Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 47:een 47:sta
  1. #31
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Tämä multa jäi nyt väh'än hämäräksi, eli miksi sitten avata kaasua jos kone on sammuksissa (sytty katkaistu) sen hetken... ? Äkkiäpäin ajateltuna pitäis siellä kipinää olla jos mierroksia tarttis nostaa? vai ponko siinä ajatuksena sitten että kone ottaa kierroksia kun kaasuläppä ei ahdista.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  2. #32
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Sanoisin, että kaasua antamalla pyritään voittamaan moottorijarru. Kun moottorijarru on voitettu, katkaistaan sytytys ja suljetaan kaasu. Sinä aikana vaihteen siirto tapahtuu.

    Boksi saa siis käskyn polkimen anturilta ja siinä on aika vähän aikaa tehdä noi temput, ettei siirtäjät kärsi. Vaihde menee päälle lähes huomaamatta ja välikaasu on hyvin pieni verrattuna kaasun avautumisprosenttiin. Videolta on vaikea edes kuulla välikaasua, ajaessa sen kyllä kuulee ja huomaa.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  3. #33
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Katoin datasta, mikä nyt ei ole mikään auringontarkka, mutta antaa suuntaa. Kaasu käy blipperillä pienemmälle vaihtaessa noin 20-30% auki noin 0,3 sekunnin aikana. Eli nollasta auki ja takaisin nollaan. Olettaisin, että tämän ajan aikana katkaistaan sytytystä muutaman kymmenen millisekunnin ajaksi. Todennäköisesti katkaisu tapahtuu sinä aikana kun boksi kääntää kaasua auki, koska pyörä ei ryntää lainkaan vaihdetta vaihtaessa.
    Älä oleta. Kyllä se sytty on päällä sen blibbauksen aikana, ihan niin kuin manuaalisestikkin blibatessa. Eihän se kone muuten nosta kierroksia ja mätsää kierroksia sen pienemmän vaihteen kanssa.
    Ja se blibbiaika on noin lyhyt sen takia että se kone ryntäisi vain sen tarvittavan määrän. Ja jos inssi on ollut oikein noheva, niin ecussa on erikseen blibbikartat vaihteen, kierrosluvun ja kaasun asennon mukaan. Ja sen lisäksi vielä moottorijarrun uudelleenkytkentä-kartta/algoritmi, ennen kuin varsinainen moottorijarrukartta menee päälle.
    Tosin en kyllä oleta että noin hifiä versiota on stanumopossa, mutta sitten jos on hipohipo-kisaecu, niin tilanne on eri.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #34
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Mä en nyt osaa analysoida onko toi Ifitecin blipperiboksi ja kit ecu sitä hipoa vai ei, mutta kyllä se sytytystä katkaisee pienemmällekin vaihtaessa. Ykköseltä kun yrittää vaihtaa pienemmälle, niin sytytys katkaisee, sama kun vaihtaa kutoselta isommalle. Tämän huomasin kun testailin blipperiä asennuksen jälkeen.

    Yamahassa kun ei ole vaihdetunnistinta, niin tolla on helppo testata anturi. Välikaasua se ei anna pienillä kierroksilla muutenkaan, tietyt ehdot (rpm ja sen muutosnopeus ja tps?) pitää täyttyä että välikaasua tulee.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  5. #35
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Mä en nyt osaa analysoida onko toi Ifitecin blipperiboksi ja kit ecu sitä hipoa vai ei, mutta kyllä se sytytystä katkaisee pienemmällekin vaihtaessa. Ykköseltä kun yrittää vaihtaa pienemmälle, niin sytytys katkaisee, sama kun vaihtaa kutoselta isommalle. Tämän huomasin kun testailin blipperiä asennuksen jälkeen.
    Onks sulla dataa siitä, vai miten sä ton sytytyksen katkaisun todensit?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  6. #36
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Onks sulla dataa siitä, vai miten sä ton sytytyksen katkaisun todensit?
    Ihan korvakuulolla kuten tuossa yläpuolella kirjoitin. Sytytyksen katkaisu tapahtuu molempiin suuntiin vaihdettaessa, ajasta en pysty sanomaan mitään, mutta toi ylöspäin vaihdon katkoaika on jotain 50ms luokkaa, niin about samalta kuulostaa.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  7. #37
    Nonnii, näin aamutuimaan pientä kokeilua shifterin kanssa. Scuuban mainitsemaa kaasun kääntämistä nollille kruisailussa en oikein hallitse ja edelleen nytkähtää pienillä vaihteilla ylöspäin mentäessä. Sitten kokeilin pitää kaasun paikoillaan mahdollisimman tarkkaan ja pieni veto päällä. Nyt ei juurikaan nytkähtäny edes ykköseltä ylöspäin mentäessä. Ainakin mun mopossa käsi pitää olla todella vakaana. No, ehkä tän vielä oppii. Kiitokset kaikille tästä keskustelusta. Kyllähän mä oon sen tienny että shifteri katkaisee hetkeksi sytkyn mutta nyt sain paljon lisäinfoa ilman että keskustelu olis kääntyny vastaohjauksen ja Delvacin suuntaan.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  8. #38
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Ihan korvakuulolla kuten tuossa yläpuolella kirjoitin. Sytytyksen katkaisu tapahtuu molempiin suuntiin vaihdettaessa, ajasta en pysty sanomaan mitään, mutta toi ylöspäin vaihdon katkoaika on jotain 50ms luokkaa, niin about samalta kuulostaa.
    Nyt kun vähän vähemmän väsyneenä asiaa ajattelee, niin voihan toi olla myös polttoaineen syötön katkaisu, vaikea se on todeta. Läppärungot ja ruiskutus elää kuitenkin molemmat omaa elämäänsä alaspäin vaihdossa. Moottorijarrulla ollaan kuitenkin omalla kartalla. Jos sinne syötettäisiin sama määrä polttoainetta kuin normaalilla 20% kaasunavauksella, uskoisin että ryntäys olisi huomattava.

    Totuuden tästä tietää varmaankin vain softan tehnyt firma.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  9. #39
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Nonnii, näin aamutuimaan pientä kokeilua shifterin kanssa. Scuuban mainitsemaa kaasun kääntämistä nollille kruisailussa en oikein hallitse ja edelleen nytkähtää pienillä vaihteilla ylöspäin mentäessä. Sitten kokeilin pitää kaasun paikoillaan mahdollisimman tarkkaan ja pieni veto päällä. Nyt ei juurikaan nytkähtäny edes ykköseltä ylöspäin mentäessä. Ainakin mun mopossa käsi pitää olla todella vakaana. No, ehkä tän vielä oppii. Kiitokset kaikille tästä keskustelusta. Kyllähän mä oon sen tienny että shifteri katkaisee hetkeksi sytkyn mutta nyt sain paljon lisäinfoa ilman että keskustelu olis kääntyny vastaohjauksen ja Delvacin suuntaan.
    Mun mielestä toi scuuban käytä kaasu nollilla -ohje ei kuulu shifterin käyttöön mitenkään, vaan siinä lähinnä toimitaan niinkuin pyörässä ei olisi shifteriä.

    Edelleen tuosta kuvauksestasi (käden pitäminen vakaana ym) huokuu se, että yrität tehdä jotain mihin shifteri ei ole tarkoitettu. Muuta ajotyyliäsi niin, että shifterillä isommalle ei vaihdeta kuin kiihdytyksen aikana, jolloin veto on päällä ja kaasukäsikin tyypillisesti pysyy vakaana jossain asennossa. Jos pitää vaihtaa isommalle tasanopeudessa, niin käytä kytkintä tai hyväksy nykäisy. Näin ainakin Yamaha MT-10:n tehdasvaruste on opettanut mut viimeisen 10tkm matkalla.
  10. #40
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    No, yleensä tulee ajeltua niin rauhallisesti kuin K1300:lla voi ylipäänsä ajaa.
    Mihin siinä shifteriä tarvitsee ?
  11. #41
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Nyt kun vähän vähemmän väsyneenä asiaa ajattelee, niin voihan toi olla myös polttoaineen syötön katkaisu, vaikea se on todeta. Läppärungot ja ruiskutus elää kuitenkin molemmat omaa elämäänsä alaspäin vaihdossa. Moottorijarrulla ollaan kuitenkin omalla kartalla. Jos sinne syötettäisiin sama määrä polttoainetta kuin normaalilla 20% kaasunavauksella, uskoisin että ryntäys olisi huomattava.
    Mites sit manuaalisesti blibatessa?
    Miksei kierrokset karkaa?

    Jah lisäksi, mieti vaikkapa sitä, että jos kierrokset on korkealla, niin kaasuläpän pitää olla auki jotain 10-20% jotta ne kierrokset pysyisivät edes sillä tasolla mitä ne ovat.

    Esim bimmerissä moottorijarrulla, siis sillon ku kierrokset laskee, vaikka takapyörä yrittää avittaa konetta pyörimään, niin korkeilla kierroksilla läpät on auki sen 9-10%, jos on säätänyt RCK2 ecusta moottorijarrun minimiin.

    Oha sulla se loggeri. Käytä kone lämpimäks. Ja sit kokeilet hitaasti vääntää kaasua kunnes kone vetää rajarille. Ja katot datasta montako prossaa läpät on auki milläkin kierrosluvulla.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  12. #42
    Lainaa jr66 kirjoitti Katso viesti
    Mihin siinä shifteriä tarvitsee ?
    Niin, se sifteri ja blipperi kun eivät ole "mukavuusvarusteita", vaan apuväline esim. rata-ajoon tai muuhun missä kiihdytetään tuppi nurin ja syötetään isompaa tai tullaan jarruun keula syvällä perä köykäsenä samalla pienempää polkien. Jos ajelee rauhallisesti, niin ihan normaalit kytkimellä vaihdot ovat varmaan laatikon kestävyyden kannalta edelleen parhaat. Mulla ei pyörässä kumpaakaan ole, ei sifteriä eikä blipperiä, isommalle vaihdan radalla ilman kytkintä kaasukahvatekniikalla ja pienemmälle oldschool-välikaasutyylillä. Mulla ei ole luistokytkintäkään, joten jotenkin tuo välikaasu pehmentää tuota alaspäin pudottelua ja on mulle luontevampaa kuin kytkinkahvalla luistattaminen, jota esim. Life at Lean -kaveri harrasti.
  13. #43
    Lainaa IlluH kirjoitti Katso viesti
    Niin, se sifteri ja blipperi kun eivät ole "mukavuusvarusteita", vaan apuväline esim. rata-ajoon tai muuhun missä kiihdytetään tuppi nurin ja syötetään isompaa tai tullaan jarruun keula syvällä perä köykäsenä samalla pienempää polkien. Jos ajelee rauhallisesti, niin ihan normaalit kytkimellä vaihdot ovat varmaan laatikon kestävyyden kannalta edelleen parhaat. Mulla ei pyörässä kumpaakaan ole, ei sifteriä eikä blipperiä, isommalle vaihdan radalla ilman kytkintä kaasukahvatekniikalla ja pienemmälle oldschool-välikaasutyylillä. Mulla ei ole luistokytkintäkään, joten jotenkin tuo välikaasu pehmentää tuota alaspäin pudottelua ja on mulle luontevampaa kuin kytkinkahvalla luistattaminen, jota esim. Life at Lean -kaveri harrasti.
    No minusta se on kuitenkin oikein mukava mukavuusvaruste. Alaspäin vaihtelin ennen välikaasulla, mutta nykyään tulee käytyettyä avustinta kadulla ja silloin kun (jos) harvakseltaan käyn radalla. En kyllä ymmärrä mikä vaihdelaatikossa voi mennä rikki alaspäin vaihtaessa Shift assistant prota käyttäessä. Ylöspäin vaihtaessa kyllä tuntuu täysillä vedettäessä, että koskahan hampaat lähtevät irti.
    R1200R
  14. #44
    Ainakin omassa pelissä vaihteenvaihto toimii hienosti kun ylöspäin vaihtaessa on veto päällä ja alaspäin kaasu höllätty. Mielenkiintoiseksi rönsyili aloituskysymykseni. Tämä riittää minulle.
  15. #45
    Lainaa NewHondisti kirjoitti Katso viesti
    Ainakin omassa pelissä vaihteenvaihto toimii hienosti kun ylöspäin vaihtaessa on veto päällä ja alaspäin kaasu höllätty. Mielenkiintoiseksi rönsyili aloituskysymykseni. Tämä riittää minulle.
    Juuri noin.
  16. #46
    Jos sulla on biimerissä ylös/alas shifteri niin mitä enemmän kierrosta ja kiihtyvyyttä/vaihdejarrua, sitä paremmin se vaihtaa ylös/alas ihan vaan ku nostat/polkaset sitä vaihekiksiä. Voit ite tunnustella ilman kytkintä miten alhaisilla kierroksilla se toimii. Ite vaihtelen taajamassakin alle 60 vauhdeissa vaikka kutoselle asti ilman ongelmia ja takas alas kun tulen valoihin.
    Tuo bemarin shifteri on erittäin hyvä kapistus!

    Ilman kytkintä voit vaihtaa myös normaalilla prätkällä kunhan saat vedon sillä hetkellä pois sopivasti kaasua laskemalla kiihdyttäessä, ja kaasua lisäämällä vaihdejarruttaessa. Polkimelle kun jättää jalalla painetta niin se pykälä lohksahtaa automaagisesti kun se vedoton alue tulee kohdalle.
    -Cbr 900rr 1999
    -Cbr1000rr 2008
    -Cbr 1000rr 2009 Abs
    -S1000rr 2010
    -S1000rr 2014
    -S1000rr 2015
    -S1000rr 2018
  17.  
  18. #47
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Sumi® kirjoitti Katso viesti
    Jos sulla on biimerissä ylös/alas shifteri niin mitä enemmän kierrosta ja kiihtyvyyttä/vaihdejarrua, sitä paremmin se vaihtaa ylös/alas ihan vaan ku nostat/polkaset sitä vaihekiksiä. Voit ite tunnustella ilman kytkintä miten alhaisilla kierroksilla se toimii. Ite vaihtelen taajamassakin alle 60 vauhdeissa vaikka kutoselle asti ilman ongelmia ja takas alas kun tulen valoihin.
    Tuo bemarin shifteri on erittäin hyvä kapistus!

    Ilman kytkintä voit vaihtaa myös normaalilla prätkällä kunhan saat vedon sillä hetkellä pois sopivasti kaasua laskemalla kiihdyttäessä, ja kaasua lisäämällä vaihdejarruttaessa. Polkimelle kun jättää jalalla painetta niin se pykälä lohksahtaa automaagisesti kun se vedoton alue tulee kohdalle.
    Toi polkimella paineen pitäminen on muuten loistava tapa kuluttaa vaihteiston siirtäjähaarukat loppuun ennen aikojaan.
    Superbike #7
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12