Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 51:sta
  1. #1
    Tästäpä talven huoltokausi pikkuhiljaa alkaa. Ja heti kättelyssä törmäsin moottorin käynnistysongelmaan.

    Lokakuun lopussa käytin pikkubandiitin koneen lämpimäksi ja olin sitä ennen lisännyt tankkiin lorauksen bensiinin säilytysainetta (tai mitä se nyt on nimeltänsä). Hyvin kävi.

    Nyt sitten ajattelin käyttää mopojen koneet lämpimiksi, mutta Banditin kohdalla tuli ongelma. Kone ei käynnisty - ei edes lupaile - vaikka startti pyörittää konetta mallikelpoisesti. Eikä varmaan johdu lämpötilastakaan (tallissa +15 lämmintä). Mitä olen tehnyt:

    - starttasin ja pidin ryyppyä päällä.
    - Tarkistin, että bensaa on tankissa riittävästi (ei kuitenkaan paljon - ehkä 5 litraa).
    - Pidin bensahanaa "keskiasennossa" 10 sekuntia (jotta kaasareissa olisi bensaa, jos olisi haihtunut).
    - Ei käynnisty.
    - Toistin saman seuraavana päivänä, mutta ihmekorjaantumista ei ollut tapahtunut.

    Miten tarkistan, että kaasareissa on oikeasti bensaa? Täytyykö irrotella sytystystulppia ja katsoa onko ongelmaa siellä? Esim pistämällä tippa bensaa sytytystulpan aukosta, tulppa kiinni ja starttia peliin...?

    Jotainhan tässä nyt täytyy kai alkaa tehdä - kevät lähestyy kovaa vauhtia!

    ps. Kaksi muuta pyörää käynnistyivät kertalaakista...
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  2. #2
    Ajovehkeet häätys pitää teillä ja tuntureilla, eikä antaa liiaksi huilata.....

    ...niinnno, elikkäs kyä bensan hajua pitäs tulla, jos bensaa saa, ja varmaksi asian toteat, kun irroitat jonkin tulpista.

    Jos bensaa tulee, niin sittehän se on kipinä kateissa...(so simble)...
  3. #3
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Kipinä, bensa ja puristus. Siinäpä ne tärkeimmät koneen käymiseksi. Huikka kaikkiin sylintereihin bensaa, niin jos hörähtää ja sammuu, niin on bensan puutetta. Jos ei tapahdu mitään, puuttuu kipinä.

    Tulpat voi pimentyä kaikki kerralla jos pyörän sammuttaa ryyppy päällä (useamman kerran peräkkäin).

    Kannattaa tsekata nuo klassikot: tappokatkaisija, vapaavalo, kytkinkahva jne. turvalaitteet jos semmoisia on. Kyllä, jotkut pyörät pyörittävät starttia vaikka käynnistyksen esto olisi päällä.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  4. #4
    Kaasuttimissa on tyhjennysruuvit ja yleensä letkut sinne takahaarukan ja koneen väliseen saumaan (tokihan kaasuttimet oli tyhjennetty ennen talviseisokkia...)

    Sieltä voi helposti tarkastaa, että pääseekö polttoaine kaasareille saakka.

    Yleisin käynnistysongelma on kastuminen ja sitten polttoaineen puute.

    Jos kaasareille on tullut polttoainetta, niin sytytystulpasta tarkastus, että kuivaa vai märkää.

    Jos märkää, niin bensahana kiinni, tulpat pois, kaasu auki ja starttaamalla pytyt kuivaksi.
    Tulppien kuivaus, kiinnitys, bensahana auki ja kone käyntiin ilman kaasua ja ryyppyä.

    Jos kuivaa, niin starttipilotilla kokeilu hörähtääkö. Joskus saattaa jäädä käyntiin starttipilotin voimasta
    Jos hörähtää, niin rukkanen ilmanputsariin ja kone käyntiin.
  5. #5
    hiljattain opin hyvän keinon testata tai käynnistää moottori. Antaa sille nestekaasua. Käynnistyy helposti eikä kastele tulppia. hyvä keino testata onko kipinä ja jos esim moottori jossa moottorin pitäisi pyöriä vähän että alipainepumppu toimisi ja toisi uutta bensaa, niin tuolla sen saa käyntiin. sellainen kaasupullopoltin toimii tai retkikeitinkin. jos on säätöruuvi kätevästi niin sitä parempi.

    itse totesin sen niin hyväksi keinoksi, että tajusin, että kaasaripyörät pitäisi kevätkäynnistää nimenomaan sillä, koska silloin tulppien kastelu yms ongelmilta voisi säästyä.

    keväällä kun imut on huonot ja pytyt kuivuneet niin kaasareista ei tahdo oikein tulla kunnon seosta että lähtisi käyntiin. tuota voi käyttää myös ns ryyppynä, eli antaa normibensan mennä ja antaa vähän kaasua päälle.

    ruiskupyörissä tietysti tarpeetonta, ellei tarvitse diagnosoida jotain ongelmaa, esim jos lämmittyään alkaa pätkimään, niin tuolla voi sulkea pois sen onko ongelma sytkässä vai bensassa. esim bensapumpun paine tms. jos pätkiminen loppuu kaasua antaessa, niin vika on polttoainepuolella.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  6. #6
    Starttipilotin voi korvata brake cleanerillä. Lähtee käymään hieman rauhallisemmin ja voipi käytellä sillä pidempään. Samalla tulee kaasarit puhdistettua
    R1200R
  7. #7
    Lainaa Jussiboy kirjoitti Katso viesti
    Starttipilotin voi korvata brake cleanerillä. Lähtee käymään hieman rauhallisemmin ja voipi käytellä sillä pidempään. Samalla tulee kaasarit puhdistettua
    Voihan se kaasuttimen venturin alue hiukan pudistua, mutta ei muuta puhdistusta tapahdu.
  8. #8
    Pitäiskö ekana ladata akku? Sukisukeista en tiedä mutta esim. XJ-jammut huonolla akuilla kyllä pyöritti mutta elektroninen sytytysjärjeselmä ei antanut kipinää kun jännite oli liian alhainen.
    FJR -17
  9. #9
    akku kannattaa aina ladata ennen yritystä, koska se yritys jos kastelee tulpat tai muuta sellaista, niin vaikeeksi menee. aika pikkuvaiva ladata akku ensin.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  10. #10
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Pitäiskö ekana ladata akku? Sukisukeista en tiedä mutta esim. XJ-jammut huonolla akuilla kyllä pyöritti mutta elektroninen sytytysjärjeselmä ei antanut kipinää kun jännite oli liian alhainen.
    Ääni tälle, yksi kaunis kevät hieroin päätäni kun ei käynnisty, vaikka kone pyörii startilla oikein kivasti. Silloin tosin pystyi pihalla tönäämään ja kerta pyörähdyksellä käyntiin. Kyseessä oli juurikin XJ jamppa.
    KTM 390 Adventure -20
    Kawasaki ZX-10R -06 (valoton)
  11. #11
    Muistelisin että ainakin kovin suuri osa Suzukeista on juurikin sellaisia että startti kyllä pyörii vaikka tappokatkaisin olisikin päällä, joten ehdottomasti ääni myös sen tarkistamiselle autistisella tarkkuudella
  12. #12
    Nykyisessä pyörässä tappokytkin ja starttinappi on sama yhteinen keinuvipu niin ei pysty jättämään tappokytkintä päälle.
    FJR -17
  13. #13
    Nyt lähen tästä kohta talliin... Vielä vähän aikaa virittelen tätä javaa ... siis javascriptillä tehtyä edistyksellistä nettisivuviritelmää (kaikkea sitä vanhoilla päivillä tulee opeteltuakin).

    tokihan kaasuttimet oli tyhjennetty ennen talviseisokkia...
    No niin piti tehdä, mutta... en tehnytkään!

    akku kannattaa aina ladata ennen yritystä, koska se yritys jos kastelee tulpat tai muuta sellaista, niin vaikeeksi menee.
    Ekalla kertaa en ladannut - sitten tuli tosiaan mieleen, jos tulpat kastuivat, jonka jälkeen sahasin akun loppuun... Mutta on siis ladattu nyt huolella muutaman syklin verran ja akusta tuntuu hyvin tulevan tehoa.

    Elikkäs helpointa lie etsiä se kaasarin tyhjennysruuvi sieltä jostakin - olihan ne kaasarit purettuna keväällä, kun putsasin ne, mutten edes vilkaissut, mistä pitää tyhjätä syksyllä. Olin kai liian innokas, etten huomannut. Jos bensaa tulee, niin sitten käyn tulppien kimppuun!
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  14. #14
    "Lakkivaarin lista" (tuolla aiempana) on aina varsin kovaa kamaa .

    "Kyyllä nuo on kaikki ilman muuta ok"..... ja sitten taas kerran.....
    NO EI VITTU OLLU.... TAASKAAN .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  15. #15
    Jaahas, kyllä kaasareilla on bensaa. Tulpat olivat lievästi sanottuna kosteahkot ja kärjet ihan mustat. Putsailin niitä, muttei sekään auttanut. Taisi olla liian kevyt putsaus. Sitten pikkunen suihkaus brake cleaneria yhteen tulpan reikään ja uus yritys, niin sitten jo lupaili.

    Otin tulpat pois ja laitoin likoomaan kaasarinputsausaineeseen. Liemi tummui samaa vauhtia kuin tulpat alkoi kirkastua. Täytyy huomenna kokeilla uudestaan.

    Tulppien karstoittumisen ymmärtää kyllä sitä taustaa vasten, että poika on tuolla koko syksyn sahaillut lyhyttä matkaa. Ja oli ollut käynnistysvaikeuksia kuulemma jo hiukan aikaa.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  16. #16
    Katoitko sen kipunan???
    Itsellähän kävi customin kanssa että uusilla tulpilla käynnistelin muutaman kerran enkä käyttänyt lämpimäksi saakka. Kävi vain toisella pytyllä ja heitteli isoa ketunhäntää putkista.
    Olipa uusi tulppa pimentynyt.
  17. #17
    Sen verran vinkkinä, että varaosahyllystä pitää aina löytyä uusi setti sytytystulppia, kuten myös öljynsuodatin ja muuta tarpeellista kulutustavaraa, kuten jarrupalat.
    Kun tavaraa kerta WWW:stä tilataan, niin samoilla postimaksuilla sita tavaraa tulee kerralla vähän reilummin.

    Sitten, kun jotain sattuu, niin on kiva, että kotoa löytyy jotain ensihätään.


    Jos on ollut käynnistysongelmia, niin se viittaa joko huonoon kipinään, laiskaan starttiin tai laihaan seokseen.
    Mitä olen näiden 2000-luvun molemmin puolin olevien kaasarivehkeiden kanssa touhunut, niin niiden yhteinen nimittäjä on ollut liian pienen TK-suuttimet, eli melko laiha seos ja aina sai ryypyn kanssa pelata.
    Siihen aikaan jotain päästöjä mitattiin tyhjäkäynnillä ja helpoin tie oli laittaa riittävän pienet TK-suuttimet.
    Toki käynnistyvyys huononi, mutta tärkeintä valmistajalle oli alittaa päästörajat.

    Harvassa on ne kaasaripyörät, mitkä huononee, kun vaihtaa pykälää isommat TK-suuttimet.
  18. #18
    Moottoripyörissä on kylmät tulpat ja niillä ei saa vain vähän häräytellä ja sammuttaa. Yleensä nämä ketjut tulevat keväisin kun talvella vähän käynnistelty ja kaasuteltu tallissa ja keväällä ei enää lähde käyntiin. Tavallisesti ensin syytetään talven yli seisonutta bensaa.

    Hyvä nyrkkisääntö on, että älä käynnistä ollenkaan, jos et aio ajaa konetta kuumaksi. Tulppa alkaa puhdistua ja pysyy puhtaana vasta jossain 300 asteen lämpötilassa. Se on viralliselta nimeltään itsepuhdistumislämpötila. Moottoripyörän kylmä tulppa (lämpöarvo 8-10) kestää kovaa kuritusta, mutta myöskin lämpenee hitaasti ja se ei kunnolla lämpene itsepuhdistumislämpötilaan paikallaan kaasuttelemalla tai pientä pätkää hiljaa köröttelemällä. Autoissa on tavallisesti lämpöarvoltaan paljon kuumemmat tulpat.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  19. #19
    Onneksi nykyään ei ole enää rikkiä bensassa. Myin 70-luvulla Hondan ja näin kaverin seuraavan keväänä ja valitteli että oli sylinterit syöpynyt vaikka hän kävi joka sunnuntai sitä käyttämässä. No, kylmä ilmajäähdytteinen kone käymään hetkeksi seurauksena että bensan rikkiä jäi sylintereihin ja koneen jäähtyessä muodostuva kosteus muodosti rikkihappoa. No se siitä sitten. Itse en ole koskaan käyttänyt pyörää talviseisonnan aikana. Toki vuodesta -86 pyörä lämpimässä tallissa.
    FJR -17
  20. #20
    joo lämpöarvo 9 tulppa esim speed triplessä vastaa pomminpurkuherkkyyttä siihen, että vaikka sen saisi keväällä käyntiin, niin jää joku epäilys tehoon, 9 tulpilla käytännössä piti vaihtaa joka kevät tulpat että sai taas kuntoon.

    8 tulpat on huomattavasti paremmat kestämään tuota, mutta niilläkin kannattaa kyllä käyttää sen verran pitkään, että ruisku laittaa ryypyn pois ja esim flekti lähtee käyntiin.

    talvikäynnistysten vaihtoehtona olen käyttänyt sitä, että pyöräytän konetta vähän takapyörästä ja lataan akun. ja puristelen etu ja takajarrua ja pumppaan jousitusta. pysyy stefat joustavina.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  21. #21
    Päivitystä asiaan.

    Poltin kaasuliekillä tulppien kärjet, niin johan lähti lika ja karsta. Iski kipinää, kun laitoin nojaamaan kannen ruuvia vasten. Tarkistin ilmansuodattimen. Puhdas oli. Tarkistin tankin polttoainehanan toiminnan - toimii, eli alipaine avaa sen.

    Mutta ei vaan käynnisty. Ei edes lupaa. Ei ryypyllä tai ilman (eli ensin ryypyllä, sitten ilman). Bensan hajuakaan ei tule ilmaan. Sitä vissiin pitäisi tulla, kun pitkään konetta sahaa?

    Eli onko tässä nyt sitten muuta vaihtoehtoa, kun irrottaa kaasarit, ja alkaa ihmetellä niitä tyhjäkäyntisuuttimia tms...?
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  22. #22
    Jos ilmanputsari oli irti, niin olisit tyrkännyt sinne imukurkkuun rukkasen ja startannut.
    Olisi se sitä bensaa jostain kautta sinne vetänyt ja todennäköisesti hörähdellyt.
  23. #23
    Jaa - tuotapa en tiennyt kokeilla. Sen ilmanputsarin ilmanottoaukkohan on näkyvissä, kun satula on poissa paikaltaan. Annan akun latautua täyteen ja menen sitten yrittämään tätä.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  24. #24
    Tarkottaa siis sitä, että tukitaan mahdollisimman paljon ilmansaantia ja pakotetaan imutahdin imemään jotain sieltä imuventtiilin kautta, esim. bensaa hiukan tukkoisen kaasarin kautta.
  25. #25
    Voi saada myös reilusti liikaa soppaa eikä hörähdä ennen kuin paikat on kuivat.
  26. #26
    Kokeiltu on. Ei ollut rukkastempulla vaikutusta. Otin tulpat irti ja eivät olleet kastuneetkaan eli ei lie bensaa mennyt pyttyihin? Varmaan sen haistaisi ja näkisi, että on märkä tulppa? Brake cleanirilla vähän yskähtää (olen vain yhteen pyttyyn suihkauttanut.

    Olin vähän epävarma miten tulpan pitäisi kipinöidä, joten vertasin vaimon pyörään. Samanlaiset kipinät eli eivät kovinkaan isoja - ei voi verratakaan sytkärin kipinöihin.

    Eli vaikuttaisi siltä, että ei tule bensaa sylintereihin?!?
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  27. #27
    Jos uimurikammiot täytyy bensalla, niin tukos on kaasuttimen suuttimien ja imuventtiilin välillä.
    Aika huono tuuri on käynyt, että muutamassa kuukaudessa kaasuttimet muurautuu umpeen.

    Jos Brake cleanirilla yskii, niin itse lähtisin siitä olettamuksesta, että kipinä, ajoitukset ja puristukset on omilla paikoillaan, vain bensa puuttuu.
  28. #28
    Kokeilenpas huomenna laskea bensat pois kaasarista, niin tosiaan näkee, missä se tukos on. Kuulin sellaisenkin kuvauksen ongelmasta, että voi olla bensaletku vanhuuttaan pehmennyt ja siinä ei silloin kovin kummoista mutkaa tarvita, niin bensa ei mahdu läpi.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  29. #29
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Eli vaikuttaisi siltä, että ei tule bensaa sylintereihin?!?
    Selvästikin olet löytänyt poikkeuksellisen tehokasta bensan säilytysainetta... (sori ei malttanut jättää tilaisuutta käyttämättä)

    Oletko testannut, että se bensahana siis aukeaa pyörää startatessa? Meinaan että jos se hanalle tuleva alipainenippa onkin tukossa koneen päästä... Ja kokeilitko oikeasti, että kohokammioitten tyhjennysruuveista tulee reilusti bensaa, kun tuosta eilisillan viestistäsi saa vähän sen kuvan, että kaasareiden bensatilanne tulkittiin tulppien silloisesta kosteudesta?
  30.  
  31. #30
    Tarkoitus oli että ruiskutat brake cleaneria ilmanputsarista
    R1200R
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen