Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 54:sta
  1. #1
    Tämäkin kevät sitä taas miettii. Koska se on aina mielessä... joskus vielä teen sen .
    Pohditaanpa nyt teoreettisesti plussia ja miinuksia noiden osalta.

    Ajoprofiilini olisi lähinnä 90% asfalttia ja joskus olisi ehkä hiekkateitä mikäli tarvetta / innostuu tällaisille reiteille. Rundit lähinnä Pohjoismaissa + Eurooppaa siellä sun täällä.

    Matkasohva-kategoriassa mielessä on lähinnä FJR 1300, K 1600 GT / GTL ja Gold Wing.
    Matkaenduro-kategoriassa ajatukset keskittyy Yamaha Super Tenereen ja GS Adveen.

    Sitten omasta mielestäni / kuulemani lukemani plussat ja miinukset noista.
    Matkapyörät:
    + hyvä suoja tuulelta ja sateelta (osittain)
    + mukava ja matala lyhyelle (174cm)
    + hyvät tilat matkatarvikkeille
    - ei juurikaan hiekkateille ja huonokuntoisille teille (esim. Itä-Eurooppa osittain)
    - paino kaupunkiajossa ja pikkupyörittelyssä

    Matkaendurot
    + jokatien kulkija (siis, normitie )
    + yleensä kevyempi kuin luxus-matkasohva
    + ei tarvi pestä usein
    - korkeahkoja lyhyelle tyypille
    - kaupunkiajo ja pikku pyörittely?

    Merkillä ei ole periaatteessa välillä, mutta noista Yamaha vakuuttaa enemmän luotettavuuden puolesta.

    No, tuossa jotain etuja ja haittoja. En ole ihan varma kumpi meikälle sopisi, joten mielipiteitänne kaivataan.
    Niin, oma ajohistoriani tulee tulee tuossa alla, 150 tkm alk. Monkeystä Hayabusaan; ed. omasta yörästä on aikaa yli 10 vuotta, mutta olen välillä koeajanut joitain laitteita mm. K 1600 GTL, GS ja GS Adve. Pyöräbudjettini on max. 20 k€.

    Kommentteja ja mielipiteitä, kiits!
    Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports
  2. #2
    "Fjaalari! on varmaan eniten kohdillaan, jos ei ole kovin "mielikuvaorientoitunut seikkailijamotoristi" .

    Hyvä peli se Gessukin on, mutta jos ihan oikeasti on olemassa riski siirtyä ajelemaan enemmänkin pois
    assulta ja varsinkin pienemmille, haastavammille teille.....

    saattaisi uudempi Africa Twin olla "se laite".
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  3. #3
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti
    "Fjaalari! on varmaan eniten kohdillaan, jos ei ole kovin "mielikuvaorientoitunut seikkailijamotoristi" .

    Hyvä peli se Gessukin on, mutta jos ihan oikeasti on olemassa riski siirtyä ajelemaan enemmänkin pois
    assulta ja varsinkin pienemmille, haastavammille teille.....

    saattaisi uudempi Africa Twin olla "se laite".
    Enempi mielessä olisi kardaani-laite, joten Africa Twin on nyt mustana hevosena .
    Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports
  4. #4
    Lainaa mursu kirjoitti Katso viesti
    ...Ajoprofiilini olisi lähinnä 90% asfalttia ja joskus olisi ehkä hiekkateitä mikäli tarvetta / innostuu tällaisille reiteille. Rundit lähinnä Pohjoismaissa + Eurooppaa siellä sun täällä....
    Tuolla käyttöprofiililla ottaisin listalle myös BMW R1200/1250RT:n ?
    Oma budjetti oli vain neljännes tuosta ja olin hankkimassa R1150GS:ää (jollainen mulla joskus oli), mutta R1150RT:ä oli tarjolla enemmän, pienemmillä kilsoilla ja sopivammin, joten päädyinkin siihen. Käytännössä asfalttiversio GS:stä. Ei ole kaduttanut.
    R1200RT on niin paljon kevyempi käsitellä kuin nuo kuusisylinteriset, että toimii myös satunnaisilla hiekkateillä ?
    Fireball
  5. #5
    Talouden katastrofi vie maamme tiet sellaiseen kuntoon, että pian ei teille ole asiaa kuin Gessu Bemulla, tai G- Mersulla. Gessu siis.
    .
  6. #6
    Itselläni on kokemusta gen1(2001-2006 ja gen2(2007-2012) FJR:stä ja gen1(2011-2014) Super Tenerestä.

