Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Tuolta Memoriam-osastolta avatun ketjun perään aloin etsimään tietoa.
    https://yle.fi/uutiset/3-11405457

    Multian suunnasta kohti Uuraisia ajanut moottoripyöräillijä kuoli törmättyään hirveen keskiviikon vastaisena yönä Uuraistentiellä Multialla.
    Sisä-Suomen poliisin rikoskomisarion Veli-Pekka Välisaaren mukaan Uuraisten tiellä sattuneessa onnettomuudessa ei epäillä ylinopeutta. kertoo Keskisuomalainen.
    Paikalle saapunut sivullinen ilmoitti tapahtuneesta hätäkeskukseen.
    Onnettomuus tapahtui aamuyöllä kolmen aikaan.
    Noin 60-vuotias mies ajoi omalla kaistallaan, kun hän törmäsi täysikokoiseen hirveen.
    Myös hirvi menehtyi kolarissa.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  2. #2
    On siinä tuurit kohdillaan kun yöllä kaikessa hiljaisuudessa päättää hirvi ja mp osua samalle tielle yhtäaikaa.
  3. #3
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    On siinä tuurit kohdillaan kun yöllä kaikessa hiljaisuudessa päättää hirvi ja mp osua samalle tielle yhtäaikaa.
    Kyllä niitä nyt liikkuu, ja juuri öisin; käytännössä kun aamu- ja iltahämärät osuvat yön tunteihin näin keskikesällä. Varsinkin matalassa vasta-auringossa hyttysten p:lla visiirillä on aika haasteellista. Aika turhaa niitä mulleja on maantiellä laiduntaa parin viikon syysharrastuksen vuoksi - pakastimeen kuuluisivat.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  4. #4
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kyllä niitä nyt liikkuu, ja juuri öisin; käytännössä kun aamu- ja iltahämärät osuvat yön tunteihin näin keskikesällä. Varsinkin matalassa vasta-auringossa hyttysten p:lla visiirillä on aika haasteellista. Aika turhaa niitä mulleja on maantiellä laiduntaa parin viikon syysharrastuksen vuoksi - pakastimeen kuuluisivat.
    Juu, näyttäisi olevan runsaasti liikenteessä, viime perjantaina 03 -> tuli ajeltua Vaasa - Turku ja pariin otteeseen hirvi ylitti tien n. 100 metrin päässä. Paluumatkalla maanantaina klo 22 -> sama homma + yksi kauris. En muista milloin viimeksi ois osunu noin monta kohdille noinkin lyhyellä matkalla.

    Varsinkin paluumatkalla sai alkumatkan ajella suoraan vasta-aurinkoon ja tosiaan niitä s**tanan itikoita sai olla pesemässä visiiristä vähintään 100 km välein jos meinas yhtään nähdä eteensä.
  5. #5
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    On siinä tuurit kohdillaan kun yöllä kaikessa hiljaisuudessa päättää hirvi ja mp osua samalle tielle yhtäaikaa.
    Minäkin olin siinä muistikuvassa, että näitä mp:n ja hirven kohtalokkaita kohtaamisia ei tapahtuisi edes joka vuosi, ja tämä lienee tälle kesälle jo ainakin toinen. Vaikka olen itse tältä osin vähän fatalisti, eli olen sitä mieltä, että niin hiljaa ei voi ajaa että sillä olisi riskiin olennaista vaikutusta, niin pistää nämä silti miettimään...
  6. #6
    Joskus yön pimeydessä riittää jänis jo harkitsemaan sitä vauhtia,kokemusta on tosin oli jonkinverran ylinopeutta kun vaimo soitti et on sauna lämmin ja olut kylmää niin siinä tuli jotenkin huomaamatta lisättyä sitä vauhtia
    Vanhalla oppimisen vaikeus
  7. #7
    Supikoira on jo tarpeeksi tuhoa tekevä kun siihen osuu.
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
  8. #8
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Kyllä tuota kesäyötä kannattaa vältellä, jos vain onnistuu. Noin muuten valoisa ja sopivan vilpoisa kesäyö olisi aivan optimi päästellä myös muun liikenteen vuoksi, mutta....

    Aussien näkemys asiasta:

    Animals and travelling at night:
    The rule for travelling at night, dawn and dusk is simple - don't!

    https://www.bikeroundoz.com/advice_and_information.asp
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  9. #9
    Yleensä ne hirvivaara-merkit ei ole ihan turhan päiten pystytettyjä, kulkevat pirulaiset yleensä aina samoilla alueilla.

    Noin yleistettynä, mitä pimeämpi ja suojaisampi notko, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä siitä kulkevat. Varsinkin jos sitä mettää riittää siinä tien molemmin puolin useampi sataa metriä. Ei ne parin kymmenen metrin kaistaleita kulje.

    Samaan tapaan jos miettii, että jokainen asfaltilla kulkeva peltihirvi koittaa päälle ajaa, niin samalla hieman vinksahtaneella mentaliteetilla miettien, jokainen karvahirvi koittaa pysyä just hämärimmissä ja tiheimmissä kohdissa ja pompata eteen just kun ei sitä odota.

    Kerran edestä juossut tien yli ja se oli kyllä reitin pimein ja suojaisin notko, sadan metrin päästä meni sentään.
    Honda GL1800 -06
    Vanhat: VF750C, GL1500C
  10.  
  11. #10
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Minäkin olin siinä muistikuvassa, että näitä mp:n ja hirven kohtalokkaita kohtaamisia ei tapahtuisi edes joka vuosi, ja tämä lienee tälle kesälle jo ainakin toinen. Vaikka olen itse tältä osin vähän fatalisti, eli olen sitä mieltä, että niin hiljaa ei voi ajaa että sillä olisi riskiin olennaista vaikutusta, niin pistää nämä silti miettimään...
    Niinpä !
    Näitä kun miettii, niin se vaan on niin että ajonopeudesta riippumatta onnettomuuden ainekset on koossa silloin kun hirven ja pyörän (auton, minkä vaan) liikeradat kohtaavat yhtä aikaa samassa pisteessä. Useimmiten hirvikin on liikeessä ennen osumaa.
    Hitaammassa vauhdissa on toki paremmat mahdollisuudet väistää, mutta loputon jossittelu; jos olisi ajanut lujempaa, tai vielä hitaammin, ei olisi osunut...tai toisinpäin.
    Tosi ikäviä tapauksia, mutta vaikeasti vältettävissä.