Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Nowiisi
    Ostin Wingiin uuden akun "drive in" Motonetista. Kotona vasta huomasin, että oli hapottamaton. Kun verkkosivuilta tarkemmin katsoin, niin olihan siellä pienellä painettuna, että akku on tyhjä ja täytyy hapottaa. Mutta akun mukana ei tullut mitään mainintaa tai suomenkielistä ohjetta asiasta. Hapot täytyi hakea erikseen, ja tulihan siinä taas noin 60km lisää ajamista. Palvelutiskimyyjä ei osannut kertoa hapottamisesta muuta, kuin sitä saa litran pulloissa. Eli ilmeisesti se on valmista tavaraa? Tai kuinka paljon happoa täytyy ostaa, eli kuinka isoon akkuun yksi litra riittää? Tai millä kannulla tai pumpulla sitä laitetaan? Myynnissä oli vain joku liian iso akkuvesikannu. Sama kun kaataisi pullosta suoraan ja puolet housuilleen...?

    Eikö laki jo vaadi ainakin suomenkilelisiä ohjeita, kun meille metsäsuomalaisille myydään? Ja oikeustoimikelpoisia asennusohjeita?! Kyllä minä taas niin mieleni pahoitin!!
  2. #2
    Moottoripyörän akkuun menee 2-3dl nestettä. Reunassa voi olla täyttömerkki. Yleensä noissa on valmiit hapot mukana, mutta poikkeuksiakin edelleen näköjään on

    Sent from my OnePlus 7 Pro using Tapatalk
    ...
  3. #3
    Motonetin akkuhappo on "käyttövalmista" kamaa.
    1 L riittää usemapaankin mopon akkuun ja vaikka siihen Winginkin akkuun.
    Jonkunlainen täyttökannu olisi hyvä olla ettei happoa hölväänny ympäriinsä se on muuten tehokkaasti syövyttävää kamaa. Jos et muuta keksi niin hae apteekista tms suurin mahdollinen ruisku ja siihen pätkä sopivaa kirkasta letkua päähän.

    Tai sitten vie se kuiva-akku takaisin ja osta se akku jostain kivijalka liikkeestä missä hapottavat "samaan hintaan".
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  4. #4
    Aja vielä kerran molemmat mukana ja pyydä täyttämään tai antamaan suomenkieliset käyttöohjeet.
    Jollei onnistu niin palauta kauppaan, rahoja ei tuosta läävästä saa helposti takaisin vaan omalle tilille plussaa ostoksia varten.
    Tietty voit vaihtaa huoltovapaaseen akkuun niin on litkut tai geeli valmiina.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  5. #5
    Apteekista sopivan kokoinen ruisku on oikein oiva väline akun täyttämiseen.
  6. #6
    Ja hapotuksen jälkeen vielä lataus, sitten vasta paikalleen.
  7. #7
    Aikoinaan tilasin Allrightin Espoon pisteeseen Yuasa-akun.
    Kun olin latonut rahat tiskille ja olin lähdössä akku kainalossa ulos, niin myyjä hihkaisi, että muista sitten hapottaa akku.
    Kysyin, että anteeksi mitä, olin tilannut käsittääkseni latausta vaille käyttövalmiin akun.
    Myyjä tokaisi, että näin heillä akut myydään.
    Pyysin saada ostaa sitten tarvittava määrä akkuhappoa, mutta sitä ei heidän pisteessään kuulemma ollut myynnissä.
    Totesin mielessäni, että tuohon firmaan ei minun ole mikään pakko kantaa rahojani.

    Onneksi keksin, että perjantai-iltana saattaa Biltemasta saada akkuhappoa. Kiertelin sielä tovin löytämättä hyllypaikkaa, kunnes kysymällä selvisi, että akkuhappo myydään turvallisuussyistä vain palvelutiskillä.

    Hapot illalla akkuun, lataukseen yöksi ja kesäviikonloppuajelu oli pelastettu.
  8. #8
    Onpa variaatioita? Ex-Harrikkaani Motonetista ostamani Yuasa -akun mukana tuli valmistajan oma akkuhappotäyttöputeli eli korkit vaan auki ja puteli ylösalaisin reikiin ja sopiva määrä akkuhappoa valui automaattisesti paikoilleen. Korkit kiinni, lataus ja menoksi. Helppoa kuin heinänteko.

    Nykyään tietty säästävät ja jokainen saa huolehtia itse akkuhapponsa tms?

    Rockettiin hankin Motobatt -akun, joka oli heti käyttövalmis. Latasin tietty varoiksi...
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    BMW R1200RT -05
    Yamaha DT 125 X -06
    Gilera SMT 50 -18
  9. #9
    Edellisen Yuasan mukana tuli kanssa tuo helppo happohommeli. Ainako se pitää jostain säästää, pffft
    Honda GL1800 -06
    Vanhat: VF750C, GL1500C
  10. #10
    Nowiisi
    Lainaa Jote kirjoitti Katso viesti
    Moottoripyörän akkuun menee 2-3dl nestettä. Reunassa voi olla täyttömerkki. Yleensä noissa on valmiit hapot mukana, mutta poikkeuksiakin edelleen näköjään on

    Sent from my OnePlus 7 Pro using Tapatalk
    No juu, Wingin akkuun meni about 1,25 litraa. Eli piti vielä kerran ajaa akkuhappokauppaan! Nyt on akku latingissa, eli Yuasa vakioakku Y50N18L-A3. Motonetin palvelutiskillä aamulla poika sanoi, että yksi litra riittää hyvin. Tietenkin pitäisi olla itse aina paremmin hereillä ja laskea akun mittojen mukaan mahdollinen kuution tilavuus. Motonetissa on nykyään se ongelma, kun palvelutiskillä on niin nuorta väkeä ja harjoittelijoita, että vanhoja aikoja ja sen ajan varaosakauppoja tulee joskus ikävä!
  11.  
  12. #11
    Geeliakuissa on happogeeli sisällä ja heti ajovalmis.

    Agm-akuissa tulee yleensä mukana happopatruuna, josta helppo hapottaa. Akussa on lasikuitua sisällä hapon imeyttämiseen ja pirukaan ei tietäisi oikeaa happomäärää, jos ei ole tarkkaa ruiskua tai valmista patruunaa.

    Perinteiset märät akut tulevat ilman happoa ja happopatruuna on mukana tai sitten ei ja ostettava happoa pullo.

    Märkää akkua ei voi hapottaa tehtaalla, koska jos kaatuu kuljetuksessa, kaupassa tms, hapot vuotavat ulos. Samoin akun elinikä alkaa juosta sillä hetkellä kun hapotetaan. Kuivana säilyy kaupassa vaikka ikuisesti.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21