Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 47:sta
  1. #1
    Katselin kevättä odotellessa jonkun Vesa Kaartti nimisen henkilön tekemää videota kevään ensimmäisestä ajelusta. Kesti hetken ennenkuin ymmärsin,ettei sen ollut tarkoitus olla hauska vaan komiikka oli tahatonta.
    Mutta otsikkoasiasta:
    Tilanteessa jossa moottoripyörä lähestyy päätietä pitkin risteystä jossa auto odottaa/lähestyy risteystä neuvoi videon tekijä välkyttämään pitkiä valoja. Mielestäni tämä on hengenvaarallinen neuvo. Jos minä olen tulossa sivutieltä päätielle ja päätietä lähestyvä antaa valomerkkejä niin tulkitsen sen tien tarjoamiseksi. Ts. tuollaiset merkinannot kertovat poikkeavasta ajotavasta.
    Mainittakoon vielä, että olen ajanut mp-korttini v. 1970.
  2. #2
    1. olen samaa mieltä, tulkitsen valojen väläytyksen ennemmin "ole hyvä, mene ensin" kuin "älä perkele tule sieltä". ehkä kaikkein fiksuinta olisi kokonaan pidättyä tulkinnanvaraisten signaalien antamisesta, vaikka haluis olla miten kohtelias.
    2. kai kommentoit asiaa mainittuun videoon etkä pelkästään tänne? näin videon tekijä ehkä saisi ajatuksen muuttaa sitä
    3. toisaalta jos mopoilijalla on aikaa vilkutella valoja niin kertoo se siitäkin että on havainnut sivutietä tulijan ja aikaa hätäjarrutukseen tai - väistöön on reservissä
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  3. #3
    Jos olen sivutieltä tulossa päätielle ja päätiellä tuleva vilkuttaa valoja niin en todellakaan tulkitse sitä niin, että toinen olisi antamassa minulle tietä.
    Minun mielestäni ihan fiksua motoristina pienempänä ja yyksisilmäisenä heittää pitkät päälle, että sivulta tuleva autoilija tajuaa jonkun olevan tulossa.
    Tämä on vain minun mielipide.
  4. #4
    Rekkahommissa tuo pitkien vilkautus kyllä tarkoittaa tien antamista, esim kapealla tiellä kohdatessa. Mutta tuossa videon liikennetilanteessa ehkä ei. Silti jättäisin vilkauttamatta, koska tuossa on se ehkä. Ei voi tietää, mitä toisen kuskin päässä liikkuu.
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  5. #5
    Aika tyypillistä taajamaliikenteessä on vilauttaa valoja esim. kun annetaan jollekin mahdollisuus kääntyä, vaikka itsellä olisi etuajo-oikeus.
    Hengenvaarallinen neuvo keksiä päinvastainen "sääntö" maantielle.

    Vesalla on hyviä videoita, mutta mahtuu sinne joukkoon aika outoja juttujakin.
  6. #6
    Minäkin tulkitsen valojen vilkuttelun liikenteessä ladun tarjoamiseksi, muunmuassa liittymissä tehdään noin...

    Minun neuvoni olisi: Jos et oo tekemässä kellekää palveluksia, ni pidä ne valot päällä jotka oli siihenkin asti päällä ja varaudu ennemmin siihe että sokea tollo ajaa sivutieltä sun eteen... Valojen välkyttely saattaa vain aiheuttaa täysin päinvastaisen reaktion ku mitä tarkotit (kuten täälläki on jo vastauksista käynyt ilmi) ja sit saattaa ei-tollo ajaa sun eteen.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  7. #7
    Taitaa keskisormi olla se ainoa ele liikenteessä joka ei jätä tulkinnanvaraa
    Tuono 660 ja 14 exää + 1 r.i.p.
    "Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
  8. #8
    Lainaa Tryki955 kirjoitti Katso viesti
    Jos olen sivutieltä tulossa päätielle ja päätiellä tuleva vilkuttaa valoja niin en todellakaan tulkitse sitä niin, että toinen olisi antamassa minulle tietä.
    Minun mielestäni ihan fiksua motoristina pienempänä ja yyksisilmäisenä heittää pitkät päälle, että sivulta tuleva autoilija tajuaa jonkun olevan tulossa.
    Tämä on vain minun mielipide.
    Jos olen ajamassa päätietä ja epäilen ettei sivutieltä tulija huomaa, niin saatan laittaa pitkät päälle ja hiljentää, kun etukäteen ei voi tietää miten se vilkuttelu tulkitaan. Pienissä vauhdeissa voi toimiakin mutta satasessa ei paljon naurata kun joku tuuppaa eteen. Sininen strobo vois olla tehokkaampi mutta sellaisen käyttöä ei kai pidetä suotavana...

    Jos mopossa on tehoreserviä niin pieni hidastus ei juuri harmita, pääseehän taas kiihdyttämään...
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  9. #9
    Liikenteessä on joskus vaarallista antaa tietä toiselle vastoin liikennesääntöjä. Koska liikenteessä toimiminen perustuu oletukseen, että kaikki muutkin noudattavat sääntöjä ja toimivat niiden mukaisesti eli muiden ajoneuvojen liikehdintä on ennalta-arvattavaa. Tähän kun tulee poikkeama niin mitä vain voi tapahtua. Erityisesti jos tilanteessa on mukana kolmas tai useampia osapuolia jotka ei huomaa kohteliaisuuselettä ja sen tarkoitusta.

    Ei tietysti päde joka tilanteeseen.
  10. #10
    Onko kukaan muu harrastellut katuun maalattujen ryhmittymisnuolten pujottelua? Luulisin sen parantavan huomatuksi tulemista ja onhan se aivan hauskaakin.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  11. #11
    Joo o, itsellä tapana ajaa aina kaistalla mutkille jos epäilyttää ettei tielle tuleva kärkkyjä ole minua havainnut ja tietty hieman himmailla ja valmistautua yllättäviin liikkeisiin.

    Mutkittelevan valonhan luulisi puusilmään tarttuvan paremmin kuin suoraan lähestyvän valon...
    Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.

    Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
    Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
    Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
    Suzuki Intruder C1500T -14
  12. #12
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Jos olen ajamassa päätietä ja epäilen ettei sivutieltä tulija huomaa, niin saatan laittaa pitkät päälle ja hiljentää..
    Ja jos sivutieltä tuleva huomaa päätiellä ajavan hiljentävän, luonnollinen johtopäätös on...

    "se kääntyy ku kerran hiljentää. Siis mä voin mennä"

    Ehken kuiteskaan ei kannattais hirveesti hiljentääkään. Ajaa keskiviivan pinnassa ja varautuu pysähtymään/väistämään jos joku sieltä alle kuitenkin väkisin alkaa änkeemään. Ja varmistuu vielä ettei vilkku oo jääny päälle edellisestä risteyksestä.
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki SV 1000 N K4
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  13. #13
    Pitäiskö vaan ajaa keulimalla kaikkien risteysten ohi mistä ei aio kääntyä. Mieluiten suoriat putket mopossa, jotta sokeat kuulee ja kuurot näkee että kaveri ei aio kääntyä.

    Jos on kääntymässä niin rullailee stoppien apexiin ja siitä zippaa takasella ja poistuu risteysalueelta keulimalla. Pitäis olla kaikille selvää että kaveri kääntyy risteyksestä.

    ...vaan vakavasti puhuen niin liikennesäännöthän on sitä varten että jos niitä noudatetaan, niin muiden aikomukset pystyy kohtuudella ennakoimaan. Aina kun sovituista säännöistä poiketaan tavalla tai toisella, tulee väärinymmärryksen mahdollisuus (omalla kohdalla se on lähes aina väärinymmärryksen pakollisuus).
  14. #14
    Valojen vilkuttelua olen havainnut käytettävän myös siihen, että varoitetaan hirvieläimistä tai ratsiasta.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  15. #15
    Mulla tuli aikanaan kolmion takaa Saab 96 eteen niin että osuin Saabin etupyörään ja siitä tuli kyllä armoton kammo vuosiksi. Itse en kyllä näe mitään järkeä vilkutella yms. Pyrin saamaan katsekontaktin sen autoilijan kanssa ja heivaan jos näyttää että ei ole kiinnostunut. Auton etupyörästä näkee liikkuuko auto. Nuo liusuttajat on erityisen ikäviä.
    FJR -17
  16. #16
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Valojen vilkuttelua olen havainnut käytettävän myös siihen, että varoitetaan hirvieläimistä tai ratsiasta.
    Poronhoitoalueella tuo taitaa olla melko yleistä.
    FJR -17
  17. #17
    Tämmöiset kaiken maillaman kohteliaat on niitä vaaralisimpia liikujia liikenteessä
    juuri äskettäin joku pölvästi löi liinat kiinni etuajooikeutettussa kiertoliitymääsä päästääkseen sivulta tulijan,
    koko kiertoliitymä ja siihen muut liityvät seis vain 6 kolaria oli muutamista senteistä kiinni

    tulaisen videon levitäminnen varsinkin vinkinnä vastaa ajelelmaan alkaville
    on vaaralisempaa(seepran pasko.. pitäis tehdä jotain hyödylistä ja puuttu tuolaiseen)
    kuin se liitymän läpi nopesti keuliminen

    on ihan eri juttu vilautella valoja vastaan tulijalle varoitukseksi/herätelyksi
    seepran pasko.. tiellä tai vaikka poronkarvoista tms muusta edessä odotelevasta poikeavasta
    kuin vilautella niitä sivulta tulevalle,
    kolmion, stopin, takaa vasemalta tullessa odotetaan niin kauaan että on oma vuoro mennä
    2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
    2013Joensuu 2X1Maili
    2013Lappenranta S7X1Maili
    2014Lappenranta S 6X1Maili
    2015Halli6X1Maili
    2015Lappenranta K 17X1Maili
    2015Kauhava17X1Maili
    2015Räyskälä27X1/4Maili
    2015Lappenranta S 3X1Maili
  18. #18
    Kerran olen meinannut kuolla, kun tulkitsin rekan antaman vilkun väärin tai sitten se kuski vihasi motoristeja
    Tähän loppui merkkien tulkitseminen, mutta risteystä lähestyessäni teen sivuliikkeen tai heijjaan mopoa. Suoraan kohti tulevaa liikettä kun on vaikea huomata.

    Tämän lisäksi laitan sormet jarrukahvalle, kun lähestyn risteystä ja katson auton vanteita, kun niistä näkee heti, jos kotilo lähtee liikkeelle.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  19. #19
    Valojen vilkuttelu voi tarkoittaa tilan antamista, tilan ottamista, vittuuntunutta kuskia, poliisia, hirveä, muuta vaaratilannetta, itellä ei valoja tai pitkät päällä, sähkövikaa, asennevammaa ja ihan mitä vaan.

    Ihan selvästä asiasta on kyse ja siitä vaan luottamaan mitä on tulossa kun joku vilauttaa valoja....
    Kylätason kurapyöräilijä.
  20. #20
    Itsekin tulkitsisin pitkien vilkuttelun niin että vilkuttelija on väistämässä.

    Nyt kun vanhukset yhä yleisempiä liikenteessä niin pitää melkein aina olettaa että väistämisvelvollinen voi ajaa eteen milloin tahansa, vaikka olisi näköyhteys. Löytyy viime vuodelta omakohtaista kokemusta kun olin autolla liikkeellä ja joku eläkeläinen ajoi kolmion takaa päälle ihan kuin tahalllaan. Näytti ensin väistävän mutta vasta kun autoni oli tämän toisen auton edessä, kiihdytti ja kolaroi takakulmaani ennen kuin ehdin ohi. Mitään järkisyytä ei ollut tuollaiseen ajoon, taisi dementia jo oireilla.

    Kun ajoin A-kortin viime keväänä opettaja ihmetteli välillä miksi hidastan vaikka on etuajo-oikeus, kerroin etten varsinkaan pyörän selässä halua jonkun dementikon päälle ajamaksi.
  21. #21
    Lainaa JuuhaM kirjoitti Katso viesti
    Itsekin tulkitsisin pitkien vilkuttelun niin että vilkuttelija on väistämässä.

    Nyt kun vanhukset yhä yleisempiä liikenteessä niin pitää melkein aina olettaa että väistämisvelvollinen voi ajaa eteen milloin tahansa, vaikka olisi näköyhteys. Löytyy viime vuodelta omakohtaista kokemusta kun olin autolla liikkeellä ja joku eläkeläinen ajoi kolmion takaa päälle ihan kuin tahalllaan. Näytti ensin väistävän mutta vasta kun autoni oli tämän toisen auton edessä, kiihdytti ja kolaroi takakulmaani ennen kuin ehdin ohi. Mitään järkisyytä ei ollut tuollaiseen ajoon, taisi dementia jo oireilla.

    Kun ajoin A-kortin viime keväänä opettaja ihmetteli välillä miksi hidastan vaikka on etuajo-oikeus, kerroin etten varsinkaan pyörän selässä halua jonkun dementikon päälle ajamaksi.
    Olisitkohan jäänyt A-pilarin taakse pahimmoilleen. Pari kertaa käynyt itselleni vaikka koitan aina kuikkia noiden pilareiden taakse.

    Ja joo, tuo valojen vilkautus merkitsee "Mene vaan, annan tietä"

    T. 59v vanhus
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  22. #22
    Mulla on jäänyt A-pilarin katveeseen muutamia kertoja kaksipyöräinen ja jokunen auto, onneksi vieressä istuja on huomannut tai ite viime hetkellä. Lähellä on käynyt ja toivottavasti se siihen jää.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  23. #23
    Lainaa JuuhaM kirjoitti Katso viesti
    Itsekin tulkitsisin pitkien vilkuttelun niin että vilkuttelija on väistämässä.

    Nyt kun vanhukset yhä yleisempiä liikenteessä niin pitää melkein aina olettaa että väistämisvelvollinen voi ajaa eteen milloin tahansa, vaikka olisi näköyhteys. Löytyy viime vuodelta omakohtaista kokemusta kun olin autolla liikkeellä ja joku eläkeläinen ajoi kolmion takaa päälle ihan kuin tahalllaan. Näytti ensin väistävän mutta vasta kun autoni oli tämän toisen auton edessä, kiihdytti ja kolaroi takakulmaani ennen kuin ehdin ohi. Mitään järkisyytä ei ollut tuollaiseen ajoon, taisi dementia jo oireilla.

    Kun ajoin A-kortin viime keväänä opettaja ihmetteli välillä miksi hidastan vaikka on etuajo-oikeus, kerroin etten varsinkaan pyörän selässä halua jonkun dementikon päälle ajamaksi.
    Ikärasismia eikö noi 18v dementikot ovat syylistyneet ihan samaan
    Vanhalla oppimisen vaikeus
  24. #24
    Lainaa 750cc kirjoitti Katso viesti
    Ikärasismia eikö noi 18v dementikot ovat syylistyneet ihan samaan

    Taitaa autokoulutkin syyllistyä ikärasismiin kun viime vuonna A-teorian ihan ekoilla sivuilla oli varoitus vanhuksista kasvavana liikenneriskinä Syy tähän tietenkin aiempaa suurempi määrä vanhuksia liikenteessä ja joukkoon mahtuu enemmän terveysongelmaisia. Nuorista itsellä enemmän sellainen kuva että kaahataaan aamuyöllä auto katolleen ja tapetaan korkeintaan omat kyytiläiset, muille tielläliikkujille ei niin suurta haittaa. Mutta kun dementia alkaa painamaan niin voi unohtua kumpaan suuntaan sitä motaria ajettiinkaan ja kumpiko polkimista olikaan jarru.

    Tuossa omassa tapauksessa selitys voisi olla että sekoitti kaasun jarruun, selittäisi miksi ajoi päälle kuin tahallaan vasta kun autoni oli siinä kohdalla. A-pilarin en usko olevan syy koska oli ajanut jo pihasta ulos jalkakäytävälle ja ensin pysähtyi siihen kuin väistämään, tulin enemmän sivusta kuin a-pilarin suunnalta. Ei ainakaan moottoripyörällä haluaisi jäädä alle jos joku sekaannuksissaan kaasuttaa jarruttamisen sijaan...
  25. #25
    Lainaa ajvaara kirjoitti Katso viesti
    Ja joo, tuo valojen vilkautus merkitsee "Mene vaan, annan tietä"

    T. 59v vanhus
    Jep, ja sitten kun tulet vaikka Espanjaan, se tarkoittaakin että ”Mä olen tulossa täältä, älä tunge eteen”...

    -jp-
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  26. #26
    Seiskytluvun hemmetin enkeli siki:n avatar
    Liittyi Jul 2005
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa ajvaara kirjoitti Katso viesti
    Olisitkohan jäänyt A-pilarin taakse pahimmoilleen. Pari kertaa käynyt itselleni vaikka koitan aina kuikkia noiden pilareiden taakse.

    Ja joo, tuo valojen vilkautus merkitsee "Mene vaan, annan tietä"

    T. 59v vanhus
    Todellakaan EI tarkoita mene vaan. Vilkuttelu on yleinen varoitus tai yritys kiinnittää toisen huomio. Valojen hetkellinen sammuttaminen pari kertaa (mitä ei nykypyörillä yleensä voi edes tehdä) tarkoittaa mene vaan. Näin ainakin minun oppiman mukaan. Ja tohon ikäkysymykseen. Mikähän ikäryhmä se "osallistuikaan" suurimpaan osaan onnettomuuksia jonkun viimeaikaisen tilaston mukaan?? Olisko ollu 17-25v

    T: Hidas vanhus 66v (Alastaro 1.43)
    <p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
  27. #27
    Lainaa J-PS kirjoitti Katso viesti
    Jep, ja sitten kun tulet vaikka Espanjaan, se tarkoittaakin että ”Mä olen tulossa täältä, älä tunge eteen”...

    -jp-
    Saattaa pari sukupolvea mennä, ennen kuin täällä ollaan lähellkään Espanjaa. Jollei sitten Alkon viinamonopoli kaadu

    Tosin, eikö toi "minä ensin" -kulttuuri ole etelämmästä lähtöisin, turha tulla sieltä kolmion takaa edes taakse!
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  28. #28
    Lainaa siki kirjoitti Katso viesti
    Todellakaan EI tarkoita mene vaan. Vilkuttelu on yleinen varoitus tai yritys kiinnittää toisen huomio. Valojen hetkellinen sammuttaminen pari kertaa (mitä ei nykypyörillä yleensä voi edes tehdä) tarkoittaa mene vaan. Näin ainakin minun oppiman mukaan. Ja tohon ikäkysymykseen. Mikähän ikäryhmä se "osallistuikaan" suurimpaan osaan onnettomuuksia jonkun viimeaikaisen tilaston mukaan?? Olisko ollu 17-25v

    T: Hidas vanhus 66v (Alastaro 1.43)
    Kyllä se kaukovalon tai valon vilkautus 1960-luvulla ja siitä eteenpäin tarkoitti ”ole hyvä ja mene ensin”. Siis oikeasti näin. Katsokaas kun silloin päivisin ei valoja käytetty, niin päinvastoin oli paha merkkiä antaa, siin sammuttamalla.
    Valon vilkatusta käytin kyllä busseille ja kuormureille risteyksissä aina vuosituhannen vaihteeseen saakka. Sitten kun kolmisen kertas bussi löi jarrut kiinni vaikka ite hidastin niin päätin kohteliasuudet lopettaa. Oli sitten uusi polvi tai kansallisuus astunut bussien rattiin.
    T. Ajokortti vuodesta 1965...ja vieläkin toistaiseksi
    X-ADV 750 , CRF 300L
  29. #29
    Lainaa Urpox kirjoitti Katso viesti
    Valon vilkatusta käytin kyllä busseille ja kuormureille risteyksissä aina vuosituhannen vaihteeseen saakka. Sitten kun kolmisen kertas bussi löi jarrut kiinni vaikka ite hidastin niin päätin kohteliasuudet lopettaa. Oli sitten uusi polvi tai kansallisuus astunut bussien rattiin.
    Ihan hyvä että lopetit.
    Kanssaliikkujille parempi ettei itse rupea keksimään omia liikennesääntöjä, kuten ajoneuvoluokkaan perustuvia väistämisvelvollisuuksia.
    -
  30.  
  31. #30
    Lainaa Zmoke kirjoitti Katso viesti
    Ihan hyvä että lopetit.
    Kanssaliikkujille parempi ettei itse rupea keksimään omia liikennesääntöjä, kuten ajoneuvoluokkaan perustuvia väistämisvelvollisuuksia.
    Vahinko, ettei 60-luvulla ollut nettiä. Olisi tuo saatu tuo vaarallinen tapa kitkettyä pois heti alkuunsa. Ja kanssaliikkujien turvallisuus ollut taattu vuosikymmeniksi.
    X-ADV 750 , CRF 300L
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen