Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 39:een 39:sta
  1. #31
    Lainaa tuomaz-z1000 kirjoitti Katso viesti
    Eiks se mee silleen, että jos firman kalusto menee vakuutuksen piikkiin korjattavaksi, loppulaskusta joutuu firma maksamaan Alvin? Eli ei mene pelkällä vakuutuksen omavastuun maksamisella.

    Voihan se olla että toisessa esimerkissä Alvi on leivottu sisään "omavastuu" nimikkeeseen, eikä eritelty..
    Noin se menee. Olen aikoinaan ihan käytönnässä päässyt koittamaan, kun parkkiksella eräs peruutti pakun kylkeen. Tuli itselle vähän yllätyksenä autoa noutaessa, että toisen tötöilystä tulee 800€ lasku. Jos olisin tiennyt, niin olisin ehkä jättänyt korjaamatta.
  2. #32
    Vähennyskelpoisessa al-verollisessa toiminnassa ostoista tulee vähennys ja myynneistä maksettavaa verovelvolliselle.

    Tavara ostetaan verolla ja vähennetään veron osuus.
    Mikäli esimerkiksi vähennyskelpoisessa toiminnassa ollut rikkoutunut osa maksaa vaikka 124€ brutto, niin siitä vähennetään al-kirjanpidossa 24€ veroa, eli yritykselle jää osasta maksettavaa 100€.

    Mikäli yritys päätyy kertakorvaukseen esimerkiksi vakuutusyhtiön kanssa, niin maksuna on verollinen hinta 124€ vähennettynä verolla, eli sama 100€, mitä osan hankkiminen olisi maksanut.
    Mikäli yritys päättää sitten myöhemmin hankkia uuden osan, niin yritys maksaa osasta 124€ ja vähentää al-verokirjanpidossa 24€, eli maksettavaa jää 100€.

    Yrityksen kannalta sama lopputulos.

    Koeajo-omavastuisiin alv:n liittäminen on aivan kummaa touhua.
  3. #33
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Noin se menee. Olen aikoinaan ihan käytönnässä päässyt koittamaan, kun parkkiksella eräs peruutti pakun kylkeen. Tuli itselle vähän yllätyksenä autoa noutaessa, että toisen tötöilystä tulee 800€ lasku. Jos olisin tiennyt, niin olisin ehkä jättänyt korjaamatta.
    Eli sinulla oli alla yrityksen nimissä oleva auto? Sait totta kai vähentää maksamasi arvonlisäveron yrityksesi verotuksessa, olettaen, että yrityksesi liikevaihdon ALV-kertymä oli riittävä ja yrityksesi ylipäätään oli ALV-velvollinen. Eli käytännössä yrityksesi ei menettänyt mainitsemaasi 800 euroa, se vain kävi "lainassa" verottajalla.
    KTM 1290 Super Duke GT '20
    ex. Suzuki GSX-1300R Hayabusa '09
    ex. Suzuki GSX-R1000 '07
  4. #34
    Tonnin omavastuu on ollut minun tekemissä koeajoissa viimeisen parin vuoden aikana. Juuri hiljattain meidän kauniinmpi osapuoli haki eräästä tunnetusta PK-seudulla vuosikymmeniä vaikuttaneesta liikkeestä pyörän koeajoon niin siinäkin sopparissa oli tonnin omavastuu. Ikinä en ole edes kuullut tuosta mainitusta alv-veivistä, se vaikuttaa minusta perin omituiselta. Varmaankin se laillista on kahden välisessä kaupassa, jos koeajosopparissa niin lukee, mutta itse jättäisin ehkä allekirjoittamatta. En pitäisi reiluna toimintana sitä, että minulle avattaisiin alv-piikki koeajosta. Näitä varmaan harrastavat sellaiset eivät kovin vakavasti otettavat mp-kauppiaat, joita tulee ja menee.

    Olisiko kellään heittää esimerkkiä mikä liike tätä on tehnyt?
  5. #35
    Hiukan asiaa sivuten jättäisin itse allekirjoittamatta kauppakirjan, jossa ostaja vakuuttaa vaihdossa antamansa ajoneuvon olevan kunnossa ja oikeuttaa myyjän veloittamaan täysimääräisen korvauksen jälkeenpäin mahdollisen vian löydyttyä.

    En tiedä onko kuinka laajalti käytössä, mutta ainakin nelipyöräisten ajoneuvojen kauppiasjärjestö on ehdottanut ko asian lisäämistä vakiokauppasopimusten pikkupränttiin.

    Vaikka mp-firmat eivät yleisesti ko sopimusmallia käyttäisi, niin asia kannattaa huomioida vaikka mp:tä autoliikkeeseen vaihdossa antaessa.
  6. #36
    Lainaa Hsippe kirjoitti Katso viesti
    J
    Täähän ei oo yleensä mikään ongelma jos ja kun firma on voitollinen eli alvillista myyntä on enempi kuin alvillista ostoa. Eli pienentää vaan valtiolle tilitettävää osuutta.
    Niin jos myyjä on ALV-velvollinen.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
  7. #37
    Hiukan asiaa sivuten jättäisin itse allekirjoittamatta kauppakirjan, jossa ostaja vakuuttaa vaihdossa antamansa ajoneuvon olevan kunnossa ja oikeuttaa myyjän veloittamaan täysimääräisen korvauksen jälkeenpäin mahdollisen vian löydyttyä.
    Eikös tähän tullut jokin muutos vuodenvaihteessa. Käsittääkseni autoliikkeellä on nykyisin oikeus veloittaa vaihdossa menneen auton ex. omistajalta korjaukset vioista, joista ei ole mainittu kaupantekohetkellä ja jos tähän ei suostu, on edessä kaupan purku.
  8. #38
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Eikös tähän tullut jokin muutos vuodenvaihteessa. Käsittääkseni autoliikkeellä on nykyisin oikeus veloittaa vaihdossa menneen auton ex. omistajalta korjaukset vioista, joista ei ole mainittu kaupantekohetkellä ja jos tähän ei suostu, on edessä kaupan purku.
    Ei ole mitään yleistä oikeutta, mikäli sitä ei ole ostajan ja myyjäliikkeen välillä sovittu.

    Oikeus tuohon syntyy kyseisen sopimusehdon hyväksymällä.

    Em kohdan yliviivaamalla vakiosopimuksesta oikeutta ei ole.
  9.  
  10. #39
    Lainaa itl kirjoitti Katso viesti
    Tonnin omavastuu on ollut minun tekemissä koeajoissa viimeisen parin vuoden aikana. Juuri hiljattain meidän kauniinmpi osapuoli haki eräästä tunnetusta PK-seudulla vuosikymmeniä vaikuttaneesta liikkeestä pyörän koeajoon niin siinäkin sopparissa oli tonnin omavastuu. Ikinä en ole edes kuullut tuosta mainitusta alv-veivistä, se vaikuttaa minusta perin omituiselta. Varmaankin se laillista on kahden välisessä kaupassa, jos koeajosopparissa niin lukee, mutta itse jättäisin ehkä allekirjoittamatta. En pitäisi reiluna toimintana sitä, että minulle avattaisiin alv-piikki koeajosta. Näitä varmaan harrastavat sellaiset eivät kovin vakavasti otettavat mp-kauppiaat, joita tulee ja menee.

    Olisiko kellään heittää esimerkkiä mikä liike tätä on tehnyt?
    MotoMaxi Tokmanni Kajaani Kehräämöntie. Harmi kun päätin lähteä pois ennen sopimuksen näkemistä, niin kuvatodisteita ei ole. Ehkä paremmalla naamakertoimella/kokemuksella voisi saada paremman diilin.
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12