    Itse kyllä tykkään enemmän Tenerestä, meilllä on pituuttakin samanverran joten en miettisi hetkeäkään kumman kannattaa ottaa.

    teneren ominaisuudet:
    - kevyempi käsitellä
    - kääntyy pihalla käännellessä pienemmässä tilassa.
    - ajoasento on pystympi, joten jaloilla on tukevampaa liikutella pyörää , toki FJR:ssäkin on "pysty asento" mutta se vain tuntui jotenkin kömpelömmältä liikutella jaloilla.
    - helposti 400km tankilla, norjassa meni pitkään(useita tankillisia) tasan 4 litran kulutuksella, yleensä Suomessa alle 5l/100km
    - Mulla oli pari kahvaa tärryyttävää fjr:ää (kaasukäsi puutuu pitkillä matkolla), on se vain mahtava tunne kun viikon reissun aikana ei minkäännäköistä puutumista havainnut.
    - huoltoväli sama kun fjr:ssä 10000km ja venttilivälysten tarkistus 40000 välein.
    - kääntyy mutkissa melkein paikallaan, todettu Trolstigenillä ja geirangerissa, FJR:llä piti ottaa vähän naapurikaistan puolelta vauhtia jottei mutkan jälkeen ajaudu vastaantulevien kaistalle.
    - kyytiläinen ei hetkauta, ei muuta ajo-ominaisuuksia
    - tienpinnan epätasaisuudet ei haittaa, kestää kuormallakin hyvin
    - ei helposti särkyviä katteita

    FJR:n ominaisuudet:
    - onhanse nätti matkapyöräksi
    - hieman sporttinen matkapyöräksi (siksi ei ilmeisesti pärjää matkapyörävertailuissa?)
    - matkalainen tykkää
    - "pienet" sivulaukut vakiona (30l), pakkaamista ajatellen huono muoto
    - kaasukahvan puoleinen tanko tärrää sillai hienoisesti, ei edes kunnolla tunne, mutta parin tunnin ajonjälkeen tietää. Kaikki FJR:t eivät tärrää, mutta mulle sattui ainakin 2 kpl. Väittävät, ettei uusin gen3. enää tärrää.
    - huollot 10tkm/40tkm , suht. edulliset, samoissa teneren kanssa.
    - gen2 on hieman jäyhempi liikkeissään(jatkettu akseliväli), gen1 kevyempi ja ketterämpi. gen3 kuulemma lähestynyt gen1:sen ketteryyttä.
    - kulutus oli yleensä noin 5l/100km, pitkillä stinteillä alle.


    Jos sinun pyöräbudjetti on MAX. 20tke niin lähtisin metsästämään Super Tenere 1200 Raid editionia, BMW:t on varmaan parempi paperilla ja Motorradin testeissä, mutta jos haluat varman pelit valitse Yamaha. Jos haluat sähköllä säädettäviä juttuja ja mittaristoon digitaalia viimosenpäälle niin ota se Bemari. BMW miehet on kyllä oma rotunsa, kun viimeksi harkitsin GS BMW:tä lueskelin ESAn kustannuksista, kyseliä kyseli, että 30t kohdalla alkanut takajousi vuotamaan ja mitään ei voi tehdä muuta kun ostaa uusi a 3000e, kannattaako ostaa vai koittaa muun valmistajien pumppuja, BMW:n pumpun etuna olisi laatu... [ niin mikä laatu? ]
    1991: Suzuki R 50
    1993-95: Helkama AX 50
    2007: Honda CBF 600 S
    2008: Honda CBR 600 F
    2009: Suzuki 1250 Bandit S
    2010: Suzuki Hayabusa
    2011: Yamaha FJR1300
    2014: Yamaha FJR1300
    2017: Yamaha Super Tenere 1200
    2023: bmw r 1250 gs
  7. #7
    Lainaa mkukka kirjoitti Katso viesti
    Itselläni on kokemusta gen1(2001-2006 ja gen2(2007-2012) FJR:stä ja gen1(2011-2014) Super Tenerestä.

    Itse kyllä tykkään enemmän Tenerestä, meilllä on pituuttakin samanverran joten en miettisi hetkeäkään kumman kannattaa ottaa.

    teneren ominaisuudet:
    - kevyempi käsitellä
    - kääntyy pihalla käännellessä pienemmässä tilassa.
    - ajoasento on pystympi, joten jaloilla on tukevampaa liikutella pyörää , toki FJR:ssäkin on "pysty asento" mutta se vain tuntui jotenkin kömpelömmältä liikutella jaloilla.
    - helposti 400km tankilla, norjassa meni pitkään(useita tankillisia) tasan 4 litran kulutuksella, yleensä Suomessa alle 5l/100km
    - Mulla oli pari kahvaa tärryyttävää fjr:ää (kaasukäsi puutuu pitkillä matkolla), on se vain mahtava tunne kun viikon reissun aikana ei minkäännäköistä puutumista havainnut.
    - huoltoväli sama kun fjr:ssä 10000km ja venttilivälysten tarkistus 40000 välein.
    - kääntyy mutkissa melkein paikallaan, todettu Trolstigenillä ja geirangerissa, FJR:llä piti ottaa vähän naapurikaistan puolelta vauhtia jottei mutkan jälkeen ajaudu vastaantulevien kaistalle.
    - kyytiläinen ei hetkauta, ei muuta ajo-ominaisuuksia
    - tienpinnan epätasaisuudet ei haittaa, kestää kuormallakin hyvin
    - ei helposti särkyviä katteita

    FJR:n ominaisuudet:
    - onhanse nätti matkapyöräksi
    - hieman sporttinen matkapyöräksi (siksi ei ilmeisesti pärjää matkapyörävertailuissa?)
    - matkalainen tykkää
    - "pienet" sivulaukut vakiona (30l), pakkaamista ajatellen huono muoto
    - kaasukahvan puoleinen tanko tärrää sillai hienoisesti, ei edes kunnolla tunne, mutta parin tunnin ajonjälkeen tietää. Kaikki FJR:t eivät tärrää, mutta mulle sattui ainakin 2 kpl. Väittävät, ettei uusin gen3. enää tärrää.
    - huollot 10tkm/40tkm , suht. edulliset, samoissa teneren kanssa.
    - gen2 on hieman jäyhempi liikkeissään(jatkettu akseliväli), gen1 kevyempi ja ketterämpi. gen3 kuulemma lähestynyt gen1:sen ketteryyttä.
    - kulutus oli yleensä noin 5l/100km, pitkillä stinteillä alle.


    Jos sinun pyöräbudjetti on MAX. 20tke niin lähtisin metsästämään Super Tenere 1200 Raid editionia, BMW:t on varmaan parempi paperilla ja Motorradin testeissä, mutta jos haluat varman pelit valitse Yamaha. Jos haluat sähköllä säädettäviä juttuja ja mittaristoon digitaalia viimosenpäälle niin ota se Bemari. BMW miehet on kyllä oma rotunsa, kun viimeksi harkitsin GS BMW:tä lueskelin ESAn kustannuksista, kyseliä kyseli, että 30t kohdalla alkanut takajousi vuotamaan ja mitään ei voi tehdä muuta kun ostaa uusi a 3000e, kannattaako ostaa vai koittaa muun valmistajien pumppuja, BMW:n pumpun etuna olisi laatu... [ niin mikä laatu? ]
    No nyt tuli kokemusta. Hyviä pointteja.

    Mitä mieltä olet katteiden suojasta.... ilmeisesti FJR:ssä olet kuitenkin suojassa paremmin kuin Super Teneressä? Huomaako sitä ja vaikuttaako ilman vastus ajomukavuuteen?
    Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports
  8. #8
    Tämmöisen kääpiön, 173 cm sulka päässä, ei tarvitse miettiä. Tenereessä yltää myös molemmat jalta maahan mutta ei yhtä aikaa. FJR:llä mennään, toinen menossa. Mulle ei ole sattunut täriseviä. Aikanaan XJ:tä arvosteltiin samasta asiasta. Ei sattunut mulle niitäkään, oli pari.
    FJR -17
  9. #9
    Tenerelle ääni, taipuu moneen käyttöön ja huolettomia kilometrejä. Viime keväänä oli hyvin lähellä etten ostanut mutta päädyin lopulta pikku Teneen.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  10. #10
    Lainaa mursu kirjoitti Katso viesti
    No nyt tuli kokemusta. Hyviä pointteja.

    Mitä mieltä olet katteiden suojasta.... ilmeisesti FJR:ssä olet kuitenkin suojassa paremmin kuin Super Teneressä? Huomaako sitä ja vaikuttaako ilman vastus ajomukavuuteen?
    FJR on helppo, kun voi säätää napilla ylös/alas, kummassakin oli edellinen omistaja vaihtanut pleksin touring- malliin joten en tiedä miltä vakio tuntuu.
    Tosiaan tämä pointti unohtui laittaa tuohon listaan.
    Teneressä on mulla OEM touring versio + ne pikku sivu tuulenohjaimet ja jotenkin on sellainen olo, että jos haluan täydellistä hiljaisuutta pitäisi ostaa päälle vielä lippa, jolla säätää virtaus optimiksi. Kovalla tuulella tuon melun huomaa ehkä parhaiten. Mulla on tulpat ja kyytiläisen kanssa kommunikoidaan Cardon Q1:lä ja ei ole ongelmaa kuulemisen kanssa. Päätä repiviä pyörteitä ei ole.

    Tästä sanoisin, että pisteet FJR:lle.

    Molemmissa pystyy muuttamaan istuinkorkeutta (high/Lo asento), tällä voi saada pienen muutoksen virtauksiin ja toki jalat tukevammin maahan. Itse käytän LO asentoa.
    1991: Suzuki R 50
    1993-95: Helkama AX 50
    2007: Honda CBF 600 S
    2008: Honda CBR 600 F
    2009: Suzuki 1250 Bandit S
    2010: Suzuki Hayabusa
    2011: Yamaha FJR1300
    2014: Yamaha FJR1300
    2017: Yamaha Super Tenere 1200
    2023: bmw r 1250 gs
  11. #11
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Matkapyöristä:

    Mihis hintaan saa käytettyä bemarin XR:ää tai kotarin GT:tä?

    Katumaastureista:

    Mitäs isosta Advesta (1290) tai siitä pienemmästä (mikäs se olikaan) pyydellään ja onko sellaisia ees käytettynä mynnissä?

    En selaillut nettimotoa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  12. #12
    Mulla oli 7 vuotta uutena hankittu 1100rt ja sen jälkeen muutaman vuoden vanha 1150gs nyt yli kymmenen vuotta. Omat mielipiteet:
    Rt: mukava painaa baanaa pitkää pätkää, pleksi tarjosi hyvin tuulensuojaa. Vakaa ja hyvä kaksi päällä ajettaessa. Matkasohva,
    Gs: pitkät joustot ja Wilbersit pitää huolen, että matka jatkuu reikäisellä asfaltilla ja Venäjän teillä. Ei tarvi tehdä u-käännöstä, kun asfaltti vaihtuu soraksi. Laajentanut reittien määrää erityisesti Suomessa. Robusti matkakulkine, jonka voi huoletta kipata kyljelleen. Työkalu.

    Jos nyt vaihtaisin pyörää, niin se olisi pykälää pienempi matkaenska. Ei tarvis olla tuommoinen lehmä, kun yksin ajaa.
  13. #13
    Lainaa mursu kirjoitti Katso viesti
    Ajoprofiilini olisi lähinnä 90% asfalttia ja joskus olisi ehkä hiekkateitä mikäli tarvetta / innostuu tällaisille reiteille. Rundit lähinnä Pohjoismaissa + Eurooppaa siellä sun täällä.

    Matkasohva-kategoriassa mielessä on lähinnä FJR 1300, K 1600 GT / GTL ja Gold Wing.
    Matkaenduro-kategoriassa ajatukset keskittyy Yamaha Super Tenereen ja GS Adveen.
    millä tyylillä nuo rundit toteutetaan?
    pitkät siivut paikasta A paikkaan B kovalla tai vielä kovemmalla vauhdilla?
    vai isoimpia baanoja vältellen?

    Tenu ja GS on niin suosittuja pyöriä että niihin saa matalampaa / kapempaa satulaa eri valmistajilta
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  14. #14
    Wingi on noista se kahden ihmisen matka mopo.....
  15. #15
    Lainaa Fireball kirjoitti Katso viesti
    Tuolla käyttöprofiililla ottaisin listalle myös BMW R1200/1250RT:n ?
    Oma budjetti oli vain neljännes tuosta ja olin hankkimassa R1150GS:ää (jollainen mulla joskus oli), mutta R1150RT:ä oli tarjolla enemmän, pienemmillä kilsoilla ja sopivammin, joten päädyinkin siihen. Käytännössä asfalttiversio GS:stä. Ei ole kaduttanut.
    R1200RT on niin paljon kevyempi käsitellä kuin nuo kuusisylinteriset, että toimii myös satunnaisilla hiekkateillä ?
    Testasin peräkkäin R1200RT & GS. RT oli aivan hirveä ajettava - kankea, lössö, jne. Positiivisena jäi mieleen ainoastaan tuulisuoja ja vakionopeussäädin. Gesu kääntyili paljon paremmin ja reagoi kaasuunkin ihan eri tavalla. Röykkyjä tasoittavasta pidemmästä joustomatkastakaan ei ollut haittaa sileällä kadulla (RT:iin verrattuna).

    Bemareista S1000XR kannattaa ottaa myös harkintaan. On meinaan kunnon keulalla aivan erilainen ajettava kuin kökköleverilaitteet. Ketjuja joutuu toki huoltamaan vähän useammin kuin kardaania, muttei sekään ole kovin hankalaa keskiseisontatuella.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  16. #16
    Ketjuja joutuu toki huoltamaan vähän useammin kuin kardaania, muttei sekään ole kovin hankalaa keskiseisontatuella.[/QUOTE]

    Aika laiska ketjunvoitelija, tourinkibussi 72000km orkkis ketjut+rattaat vaihtoon, eikä edes keskistondia
    haistakaa vittu, viva ukraina!
  17. #17
    Asfaltilla tuo onnistuu, jos tulee matkaan sorateitä niin nuo lukemat joutuu unohtamaan
    Kylätason kurapyöräilijä.
  18. #18
    Itse kävin samaa "mikä olisi sopivin" tuumailua, kun kyykyn rinnalle halusin jotain hieman leppoisempaa kulkinetta.

    Matkapyörää en itselleni ajatellut, vaan olin ainoastaan tutkimassa isoja katuenskoja/avde pyöriä.

    Kävin kokeilemasssa Yammun ison Teneren ja BMW 1250GS:n. Koeajon jälkeen en edes harkinnut Yammua pyöräkseni. Gessu sopi minulle niin hyvin kaikilta ominaisuuksiltaan että valinta itselleni oli selvä.

    Minulle sopivat varusteet, ominaisuudet ja laatu olivat ne ratkaisevat tekijät valintaan. Hondan uutukaista en päässyt kokeilemaan, ja siinä oli itselleni miinuksena ketjuveto.

    Adve- sarjassa Yamppi ja Bemu ovat molemmat soivia pelejä, joten noista ainakin uskallan sanoa ettei mene hankinta varmasti vinoon, vaikka kumpaan tahansa päätyisi.

    Pyörätyylin muutos toi kyllä oman kotiseudun ajeluteihin roiman lisäyksen hiekkateiden, metsäautoteiden yms tulleessa ajokartalle pikiteiden lisäksi. Itselleni pyörätyylin muutos muutaman vuosikymmenen kyykkyjen jälkeen teki oikein hyvää.
    Viimeksi muokannut: vma; 24.03.2020 klo 10:25.
    .
  19. #19
    Itellä oli vähän samanlainen pohdinta viitisen vuotta sitten, valituksi tuli 12tkm ajettu käytetty FJR 2nd gen. En ole katunut. Edelleinen pyörä oli DL1000 Suzuki, sitä edellinen Blackböördi. Vaihtoehtoina taisi olla Bemarin R1200GS, K1300GT, Yamahan iso Tenere, Triumphin Tiger Explorer ja Hondan VFR 1200, molemmat mallit.
    Kaikilla ehdokkailla ajoin parin tunnin lenkin ja valinta oli mulle helppo tuon FJR:n osalta, siinä oli kaikki paitsi hienot hiekkatieominaisuudet. Hiekkateitäkin tulee ajettua tosin kesässä viis-kuussataa kilometriä mutta ne ovat kaikki metsäautoteitä parempia. Normihuoltojen lisäksi oon vaihtanut etustefat jotka nekin on kuitenkin vähän kuin huoltoa
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  20. #20
    Omalla kohdalla on täysin selvää että katuenduro on ainut vaihtoehto maantielle. Suomessa parhaatkin tiet on melko huonossa kunnossa ja alppimaastossa parhaat tiet on aina pieniä...

    Toisaalta soratiellä kyllä pystyy ajelemaan millä pyörällä vaan... se on enemmän asenteesta kiinni kuin pyörästä.
  21. #21
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Itellä oli vähän samanlainen pohdinta viitisen vuotta sitten, valituksi tuli 12tkm ajettu käytetty FJR 2nd gen. En ole katunut. Edelleinen pyörä oli DL1000 Suzuki, sitä edellinen Blackböördi. Vaihtoehtoina taisi olla Bemarin R1200GS, K1300GT, Yamahan iso Tenere, Triumphin Tiger Explorer ja Hondan VFR 1200, molemmat mallit.
    Kaikilla ehdokkailla ajoin parin tunnin lenkin ja valinta oli mulle helppo tuon FJR:n osalta, siinä oli kaikki paitsi hienot hiekkatieominaisuudet. Hiekkateitäkin tulee ajettua tosin kesässä viis-kuussataa kilometriä mutta ne ovat kaikki metsäautoteitä parempia. Normihuoltojen lisäksi oon vaihtanut etustefat jotka nekin on kuitenkin vähän kuin huoltoa
    Kiitos kommentista!

    Itsekin hiukan arvuuttelen kuinka paljon tulen ajelemaan sellaisia teitä, että matkaendurolla olisi ns. käyttöä. Jonkin verran arveluttaa esim. Itä-Euroopan tiet (ja ehkä jo Suomenkin tiet), jossa toisaalta ei välttämättä tulisi poikettua missään sellaisilla seuduilla.

    Mutta, jo aikaisemmin todettu, niin esim. Super Tenere ja GS ovat oivia laitteita myös matkapyörinä. Testatahan ne pitää jos jotain aikoo ostaa, koeajossa paljastaa sen oleellisen ja sitten muita asioita voi pohtia renkaita potkiessa.
    Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports
  22. #22
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti
    Talouden katastrofi vie maamme tiet sellaiseen kuntoon, että pian ei teille ole asiaa kuin Gessu Bemulla, tai G- Mersulla. Gessu siis.
    Kyllähän tämä on jo tapahtunut, viime taantuman seurauksena sellaista monttupaskaa että kannattaa todella huomioida pyörävalinnassa. Kyykyllä en lähtisi Suomen teille rynkyttämään.
    Ducati Hypermotard 950 + Yamaha WR250R
    Ex: Svartpilen 701, 690 Enduro R, 990 SMT, Dorsoduro 750, 690 SMC, SMS630, Hayabusa x 2, CBR600F
  23. #23
    Lainaa greatLeo kirjoitti Katso viesti
    Kyllähän tämä on jo tapahtunut, viime taantuman seurauksena sellaista monttupaskaa että kannattaa todella huomioida pyörävalinnassa. Kyykyllä en lähtisi Suomen teille rynkyttämään.
    On erimieltä aion kiertää suomen teitä ehkä vähän enemmänkin BMWR1100S on alla ja vahva usko et on ongelmaton kyykky
    Vanhalla oppimisen vaikeus
  24. #24
    Lainaa jjjjj kirjoitti Katso viesti
    Omalla kohdalla on täysin selvää että katuenduro on ainut vaihtoehto maantielle. Suomessa parhaatkin tiet on melko huonossa kunnossa ja alppimaastossa parhaat tiet on aina pieniä...

    Toisaalta soratiellä kyllä pystyy ajelemaan millä pyörällä vaan... se on enemmän asenteesta kiinni kuin pyörästä.
    Miksei kyse myös ajotaidosta? Vieläkin muistan kun Wingikuski pyyhkäisi jossain Itävallan passolla ohi vuonna 07 ja meillä sentään silloin mustaböördi. No vaihdoin sitten bussiin...
    Viimeksi muokannut: dos-equis; 24.03.2020 klo 22:24. Syy: tarkennus
    haistakaa vittu, viva ukraina!
  25. #25
    Lainaa seppo02 kirjoitti Katso viesti
    Itellä oli vähän samanlainen pohdinta viitisen vuotta sitten, valituksi tuli 12tkm ajettu käytetty FJR 2nd gen. En ole katunut. Edelleinen pyörä oli DL1000 Suzuki, sitä edellinen Blackböördi. Vaihtoehtoina taisi olla Bemarin R1200GS, K1300GT, Yamahan iso Tenere, Triumphin Tiger Explorer ja Hondan VFR 1200, molemmat mallit.
    Kaikilla ehdokkailla ajoin parin tunnin lenkin ja valinta oli mulle helppo tuon FJR:n osalta, siinä oli kaikki paitsi hienot hiekkatieominaisuudet. Hiekkateitäkin tulee ajettua tosin kesässä viis-kuussataa kilometriä mutta ne ovat kaikki metsäautoteitä parempia. Normihuoltojen lisäksi oon vaihtanut etustefat jotka nekin on kuitenkin vähän kuin huoltoa
    Kyllä FJR:llä pärjää vaikka Petroskoihin asti, kun ei nyt ihan kärrypoluille mene. Kokeiltu on.
    FJR -17
  26. #26
    Tähän asiaan vielä liittyen; näin joskus Youtube:ssa Goldwingin ostoa varten opas-videon, mitä laitteesta kannattaa tarkistaa ennen ostoa.

    Onko muille tullut vastaan em. videoita / listoja mitä missäkin mallissa esim. nuo alussa mainitsemani, kannattaa tarkistaa ennen ostoa? Eihän sitä koskaan tiedä millaisia vekottimia on myynnissä.

    Jonkinlaisena erikoisuutena suomalaisessa ajoneuvokaupassa pidän hintojen, joskus tiuhaakin, muuttumista käytetyn laitteen ollessa myynnissä. Olen nähnyt sellaista muutaman kerran mm. mönkijöiden ja moottoripyörien osalta. Alussa hinta on esim. 7000, viikon päästa 8000, taas 7500, 7000, 7200 jne. Mikähän idea tuollaisessa on? Minusta tuntuu ihmeelliseltä vedätykseltä / kusetukselta.
    Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports
  27. #27
    Lainaa mursu kirjoitti Katso viesti
    Tähän asiaan vielä liittyen; näin joskus Youtube:ssa Goldwingin ostoa varten opas-videon, mitä laitteesta kannattaa tarkistaa ennen ostoa.

    Onko muille tullut vastaan em. videoita / listoja mitä missäkin mallissa esim. nuo alussa mainitsemani, kannattaa tarkistaa ennen ostoa? Eihän sitä koskaan tiedä millaisia vekottimia on myynnissä.

    Jonkinlaisena erikoisuutena suomalaisessa ajoneuvokaupassa pidän hintojen, joskus tiuhaakin, muuttumista käytetyn laitteen ollessa myynnissä. Olen nähnyt sellaista muutaman kerran mm. mönkijöiden ja moottoripyörien osalta. Alussa hinta on esim. 7000, viikon päästa 8000, taas 7500, 7000, 7200 jne. Mikähän idea tuollaisessa on? Minusta tuntuu ihmeelliseltä vedätykseltä / kusetukselta.
    Noin 15-10 vuotta vanhojen pyörien hinnat ovat olleet viime vuosina turvonneita ja nousussa. Vuosi sitten yksityisten pyynnit olivat jopa korkeampia kuin liikkeissä.

    Ilmeisesti ylihintaiset jäävät myymättä ja uudet myyntiin tulevat hinnoitellaan niiden ylihintaisten myynnissä olevien perusteella. Ja tietenkin keväthinta on sopivasti korotettu talven jälkeen, vaikka pyörä on periaatteessa taas vuoden vanhempi.

    Rahamiehet tietysti ostelevat mitä haluavat ja esim 5000eurolla saa aina jonkun pyörän - joko edullisen tai kalliin.
    Sitten taas pyörän kalliilla ostanut yrittää myydä pyörää vuoden päästä samaan hintaan tai kalliimmalla, vaikka kilometrejä on kertynyt, kulutusosat kuluneet ja huolto-ohjelmassa iso huolto edessä.

    Itse olen katsonut nettimotosta hintatilastoja ja mobil.de:stä saksan vertailuhintoja. Uudehkoissa pyörissä on Saksaan verrattuna hurjat erot mutta 20-vuotta vanhat ovat Suomessa jopa halvempia kuin Itämeren takana.

    Vikoja olen googletellut yksinkertaisesti "merkki malli problems". Merkkikohtaisilta foorumeilta tai facebook-ryhmistä saa oikeaa tietoa. Viimeistään pyörän ostamisen jälkeen esiintyviä ongelmia googletellessa selviää, kuinka yleisiä ne ongelmat itseasiassa olivatkin. Mielestäni yleiset selkeät helposti korjattavat viat ovat kivemoia kuin satunnaisesti esiintyvät mystiset sammuilut ja mittarien välkkymiset, joihin ei saa mitään selkoa.

    Yleispalstoilla kaikki vaan kehuvat ja hehkuttavat omiansa luotettaviksi ja varmatoimisiksi.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  28. #28
    se on markkinatalouden hienous tuo price discovery. nettimotossahan ei ole kuin ne jotka ei ole menneet kaupaksi.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  29. #29
    Se on nyt tähän sanottava että Tenere oli aika varma tapaus matkoilla. Ei koskaan mitään teknisiä ongelmia. Mutta sen plexiä en koskaan saanut toimimaan kunnolla. Eli 187 cm kaverilla pää tärisee moottoritien jölkeen vielä pitkään parkissakin. Jos kuski on lyhyempi, voi olla toivoa. Ne Gessut mitä kokeilin toimi aerodynaamisesti paljon paremmin.
  30.  
  31. #30
    ...oli jotain väitettä, että RT ei oikein taitu pienessä tilassa ? Kyllä se ainakin jonkun käsissä taittuu;
    https://www.youtube.com/watch?v=kwchVbW28ak
    ...tuossa amerikkalainen mielipide RT sopivuudesta Mursun kuvaamaan käyttöön;
    https://www.youtube.com/watch?v=ENbqKKoEk00
    Fireball
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen