Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Kuinka moni poistaa prätkän talveksi rekisteristä? Ajatus lähti siitä kun -19 syksyllä poistin auton väliaikasesti rekisteristä kun siihen tuli pientä laittoa, nyt oon rapian vuoden pikkuhiljaa laitellu kuntoon ja nyt se rupeis olemaan iskussa katsastusta varten. Tuli vaan mieleen että saataa mennä melkein puolivuotta ennenkuin seuraavan kerran prätkää tarvii, niin aika turha sitä on vakuutusmaksuja maksella. Tiedä sitten millaisia rajoituksia kesäksi vielä tulee.
    https://youtube.com/@autiotravel
    BMW R 1200 GS-14, BMW R 1200 GS-04, KTM 640 SM-04, Africa Twin-00, 250KX-90, Kawasaki Gpz 1100-84, Honda 350CB-72, Jawa 250-68
  2. #2
    Ihan vakituiseen on vehkeet pois rekisteristä, jos en niillä aja. Muutaman viikon takia en jaksa tuota tehdä, mutta pidempiin katkoihin kyllä.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  3. #3
    Kun on jo bonarit katossa, ei prätkätkään ole talvisin rekisterissä ja ajovakuutuksessa. Säästää muutaman satasen.
  4. #4
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Kai tässä nyt tarkoitetaan ja puhutaan liikennekäytöstäpoistosta?

    Rekistristäpoisto ku vaatii ajoneuvon romuttamisen ja romutustodistuksen.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  5. #5
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Joo. Otsikon vois korjata. Romutus on lopullinen temppu.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  6. #6
    Jep, liikennekäytöstäpoistosta on kyse. Mietin vain onko merkitystä tulevaisuuden pyörän vaihtoja koskien, siis useat liikennekäytöstä poistot. Vai näkyvätkö edes missään. Ennenvanhaan tuli aina syynättyä onko poistettu liikenteestä tai siis rekisteristä, rekisteri otteiden määrätkin tuli katottua ennen kauppoja. Kun se viittas lähes aina kolarointiin.
    https://youtube.com/@autiotravel
    BMW R 1200 GS-14, BMW R 1200 GS-04, KTM 640 SM-04, Africa Twin-00, 250KX-90, Kawasaki Gpz 1100-84, Honda 350CB-72, Jawa 250-68
  7. #7
    Lainaa Jiiri kirjoitti Katso viesti
    Jep, liikennekäytöstäpoistosta on kyse. Mietin vain onko merkitystä tulevaisuuden pyörän vaihtoja koskien, siis useat liikennekäytöstä poistot. Vai näkyvätkö edes missään. Ennenvanhaan tuli aina syynättyä onko poistettu liikenteestä tai siis rekisteristä, rekisteri otteiden määrätkin tuli katottua ennen kauppoja. Kun se viittas lähes aina kolarointiin.
    Ei mitään merkistystä.
    Jos joku epäilee jotain, kun ajoneuvo on ollut poistettuna tieliikennekäytöstä, niin ei ymmärrä yhtään mitään ja sellaiselle ei pidä mitään myydä.

    T: Usean moottoripyörän omistaja, jolla ajamatomat pyörät on aina poistettuna tieliikennekäytöstä.
  8. #8
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Kai tässä nyt tarkoitetaan ja puhutaan liikennekäytöstäpoistosta?

    Rekistristäpoisto ku vaatii ajoneuvon romuttamisen ja romutustodistuksen.
    Erittäin hyvin sanottu.
    Termeillä on kuin onkin merkitystä.
  9. #9
  10. #10
    Viime vuonna yhtä pyörää katselin ja sovittelin jo ostohousuja jalkaan, mutta tulin ostaneeksi Traficomilta tarkemmat tiedot ja siellä näkyi merkintä "poistettu liikenteestä vaurioituneena" ja sitten muutaman kuukauden päästä katsastus ja liikennekäyttöönotto. Putosi ostohousut nilkkoihin.

    Ilmeisesti vakuutusyhtiöden lunastamille tulee tuollainen merkintä. Jos ei vakuutusyhtiö ole sekaantunut asiaan, niin mistään ei Traficomin merkinnöistä voi tietää onko pyörä ollut osallisena kolarissa.

    Minulla kaikki pyörät on poissa liikennekäytöstä kun niillä ei ajeta. Eihän ne ole ehjänäkään kaikki yleensä kerralla.
    2x HD, 2x Savage
  11. #11
    Itse laskin, että mun kottaraisen vakuutukset maksaa kesäkuukausina päälle 6€/pv. Minun mopoilut kun rajoittuu aika pitkälle viikonloppuihin ja kesälomalle, niin olen käytännössä ottanut laitteen pois liikenteestä viimeistään sunnuntai-iltana kun olen tullut reissusta. Tuosya pitää maksaa 5€ Trafille eli pikku puljaus alkaa kannattamaan jo yhden seisontapäivän jälkeen. Talvella vakuutus ei maksa paljon mitään mutta onpahan se ollut pois liikenteestä syksyn viimeiseksi jääneestä lenkistä lähtien.

    Yksi lauantaiaamu tosin ahdistuin syvästi kun piti olla lähdössä pikku jotokselle, mutta kun olin laittamassa mopoa liikenteeseen niin Trafilla oli joku hemmetin huoltokatko koko päivän. Eikä niillä ollut edes mitään puhelinpalvelua mistä tuon homman voisi hoitaa... se ajopäivä oli sit siinä.
    KTM 1290 Super Adventure S
  12. #12
    Minun kaikki pyörät on poistettu liikennekäytöstä silloin, kun niillä ei ajeta.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  13. #13
    Tällä hetkellä Kaikki pyörät
    +2 4pyöräisistä liikenkäytöstä pois
    2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
    2013Joensuu 2X1Maili
    2013Lappenranta S7X1Maili
    2014Lappenranta S 6X1Maili
    2015Halli6X1Maili
    2015Lappenranta K 17X1Maili
    2015Kauhava17X1Maili
    2015Räyskälä27X1/4Maili
    2015Lappenranta S 3X1Maili
  14. #14
    Lainaa kimimikakeke kirjoitti Katso viesti
    Itse laskin, että mun kottaraisen vakuutukset maksaa kesäkuukausina päälle 6€/pv. Minun mopoilut kun rajoittuu aika pitkälle viikonloppuihin ja kesälomalle, niin olen käytännössä ottanut laitteen pois liikenteestä viimeistään sunnuntai-iltana kun olen tullut reissusta. Tuosya pitää maksaa 5€ Trafille eli pikku puljaus alkaa kannattamaan jo yhden seisontapäivän jälkeen.
    Jos ei ole jo ennestään täydet bonukset, niin kannattaa muistaa, että useimmat yhtiöt edellyttävät pyörän olevan liikennekäytössä 90-120pv vakuutuskauden aikana jotta bonus nousee.
  15. #15
    Vuodenaikahinnoitelluissa vakuutuksissa liikennekäytöstäpoistossa en kyllä säästä edes sen vertaa että viitsisi talveksi laittaa pois. Kuukauden noi nyt on ollu ajamatta ja kohtahan se on taas ajokelit.
    Lajin halpuus viehättää.
  16. #16
    Lainaa Kötöstelijä kirjoitti Katso viesti
    Vuodenaikahinnoitelluissa vakuutuksissa liikennekäytöstäpoistossa en kyllä säästä edes sen vertaa että viitsisi talveksi laittaa pois. Kuukauden noi nyt on ollu ajamatta ja kohtahan se on taas ajokelit.
    Vuodenaikahinnoiteltu liikennevakuutus on hieno juttu talvimotoristille.
    Talvikauden liikennevakuutus 20€ tai jotain...
  17. #17
    Eihän nuo keskitalven kk juurikaan mitään maksa ympärivuotisessa että viitsisi poistaa ,säästäiskö kympin tai kaksi ja pysyykö hinta sitten taas samana vai onko noussut kun ottaa käyttöön , muutenhan hintatarkistus vakuutuskauden vaihtuessa.
  18. #18
    Lainaa Kötöstelijä kirjoitti Katso viesti
    Vuodenaikahinnoitelluissa vakuutuksissa liikennekäytöstäpoistossa en kyllä säästä edes sen vertaa että viitsisi talveksi laittaa pois. Kuukauden noi nyt on ollu ajamatta ja kohtahan se on taas ajokelit.
    Näin se on minullakin, ei niistä muutamasta talvikuukaudesta säästöa saa kun tuon isomman bemarin liikennevakuutus on vuodessa noin 104,00 euroa ja pienemmän 91,00 euroa. Tämä ympärivuotisella vakuutuksella.

    Osakaskoa olen yleensä pitänyt maaliskuusta lokakuulle, viime vuonna ei tullut laitettua ollenkaan. Sen kustannus olisi suunnilleen viisikymppiä vuodessa per pyörä.

    Vakuutustarpeet ja hinnat vaihtelevat todella paljon ettei tavasta toimia voi mitään yleispätevää ohjetta antaa. Pääasia on että kaikki tavat toimia ovat tiedossa, jokainen valitsee niistä itsellen sopivimman.
  19. #19
    Hox!
    Liikennevakuutuksen voi myös IRTISANOA. Jos vaikka pitää yli vuoden pois liikenteestä.
    Silloin välttyy minimi(vuosi)maksulta, mikä taitaa olla joka yhtiössä.
    Esim. ihvillä 25e.
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  20.  
  21. #20
    Jos ei ole jo ennestään täydet bonukset, niin kannattaa muistaa, että useimmat yhtiöt edellyttävät pyörän olevan liikennekäytössä 90-120pv vakuutuskauden aikana jotta bonus nousee.
    Tähän on itseasiassa olemassa yksi porsaanreikä, jota olen itse menestyksekkäästi hyödyntänyt. Kaikkien kolmen pyöräni bonukset nousevat vuosittain vaikka yhdellekään ei tule liikennekäyttöä yli 90vrk/vuosi
    -- Brake later and open the gas earlier --