Tulokset 1:st 25:een 25:sta
  1. #1
    Kevn huollossa huoltomies huomautti ohjauslaakerissa olevasta pyklst. Sen kyll itsekin huomas kun ongelmaa aly etsi. Niinp tilasin ajan laakerin vaihdolle.

    Laakeri vaihdettiin viime viikolla, ja nyt tuntuu kun pyr menisi mieluiten koko ajan loivaa S-mutkaa pujottelemalla.
    Oletan, ett kasatessa on kolmiot / putket aavistuksen pois linjastaan.

    Miten varmistun ett arvaukseni osui kohilleen, ja kuinka saa palikat takaisin linjaansa?

    Kyseess siis Suzuki SV 1000N -04, ajettu 60000 km.
    Viimeksi muokannut: Havis; 12.07.2020 klo 23:06.
    Suzuki SV 1000 N K4
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  2. #2
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jsen
    Vaihto on ryssitty, ehk kuvaamallasi tavalla, ehk kiristmll laakerit vrn kireyteen. Menik paikalle OEM vai tarvike, tai lhinn menik paikalle viistokuula- vai kartiorullalaakeri? Jlkimmisen tiukkaaminen on nppituntumajuttu, ensimmisen manuskan ohjeiden seuraamista.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lhes poikkeuksetta tytt paskaa, eik sit ole tarkoitettu kenenkn silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #3
    Veikkaan ett on kiristetty hiukan liian tiukalle.
    Honda VFR 750F -93
    Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyv tiet kysy
  4. #4
    Oman pyrn keulan purin aikoinaan ja kaveri vnsi liian tiukalle ohjauslaakerin kiristysmutterin niin ohjaus meni vaan kauhian jykksi, ei tehnyt mitn s-hommaa itell. Ite uskon et laakeri liian lysll tai laakerissa vika/asennuksessa kynyt joku vipa.
    Jee Jee
  5. #5
    Juuri tuosta jykkyydest (liian tiukalla) veikkaan johtuvan kun vaatii enemmn poikkeutusta ennen kun hakee tasapainon.
    Honda VFR 750F -93
    Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyv tiet kysy
  6. #6
    Lainaa TA kirjoitti Katso viesti
    Juuri tuosta jykkyydest (liian tiukalla) veikkaan johtuvan kun vaatii enemmn poikkeutusta ennen kun hakee tasapainon.
    Tm kvi itellkin mieless.

    Vertasin kylmiltn pariin eri pyrn tuossa tallilla kntelemll ohjausta laidasta laitaan.

    Oma pyr ehk aavistuksen raskaampi knnell kuin ne verrokit, mutta tosi hankala verrata kun eturengas nahkeana narisee tallin lattiaa vastaan. Pitis varmaan saaha keula yls ja rengas irti maasta.

    Sillonhan se ohjaus pitis knty ns. ajatuksen voimalla ilman ett on vlyksi missn

    Sen verran kans testasin, ett kun kiihdytt, kulku vakautuu. S-mutkittelun huomaa helpoiten tasakaasulla ja siin 40 - 60 nopeudessa. Maantien 80 - 100 vauhdeissa asiaan ei niin paljon kiinnit huomiota.

    Ja jos kiihdytt, ja antaa sit menn tovin ilman ksi, se tuntus menevn aika suoraan. Vaikee testata pitk siivua kun moottorijarru on sen verran voimakas ett ei iman ksi voi pitkn ajaa. Oispa vakkari ni ois toinen juttu.
    Viimeksi muokannut: Havis; 13.07.2020 klo 18:48.
    Suzuki SV 1000 N K4
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  7. #7
    Lainaa Havis kirjoitti Katso viesti
    Vaikee testata pitk siivua kun moottorijarru on sen verran voimakas ett ei iman ksi voi pitkn ajaa. Oispa vakkari ni ois toinen juttu.
    Vetise kakkosella vauhtia ja sitten vaihde vapaalle niin ei jarruta.
    Honda VFR 750F -93
    Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyv tiet kysy
  8. #8
    Minun vanhassa Suzukissani liian kire laakeri aiheutti sellaista vaappumista ja lys kolahduksen jarrutettaessa. St oli siin vliss.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  9. #9
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Minun vanhassa Suzukissani liian kire laakeri aiheutti sellaista vaappumista ja lys kolahduksen jarrutettaessa. St oli siin vliss.
    Min just viikko sitten sunnuntaina kiristin pienen klonkun pitnyttt ohjauslaakeria pikkuisen liikaa ja meni kankeaksi ajoltaan. Se oli aika outo, ensin mietin ett rengas on lys mutta kun ei ollut niin pdyin lysmn kolmasosan kiristyksest ja nyt on aika hyv. Tosin kirell ollessa tuntui rengas ilmassa knnelless pieni pykl niin tilasin uudet laakerit hyllyyn odottamaan syksy/talvea.
    Honda VFR 750F -93
    Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyv tiet kysy
  10. #10
    Lainaa TA kirjoitti Katso viesti
    Min just viikko sitten sunnuntaina kiristin pienen klonkun pitnyttt ohjauslaakeria pikkuisen liikaa ja meni kankeaksi ajoltaan. Se oli aika outo, ensin mietin ett rengas on lys mutta kun ei ollut niin pdyin lysmn kolmasosan kiristyksest ja nyt on aika hyv. Tosin kirell ollessa tuntui rengas ilmassa knnelless pieni pykl niin tilasin uudet laakerit hyllyyn odottamaan syksy/talvea.
    Helpoin keino selvitt emputken laakeroinnin lysyys on ajaa vaikka alamkeen n.80km/h ja irroittaa kdet stongasta (mutta pid ne varmuuden vuoksi lhell kahvoja), vauhdin hidastuessa n.70km/h alkaa lysll olevan laakerin johdosta stonga ravistamaan. On muuten aika rajua vatkaamista jos laakeri on liian lysll, oikeassa kireydess ei vatkaa ollenkaan. Tm testi on toiminut kaikissa pyrissni.
  11. #11
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Minun vanhassa Suzukissani liian kire laakeri aiheutti sellaista vaappumista ja lys kolahduksen jarrutettaessa. St oli siin vliss.
    Ei oo klapia, koska oon kokeillu paikallaan etujarru pohjassa tuuppia satulassa istuen pyr eestaas.. Ei klappaa kolmiossa lainkaan, joten ei ainakaan liian lysll ole mielestni. Tai ei ainakaan niin ett sormiin tuntuis tai korvalla kuulis mitn.

    Lainaa TA kirjoitti Katso viesti
    Vetise kakkosella vauhtia ja sitten vaihde vapaalle niin ei jarruta.
    Tietenkin. Kas kun ei tullu heti itell mieleen.
    Viimeksi muokannut: Havis; 13.07.2020 klo 22:32.
    Suzuki SV 1000 N K4
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  12. #12
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jsen
    Joku rauhallinen liikenneympyr ky testiradaksi mys. Kunnolla kirell laakerilla alkaa haukata sismutkaan, ja pit tnt mopoa aktiivisesti pystyyn.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lhes poikkeuksetta tytt paskaa, eik sit ole tarkoitettu kenenkn silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  13. #13
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Joku rauhallinen liikenneympyr ky testiradaksi mys. Kunnolla kirell laakerilla alkaa haukata sismutkaan, ja pit tnt mopoa aktiivisesti pystyyn.
    Miten tuntuukin tutulta. Joissakin knnksiss ihan ku meinais haukata siskaarteeseen pin vlill. Mut toisaalta joskus taas ei haluais heti knty alkuun.

    Eli ihan ku haluais teh sit S-linjaa mys kaarroissa, eli vlill haluais menn suoraan ja vlill taas haukata siskaarteeseen.

    Pit ens kerralla ku ky ajamassa kuulostella lis (niden perhana kaatosadekuurojen tauottua siis)

    P.S.
    Muutenkin tais huolto menn ihan laadukkaasti. Monet muovipaneleiden ruuvit vedetty apinaraivo momenttiin, joten eihn ruuvit aukee, mut kannat korkkas. Joka toisen huollon jlkeen saa irrottaa korkanneet ruuvit vastakierresarjalla ja laittaa uudet tilalle. No tuleepa uusittua nekin aika ajoin. Millonkahan ne oppii, ett 20Nm on jo iso momentti MP asioissa, monessa paikassa vhempikin riitt.
    Vaikka tallin kuusiokolokrjet nytt ihan hyvilt, niisskin saattaa olla just sen verran kulumaa, ett eivt pure ideaaliset tervsti, vaan pstvt lipsumaan kun ruuvi on tarpeeks tiukalla.
    Ens kerralla muistettava kytt uusia krki.
    Viimeksi muokannut: Havis; 13.07.2020 klo 22:53.
    Suzuki SV 1000 N K4
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  14. #14
    Saatko sit keulaa ilmaan paikallaan? Olen suurinpiirtein niin nuo stnyt ett ylputkista heiluttamalla ei tunnu vlyst mutta ett kaatuu ohjaus sivuun omalla painollaan kun on mopo pukilla ja vhn kallistaa. Tiukalle vedetty ei kaadu. Kartiorullat siis.
  15. #15
    liian kirell se on, lys ja ajoa.

    itse huomannut, ett endoilu lys laakeria tehokkaasti, joten pieni endoilu voi mys asettaa laakerin ja lyst sen ilman muita toimenpiteit.
    we cannot tolerate zero tolerance!
  16. #16
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jsen
    Lainaa Havis kirjoitti Katso viesti
    Miten tuntuukin tutulta. Joissakin knnksiss ihan ku meinais haukata siskaarteeseen pin vlill. Mut toisaalta joskus taas ei haluais heti knty alkuun.

    Eli ihan ku haluais teh sit S-linjaa mys kaarroissa, eli vlill haluais menn suoraan ja vlill taas haukata siskaarteeseen.

    Pit ens kerralla ku ky ajamassa kuulostella lis (niden perhana kaatosadekuurojen tauottua siis)

    P.S.
    Muutenkin tais huolto menn ihan laadukkaasti. Monet muovipaneleiden ruuvit vedetty apinaraivo momenttiin, joten eihn ruuvit aukee, mut kannat korkkas. Joka toisen huollon jlkeen saa irrottaa korkanneet ruuvit vastakierresarjalla ja laittaa uudet tilalle. No tuleepa uusittua nekin aika ajoin. Millonkahan ne oppii, ett 20Nm on jo iso momentti MP asioissa, monessa paikassa vhempikin riitt.
    Vaikka tallin kuusiokolokrjet nytt ihan hyvilt, niisskin saattaa olla just sen verran kulumaa, ett eivt pure ideaaliset tervsti, vaan pstvt lipsumaan kun ruuvi on tarpeeks tiukalla.
    Ens kerralla muistettava kytt uusia krki.
    Just tota se tekee. Ei knny lihasmuistissa olevalla voimalla, ja sitten kun kntyy, niin ei palauta ja kntyy lis, kunnes kuski puuttuu peliin.

    Kun oire on paha, esmes ohjauslukon tappi sy sy emputkea ja tahmaa ihan tuelta, on mopo aika villi ajettava.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lhes poikkeuksetta tytt paskaa, eik sit ole tarkoitettu kenenkn silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  17. #17
    P.S.
    Muutenkin tais huolto menn ihan laadukkaasti. Monet muovipaneleiden ruuvit vedetty apinaraivo momenttiin, joten eihn ruuvit aukee, mut kannat korkkas. Joka toisen huollon jlkeen saa irrottaa korkanneet ruuvit vastakierresarjalla ja laittaa uudet tilalle. No tuleepa uusittua nekin aika ajoin. Millonkahan ne oppii, ett 20Nm on jo iso momentti MP asioissa, monessa paikassa vhempikin riitt.
    Vaikka tallin kuusiokolokrjet nytt ihan hyvilt, niisskin saattaa olla just sen verran kulumaa, ett eivt pure ideaaliset tervsti, vaan pstvt lipsumaan kun ruuvi on tarpeeks tiukalla.
    Ens kerralla muistettava kytt uusia krki.[/QUOTE]

    Noissa japsipyriss voi olla JIS standardin ruuveja. Itse olen onnistunut tavallisella ristipll rikkomaan ruuvin kannan. Ebaysta lytyy ko. standardin ruuvareita.
    Honda CB 1300S 2008
    Ex Suzuki GSX 1100E 1982
    Ex Suzuki GSX 1400 K3
    Ex Yamaha XJ 750 Seca 1984
    Ex Yamaha R5 350 1973
  18. #18
    Lainaa big m kirjoitti Katso viesti
    Lainaa Havis kirjoitti
    P.S.
    Muutenkin tais huolto menn ihan laadukkaasti. Monet muovipaneleiden ruuvit vedetty apinaraivo momenttiin, joten eihn ruuvit aukee, mut kannat korkkas. Joka toisen huollon jlkeen saa irrottaa korkanneet ruuvit vastakierresarjalla ja laittaa uudet tilalle. No tuleepa uusittua nekin aika ajoin. Millonkahan ne oppii, ett 20Nm on jo iso momentti MP asioissa, monessa paikassa vhempikin riitt.
    Vaikka tallin kuusiokolokrjet nytt ihan hyvilt, niisskin saattaa olla just sen verran kulumaa, ett eivt pure ideaaliset tervsti, vaan pstvt lipsumaan kun ruuvi on tarpeeks tiukalla.
    Ens kerralla muistettava kytt uusia krki.
    Noissa japsipyriss voi olla JIS standardin ruuveja. Itse olen onnistunut tavallisella ristipll rikkomaan ruuvin kannan. Ebaysta lytyy ko. standardin ruuvareita.
    Suzukissa ruuvit posin millikokosilla kuusiokolo pill
    Suzuki SV 1000 N K4
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  19. #19
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    liian kirell se on, lys ja ajoa.

    itse huomannut, ett endoilu lys laakeria tehokkaasti, joten pieni endoilu voi mys asettaa laakerin ja lyst sen ilman muita toimenpiteit.
    Toivois kyll ett ois vaan just sen verran ylikiree, ett asettus itekseen ilman fyysisi toimenpiteit, ja enneku hajottaa uutta laakeria mitenkn.

    Ne kiristys"mutterit" kyll nkyy ylkolmion alta, joten niitkin periaatteessa vois koittaa napauttaa lysemmlle jollaine tykalulla sen kummemmin osia purkamatta. Ehk ylkolmioo saattas joutua lysmn, eli lysis sen ison keskimutterin sek keulaputkien ylkolmion pultteja ennenku lysis st- ja kiristysmutteria haka-avaimella tms. Jos vaan sinne vliin jotenkin jrkevsti psee.

    P.S.
    Mit on endoilu?
    Keulimista?
    Sellainsta ajamista jossa keula ky voimalla joustoliikkeen rajoilla?
    Viimeksi muokannut: Havis; 14.07.2020 klo 10:02.
    Suzuki SV 1000 N K4
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  20. #20
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jsen
    Pyr nostettava emputkesta tai koneen pohjasta. Ylkolmio otettava pois.

    Ei ole iso homma, jos on paikka miss nostaa ja nostin (nostimet eivt kovin kalliita tosin).

    Kannattaa tehd asia kunnolla. Menee lopulta vhemmn aikaa ja lopputulos tyydytt.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lhes poikkeuksetta tytt paskaa, eik sit ole tarkoitettu kenenkn silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  21. #21
    Lainaa Havis kirjoitti Katso viesti
    Toivois kyll ett ois vaan just sen verran ylikiree, ett asettus itekseen ilman fyysisi toimenpiteit, ja enneku hajottaa uutta laakeria mitenkn.

    Ne kiristys"mutterit" kyll nkyy ylkolmion alta, joten niitkin periaatteessa vois koittaa napauttaa lysemmlle jollaine tykalulla sen kummemmin osia purkamatta. Ehk ylkolmioo saattas joutua lysmn, eli lysis sen ison keskimutterin sek keulaputkien ylkolmion pultteja ennenku lysis st- ja kiristysmutteria haka-avaimella tms. Jos vaan sinne vliin jotenkin jrkevsti psee.

    P.S.
    Mit on endoilu?
    Keulimista?
    Sellainsta ajamista jossa keula ky voimalla joustoliikkeen rajoilla?
    Endoilu > etupyrll ajaminen eli keulimisen vastakohta
    Ei niin pient hommaa etteik sit saa sssitty
  22. #22
    Lainaa Jammu-Pappa kirjoitti Katso viesti
    Endoilu > etupyrll ajaminen eli keulimisen vastakohta
    Juuei seniori ala endoileen nill vuosilla, hoidetaan huoltoliikkeen kanssa kuntoon.
    Suzuki SV 1000 N K4
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  23. #23
    Ettei vaan olisi rikkinisen laakerin jljilt lihasmuisti kalibroitunut "vrin".
    Miss kunnossa renkaat?
    Paljonko olet ajanut laakerin vaihdon jlkeen?
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  24. #24
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti
    Ettei vaan olisi rikkinisen laakerin jljilt lihasmuisti kalibroitunut "vrin".
    Miss kunnossa renkaat?
    Paljonko olet ajanut laakerin vaihdon jlkeen?
    Renkaat vajaa 2kk sitten alle vaihdettu Michelin Pilot Road4, ajettu ehk 2000 km. Siis kytnnss uudet.
    Laakerin vaihdon jlkeen ajettu ehk n. tankillinen, n. 200 km. Enempi oisin ajanut jos ei olis noin sateinen s.

    Huoltoliikkeen kaveri kvi just hakemassa pyrn trailerin kyytiin. Sanoi jo trailerille tynnettess ett hnest ohjaus tuntuu nahkeen/jykn oloiselta.
    Ottavat huomenna uudestaan tyn alle. Sillhn sen luulis selviivn.

    Aamulla olin jo ajokamppeet niskassa menossa ite viemn pyrn liikeeseen takas, mutta tietysti akku tyhj. Jny varmaan vahingossa parkit plle yks. Eik sit jostain syyst suostunut ottamaan laturilla lataus vastaan kun sitkin koitin. Kaikki ongelmat haluaa vkisin tulla samalla kertaa.

    Mut katotaan jos ne huomenna soittaa ja kertoo uutisia. Eip tss kamala polte oo lhtee ajeleen tonne ukkospilvien sekaan
    Viimeksi muokannut: Havis; 14.07.2020 klo 17:10.
    Suzuki SV 1000 N K4
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  25.  
  26. #25
    No nyt kulkee taas suoraan. Laakeria sdetty uudestaan (=lystty) vaihdon tehneess liikkeess. Pienest on kiinni ohjauksen jouheva toiminta nkjn.

    Hyv ett maltoin kysell asiasta. Ajourani alkuvaiheessa oisin vaan kiltisti ajellut ja tuskaillut et miks t on nin vaikeeta, vhll kokemuksella kun ns tuskin ois tiennyt kyseenalaistaa ajoneuvon teknist kuntoa. Nyt sentn jo luotti omaan perstuntumaan "ei hitto, nyt ei oo kaikki reilassa". Uskalti vaatia asennuksen tarkistamista
    Viimeksi muokannut: Havis; 17.10.2020 klo 17:09.
    Suzuki SV 1000 N K4
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")