Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 38:sta
  1. #1
    Kävi sitten silleen hassusti, että päätin aloittaa Gixerin alustan päivittämisen paremmin rata-ajeluun sopivaksi. Vaikka kait tuolla vakioalustallakin olisi vielä ajellut, ainakin minun taidoilla. Sattumoisin eräs lajitoveri tarjosi aika sopivaan hintaan tätä varustettuna kahdella extrajousella:

    https://www.ohlins.com/product-item/...F3kJSHs2lhzx9U

    Olin varsin tyytyväinen, kun sain tämän Öhlinsin käytettyjen markkinoilta. Iskari on hiljattain huollettu ja ennenkaikkea siksi, kun Öhlins ei enää tee iskaria näin vanhaan Gixeriin. Iskari kuitenkin sellainen, että siihen saa tarvittaessa vaikka kaikki osat varaosina.

    Jousista löytyy Öhlinsin merkinnät: 21040-41/115 L249, 21040-39/110 L069 ja 21040-36/105 L476. Ei vielä hajua mitä nuo merkitsevät mutta selvitellään. Paketissa tuli myös monelaista käppyrää ja käyrää iskarin testistä ja jousien puntituksesta.

    Niin ja takapään linkuston laakerit jo uusittiin.

    Taannoin kävin Motovillen juttusilla tästä asiasta ja samalla vähän ihmeteltiin mitä keulalle voisi tehdä, jotta se vastaisi takapäätä. Motoville suositteli K-Techin mäntäsarjaa ja mahdollisesti uusia jousia. Tämä budjettivaihtoehtona, jos ei K-Techin cartridgejä hanki, jotka sitten jo kertaluokkaa kalliimpi ratkaisu. Noh, käydään pyytämässä Motovilleltä uusi konsultaatio, kun hän avaa putiikin ovet lopputalvesta.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    -- Brake later and open the gas earlier --
  2. #2
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    115,110 ja 105 noissa koodeissa on jousen jousivakio.
    Superbike #7
  3. #3
    115,110 ja 105 noissa koodeissa on jousen jousivakio.
    Kiitos tiedosta. Olisiko heittää valistunutta arvausta mikä jousista olisi sopivin minulle, kun ajokamojen kanssa painoa on n. 85kg?
    -- Brake later and open the gas earlier --
  4. #4
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Kiitos tiedosta. Olisiko heittää valistunutta arvausta mikä jousista olisi sopivin minulle, kun ajokamojen kanssa painoa on n. 85kg?
    Mitkä jouset keulassa on?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  5. #5
    Keulassa on tietääkseni ihan vakiojouset. Täyttä varmuutta tästä ei kyllä ole.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  6. #6
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Kiitos tiedosta. Olisiko heittää valistunutta arvausta mikä jousista olisi sopivin minulle, kun ajokamojen kanssa painoa on n. 85kg?
    Haluan valistaa

    9,5-10. Molemmilla pärjännee.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  7. #7
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Taannoin kävin Motovillen juttusilla tästä asiasta ja samalla vähän ihmeteltiin mitä keulalle voisi tehdä, jotta se vastaisi takapäätä. Motoville suositteli K-Techin mäntäsarjaa ja mahdollisesti uusia jousia. Tämä budjettivaihtoehtona, jos ei K-Techin cartridgejä hanki, jotka sitten jo kertaluokkaa kalliimpi ratkaisu. Noh, käydään pyytämässä Motovilleltä uusi konsultaatio, kun hän avaa putiikin ovet lopputalvesta.
    Jos cartridgellä saa lisää joustomatkaa keulaan, niin se on ehdoton plussa.
    Lisäksi paketissa tullee jouset (ellei jopa useammat?) mukana, niin se kannattaa ottaa huomioon vertaillessa hintaa mäntäkittiin ja jousten vaihtoon.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #8
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Itsellä samassa vessassa bitubon mäntäsetti. Kyllä se ihan pätevä kai on, vaikea sanoa kun ei ole toiseen mäntäsarjaan vertailua. Tottelee jonkin verran säätöäkin, mutta ei niin vahvasti kuin joissakin muissa mitä olen nähnyt.

    Öljypintaa saa laskea rajusti "vakiosta". Itsellä siellä ~160mm kohdalla, se on muuten varsin epälineaarinen.

    Vakiojouset on aika stydit semmoisiksi, noin 9,5.

    Erikoista tuossa keulassa on todella vahvat ja pitkät top-out jouset, jotka lyhentävät efektiivistä joustomatkaa. Itse olen ne lyhentänyt ja holkittanut jouset vastaamaan muutosta. Lisääntyneen joustomatkankaan vuoksi, ei mun ajolla meinaa saada tuota keulaa pohjaamaan, mutta olenkin nössö. Toisaalta naksun keveämillä pohjasi heti.

    Ajelen itse muuten 85 takajousella about samanpainoisena...

    Geometrian kanssa tuossa vessassa onkin sitten tekemistä kaikkine keulimisongelmineen ja kääntymisongelmineen. Joskus on jopa mennyt parempaankin suuntaan muutokset.

    käytännön vinkki, mittaa takaiskarin pituus irrotuksen jälkeen ja ennen asennusta. Samoin keulan korkeudesta on hyvä olla tietoisuus.

    "iskari hiljattain huollettu" tarkoittaa suomeksi yleensä että "pitäis viedä huoltoon".
  9. #9
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Kiitos tiedosta. Olisiko heittää valistunutta arvausta mikä jousista olisi sopivin minulle, kun ajokamojen kanssa painoa on n. 85kg?
    Jos en ihan metsään muista tota gixun linkkua niin passeli jousi ollee luokkaa 85-100.

    Geometrian puolesta tuossa muistaakseni kannattaa nostaa keula maksimikorkeuteen ja takaiskarin pituudella sit kompensoi muutoksen perän korkeudessa. Linkku muistaakseni toimii sitä lineaarisemmin mitä pystympi takahaarukan kulma on.
    Superbike #7
  10. #10
    Jos cartridgellä saa lisää joustomatkaa keulaan, niin se on ehdoton plussa.
    Lisäksi paketissa tullee jouset (ellei jopa useammat?) mukana, niin se kannattaa ottaa huomioon vertaillessa hintaa mäntäkittiin ja jousten vaihtoon.
    K-Techin mäntäsarja + jouset olisi n. 530€
    K-Techin edullisempi cartridge n. 990€
    K-Techin kalliimpi cartridge n. 1940€

    https://www.ktechsuspensionusa.com/

    Näihin hintoihin tietysti vielä rahtikulut, verot ja tullit päälle

    Toisaalta, esim. Bitubo ECH29 cartridge olisi 1270€ ja sen saa EU:sta -> ei veroja/tulleja. Jäisi jonkun verran edullisemmaksi, kuin tuo K-Techin cartridge.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  11. #11
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Myyhän esmes Ville kootekkiä suoraan?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  12. #12
    Itsellä tuo pyörä, laitettiin taakse bitubo. Valmistajan laskemana mukana tuli 115 jousi, jota suoraan epäilin (kuten Vehnäkin) liian jäykäksi, koska vakioiskarissa oli noin 105, joten 105 laitettiin. Noh, sehän pohjasi kovin helposti sopivin vaimennuksin, ja 115 takaisin. Se tuntuu sopivan, tosin käyttää sekin koko jouston jossain kohdin Motoparkkia. Itse painan rensselit päällä 93-95kg.

    Laittaisin 105 noista kysyjän jousista näin harrastelijapohjalta.
  13. #13
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    K-Techin mäntäsarja + jouset olisi n. 530€
    K-Techin edullisempi cartridge n. 990€
    K-Techin kalliimpi cartridge n. 1940€

    https://www.ktechsuspensionusa.com/

    Näihin hintoihin tietysti vielä rahtikulut, verot ja tullit päälle

    Toisaalta, esim. Bitubo ECH29 cartridge olisi 1270€ ja sen saa EU:sta -> ei veroja/tulleja. Jäisi jonkun verran edullisemmaksi, kuin tuo K-Techin cartridge.
    Esim. RAM -Racingilla, elikkäs RR Partsilla on K-techin edustus. Kysäse suoraan sieltä, ei niitä mistään jenkeistä toinna tilailla, kun saa lähempääkin. Muistaakseni myös Moto-Ville myy k-techiä.

    RAM:n pojat ajanu kilpaa tolla k-techillä niin siellä varmaan tällä hetkellä tän maan paras tieto siitä millä setupilla ne toimii parhaiten.

    Sivut vähän vaiheessa, mutta soittamalla /sähköpostilla asia selviää varmasti.

    https://rrparts.fi/tiedote-copy/

    Edit. Tästä vielä eurooppakauppaan, jos haluaa netistä suoraan tilailla. Noillahan on keskusvarasto Euroopassa anyway. https://store.ktechsuspension.com/am...sid=baRbWlFr9M
    Viimeksi muokannut: Nitrous; 20.01.2021 klo 18:45.
    Superbike #7
  14. #14
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Se tuntuu sopivan, tosin käyttää sekin koko jouston jossain kohdin Motoparkkia.
    Jos parkissa säätää perän niin, että se ei pohjaa missään, on se ihan liian kantava suurimpaan osaan rataa. Tuolla on hirveitä röykkyjä, joten pohjaamisen kanssa vaan joutuu elämään. Tosin sais se käyttää about koko jouston muillakin radoilla.
    Superbike #7
  15. #15
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Ja tässä vielä yks ihan hyödyllinen linkki: https://racetech.com/ProductSearch/1...GSX-R1000/2007

    Sivun ylälaidasta kun klikkaa, että calculate spring rates niin pääsee arpomaan omaan preferenssiin passelia vieteriä.
    Superbike #7
  16. #16
    Myyhän esmes Ville kootekkiä suoraan?
    Kyllä myy. Viimeksi vaan, kun juteltiin ennen vuodenvaihdetta niin Brexit kuvio oli vielä jokseenkin epäselvä. Noilla em. linkeillä vaan laskeskelin, että millä tontilla suunnilleen oltaisiin kustannuspuolella. En ole jenkeistä tilaamassa osia.

    Nitroukselle kiitokset hyvistä linkkivinkeistä
    -- Brake later and open the gas earlier --
  17. #17
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Jos parkissa säätää perän niin, että se ei pohjaa missään, on se ihan liian kantava suurimpaan osaan rataa. Tuolla on hirveitä röykkyjä, joten pohjaamisen kanssa vaan joutuu elämään. Tosin sais se käyttää about koko jouston muillakin radoilla.
    Näin on. Mutta ei sen pohjaamisenkaan tarvii hirveän selvästi tuntua.
  18. #18
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa hidas57 kirjoitti Katso viesti
    Näin on. Mutta ei sen pohjaamisenkaan tarvii hirveän selvästi tuntua.
    Mä ajoin tuolla aika pehmeellä perällä. Jos pysäkillä oli linja pielessä niin joutu jaloilla keventämään siinä vasurin röykyssä. Ihan noin pehmeetä en välttämättä suosittelis sinne...ainakaan jos ei tiedä mitä alla on. Toi oli vähän semmonen kompromissi heikon pidon ja röykkyjen välillä. Päädyin painottamaan pitoa.
    Superbike #7
  19. #19
    Osien metsästyksessä kannattaa muistaa että keulan osat saattavat sopia ristiin. Esim omassa k8 keula kitti on alkujaan 600 olisiko R6. Näiden kanssa työkseen tekeville varmaan on selvillä yhteensopivuus. Vehniäinen ainakin on muokannut keulan osia yhteensopiviksi, mikä voi olla se edullisin.
    K8-1000
  20. #20
    Aivan, monet osat varmasti sopivat ristiin eri mallien/merkkien välillä. Itsellä vaan ei ole riittävästi tietoa siitä. Siksi en uskalla lähteä näitä omin päin arpomaan.

    Vehniäinen ainakin on muokannut keulan osia yhteensopiviksi, mikä voi olla se edullisin.
    Onko nyt kyse KVR:n Vehniäisestä?
    -- Brake later and open the gas earlier --
  21. #21
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Aivan, monet osat varmasti sopivat ristiin eri mallien/merkkien välillä. Itsellä vaan ei ole riittävästi tietoa siitä. Siksi en uskalla lähteä näitä omin päin arpomaan.



    Onko nyt kyse KVR:n Vehniäisestä?
    Uskaltasin sanoa, että on. Ei taida muita tuon nimisiä olla tällä alalla.
    Superbike #7
  22. #22
    Onko pamppu SU-888? Minulla on hyllyssä 95 N/mm jousi, jos sellaista tekee mieli kokeilla. Voisin vaihtaa sen 105:een, jonka jäykkyinen halkaisijaltaan muutaman millin suurempi jousi minulla on nyt pampussa asennettuna.

    Painoin viime kesänä noin 100 kg. Edessä 10-jouset K9:ssä.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  23. #23
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Onko pamppu SU-888? Minulla on hyllyssä 95 N/mm jousi, jos sellaista tekee mieli kokeilla. Voisin vaihtaa sen 105:een, jonka jäykkyinen halkaisijaltaan muutaman millin suurempi jousi minulla on nyt pampussa asennettuna.

    Painoin viime kesänä noin 100 kg. Edessä 10-jouset K9:ssä.
    SU-788, SU-888 jne. käyttää ilmeisesti samaa 21040 jousta, jonka pituus on 160mm ja halkaisija ?mm. Eli samat jouset pitäs kelvata ristiin ilman ongelmaa.

    Edit. K7-K8 Öhlins näyttäs tulevan vakiona 105 jousella ja K9-L6 taasen 95 vieterillä, elikkäs jotain eroa noiden linkussa/haarukassa varmaankin on.

    Edit 2. Mitä sulla on öljyn pinta keulassa? Ite ajoin n. 70 kilosena (ilman ajokamoja) 9,0 - 10,0 jousilla. Paras yleiskompromissi tais olla 9,5 keula. Öljynpinta muistaakseni 155 tai 165mm.
    Superbike #7
  24. #24
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Onko pamppu SU-888? Minulla on hyllyssä 95 N/mm jousi, jos sellaista tekee mieli kokeilla. Voisin vaihtaa sen 105:een, jonka jäykkyinen halkaisijaltaan muutaman millin suurempi jousi minulla on nyt pampussa asennettuna.

    Painoin viime kesänä noin 100 kg. Edessä 10-jouset K9:ssä.
    Itse ajelen 10,0 edessä ja 100nm takana K9:llä. Painoa ajokamojen kanssa 115?
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  25. #25
    Onko pamppu SU-888? Minulla on hyllyssä 95 N/mm jousi, jos sellaista tekee mieli kokeilla. Voisin vaihtaa sen 105:een, jonka jäykkyinen halkaisijaltaan muutaman millin suurempi jousi minulla on nyt pampussa asennettuna.
    Tuo minun iskari on SU-788 TTX RT. Jos vain jousi sopii ja on hyvä minulle niin voisin olla kiinnostunut vaihtokaupasta. Menee kuitenkin keväämmälle ennen, kuin pääsee asennushommiin jne. Voidaan silloin palata asiaan.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  26. #26
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Edit 2. Mitä sulla on öljyn pinta keulassa? Ite ajoin n. 70 kilosena (ilman ajokamoja) 9,0 - 10,0 jousilla. Paras yleiskompromissi tais olla 9,5 keula. Öljynpinta muistaakseni 155 tai 165mm.
    Olikohan kysymys itl:lle vai minulle? Minulla on K9:n vakiokeulassa (Showa BPF) 115 mm. Juuri peittää sisäputkessa olevat reiät, joista keulaöljy virtaa sisä- ja ulkoputken väliin ja sieltä sisäputkeen.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  27. #27
    Linkkusuhteen mittaamiseen tein tällaisen työkalun, jonka voi asentaa iskarin tilalle.

    Liite 19017

    Poikkiputket saman 10 mm kuin iskarin kiinnityspultit. M6-kierteen nousu on 1 mm eli kiersin mutteria aina 5 kierrosta ja mittasin paljonko swingi liikkui pystysuunnassa taka-akselin kohdalla.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  28. #28
    Tässä liitteessä on laskeskeltuna keulan ja perän joustoa.
    Ilmajousen ja renkaan joustojen arvot ovat suuruusluokaltaan jotain tuonne päin.
    Linkkusuhteen saa selville mittaamalla.

    Keulan ja perän jouset.png

    Yksi tapa laskea takajousen jäykkyyttä on hakea tasapainoa keulan ja perän joustolle. Riippuen ottaako renkaan joustoja mukaan 9,5 N/mm keulajousien pari voisi olla 95 N/mm tai 100 N/mm takana. Vastaavasti 10 N/mm keulajousille pari voisi olla 100 N/mm tai 105 N/mm takana.

    Omaan pyörääni laskin takajousen jäykkyyden ottaen huomioon nuo renkaan joustot 10 N/mm etujousille ja 1,5 N/mm ilmajouselle ja päädyin takajouseen 105 N/mm. Syy sille miksi päädyin vaihtamaan Öhlinsin vakion 95 N/mm takajousen jäykempään oli se, että en saanut takapamppua sillä jousella säädettyä niin, että takarengas kuluisi nätisti. Jäykemmällä jousella sain kulumaan nätimmin. Olen kylläkin ajanut paistoltaan vanhoilla ns. roskisrenkailla.

    Osa nopeista kuskeista ei hae tuota tasapainoa, vaan ajatuksena on valita taakse löysempi jousi, kunhan liikevara ei ylity. Esimerkiksi 10-etujousten pariksi 85 N/mm takajousi. Ilmeisesti näin voidaan saavuttaa parempi pito takarenkaalle, mutta en tiedä faktoja tämän ajattelun takana.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  29. #29
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    K-Techin mäntäsarja + jouset olisi n. 530€
    K-Techin edullisempi cartridge n. 990€
    K-Techin kalliimpi cartridge n. 1940€

    https://www.ktechsuspensionusa.com/

    Näihin hintoihin tietysti vielä rahtikulut, verot ja tullit päälle
    ...
    Ja asennuskulut päälle + öljyt.

    Mulla on muuten TTX 36 RT omassa zx6r kawassa ja se on erittäin hieno iskari! Edessä on kallista k-techin cartridgeä ja se on vielä hienompi
    Ja käytettynä ne ostin

    Näin jälkikäteen muisteltuna takapää muuttui herkemmäksi ja tuntuma parani. Mitään erityisen suurta eroa en muista. Takarengas kuluu hienosti eri radoilla. Syy etten muista takapään toiminnan eroja niin selkeästi on se, että eka keula mulla oli ihan kauhea ja siihen meni kaikki keskittyminen. Se oli niin jäykkä, että pito tuppas loppua. Esiintyi niin, että jarrulla kun meni apeksiin, niin siinä lopussa rupes tärräämään (rengas luisti sivusuunnassa) ja tärrääminen jatkui niin kauan kunnes pääsi kaasulle. Mitä hitaampi mutka, sitä pahempana pito-ongelma esiintyi. Paikkana Alastaro 2020 kesäkuuna, joten ei se asfaltista ollut kiinni. Samoilla renkailla ajoin myös uusi iskareilla ja ne toimi silloin hienosti.

    Nyt kun on kunnon keula ja kunnon setuppi siinä, niin herran jestas sentään kun toimii hienosti! Aivan mielettömän hieno kurvailla. Todella tarkka ja loogisesti toimiva. Keula tuntuu jopa vähän pehmeältä, mutta silti saa jarruttaa ihan tosissaan, eikä keula pohjaa ikinä. No siinä on se progressiivinen teknologia liikematkan lopussa, että ei edes kuulu pohjata.

    Ja onnittelut hyvän iskarin ostamisesta!

    PS. Tässä owners manual kyseiseen Öhlins TTX 36 RT -iskariin
    https://www.ohlins.com/app/uploads/w...M_07242-06.pdf
    Viimeksi muokannut: T1mppa; 22.01.2021 klo 13:12.
    Braaaaap
  30.  
  31. #30
    Tänx, TTX-manuaali tulikin tarpeeseen.

    Mistä muuten kannattaa ostaa Öhlinsin takaiskarin jousia, jos nyt mikään täällä tarjottu tai yksikään noista omista jousista ei ole hyvä?
    -- Brake later and open the gas earlier --
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen