Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Moi!

    Miten yleistä on, että takarenkaan vaihdossa rengaskone naarmuttaa vanteen ulkoreunaa n. 30 cm matkalta?
    Maalatuista uusista (2018) virheettömästä vanteesta lähti maali, harmittaa!
    En viitsi laittaa huollon nimeä tähän kun en vielä tiedä miten huolto aikoo korjata asian.

    Miten olette reagoineet vastaavassa tilanteessa?
    Viimeksi muokannut: The Dude; 30.06.2020 klo 11:41.
  2. #2
    Lähtien liikkeelle tehdasmaalipinnan tavallisesta kestävyydestä, tuollainen naarmu on armotonta hutilointia, pikkujäljet tavallista hutilointia ja huolellisella rengastyöllä ei käytännössä tule jälkeäkään.

    Joko uudelleenmaalauksessa ei ole onnistuttu saamaan maalille riittävää tartuntaa tai sitten renkaanvaihtaja on hutiloinut todella räikeästi.
  3. #3
    Tässäpä yksi syy miksi hoidan nykyään renkaan vaihdot ja tasapainotukset itse. Toinen syy on se, ettei kertakaikkiaan jaksa kattella rengasliikeissä aikuisten miesten märisemistä jos on tilannu kumit euroopasta ja tulee laitattaan liikkeeseen niitä alle...

    Pari rengasrautaa, vannesuojat niille ja tasapainotuslaite mallia painovoima. Youtubesta löytyy hyviä videoita joiden kautta pääsee tekniikkaan käsiksi. Nyt pari kummia vanteille vaihtaneena täytyy todeta jotta on helppo homma kun vaan malttaa vääntää oikein. Omien vanteiden kanssa tulee oltua huolellinen jne jne. Harmittaa ettei tätä tullut keksittyä jo vuosia sitten.

    Ja siis meidän perheen mopot on mallia Busa & Thundercat. Joten ihan normaaleista katukumeista on kyse. Mä olin itse pitkään siinä uskossa, että tällanen rengasraudoilla vaihtaminen on lähinnä vain enskamiesten juttuja. Ettei niiden kanssa kannata alkaa katukumeilla leikkimään... Noh, täyttä puppua oli sekin uskomus.
    Viimeksi muokannut: Zeniitti; 30.06.2020 klo 12:42.
  4. #4
    En ihan ymmärrä edellistä kommenttia.
    Teinkö siis lähtökohtaisesti väärin, että menin märisemään huoltoon renkaani kanssa enkä vaihtanut sitä itse?
    Kaikki eivät viitsi, osaa, halua kuluttaa aikaa jne pyörän laittoon vaan tarjoavat työtä alan liikkeille.

    Mitkä muut työt pitäisi tehdä itse, eikä mennä huoltoon märisemään?
  5. #5
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Jos on oikein sikajäykällä rungolla varustettu rengas, joka ei halua pysyä keskiurassa, se saattaa vääntää laadukkaankin rengaskoneen aisaa vannetta kohti. Siinä on melko helppoa saada pieniä jälkiä vanteeseen kyllä, jos ei ole tarkkana. 30 senttiä on kyllä melko paha jo, luulis huomanneen vaikka kuinka kiiressä tekis. Kannattaa olla yhteydessä liikkeeseen.

    Sivuhuomautuksena mainittakoon, että joskus kun näitäkin tuli rahansa eteen tehtyä, jäi rengasrasvat eräässä tapauksessa syystä X putsaamatta vanteen toiselta puolelta. Asiakas tuli kovin hiilenä antamaan palautetta renkaanvaihdossa naarmuuntuneesta vanteestaan, mutta sävy muuttui paria naksua nöyremmäksi ja asiallisemmaksi, kun otti rätin ja pyyhkäisi "naarmut" pois.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  6. #6
    Lainaa The Dude kirjoitti Katso viesti
    Mitkä muut työt pitäisi tehdä itse, eikä mennä huoltoon märisemään?
    Pyörän peseminen, öljynvaihto (suodatin kanssa), venttiilien välysten tarkistus ja säätö, rattaiden ja ketjujen vaihto, ketjujen kiristys, kaasuvaijerien öljyäminen, jarrunesteen vaihto, kytkimen säätö (kahvasta että koneen kyljestä), jarrupalojen tarkistus ja vaihto, jäähdyttimen nesteen tarkistus ja mahd. täydennys, kolhujen korjaus & maalaus (jos semmosii on joku tehny!?!?), renkaiden vaihto ja tasapainotus, ohjauslaakerin tarkistus, voitelu, kiristys tai vaihto, kaasarien puhdistus ja synkronointi, tulppien tarkistus ja mahdollisesti vaihto, ohjaustangon korotus & jarruletkujen vaihto, jalkatappien madallus ja ko operaatioon liittyvien jarrun & vaihtajan vivun tankojen pidennys (oikeestaan kannattaa tehä säädettävä, niinku alkuperäinenkin).

    Sitten, jos ei ole tiloja eikä vaan jaksa, niin sitte teettää jollakulla.

    Mulle noista jutuista osa oli aiemmin kaukaista utopiaa, mutta kun on kaikenlaista tehnyt ja kiinnostusta riitti, niin yritin ja onnistui. Ihmettelin itsekin, kun pyörä käynnistyi kaiken huoltamisen jälkeen. Ylimääräisiksi jääneet osat kannattaa laittaa laatikkoon, johon laittaa lappusen muistoksi, että missä huollossa osat oli jääneet yli - löytyy paremmin tarvittaessa...

    Mutta jotkut harrastaa postimerkkeilyä, jotkut ajelee motskarilla, jotkut pelkästään rakentelee niitä ja onpa niitäkin, jotka sekä ajelevat että huoltavat. Vaikka ei huono ole ratkaisu sekään, että pelkästään ajelee. Mutta nytkin on sadepäivä! Siis renkaiden vaihtopäivä.

    Sit jos on tuttuja huollossa, niin voi mennä lainailemaan niiltä erikoistyökaluja. Mutta tuohon suhteeseen pääsee helpoimmin silleen, että on sen verta vanhoja autoja, joita joutuu säännöllisesti korjauttamaan - olettaen, että huoltopaikassa huoltavat myös motskareita. Työkalujen lainaus on ikäänkuin kanta-asiakasetu
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  7. #7
    ^^ Lisäksi kaikkien epämääräisten käyntihäiriöiden/vikojen etsiminen, korjaamo kun tekee nuo tuntitöinä, ja lasku saattaa olla närästystä aiheuttava, vaikka vika ei selviäisikään.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  8. #8
    Lainaa The Dude kirjoitti Katso viesti
    En ihan ymmärrä edellistä kommenttia.
    Teinkö siis lähtökohtaisesti väärin, että menin märisemään huoltoon renkaani kanssa enkä vaihtanut sitä itse?
    Kaikki eivät viitsi, osaa, halua kuluttaa aikaa jne pyörän laittoon vaan tarjoavat työtä alan liikkeille.

    Mitkä muut työt pitäisi tehdä itse, eikä mennä huoltoon märisemään?
    Taisi tarkoittaa Zeniitti niin päin, ettei jaksa katsoa aikuisten rengasasentajamiesten märisemistä kun asiakas tuo uudet renkaat mukanaan? Näin ainakin itse ymmärsin
    GSX-R 1000 k6
    GSX1100G
  9. #9
    Lainaa Zeniitti kirjoitti Katso viesti
    Toinen syy on se, ettei kertakaikkiaan jaksa kattella rengasliikeissä aikuisten miesten märisemistä jos on tilannu kumit euroopasta ja tulee laitattaan liikkeeseen niitä alle...
    Miun rengasliikkeessä sanovat, että tilaa ne Pirellit netistä, niin laitetaan alle.
    Jostain kumman syystä heidän kataloogin hinnasto näyttää Pirelleille melko tavattomia hintoja.
    Metzeler ja Michelin olis nettiin verrattuna melko kilpailukykyinen, mutta eihän Italialaiseen voi laittaa kuin kiinalaisia Pirellejä...
    Toki sama rengasliike rengastaa molemmat autot ja vaihtaa kaikkiin prätkiin renkaat, joten taidan olla kanta-asiakas...
  10. #10
    Mulla on aivan samanlainen kokemus. Puolihullu asentaja teki vanteeseen kymmenkunta jälkeä painellessaan vannetta irti. Rengasliike osti uuden vanteen joka oli noin 1000Euron hintainen.
    R1200R
  11. #11
    Ai niin. Reklamoit vahingon ja menet pyörän merkkihuoltoon / vahinkotarkastajalle arvioimaan korjauksen hintaa. Mihinkään paikkamaalauksiin yms. ei kannata suostua jos kyseessä on oma silmäterä.
    R1200R
  12. #12
    Lainaa herma kirjoitti Katso viesti
    Taisi tarkoittaa Zeniitti niin päin, ettei jaksa katsoa aikuisten rengasasentajamiesten märisemistä kun asiakas tuo uudet renkaat mukanaan? Näin ainakin itse ymmärsin
    Juurikin näin... Ensimmäistä kertaa kun törmäsin ilmiöön niin menin ihan sanattomaksi. Siinä aikuinen 45-55v hemmo ihan tosissaan oli mieltänsä pahoittamassa kun toin heille töitä. Mitä siinä sanoisi? Kun pitäis olla tutti taskussa jotta sais lyödä suuhun, sen tutin siis...

    Mutta täytyisi palata kiittämään, sillä kannustivat ottamaan asioista selvää!
  13. #13
    Taisi erän merkittävä Suomessa toimiva rengasketju päivittää viime vuonna rengastyöhinnastonsa niin, että asiakkaan tuomissa renkaissa on lähes tuplamaksu.
  14. #14
    Pahoittelut Zeniitille. Ymmärsin kommentin väärin.

    Valitsin tuon huollon ihan google mapsin hyvien arvostelujen perusteella. Näköjään aina ei voi työ onnistua mutta tietty harmittaa kun epäonnistuminen osuu omalle kohdalle.
    Jos korjaavat epäonnistumisensa ja hoitavat vanteen kuntoon niin asia on kunnossa. Niin mielestäni vastuullinen huoltoliike toimii.
    Reklamaatio on jo tehty ja saa nähdä miten kantavat vastuunsa.
  15. #15
    Päivitys tarinaan:
    Huoltoliike hoiti vastuunsa asiallisesti ja maksoi merkkihuollon korjauksen kustannusarvion mukaisen korvauksen tililleni heti.
    Vanteen hoidan kuntoon määräaikaishuollon yhteydessä syksyllä.

    Vahinkoja sattuu, pääasia, että ne korjataan asiallisesti.
  16. #16
    Lainaa The Dude kirjoitti Katso viesti
    Päivitys tarinaan:
    Huoltoliike hoiti vastuunsa asiallisesti ja maksoi merkkihuollon korjauksen kustannusarvion mukaisen korvauksen tililleni heti.
    Vanteen hoidan kuntoon määräaikaishuollon yhteydessä syksyllä.

    Vahinkoja sattuu, pääasia, että ne korjataan asiallisesti.
    Olisiko ollut toinen vaihtoehto.
    Olla hiljaa aiheesta ja avautua vasta, kun toinen osapuoli teki oman päätöksen...

    Jos toisen osapuolen päätös olisi ollut mieleinen, niin kiitos.
    Jos toisen osapuolen päätös olisi sotinut omaa mielipidettä vastaan, niin aloittaa somelynkkaus.
  17. #17
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa The Dude kirjoitti Katso viesti
    Päivitys tarinaan:
    Huoltoliike hoiti vastuunsa asiallisesti ja maksoi merkkihuollon korjauksen kustannusarvion mukaisen korvauksen tililleni heti.
    Vanteen hoidan kuntoon määräaikaishuollon yhteydessä syksyllä.

    Vahinkoja sattuu, pääasia, että ne korjataan asiallisesti.
    Hyvä, että tuli hoitoon
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  18. #18
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Olisiko ollut toinen vaihtoehto.
    Olla hiljaa aiheesta ja avautua vasta, kun toinen osapuoli teki oman päätöksen...

    Jos toisen osapuolen päätös olisi ollut mieleinen, niin kiitos.
    Jos toisen osapuolen päätös olisi sotinut omaa mielipidettä vastaan, niin aloittaa somelynkkaus.
    MUTTA, eihän tässä ole lynkattu? Vai löytyykö tämän kyseisen huollon tietoja tästä ketjusta? Mun mielestä ketjun aloittaja juuri alussa mainitsi, ettei vielä viitsi tietoja laitella koska asia on kesken... Joten mun mielestä tämä meni lopulta ihan OK, asia tuli kuntoon ja liike pysyi anonyymina = ketään ei ole lynkattu.

    Hyvää keskustelua ja hienoa jotta liike tosiaan pysyi vastuussaan. Meitä on moneksi ja liikkeitä vähintään yhtä moneksi, joten ei se kaiketi shaibaa kaikkialla ole tämäkään homma.
  19. #19
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Taisi erän merkittävä Suomessa toimiva rengasketju päivittää viime vuonna rengastyöhinnastonsa niin, että asiakkaan tuomissa renkaissa on lähes tuplamaksu.
    Se on silloin bisneksen paikka jollekin muulle alkaa vaihtamaan netistä ostettuja renkaita entiseen/halpaan hintaan. Ei vaan aina käsitä mikä tarve kotimaisilla toimijoilla on hinku äänestää markkinataloutta ja -kehitystä vastaan. Sitten ulistaan kun netti tappoi busineksen.
  20. #20
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Se on silloin bisneksen paikka jollekin muulle alkaa vaihtamaan netistä ostettuja renkaita entiseen/halpaan hintaan. Ei vaan aina käsitä mikä tarve kotimaisilla toimijoilla on hinku äänestää markkinataloutta ja -kehitystä vastaan. Sitten ulistaan kun netti tappoi busineksen.
    Näissä tapauksissa vaan puhtaasti unohdetaan perusasiat... Eli se, että lopulta rengasbisneskin on vain asiakaspalvelua. Täytyisi pystyä mukautumaan ja kehittymään, mut se tuppaa unohtumaan ja sen sijaan jämähdetään, ylpistytään ja löydetään syyllisiä ulkopuolelta. Kun tarttis ainoastaan pitää huoli siitä, että joka ikinen asiakas lähtisi omasta liikkeestä ulos tyytyväisenä.
  21. #21
    Paljonko sitten vie aikaa renkaitten laitto huollossa - siis jos sinne raahaa vanhat renkaat eli on itse ottanut ne pois mopon alta? Yksist renkaista sain sen verran hyvän tarjouksen alta-alle vaihdon kera, että en jaksanut alkaa itse vaihtamaan. Päädyin kuitenkin viemään renkaat irrallisina, kun oli keli meikäläiselle liian liukas.

    Aikaa vaihtoon kului 20-30 minuuttia. Jos huollossa normaali tuntitaksa on vaikkapa 90€/h, niin työn osuus tuosta olisi 30-45€. Minusta tuo on houkutteleva hinta.

    Itse renkaita vaihtaessa menee ainakin minulla enempi aikaa (työkalut hukassa aina) ja jos olisi erittäin hienot vanteet, niin niiden naarmuuntumisriski on suurehko, koska muoviset vannesuojat ovat kehnoja (tai en osaa käyttää niitä oikein). Viimeksi meni yhden renkaan kanssa minulta puolitoista tuntia, mutta siihen kai vaikutti vähintään puolen tunnin verran se, että kun vihdoin olin saanut kumin vanteelle, aloin ihmetellä, missä on yksi rengasrauta... ööö... se oli renkaan sisällä

    Silkkaa itsepäisyyttäni ja sitä hienoa fiilistä, että sainpas itse tehtyä, olen päätynyt huoltamaan mopedista kaiken, minkä suinkin kykenen kotioloissa tekemään. Harrastus on harrastus!

    Mitä sitten tulee esim siihen, että liikkeestä saa vahingoittuneen vanteen takaisin, niin odottaisin, että mainitsevat asiasta rengasta noutaessa.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  22. #22
    Kuluttajalla on täysi oikeus kertoa saamastaan palvelusta, oli se sitten huonoa tai hyvää.
    Tämä voi tapahtua ammatin harjoittajan nimellä tai ilman, tärkeää on vain pysyä totuudessa.

    Aikaansa seuraavassa yrityksessä saatetaan seurata oman alan sosiaalista mediaa ja ei ole ollenkaan pois suljettua, että netissä aluksi anonyymisti ongelmaa käsiteltynä, asialla on vaikutusta reklamaatioita tehdessä.

    Järkevä yrittäjä ymmärtää, että yksi oma moka kannattaa hoitaa asiallisesti kuntoon, ei vain yhden asiakasmentyksen välttämiseksi, vaan sosiaalisen median takia jopa useiden kymmenien.

    Nytkään minkään yrityksen nimeä ei mustattu, mutta asian anonyymi julkinen käsittely saattoi vaikuttaa reklamaation käsittelyyn.
  23. #23
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti

    Itse renkaita vaihtaessa menee ainakin minulla enempi aikaa (työkalut hukassa aina)
    Tuohon on toimiva lääke nimeltään 5S.

    Turha roina roskiin ja sen jälkeen jokaiselle tavaralle oma paikkansa ja se tavara myös on siellä omalla paikallaan, eikä missään muualla. Ei tarvitse ikinä etsiä mitään. Käytön jälkeen palauttaa tavaran omalle paikalleen, eikä jätä sinne tänne lojumaan.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  24. #24
    Jos rengaskoneen muovisuojat ovat paikoillaan ja varsi on säädetty oikein, ei naarmuja pääsäätöisesti tule. Vaikkapa sisärenkaallisen maantie endurorenkaan vaihtaa raudoilla, ei siitäkään tule naarmuja, jos vaihtotekniikka on kunnossa. Toisaalta jotkut renkaat ovat sivuiltaan tosi kovia, esim Bridgestone ja Continental ja jotkut Metzit, asennuspää joutuu tiukille sekä poisottaessa että paikoilleen laitettaessa, että vanteeseen voi joku pikkujälki tulla. Mutta on tapauskohtaista. Toki joillekin vanteille on asentaminen tavallista vaikeampaa, jolloin naarmujen todennäköisyys kasvaa.
    Toisaalta taas joissain pyörissä takarenkaan poisottaminen sen haasteellista, jarrusatulan kanssa temppuilu aiheuttaa myös naarmuja takavanteeseen.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  25.  
  26. #25
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Tuohon on toimiva lääke nimeltään 5S.

    Turha roina roskiin ja sen jälkeen jokaiselle tavaralle oma paikkansa ja se tavara myös on siellä omalla paikallaan, eikä missään muualla. Ei tarvitse ikinä etsiä mitään. Käytön jälkeen palauttaa tavaran omalle paikalleen, eikä jätä sinne tänne lojumaan.
    Niinpä. Olen todennut että ainakin mulla monen homman aikajako menee 30-40-30 -suhteessa. Eli ensin valmistellaan ja kerätään tarvittavat kalut (en aina muista heti mitä kaikkia tarvitaan). 40% menee itse työhön. Loput menee sitten siihen että puhdistaa työkalut, vie ne takaisin paikalleen ja siistii työmaan. Tuo viimeinen osuus on välttämätön, muuten talli on äkkiä ruokottomassa kunnossa.

    Onhan se vaivatonta viedä peli rengaspajalle ja sanoa että tehkää. Mutta mieluummin kyllä irrotan vanteen itse, samalla voin tarkistaa jarrupalat, kiinnikkeet yms., ja kun laitan osat takaisin itse niin voin olla varma että ne on pultit vedetty oikeaan momenttiin. Keulan alapään 4 pulttiakin vedetään keulan valmistajasta riippuen eri momenttiin (10 tai 19 Nm - aika iso ero).
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 15.09.2020 klo 20:03.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport