Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 98:sta
  1. #1
    Terve,

    tuli sitten tällainen elämäntilanne eteen ja pitää (tai pääsee ) hankkimaan talouteen toisen mopottimen. Olen kyllä kaikki täällä foorumilla olevat vanhat ketjut sopivista aloituspyöristä/sopivista pyöristä naisille/yms lukenut moneen kertaan läpi mutta kiitollisuudella ottaisin vastaan vinkkejä sopivasta aloituspyörästä minua kauniimmalle osapuolelle. Itsellä kun ei ole kokemusta, lähdin viisaasti (?) aikoinaan liikkeelle helvetin isolla ja painavalla customilla, joka ei todellakaan ole mikään aloituspyörä...eikä tällä mun nykyisellä yli 300kg painavalla malmikasalla kannata kyllä oikein testiäkään ajattaa kun on oikeasti vähän hankala tottumattomalle.

    Alla vähän speksejä jolla lähdetään liikkeelle :

    - ajokokemusta kaksipyöräisellä käytännössä 0km, nuorimman pojan 50cc jampulla treenattiin viime kesänä vähän josta innostus lähtikin liikkeelle...ajokurssille kyllä heti kun mp hankittu
    - hakusessa siis mahdollisimman helposti omaksuttava ja käsiteltävä laite
    - pysty ja rento ajoasento eli ei nyt lähdetä ihan kyykyllä liikkeelle ?
    - ajot pääosin rauhallista mutkapätkäilyä ja matkaa, ainakin aluksi
    - n 600 cc, saapi olla isompikin (tai pienempi) ? Kuitenkin alussa tuo käsiteltävyys tuo haasteensa laitteen painoon yms ? Ei tartte olla kuristettu, kortti antaa ajaa mitä vaan...mutta en nyt heti lähtisi tonnista tähän tilanteeseen hankkimaan, kokoa voi päivittää sitten tarvittaessa
    - kestävä, huoltovapaa (=helppohuoltoinen), myytävissä joskus eteenpäin (sitten kun pitää isompi saada, jos pitää)
    - mittaa kuskilla 170 cm eli ei ihan kääpiö. Mielellään kuitenkin suht matala istumakorkeus.
    - ei sais olla ihan sikakallis, alustava budjetti max 4000 EUR, mieluummin huomattavasti alle. Ajovermeet on jo kun kyydissä on vuosia istuttu.

    Mielessä pyöriteltyjä vaihtoehtoja mm Kawa ER6, Hondan CBF, Honda NT (täss olis keppiveto...). Uutena vaihtoehtona tuli BMW F 650GS, joka mua itseä kiehtoisi eniten kun pääsisi sitten joskus ehkä ajamaan (haavena itselle joskus kun saa rahaa on se iso Gessu). Kuin korkeella tälläsessä bemussa istutaan, koskaan en ole kokeillut ?

    Yhtä oikeaa vaihtoehtoa ei ole ja käydään tietysti kaikki kokeilemassa ja otetaan se, mikä parhaalle tuntuu. Sotkekaa nyt vielä mun pakkaa lisää antamalla oman mielipiteenne. Sen jälkeen me lähdetään koeajoille. Tänks.
  2. #2
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Ihan ekaks kun se uusi pyörä on pihassa, niin laitat vaimon tönäisemään sen molemmille kyljille. Laukeaa sekin jännitys

    Suzuki SV 650 tai Gladius
    Honda Hornet
    Suzuki Bandit 600
    Suzuki GSR 600
    exotic: pieni Ducati Monster
    Yamaha FZ6
    Kawasaki Z7
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #3
    Meillä on kauniimmalla osapuolella on BMW F800ST matalalla penkillä. Hän aloitti Honda CBF600S:llä, Bemari on kuulemma reilusti parempi. Nimenomaan käsiteltävyytensä takia.
    .
  4. #4
    BMW f650gs löytyy myös madalletulla penkillä. Vääntää hyvin alakierroksilla, siis tuo kaksipyttyinen.
    Do you have premonitions of déjà vu?
  5. #5
    Meillä kauniimmalla osapuolella on Kawa ER6, olikohan 2006 mallinen, ollut nyt vissiin neljä vuotta. Kaunokaisella pituutta n. 170cm ja pitkät takajalat. Hyvin ylettää maahan Kwakin päältä. Tuossa jopa ABS-jarrut mikä oli hänelle tärkeä juttu. On tykännyt vaikka onhan se (minun mielestä) vähän hengetön peli. Tärkeintä kuitenkin et tulee sinuiksi pyörän kanssa ja hankkii sellaisen jota pystyy hyvin käsittelemään. Ostaa sit myöhemmin, jonkun kilopyörän mitä meilläkin on jo vähän katseltu sillä silmällä.
  6. #6
    Moto Guzzi Breva 750
    Ainakin Guzzi-foorumilla näyttää olevan henkilöiden suosiossa.
  7. #7
    Entä 390 Duke? Mitenkähän passaa matka-sanan kohdalle?
  8. #8
    Lainaa taiger kirjoitti Katso viesti
    Entä 390 Duke? Mitenkähän passaa matka-sanan kohdalle?
    En ehkä laittaisi pientä yksipyttyistä pöpötintä sanan matka kohdalle.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  9. #9
    Mulla oli ajatuksena että pyörä on speksien ja koeajojen perusteella loistava, jos ei ole liian korkea että yltää hyvin maahan. En ole varmaan tuollasta Dukea nähnytkään, mutta olen ajellut saman painoisella ja tehoisella laitteella ja tykkäsin siitä erittäin paljon. Tuohon kun laitetaan 30 kiloa lisää niin tuntuu se käsittelyssä.

    Kun en varsinaista matkailua harrasta niin en osaa sanoa millaisia vaatimuksia kenelläkin on, mutta tehoa tuossa riittää vähintään riittävästi, jos nopeusrajoitusten mukaan ajellaan. Ja matka oli yksi asia muiden joukossa.

    Koeajollahan se selviää tuntuuko mieluisalta.
  10. #10
    muutama autokoulun ajotunti alle tekis kyllä hyvää. martalle aikanaan annoin kolme tuntia syntymäpäivälahjaksi, niin sai pohjalle kokemusta edes hieman, lahjakortti kun oli lompakossa valmiina. siinä sai ihan ok lähtökohtia ja oikealla opettajalla ei mene hermot niin helposti ku jos ite opettaisi alusta alkaen.. ja jos kaatuu, niin onpa koulun mopo ja koulun ongelma.

    eka harjoittelupyörä oli mun manki jolla meni eka kesä ja muistista tuli helposti esiin ne vanhat ajotunnit kun harjoiteltiin lähtöjä ja jarrutuksia jne. seuraavana keväänä 600 cbf haettiin ja sillä ajaminen on kyllä helppoa, ainakin minun mielestä. taitaa edelleen ajo heiman jännittää, mutta on sillä pitempi reissu viime kesänä heitetty ilman isompia ongelmia. lisää ajoa vaan ja toistoja niin kyllä se siitä.

    ja tosiaan hankkii sellaisen pyörän, mikä kans toimii, niin ei tartte pelleillä ja miettiä lähteekö käyntiin vaiko ei. syö sekin sitten harrastuksen iloa, jos vehkeet ei pelaa.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124 ja '98 LN170.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  11. #11
    Melkein sanoisin, että aiwan sama - joku kevyt helposti käsiteltävä, suhteellisen edullinen laite. Vaihtoon se menee kuitenkin sitten kun enemmän ajamalla selviää, mitä haluaa. Älä nyt kuitenkaan niin huonoa laita, että masentuu.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  12. #12
    10 turhaa viestiä ja sitten vasta ainoa oikea vastaus:

    https://www.flickr.com/photos/31104657@N02/27470491656/
    Ninja H2 2020
    CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
    ZZR 1400 2008

  13. #13
    Lainaa Batmanninja kirjoitti Katso viesti
    10 turhaa viestiä ja sitten vasta ainoa oikea vastaus:

    https://www.flickr.com/photos/31104657@N02/27470491656/
    Kaksi kolmesta oikein
    Turbo(busa?), tissit, mutta Delvacista ei ole tietoa.
  14. #14
    700cc Deauville jos kerran himoaa ensivehkeeksi matkapyörää.
    Huoleton peli ja helppo - vakionopeussäädin ja kahvalämmittimet plussaa.
    "manaatin raivolla eteenpäin"

    -07 K1200GT
  15. #15
    No minkä se itse haluaa?

    Vaika nettimotosta hakuun suunnilleen sopivan hintaiset ja kuvia katsomaan.

    Aloituspostaaja varmaan läskikustomin kuljettajana ymmärtää, että "helpolla käsiteltävyys" on kovin subjektiivinen käsite.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  16. #16
    Lainaa tentai kirjoitti Katso viesti
    700cc Deauville jos kerran himoaa ensivehkeeksi matkapyörää.
    Huoleton peli ja helppo - vakionopeussäädin ja kahvalämmittimet plussaa.
    Ääni tälle. 700VA niin saa ABSit mukaan järkihinnalla.
    Dear Optimist, Pessimist and Realist!

    While You guys were busy arguing about the glass of water, I drank it.

    Sincerely

    The Opportunist
  17. #17
    Kiitos kommentoijille jo tässä vaiheessa. Samoja ajatuksia on esitetty mitä itsellä on ja kuten todettu niin testaamalla se sitten lopullinen löytyy.

    "Ongelma" on se, että rakas vaimo on antanut minulle täyden päätäntävallan laitteen suhteen. Hänellä kun ei ole kuulemma mitään rajoitteita mopon suhteen kunhan "se on hyvä ja mulle sopiva". Olen tietty yrittänyt asiaan saada lisätietoa mutta vastaus on aina että hoida sä. Kuka teistä sitten lopulta tietää, mitä nainen haluaa lopulta ? Minä en tiedä vieläkään ja tästä on kokemusta vasta vähän vajaa 30 v...kaikella kunnioituksella kaikkia naisia kohtaan.

    Helppo käsiteltävyys : juu, mä olen vaan läski läskikustomin kuljettaja kuten tuolla todettiin mutta nyt haetaan kyllä selvästi kevyemmin käsiteltävää ja käskytettävää mopoa kun nää millä mä ajan. Vaikka en mikään rata-ajaja ole niin joskus saattaa olla tielläkin vähän vauhtia ja kyllä kustomi on näissä paikoissa sellainen että sitä pitää oikeasti käskeä ja pakottaa mutkiin. Muuten lähdetään liian helposti tangentin suuntaan. Siksi nyt haetaan ihan erityyppistä pyörää.

    Olematta ennustaja tässä tulee käymään seuraavasti : mä tutkin ja pohdin ja käyn koeajamassa kaikenlaisia ja mietin ja käyn koeajamassa ja löydän jonkun törkeän siistin pikkugessun tai Duken...ja sit lopulta haetaan se cebari tai erkki. Eikä varmaan tällä pahasti mennä pieleen, budjettimielessäkin noista löytyy ihan asiallisia vehkeitä.

    Toi aloittelijakurssi ennen tien päälle lähtöä on hyvä idea ja toteutetaan. Tämä oli kyllä jo mielessä aikaisemminkin.

    Saa toki vielä laittaa ehdotuksia tai kokemuksia omasta tai kaverin hyväksi havaitusta aloituspyörästä. Kaikki vie eteenpäin ja toivottavasti jo pikapuoliin myös tien päälle...
  18. #18
    Lainaa Passimies kirjoitti Katso viesti
    "Ongelma" on se, että rakas vaimo on antanut minulle täyden päätäntävallan laitteen suhteen. Hänellä kun ei ole kuulemma mitään rajoitteita mopon suhteen kunhan "se on hyvä ja mulle sopiva". Olen tietty yrittänyt asiaan saada lisätietoa mutta vastaus on aina että hoida sä. Kuka teistä sitten lopulta tietää, mitä nainen haluaa lopulta ? Minä en tiedä vieläkään ja tästä on kokemusta vasta vähän vajaa 30 v...kaikella kunnioituksella kaikkia naisia kohtaan.

    Nyt tarkkana, koska parisuhdemiina on suoraan ajolinjalla...

    Nimimerkki: Naisista en mitään tiedä, kun olen saman naisen kanssa ollut vajaa 30 vuotta.
  19. #19
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Ei muuta kuin päätöksiä ja menoksi. Elohopea nousee jo!

    Laitapa tänne sitten kertomusta, että mikä tuli, ja kuinka meni.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  20. #20
    Tuntuis että jo kaikki ketjussa mainitut laitteet olis hyviä ehdokkaita sen pääasian eli ajon helppouden suhteen. Nyt vaan kiertee mopoliikkeitä ja yksityisiä myyjiä ja tutustuu laitteisiin. Sit kun se oma malli löytyy niin sitten siitä vielä etsii paraskuntoisimman joka vielä menee budjettiin. Se tekijä mikä pyörästämallista tekee sen "oman" voi olla hyvinkin vaikeasti selitettävä fiiliskysymys tyyliin mittariston ja tankin muotokielen toisiinsa yhteensopivuus. Eikä tässä ollut mitään sovinismia mukana, ainoastaan raavaimpien urosten pyörävalinnat tulee suoraan Tekniikan Maailman jarrutusmatkavertailusta, meillä muilla se tosiasiassa menee kanssa ihan tiedostetun tai tiedostamattoman fiiliksen mukaan.

    Ei osta ekaa pyörää mitä testaa, mitä useampia malleja kokeilee niin sitä helpommin bongaa eroavaisuuksia. Kunhan ei jumitu märehtimään valintaa. Nykypyörät ovat kaikki varsin päteviä.

    Ekat pari kesää vähintään menee joka tapauksessa opettelussa. Paitsi laitteen hallinnan ja ajotekniikan, niin myös minkälaista matkaa tykkää tehdä. Ja sitä kautta kasvaa myös tuntemus että mikä lopulta olis oikeanlainen pyörä.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  21. #21
    Lainaa Passimies kirjoitti Katso viesti
    "Ongelma" on se, että rakas vaimo on antanut minulle täyden päätäntävallan laitteen suhteen. Hänellä kun ei ole kuulemma mitään rajoitteita mopon suhteen kunhan "se on hyvä ja mulle sopiva". Olen tietty yrittänyt asiaan saada lisätietoa mutta vastaus on aina että hoida sä. Kuka teistä sitten lopulta tietää, mitä nainen haluaa lopulta ? Minä en tiedä vieläkään ja tästä on kokemusta vasta vähän vajaa 30 v...kaikella kunnioituksella kaikkia naisia kohtaan.
    Näytä sille kuva noista kaikista mopoista ja sano että saa valita niistä näteimmän näkösen.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  22. #22
    Lisäkriteeriksi vaihdenäyttö (vapaavalon lisäksi) mittaristossa helpottamaan ajamista?
  23. #23
    Lainaa Räpylä kirjoitti Katso viesti
    Lisäkriteeriksi vaihdenäyttö (vapaavalon lisäksi) mittaristossa helpottamaan ajamista?
    Sen saa sitten itsekin rakennettua ykkös kympeillä. Laittelin joskus vaimon CB:n sellaisen.

    Itsehän menisin waimon ensipyöränä Håndalla. CBF tai CB, miksei Hornetkin. Jotenkin ne vaan toimii...

    Meillä oli se 500 CB joskus. Ei pahaa sanaa.
    Gilera SP01 125, '90 (projekti, useamman vuoden sellainen)

    CB900F Hornet, '02 (ex)
    CB500, '97 (ex)
    CBF500, '04 (ex)
  24. #24
    Itse aloitin myös kuussatasella Hornetilla. Mukava ja helppo pystyasento ja ketterä peli.
    GSX1300BKA -11
  25. #25
    Ehdotan perustylsää japsinakupyörää jonka höystät crossistongalla, esim z750 tms.

    Yleensä ovat edullisia, valikoima käytettynä laaja (ei tarvitse etsiä sitä suomen ainoaa helmikuntoista) , helppo huoltaa ja kait luotettavia pelejä. Kiva ajaa, ei paina mahdottomia. Kaks päällä ette ilmeisesti vetele, niin ei tarvi edes ajatella matkustajan mukavuutta ja alustan kantavuutta...

    Semmosella kun kesän päästelee niin ehkä oppii tietämään mitä seuraavalta pyörältä haluaa ja ei halua. Tai voi käydä niinkin että tykästyy eikä haluakaan vaihtaa, mistä sitä naisista ikinä tietää...
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  26. #26
    Lainaa Gitrix kirjoitti Katso viesti
    Itse aloitin myös kuussatasella Hornetilla. Mukava ja helppo pystyasento ja ketterä peli.
    Joku tuon tyylinen jos rouva kerran ei ole ihan hukkapätkä. Tuon tyyppisissä, mitä kaikkia niitä nyt onkaan on asiallinen ajoasento, moottori nöyräkäytöksinen, mutta voimaa riittävästi, ajo-ominaisuudet ja jarrut riittävät. Etsii sitten eksoottisempaa, jos homma alkaa pidemmän päälle kiinnostaa. Toisin sanoen joku keskiluokan naku eli perusmoottoripyörä. Perustylsä mutta kohtuuhintaan löytyy kaikki tarvittava nimenomaan ajamisen ja harrastuksen opetteluun.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  27. #27
    Jos ihan nollilta lähdetään, niin joku pieni katuenduro 350-400. Mitä näitä japseja on DR,XR,KL,XT.

    Sille voi tehdä tuon JMH:n sisäänajon, eli heti ekaksi kaataa molemmille puolille paikaltaan.

    Alussa jos tulee paniikkia pyörän selässä niin tommonen perus 600 nelikko kuitenkin on melko vahva vastustaja. Sitten kun perushallinta on hanskassa niin varsinaista pyörää hankkiessa niitä voi käydä jo kokeilemassa.
    ... ja pikkuenskalla voi isäntäkin opetella oikeasti ajamaan ;)
  28. #28
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    Jos ihan nollilta lähdetään, niin joku pieni katuenduro 350-400. Mitä näitä japseja on DR,XR,KL,XT.

    Sille voi tehdä tuon JMH:n sisäänajon, eli heti ekaksi kaataa molemmille puolille paikaltaan.

    Alussa jos tulee paniikkia pyörän selässä niin tommonen perus 600 nelikko kuitenkin on melko vahva vastustaja. Sitten kun perushallinta on hanskassa niin varsinaista pyörää hankkiessa niitä voi käydä jo kokeilemassa.
    ... ja pikkuenskalla voi isäntäkin opetella oikeasti ajamaan ;)
    Hyvä tulokulma.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  29. #29
    Autokoulussa oli Kawasakin er6 ja se oli kyllä kevyt ja mainio peli kaikin puolin harjoitteluun! Itse olen kääpiö, 163cm ja yletyin ihan hyvin toimimaan ja ajoasento oli hyvä!

    Oma ensi pyörä oli Honda CBR600, se oli kyllä maailman helpoin pyöritellä myös, mutta ajoasento ei kaikkia miellytä.

    Itse näin naisena suosittelen kyllä, että jos se rouva mopon haluaa, niin hän itse tekee sen verran taustatyötä, että näyttää edes mikä miellyttää silmää ja rajaa vaihtoehdot 1-3malliin. Jos meillä mies sais mitenkään vaikuttaa mun moottoripyörä valintoihin, niin (...onneks meidän perheessä vain minä ajan 2-pyöräisillä)

    Monet mimmeistä tuntuu aloittelevan myös Viragolla, mutta omaa kokemusta ei näistä ole.
  30.  
  31. #30
    Kawasaki Versys-X 300
    Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
    SUZUKI DL650A
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen