkauksella ei ikänäköä
  19. #19
    Lainaa Joojoo kirjoitti Katso viesti
    Miinus näköä korjataa laaserleikkauksella ei ikänäköä
    Toiseen silmään jätettiin miinusnäköä -0.5 muistaakseni ajatuksena, että ikänäkö muuttaa tuota. Näin ainakin ymmärsin asian.
  20. #20
    Linssileikkaus on se hoito mikä toimii ikänäköön. Lisäksi se poistaa mahdollisen tulevan kaihin.
    Bmw f900xr
  21. #21
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Takapainoinen Taapertaja kirjoitti Katso viesti
    Toiseen silmään jätettiin miinusnäköä -0.5 muistaakseni ajatuksena, että ikänäkö muuttaa tuota. Näin ainakin ymmärsin asian.
    Sama mulle, vasuriin jätettiin miinusta. Lääkärisetä sanoi, että about kymmenen vuotta saa tuolla lisää aikaa ilman lukulaseja. Puoli vuotta otti aikaa aivojen tottua tuohon, sen jälkeen menty nyt 9 vuotta ilman laseja ja korjaustarpeita.

    Paras investointi mitä olen ikinä tehnyt, jopa parempi kuin blipperi ärkutoseen
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  22. #22
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Eikös tässä nyt lähinäöstä puhuta? Tartteeko sitä ajaessa? Kuulareissuissa yks britti ei näe lukea tankin päältä tiekirjaa vauhdissa, mut kyl se luukuttaa näkee
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  23. #23
    Moi,

    Kokemusta sekä ikänäöstä että lasien kanssa ratailusta omaksi huviksi. Itselläni on sen verran allergiaa että piilolasien käyttö ei onnistu ja toisaalta niissähän ei monitehoisuutta olekkaan.

    Ikänäöstä todettakoon se että siinä vaiheessa kun se alkaa enempi oireilla (45-50 v. välillä) niin tyypillistä on se että alussa näkö muuttuu usean vuoden ajan mutta sitten tilanne tasoittuu. Siinä kohtaa saattaa joutua käymään optikolla 1-2 vuoden välein. Mutta sen jälkeen usein tilanne vakiintuu ainakin siihen saakka kun kaihi iskee

    Optikoilla tuntuu olevan tapana koettaa saada näön tarkkuus maksimoitua linssejä määritettäessä ja jos silmät on eripariset (niin kuin itsellä), tämä johtaa helposti siihen että stereonäkö alkaa heiketä. Eli näet kyllä tarkasti mutta etäisyyksien hahmottaminen heikkenee. Itse olen nyt jo 5-6 vuotta optikkoa ohjeistanut että nyt optimoidaan stereonäköä eikä sitä että kummallakin silmällä on maksimaalinen terävyys. Ihmisillähän on jompi kumpi silmä ns. ampumasilmä ja kunnon optikko osaa stereonäön kyllä tarkistaa.

    Moniteholinsseissä ajohommiin kannattaa pyytää optikkoa pudottamaan sitä lähinäköaluetta pari naksua alemmas jolloin kauas katsottaessa ei käy niin että lähialue häilyy siinä näkökentässä jos kypärä vaikka vähän nostaa laseja painaessaan sankoja. Tässä samaisesta syystä ne sangat kannattaa olla sellaiset että menevät ohimoilta koko lailla päässä kiinni eikä väliin jää sormenmentävää rakoa. Silloin kypärä ei pääse painamaan sangoista laseja mihinkään suuntaan.

    Ja monitehoissa ne paremman hionnan omaavat linssit ei ole pelkkä mainoskikka. Eli kun valitsee vähän korkeamman taitekertoimen materiaalin ja kunnon hionnan jossa huomioidaan myös se millaisiin sankoihin linssit tulee niin näkökentän alareunoihin ei tule mitään vääristymiä. Ja lähialue on leveä eikä tarkka alue ole vain kapea kaistale keskellä.

    Itsellläni on hieman kaarevat lasit joissa linssitkin on siten kaarevat. Vaatii vähän enemmän hionnalta mutta näkökenttä on parempi ja sangat eivät näy niin paljon reuna-alueilla. Lisäksi tykkään noista suorista sangoista jotka on helpot käyttää kypärän kanssa. Tässä kuva nykyisistä : https://v2tre.wordpress.com/2021/01/30/ajolasit/ Titaani on kevyt ja kestävä materiaali.

    Eli kyllä laseilla pärjää mutta kannattaa optikolle mainita että millaista käyttöä niille tulee. Osaava optikko pystyy aika hyvin hakemaan optimia ajohommaankin. Jos hän ei kuitenkaan sitä käyttöä tiedä tulee peruslasit joissa stereonäkö voi olla haastava ja lähialue alkaa varsin korkealta. Silloin vähänkin kun lasit liikkuu kypärän painaessa menee homma pipariksi.

    Itsekin tutkiskelin sitä leikkausta pitkään mutta ikänäköön totesin sen aika riskialttiiksi ensinnäkin siksi että näkö muuttuu monen vuoden ajan ja toiseksi siksi että jos toinen silmä leikataan näkemään lähelle ja toinen kauas niin epäilen että se stereonäkö ja etäisyyksien hahmotus kärsii. Mieluummin arvioin tarkemmin sitä mutkan etäisyyttä kuin että näen mittariston tai vaikka sen mutkankin aivan viimoisen päälle terävästi.

    T: JuhaV

    PS: Näyttöpäätelasit mulla on muuten yksitehot, koska kun katselen sitä ruutua riittää että se on terävä. Monitehoja aina tuohonkin suositellaan mutta silloin näyttöä pitää katsella pää takakenossa ja niskahan siinä kipeytyy.
    The older I get, the faster I was ...
    Now Thruxton R Supercharged & BMW K1300S HP
  24. #24
    Minulla on ollut jo vuosia night-day piilarit, vasemmassa silmässä pystyy pitämään vaikka kolme kk yötä päivää yhteen menoon, ei huomaa ollenkaan käytössä ja pysyy paikallaan.
    Oikeassa silmässä vastaava linssiä voi pitää vain muutaman päivän ennen kuin silmä ärtyy punaiseksi. Onneksi oikeassa on miinusta vain -0,5, joten se kompensoi hyvin ikänäköä.
    Piilari on Air Optix Night & Day Aqua. Bausch and Lombin vastaava Purevision ei toiminut minulla yhtä hyvin saattoivat irrota sumentaa näön.
  25. #25

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Ikänäköä mulla ei vielä ole, mutta tarviiko siihen lähelle edes nähdä? Vaihtovalo käyttöön, jos kuulo on mennyt.
    Toisessa silmässä on miinusta -7 ja toisessa -6,5. Tähän vielä hajataitto ja syvyysnäön jonkin asteinen puute.

    Yhdessä sbk lähdössä irtosi toinen piilari joskus ihan alussa. Ihan ok tulos sieltä vielä tuli, vaikka tarkkuus toki hitusen kärsii yhdellä silmällä.
    ---
  26. #26
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    Ikänäköä mulla ei vielä ole, mutta tarviiko siihen lähelle edes nähdä? Vaihtovalo käyttöön, jos kuulo on mennyt.
    Toisessa silmässä on miinusta -7 ja toisessa -6,5. Tähän vielä hajataitto ja syvyysnäön jonkin asteinen puute.

    Yhdessä sbk lähdössä irtosi toinen piilari joskus ihan alussa. Ihan ok tulos sieltä vielä tuli, vaikka tarkkuus toki hitusen kärsii yhdellä silmällä.
    Jummi jammi noilla miinuksilla jotain optiikkaa jo tarvii mulla vaan -2 jotain. Pärjään ilman. Viime syyskuun lopun alastaron kisan harkat illalla oli pikkasen haasteelliset matalalta paistava aurinko, naarmuinen mopon pleksi ja kypärän tumma pleksi (ois pitäny kirkas vaihtaa) ja viileähkö ilma ja puuskutin sen huuruun meni vähän kruisailuksi. Lemminkäisen jarruun piti vähän kurkkia, että koskas pitikään jarrutella
  27. #27
    Lainaa Batmanninja kirjoitti Katso viesti
    Nyt oon miettinyt et tilais tommoset raksamiehen turvalasit vahvuuksilla, mutta mahtaako sangat painaa? Monesti työnantaja tommoset myös maksaa...
    Kattelin myös tämmösiä optikolla tällä viikolla. Näytti olevan varsin kapealla sanagallakin, ei juuri normi rillejä paksummilla.

    Meinasin ottaa testiin kesällä enska hommiin jos ei huurtumisenestot riitä laseihin.
    Aprilia RSV 1000 R Factory
    Suzuki DL 650 V-strom
  28. #28
    Kysykää optikolta osaako hän tehdä syväterävän hionnan laseihin ja käykö se mopohommiin. Ne on tarkoitettu yleislaseiksi lähinnä lähialueen katseluun lukualueelta eteenpäin mutta miksei sitä vois käyttää myös kauemmaksikin katseluun.
    Se ei ole moniteho vaan ottaa huomioon silmä huonontuneen tarkennusalueen.
  29. #29
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    ...syvyysnäön jonkin asteinen puute.
    Mulla on myös syvyysnäössä jotain häikkää, erityisesti hämärässä. Tosi vittumaista, kävin oikein silmälääkärilläkin ihmettelemässä sitä, mutta se sanoi että sen kanssa pitäis vaan osata elää. Hankalaa, kun ei oikein osaa nähdä, kuinka jyrkkää mutkaa sieltä olisi tulossa ja kuinka pian.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  30.  
  31. #30
    Mulla on ollu lasit yläasteelta asti. Monitehotkin vähän vajaa 20 vuotta. Laseista en luovu. Pakko pitää ihan jo ulkonäkösyistä. Kaikki mikä peittää on hyväksi. Siksi myös parta saa kasvaa...
    Relax!
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen