Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Täältä löytyy tietoa isommistakin pyöristä, niin varmaankin saa neuvoja vähän pienempäänkin motorisoituun kaksipyöräiseen yksikköön eli meitin skootteriin Honda Vision 50 vm 2012. Sitä huoltelen, vaihdoin ilmanputsarin ja öljyt. Mutta, mutta, mutta... Se kulkee suoralla mittarin mukaan 46 tasaisella ja jyrkemmissä alamäissä mittari saattaa näyttää jopa 50, mutta todellinen huippu on noin 43 km/h. Vaan ylämäessä hyytyy. Loivemmassa menee jopa 30 km/h, mutta hiukan jyrkemmässä vain noin 15km/h. Mikä siis neuvoksi?

    Putsasin variaattorin kotelon ja variaattorin rullat. Eipä sillä paljoa vaikutusta ollut. Nämä rullat painoivat 7g/kpl. Vaihdoin ne 6,5 grammasiin, löin kannen kiinni ja koeajelulle. Huippunopeus on nyt mittarin mukaan hiukan yli 30km/h ja ylämäessä hyytyy samalla lailla kuin aiemminkin. Jotain on pielessä. Pientä ylimääräistä ääntä kuuluu, kun ajaa "täysillä".

    Mitä tuosta vielä pitäis tarkastaa/tehdä?
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  2. #2
    Onko puutuminen ylämäessä tullut yht'äkkiä vai pitkässä juoksussa?

    Voimanpuutteeseen tuo ylämäkipuutumimen viittaa, siis enenmmän kuin variaattoriin.

    Jos on vakio, niin perusasiat kuntoon.
    Vent,välykset, kaasarin puhtaus ja kunto, pakopuolen tarkastus, ettei putken joku rajoitinlevy ole muurautunut umpeen.
    Variaattoriin alkuperäiskamat.
  3. #3
    Noi mopot ja skootteri on yleensä aika laihalla. Tyttären mopoon aikoinaan vaihdoin isomman pääsuuttimen, lähinnä käynnistymisen takia mutta kehui sen jälkeen ettei enää hyydy ylämäkiin.
    Honda VFR 750F -93
    Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyvä tietä kysy
  4. #4
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Onko puutuminen ylämäessä tullut yht'äkkiä vai pitkässä juoksussa?

    Voimanpuutteeseen tuo ylämäkipuutumimen viittaa, siis enenmmän kuin variaattoriin.

    Jos on vakio, niin perusasiat kuntoon.
    Vent,välykset, kaasarin puhtaus ja kunto, pakopuolen tarkastus, ettei putken joku rajoitinlevy ole muurautunut umpeen.
    Variaattoriin alkuperäiskamat.
    Luulen, että on ollut koko ajan meikäläisen omistuksessa ollessa, muttei näin paha. Eli tilanne on huonontunut - ilmankos ei jälkikasvu ole ollut innostunut sillä ajelemaan. Minustakin tuntuu, että voima loppuu koneesta. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin ei näiden pitäisi näin pahasti hyytyä ylämäessä.

    Eli ei kun taas oppimaan uutta ja purkamaan skootteria.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  5. #5
    Eikö tuo ole ruiskukoneella, meinaten noita kaasarin puhdistusta ja suuttimen vaihtoa
    DL650 V-Strom / GSX650F
  6. #6
    En todellakaan ole mikään asiantuntija, mutta pojan mopoautossa oli pakoputkistossa jotain ihan tukossa. Ei katsastuksessa meinanneet saada tarpeeksi kierroksia päästömittauksia varten ja nimenomaan ylämäessä meno hyytyi totaaisesti.
  7. #7
    Lainaa 76239 kirjoitti Katso viesti
    Eikö tuo ole ruiskukoneella, meinaten noita kaasarin puhdistusta ja suuttimen vaihtoa
    Totta - tämähän on ruiskukoneella. Mutta tuota pakopuolta epäili jo joku foorumin ulkopuolellakin.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  8. #8
    Mikä ilmansuodatin meni alkuperäisen paikalle? Tuossa on jo luultavasti pakokaasujen kierrätys, ohkasia letkuja kun ovat, niin niiden tarkastus. Venttiilivälykset jo mainittiin, nehän on noissa 50cc koneissa 0,05 liuskalla mitattava, kantaako venat? Laahaako etu/takajarrut? Pienitehoisiahan nuo ovat, joten muutama asia pielessä ja ei jaksa kulkea mihinkään.
  9. #9
    Venttiilivälyksistä sen verran, että meillä junnu paahtaa 2019 Peugeot Kisbyyllä, joka pitää käyttää takuun takia merkkihuollossa.
    Haluavat 2500km välein tarkastaa ventiilivälykset, kuten myös huoltaa...
  10. #10
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Venttiilivälyksistä sen verran, että meillä junnu paahtaa 2019 Peugeot Kisbyyllä, joka pitää käyttää takuun takia merkkihuollossa.
    Haluavat 2500km välein tarkastaa ventiilivälykset, kuten myös huoltaa...
    Kalliita ovat metrit, sen sai todeta kun Kymcoa alkuaikoina käytin marmorilla. Ehkä huvittavinta oli Kymcon nokkaketju. Kaalimadon aikuistavaroissa varmaan samaa ketjua käytetty...
  11. #11
    Lainaa Tsc kirjoitti Katso viesti
    Kalliita ovat metrit, sen sai todeta kun Kymcoa alkuaikoina käytin marmorilla. Ehkä huvittavinta oli Kymcon nokkaketju. Kaalimadon aikuistavaroissa varmaan samaa ketjua käytetty...
    Joo.
    2500km huolto maksoi 170€
    5000km huolto vähintään saman verran.
    Toki pihinä miehenä esim. jarrunesteen vaihdon hoidan itse (siis sanon huoltoliikkeelle, että ei tarvitse tehdä...)
  12. #12
    Venttiilinvälysten ollessa liian pienet ensimmäiset oireet ilmenisivät todennäköisesti käyntiinlähtöongelmina.
    Pakopuolen tukkoisuus kyllä sopisi, mutta nelitahtimoottorissa harvinaisempaa ? Liekö putkessa rajoitinlevyä, jossa ahtaampi reikä tukkeutuisi.
    Hyytyyhän nämä ylämäkiin kyllä kunnossa ollessaankin ja pahoin, mutta kun on huonommaksi mennyt pikkuhiljaa niin on siellä jotain pielessä. Ajossa kuulostaa siis siltä, että variaattori toimisi oikein, mutta ei vaan jaksa mennä ?
    DL650 V-Strom / GSX650F
  13. #13
    Tuo Honda on niin laihaseosmoottorinen laite, että ei sitä ajamalla tukkoon saa. Putki pysyy nin lämpimänä, että puhdistuu ja polttoainetta menee niin vähän ettei siitä mitään putkeen edes tartu..
    Likainen ilmansuodatin ja kantavat venttiilit parhaat vaihtoehdot.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  14. #14
    Nyt on skootteria (Honda Vision) huollettu melkein urakalla.

    1) Uusi ilmanputsari. (Ei kyllä vaikuttanut havaittavasti mihinkään)

    2) Variaattorin etupäässä oli levyyn kulunut syvähkö ura?!? (En tuota aiemmin ymmärtänyt, mutta yksi kaveri kokeili sitä ja sanoi, että pitäis olla sileä). Meikäläisen teoriaa em perusteella: Ura estää hihnan liikkumisen, josta seuraa ylämäen koittaessa, että skopa joutuu menemään ylöspäin "liian suurella vaihteella". Siis ihmekös tuo, jos tuntuu kone tukahtuvan. Samahan käy autollekin, jos liian isolla vaihteella ajaa liian hitaasti liian jyrkää mäkeä ylös.

    Siispä vaihdoin variaattorin etuosan rullineen päivineen ja laiton taakse paketissa mukana tulleen painejousen. Ihan hyvältä vaikutti, kun pukin päällä käyttelin. Semmoinen räpätys katosi. Laitoin siis Malossin multivarin.

    3) Ventiilivälysten tarkistus. Tietoa oikeista välysten arvoista oli vaikea löytää. Tavallisesti näissä koneissa ne tuntuvat olevan alle 0.1:n ja esim 0.08 on usein mainittu. Muttei Honda Visionissa. Tässä niin Ex kuin In puolen välykset pitää olla noin 0.2 eli tarkemmin sanottuna 0.18-0.22. Mitäpäs nuo sitten olivat? Pako 0.15 ja imu 0.05(väljähkö). Eli olisko joku ed omistaja säädellyt nuo siihen malliin kuin monissa kiinanmopoissa nuo olisivat.

    Säädin välykset arvoon 0.2. Näitä pitäisi tarkistaa 4,000 km:n välein omistajan käsikirjan mukaan.

    Sytytystulppa näytti hyvältä, joten sillä mennään vielä.

    Hämmästelin jälleen, kun mopedi käynnistyi säätelyistä huolimatta!

    En tiedä miten tämä nyt vetää mäkeä ylös, mutta pukilla (ts nosturilla) käytin ja kaasuttelin. Käyntiääni muuttui hiukan ja käyntiin lähtee todella hyvin. Ääni tuntuu hivenen muhkeammalta. Voi olla psykologinen vaikutus. Sitten kahva pohjaan, kiihtyy hyvin, mutta sitten tulee vielä ylimääräinen "nykäys" ja kiihtyy vielä lisää.

    Nyt vaan odottelemaan, että tieltä sulaa loputkin lumet ja että tie hiukan kuivuu. Sitten pääsee kokeilemaan miten huolto vaikutti mopedin kulkuun.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  15. #15
    Meijän Pösössä on ventiilivälysten tarkastus joka huollossa, eli 2500km välein.

    Ihan käsittämätöntä tekniikkaa

    Mikä siinä on niin onnettomasti tehty, että venttiilivälyksiä pitää kytätä joka kauppareissun jälkeen
    Öljynvaihdot ymmärrän, kun tilavuus on muutama desi eikä öljynsuodatinta.
  16.  
  17. #16
    Vihdoinkin tiet ovat kuivat ja otin Visionin liikennekäyttöön.

    Kyllä muuttui mopo pirteäksi. Kiihtyy hyvin ja tasaisella vauhti kiihtyy mittarin mukaan... en uskalla edes kertoa mihin lukemaan . Ylämäessä, jossa aiemmin vauhti hiipui kahdenkympin korville - ts paremminkin ei risteyksestä lähtiessä kiihtynyt tuon kovempaan menoon - kiihtyi skopa noin 47km/h lukemaan, joskin todellinen vauhti lienee karvan verran alempi.

    Nyt sitten skopa myyyntiin, kun tytär sanoi, että pitää polkupyöräilystä enemmän. Ja jos ei tee kauppaansa, niin tällähän on kiva mennä lyhyet työmatkat. Pitää kuitenkin olla sen verran varovainen, että ei nappaa ylinopeussakkoja neljänkympin alueella
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo