Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 53:een 53:sta
  1. #31
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Tässä aikani kuluksi jäin pohtimaan... Miten paljon tämä laskelma menee pieleen

    Mutkapätkätien leveys 6 metriä? Jolloin ajolinjojen välillä olisi 3 metriä sivusuunnassa vasemman ja oikean kaistan välillä...
    ...eeli kurvin pituus olisi 2 x pii x mutkan säde

    Eli jos vasemmalle kääntyvän mutkan säde (keskiviivasta) olisi hihasta ravistettuna:
    - 25 metriä, matka oikea kaistaa ajaen on 12,77 % pidempi kuin vasenta kaistaa
    - 35 metriä, matka oikea kaistaa ajaen on 8,96 % pidempi kuin vasenta kaistaa
    - 50 metriä, matka oikea kaistaa ajaen on 6,19 % % pidempi kuin vasenta kaistaa

    Kyllä mä ajattelisin että joku 10% pidenmpi matka näkyisi renkaan kulumisessa. Kaupunkiajossa vaikutus on suurin koska risteyksissä lienee pienimmät säteet mitä löytyy ja useampikaistaiset ajoradat voi olla leveitä.

    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  2. #32
    Olisiko ajot suunniteltava niin että oikealle kääntyviä kurveja on enemmän jotta rengas kuluisi tasaisesti Esim. töihin eri reittiä kuin kotiin... Tosin jos kotiin tullessa poikkeaa vaikka nais... siis kaverilla niin renkaan kuluminen muuttuu. Eli ei kannata hommata kavereita.
  3. #33
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Tässä aikani kuluksi jäin pohtimaan... Miten paljon tämä laskelma menee pieleen

    Mutkapätkätien leveys 6 metriä? Jolloin ajolinjojen välillä olisi 3 metriä sivusuunnassa vasemman ja oikean kaistan välillä...
    ...eeli kurvin pituus olisi 2 x pii x mutkan säde

    Eli jos vasemmalle kääntyvän mutkan säde (keskiviivasta) olisi hihasta ravistettuna:
    - 25 metriä, matka oikea kaistaa ajaen on 12,77 % pidempi kuin vasenta kaistaa
    - 35 metriä, matka oikea kaistaa ajaen on 8,96 % pidempi kuin vasenta kaistaa
    - 50 metriä, matka oikea kaistaa ajaen on 6,19 % % pidempi kuin vasenta kaistaa

    Kyllä mä ajattelisin että joku 10% pidenmpi matka näkyisi renkaan kulumisessa. Kaupunkiajossa vaikutus on suurin koska risteyksissä lienee pienimmät säteet mitä löytyy ja useampikaistaiset ajoradat voi olla leveitä.

    Tämä menee vittuun kumminkin.
  4. #34
    shyhander sentään osaa laskea.
  5. #35
    Entäpä jos lisäksi huomioidaan sisäkaarteen jyrkemmän kaartosäteen vaikutus renkaaseen kohdistuvaan sivuttaisvoimaan lyhyemmästä matkasta huolimatta mikäli käytetään samaa ajonopeutta kuin ulkokaarteessa ajettaessa?
  6. #36
    Ihmeen kauan tämä keskustelusäie kesti, ennenkuin lähti laukalle.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  7. #37
    Viisaanpaa on vaihtaa rengas ja huoltaa keula, eikä kysellä mitään.
  8. #38
    Lainaa _MN_ kirjoitti Katso viesti
    Viisaanpaa on vaihtaa rengas ja huoltaa keula, eikä kysellä mitään.
    Nössö ratkaisu. Fiksu säästää eturengasta ja pitää sen ilmassa.
    Supermoto
  9. #39
    Lainaa siraulu kirjoitti Katso viesti
    Oisko noi Bi-Compound renkaat, siis reunoilla pehmeämpää kumia? Ainakin Scorpion Trail 2 on bi-compound ja reunoilta kuluu myös nopeammin.
    Yritin googlella etsiä asiasta tietoa, mutta en löytänyt mitään siihen viittaavaa, tosin en vastaankaan. Takanen taas on kulunut "normaalisti"

    Lainaa 57pannu kirjoitti Katso viesti
    Monesti näkee että on ajettu etusella liian vähillä paineilla, se myös kuluttaa mukavasti aalloille ja aika nopeasti. Niin en tiijä oisko tuolla 2CT tai kaksi kumiseos rakenteella merkitystä, voip olla, kuka näistä tietää.
    Tässä tapauksessa tuokaan ei oikein sovi kun ovat olleet +0.2bar yli vakiopaineen. Eipä nuo ole kuin 5500km pyörineet alla (tarkistin), mutta täytynee alkaa katselemaan uusia ja talvella/keväällä vaihdattaa.

    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Kulumisesta viis. Säädän paineen siten että ohjautuvuus kaarteisiin on hyvä. Etunen kestää joka tapauksessa pitempään kuin takanen. Vaihtaa sitten vähän useammin.
    Voin ihan suoraan myöntää, että olen amatööri hifistelyssä, mutta itse en ole huomannut mitään eroa paineiden kanssa kikkailussa. Ehkä ne testit pitäisi vetää putkeen, mutta mun mielestä on ihan hyvin mennyt kaarteisiin lain sallimissa nopeuksissa ja joskus hieman ylikin. Tai sitten sen huomaisi jos vetäisi aina tuppinurin rajoituksista välittämättä.

    Lainaa 57pannu kirjoitti Katso viesti
    Ihmeen kauan tämä keskustelusäie kesti, ennenkuin lähti laukalle.
    Tämä on kieltämättä ikävä puoli orgissa, mutta kyllä täältä sitten löytyy paljon asiallistakin keskustelua, porukkaa ja neuvovia ihmisiä.
  10. #40
    Mun kokemuksen mukaan kuluu juurikin aloittajan kuvaamalla tavalla, varsinkin renkaan kestoiän loppupäässä.

    Stadista kun esim. Oulussa käy mutkin, selvä toispuoleinen kuluminen on nähtävissä laadukkaissa kumeissakin. Radalla/mutkapätkillä voi sitten pyöristellä.
    Tien kaltevuus & uran reunalla ajo sen tekee..
    Ninja H2 2020
    CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
    ZZR 1400 2008

  11. #41
    Toi on milenkiintoinen miten mikäkin pyörä kuluttaa renkaita, joskus melko kauan sitten etunen kesti paljon pitempään mutta on mulla ollut myös pyöriä että menee aika lailla samaa tahtia, varsinkin uudemmissa pyörissä. Tietty silloin ennen etunen oli 19" ja takanen 18". Toki kokemukset vain maanteiltä ja suht rauhallisesta menosta.
    FJR -17
  12. #42
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Toi on milenkiintoinen miten mikäkin pyörä kuluttaa renkaita, joskus melko kauan sitten etunen kesti paljon pitempään mutta on mulla ollut myös pyöriä että menee aika lailla samaa tahtia, varsinkin uudemmissa pyörissä. Tietty silloin ennen etunen oli 19" ja takanen 18". Toki kokemukset vain maanteiltä ja suht rauhallisesta menosta.
    Molemmat ajelemme ilm.FJR:llä? Kyllä mulla kuluu renkaat samaan tahtiin, ehkä jopa eturengas nopeammin, tosin pääosin ajelen mutkateitä reipasta vauhtia. 80-luvulla meni yleensä 2 takarengasta yhdellä etusella, jotain on muuttunut...
  13. #43
    Joo ennen muinoin etunen kesti tosiaan takasta huom. pidempään. Kokolailla tasatahtia nyt kuluu vaikka ajotapa on joskus ronskimpi.
    Oisko noi seokset sellaisia, nykypyörien painopiste edessä ja luistonesto ja muut kuolemaa hidastavat tingelit estää takasen spinnaamisen. Ennen tosin esti tehon puute sen.
    Eikä tule suditelua niin kuin kossina...
    Ninja H2 2020
    CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
    ZZR 1400 2008

  14. #44
    Hauskinta on se, että vain eturengas kuluu oudosti, vaikka kuinka ajaisit normaalisti
    <p>Näinkö meille aina täällä käy käy käy..</p>
  15. #45
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Molemmat ajelemme ilm.FJR:llä? Kyllä mulla kuluu renkaat samaan tahtiin, ehkä jopa eturengas nopeammin, tosin pääosin ajelen mutkateitä reipasta vauhtia. 80-luvulla meni yleensä 2 takarengasta yhdellä etusella, jotain on muuttunut...
    Just niin, sama kokemus, eli FJR syö aika tasatahtiin ainakin mun ajotavoilla. Ja samat muistot, mm. -76 CB500F ja -81 CB750KA takarenkaat meni paljon nopeammin kuin etuset. Pikkuhiljaa se muuttui ja minusta jo -91 FJ1200 kulutti renkaita tasatahtia.
    FJR -17
  16. #46
    Lainaa Batmanninja kirjoitti Katso viesti
    Joo ennen muinoin etunen kesti tosiaan takasta huom. pidempään. Kokolailla tasatahtia nyt kuluu vaikka ajotapa on joskus ronskimpi.
    Oliko ennen eturenkaassa uutena noin 2/3 takarenkaan kulutuspinnasta?
    Ei mielestäni, mutta nyt se vakiotilanne.
  17. #47
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Oliko ennen eturenkaassa uutena noin 2/3 takarenkaan kulutuspinnasta?
    Ei mielestäni, mutta nyt se vakiotilanne.
    Ja osaltaan varmaan vaikutti että siihen aikaan etunen oli 19" myös katupyörissä.
    FJR -17
  18. #48
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Voin ihan suoraan myöntää, että olen amatööri hifistelyssä, mutta itse en ole huomannut mitään eroa paineiden kanssa kikkailussa. Ehkä ne testit pitäisi vetää putkeen, mutta mun mielestä on ihan hyvin mennyt kaarteisiin lain sallimissa nopeuksissa ja joskus hieman ylikin. Tai sitten sen huomaisi jos vetäisi aina tuppinurin rajoituksista välittämättä.
    Voi hyvinkin olla pyöräkohtainen. Ainakin mun duksuissa (SF ja Multi) joissa on 17", paineen vaikutus on päivänselvä, etenkin radalla, mutta sama koskee "siviiliä". Jo 0,2baria tuntuu. Kotarissa oli 21", siinä ei niinkään.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  19. #49
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Ja osaltaan varmaan vaikutti että siihen aikaan etunen oli 19" myös katupyörissä.
    19:n on aika monessa nykypäivän katuenskassa ja niissäkin uuden eturenkaan kulutuspinta tuntuu kutistuneen verrattuna takarenkaaseen.
  20. #50
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    19:n on aika monessa nykypäivän katuenskassa ja niissäkin uuden eturenkaan kulutuspinta tuntuu kutistuneen verrattuna takarenkaaseen.
    Jos tosiaan rengasvalmistajat mitoittaa kulutuspinnat niin että kuluu samaan tahtiin. Ei oikeen pysty tarkistamaan millaisia renkaat oli 40 vuotta sitten. Muistista nousee laadukas Yokohama joka oli liukas sekä sateella että kuivalla .
    FJR -17
  21. #51
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Voi hyvinkin olla pyöräkohtainen. Ainakin mun duksuissa (SF ja Multi) joissa on 17", paineen vaikutus on päivänselvä, etenkin radalla, mutta sama koskee "siviiliä". Jo 0,2baria tuntuu. Kotarissa oli 21", siinä ei niinkään.
    Mihis suuntaan ne on tuntuneet ? Eli onko parantunut vai huonontunut yli/ali paineilla ?
  22. #52
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Jos tosiaan rengasvalmistajat mitoittaa kulutuspinnat niin että kuluu samaan tahtiin. Ei oikeen pysty tarkistamaan millaisia renkaat oli 40 vuotta sitten. Muistista nousee laadukas Yokohama joka oli liukas sekä sateella että kuivalla .
    Harva pystyy tarkistamaan, mutta melko moni muistaa että etunen kesti kaksi tai kolme takasta. Eipä nykyään.

    Entä laadukas Bridgestone, jonka kumin kovuus oli nimensä veroinen?
  23.  
  24. #53
    Lainaa jr66 kirjoitti Katso viesti
    Olisiko ajot suunniteltava niin että oikealle kääntyviä kurveja on enemmän jotta rengas kuluisi tasaisesti Esim. töihin eri reittiä kuin kotiin... Tosin jos kotiin tullessa poikkeaa vaikka nais... siis kaverilla niin renkaan kuluminen muuttuu. Eli ei kannata hommata kavereita.

    Kyllähän tuommoisellakin reissulla kumit kuluu...
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12