Sivu: 5 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345
Tulokset 121:stä 127:een 127:sta
  1. #121
    Pientä remontin aloitusta olisi mielessä. Yamahan laatikolla on nyt ajettu koskemattomana sellainen reilu 70tkm. Jo ennen ahtamista välillä oli riesana niin sanottu välivapaa ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa. Itse olen sen aikanaan huonolla keulintapykällyksellä särkenyt.

    Ahtamisen jälkeen ongelma on muuttunut seuraavaksi. Kovassa kiihdytyksessä kakkosvaihde pysyy päällä jos rengas sutii. Jos rengas on lämmin ja asfaltti pitävä, niin kuuluu melkoista pauketta ja roisketta kun pykälä kytkee päälle ja pois kaasunasennon mukaan. Tätä ongelmaa olisi tarkoitus lähteä korjaamaan.

    En pura laatikkoa ennen kuin minulla on vaihto-osat valmiina paikanpäällä, koska vallitsevan maailman tilanteen vaikutukset ovat näkyneet kaikkien muidenkin osien toimitusajoissa. Eipähän käy ainakaan sitä tilannetta, että kesä koittaa ja pyörä odottaa levällään tarvittavia osia.

    Seuraavia osia ajattelin ainakin vaihtaa.

    -laakerit vaihteistoon
    -sokat
    -välilätkät
    -kakkos ja ykkösvaihteeseen kytköksissä olevat rattaat
    -vaihderumpu
    -ohjaintapit
    -kaikki haarukat
    -jouset
    -vaihtojärjestelmän käpälän, laakerin ja jouset

    Koneistutin aikanaan tuohon toiseen kawasakin valmistamaan turbokamppeeseen vaihteistorattaisiin uudet kytkentäpinnat. Niihin ajettiin sellaista pientä viistettä, että vaihde ikään kuin imee päälle vedossa. Kawasakin jäljiltä niissä oli melko paljon heittoja ja minusta se ainakaan huonontanut vaihteiston toimintaa.





    Oletteko muut harrastajat tehneet rattasiin näitä kulmia? Jostain olen lukenut "racecut" nimityksen sille viisteelle. Kawasakillä testiajelut jäivät vaihteistoremontin jälkeen vähäisiksi muiden ongelmien takia, joten itsellä on hieman pienehkö kokemus siitä muutoksesta. Minulla on vähän mielessä, että josko yamahaankin teettäisi kulmat nyt kun homma menee levälleen.
  2. #122
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Aika massiiviselta vaikuttaa tuo osalista, itse olen aina purkanut ja vaihtanut vain tarvittavat osat. R6:n laatikkoon saa suoraan huoltokitin, niin sen toki olen niihin aina laittanut.

    Yamahalta saa nykyään nopeasti osat (ovat panostaneet EU-varastoon, sieltä toimitus parissa arkipäivässä) ja hinnatkin on ainakin EU-alueen markkinoilla ihan ok. Netistä löytyy myös yamahan sähköinen osaluettelo millä pystyy tekemään listan ja listalla tarjouspyynnön dealeriltä. Kätevää ja tulee varmasti oikeat osat.

    Racecut on muuten hyvä, mutta maksaa aika mukavasti ja tietysti hampaiden mahdollinen pinnoitus ja pintakarkaisu menee siinä. Vaikea sanoa kuinka paljon vaikuttaa kestävyyteen, puhtaisiin kiihdytyspeleihin noita pääasiassa tehdään.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  3. #123
    Teetin tuollaisen race/undercutin oman turbo-Suzukin vaihteistoon aikanaan. Siis niille rattaille missä sitä ei tehtaan jäljiltä ollut. Ykkösen rattaisiin en ottanut, kun ykköselle ei vaihdeta teho päällä.

    Käytössä tuosta ei juuri haittapuolia ole ilmennyt. Ehkä joskus vaihdot pienillä kierroksilla saattaa tuntua aavistuksen nahkeilta, mutta tuosta on paha sanoa onko todellinen ilmiö, pelkkää kuvittelua vai koneyksilön ominaisuuksia. Viime talvena otin vaihteiston auki noin 10v ja reilu 20tkm käytön jälkeen eikä kytkentähampaissa huomannut mitään normaalista poikkeavaa kulumaa. Eli tämän pohjalta uskaltaisi suositella myös katukäyttöön.
    Arttu
  4. #124
    Lainaa Yamaha R15PWT kirjoitti Katso viesti
    ...Jostain olen lukenut "racecut" nimityksen sille viisteelle...
    Race cut -tekniikoita on ymmärtääkseni muutamaa erilaista. Mutta pääsääntöisesti idea on tehdä kytkentähampaaseen negatiivinen viiste. Eli kun vaihdetaan ykköseltä kakkoselle, niin noi vinot pinnat vetää rattaita yhteen. Tehtaalla pinnat ovat suorat (90 astetta rattaaseen nähden). Race cutilla välivapaita ei pitäisi enää tulla. Ja mitä oon jutellut kokemuksia, niin näin tosiaan on. Yksi sanoi, että ei ollut tullut yhtään välivapaata race cut -tekemisten jälkeen.

    Noi race cut -pinnat pitää tehdä ylöspäin sekä alaspäin vaihtamisille. Eli ykköseltä kakkoselle ja/tai kakkoselta ykköselle.

    Mulla on ollut kohta vuoden kaksi vaihdelaatikkoa pajalla, jotta mestari sorvaisi rattaista muutaman kympin pois. Sanoi, että on tylsää puuhaa ja ottaa aikaa. Ei priorisoitu hommaa kauhean ylös. Sanoin viime talvena, että "jos ensi toukokuuksi saisi, ni ois jees". Kannattaa siis varautua.
    Itse käyn hakemassa vaihdelaatikot pois ja kotona katson niiden kunnon. Pitäisi molempien olla toimivia, vaikka race cuttia en niihin nyt saanutkaan.

    Itse käytän radalla myös ykkösvaihdetta. Pyysin race cutit 1->2, 2->3 sekä 3->2. Nuo olivat ne kriittisimmät kytkennät, mitä sorvarin kanssa mietittiin.

    Tässä vähän kuvaa.


    PS. Kaikkiin vaihteisiin ei race cuttia tarvitse laittaa. Isoimmilla vaihteilla pyörimisnopeudet ja voimat ovat paljon miedommat kuin pienillä vaihteilla.

    Lainaa Yamaha R15PWT kirjoitti Katso viesti

    Oletteko muut harrastajat tehneet rattasiin näitä kulmia?
    Tuo kulma on huono. Ymmärtääkseni tullut, kun on vaihdettu vaihdetta huolimattomasti ja noi pinnat ovat siitä sitten kärsineet. Tuon rattaan ainakin vaihtaisin uuteen.
    Viimeksi muokannut: T1mppa; 10.12.2021 klo 15:01.
    Braaaaap
  5. #125
    Pitääpä vielä tuumailla tuota, että millaisella osien määrällä lähtee remonttia tekemään. Jotain sinne joutuu laittamaan, kun noin pahasti alkoi potkia sitä 2.vaihdetta.

    Tuossa vaihteistokuvassa on kuvattuna zx9r vm.99 vaihteiston rattaita, joihin on tehty kytkentäpintojen koneistus. Laitoin sen vaan havainnollistamaan mitä ajatuksellani meinasin. Nuo rattaat toimivat ainakin jollain lailla.
  6. #126
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Yamaha R15PWT kirjoitti Katso viesti
    Pitääpä vielä tuumailla tuota, että millaisella osien määrällä lähtee remonttia tekemään. Jotain sinne joutuu laittamaan, kun noin pahasti alkoi potkia sitä 2.vaihdetta.
    Todennäköisesti selviää kakkosen ratasparilla ja mahdollisesti kytkentähaarukalla. Sokat on aina hyvä vaihtaa ja vetarin laakeri+stefa. Aikanaan ratahommissa huomasin, että noi rattaiden kytkentähampaat kestää tietyn määrän vaihtoja ja kuluvat käytön mukaan aika tasaisesti. Ensin sai vaihtaa kakkosen ja kolmosen rattaat ja seuraavalla kerralla myös nelosen. Itse en ole vaihtanut noita kytkinakselin puoleisia rattaita, jos kytkentähampaat on kunnossa, toki turbokoneessa voi olla, että myös vetopuolen pinnat saattaa kulua, sen verran rankemmin on vääntöä pelissä.

    Kytkentärumpu noissa harvoin kuluu, materiaali on aika jämäkkää terästä. Rummusta näkee silmällä aika helposti onko haarukka kuluttanut sinne uraa. Muistaakseni tässä mallissa manuaali antaa mittoja esim. haarukoiden kulumiselle, joten uusimistarpeen pystyy päättelemään mittaamalla.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  7.  
  8. #127
    Lainaa Yamaha R15PWT kirjoitti Katso viesti
    Pitääpä vielä tuumailla tuota, että millaisella osien määrällä lähtee remonttia tekemään. Jotain sinne joutuu laittamaan, kun noin pahasti alkoi potkia sitä 2.vaihdetta.

    Tuossa vaihteistokuvassa on kuvattuna zx9r vm.99 vaihteiston rattaita, joihin on tehty kytkentäpintojen koneistus. Laitoin sen vaan havainnollistamaan mitä ajatuksellani meinasin. Nuo rattaat toimivat ainakin jollain lailla.
    Mulla alkoi kanssa ahdetusta Suzukin 1100 i/Ö koneesta potkimaan kakkosta pois, ajattelin silloin (n.v.2005) itsekin selviävän ratasparin vaihdolla, I/Ökoneisiin sai muistaakseni jonkun pajan tekemiä under cutteja, mutta sitten kun tarkastin kampiakselin oli aika selvää että uusi (käytetty) alakerta on ainoa järkevä ratkaisu. Kaikki alakerran laakerit olivat urilla ja itse akselissakin oli jälkiä.
    En tiedä oliko syynä voiteluhäiriö, metallia öljyssä vai 'normaalia' kulumaa ahtopaineita oli vähän päälle 1bar ja tehoa 260hv koneelta, 10tkm kesti n. 50tkm ajettu ja tarkastettu kone ahdettuna. Kannattaa tarkastaa alakerran kunto ennenkuin alkaa tilailemaan enemmän osia, aika kovilla ne on ahdetuissa, jos ja kun sitä voimaa oikeasti käyttää....
Sivu: 5 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345