https://www.racinggear.eu/en/english/

Ajattelin jakaa oman positiivisen kokemukseni otsikon mukaisesta mittatilauksena nahka-asuja valmistavasta firmasta. Tarkoituksena on toki tiedon levittämisen nimissä jakaa ilmaista mainosta, mutta muuten en ala markkinamiehenä toimimaan firman hyväksi. Siis avointa keskustelua ja tämän oman pukuni osalta toki mielelläni kommentoin, mutta muuten en myy firman kataloogia teille.

Itselläni on ongelmana kropan mittasuhteet, 190 cm ja noin 85 kg. Pitkä kuikelo siis. Ja koskaan en ole enkä tule löytämään suoraan kaupan hyllyltä sopivaa pukua itselleni. On se sitten Dressmannia tai kisakireetä ajonahkaa.

Näinpä siis aloin tutkimaan mittatilauspukujen vaihtoehtoja. Hyvin pian huomasin että se touhutonni on aika minimi minkä pukuun saa laittaa. Vähintään siis.

Kunnes vastaan tuli tyystin tuntematon T@too Racing Gear. Mistään ei löytynyt mitään kommenttia puljusta ei hyvää eikä pahaa. Kävin aikani edustajan kanssa sähköpostiviestittelyä ja kyselin eri malleista. Yksiosaisia pukuja oli tarjolla kolmessa eri hintaluokassa ja itse otin kalleimman, ns. professional mallin. Erot tulevat suojauksen tasoissa. Riittävän rohkaisun saattelemana laitoin mitat eteepäin ja Visan vinkumaan


Kommunikaatio oli koko prosessin aikana toimivaa. Ukko kirjoitteli Viron maalta sujuvaa suomea ja vastaukset kysymyksiin tuli kokolailla vuorokauden sisään niin sähköpostin kuin messengerin kautta. Itse puku valmistettiin Pakistanissa ja koko touhussa meni tilauksesta kotiovelle tasan puolitoista kuukautta.

Puku oli kaikinpuolin sellainen kuin oli puhekin. Värimaailman, numerot ja nimet sai valita itse haluamakseen. Ja istuu kuin hansikas. Ensimmäistä kertaa puvun sai juuri ja juuri avustettuna puettuna päälle. Nyt noin 10 kertaa sen puettuani on oppinut tekniikan ja saa jo ite puettua päälle. Eli on juuri sellainnen makkarankuori kuin kisapuvun pitää uutena ollakin!

Itselläni ei ole asiantuntemusta sanoa puvun laadusta mitään näppituntumaa enempää. Tämä kun on tasan ensimmäinen ratapuku minkä omistan. Alastaron ratapäivillä kiertelin muutamalta herrasmieheltä kyselemässä näppituntumafiiliksia tuotteesta ja yleinen kommentti oli, että ei tästä päällepäin ns. ison merkin tuotteisiin eroa huomaa. Eli sormituntumalta sai rataukoilta hyväksynnän.

Hintaa puvulle tuli kaikkineen 520e + 36 e tulliin. Tuosta tullauksestakin kannattaa olla yhteydessä myyjään. Sain itse sovittua hänen kanssaan, että jos tulli vaatii dokumenttia tuotteesta, niin hän kirjoittaa minulle sitä varten ihan oman kuitin eri ostohinnalla. Koskaan ei kuitenkaan dokumentteja vaadittu, vaan pelkkä oma ilmoitus tullille paketin sisällöstä ja arvosta riitti.

Kaiken kaikkiaan siis voin ainakin tämän kokemuksen perusteella suositella em. puljua. Jos on yhtään sen kokoluokan ukko tai akka että standardimitoilla ei sopivaa asua löydä, niin kannattaa ehdottomasti harkita teetettyä ajoasua. On hintansa väärti.