Sivu: 2 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 244:sta
  1. #31
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Ihan tavallinen letkuklemmari.
    Siihen reikä (M4?)pultille.
    Pehmusteeksi jotain ~15-20 mm leveetä tiivistenauhaa mitä nyt sattuukaan olemaan käsillä, pultin pään kohdalle tuplana. Liimapinta klemmariin päin.
    Pulttiin pari ylimäärästä mutteria "väliholkiksi", varsinkin nyloc-mutterissa on hyvä pyöreä reuna jonka saa nätisti potikan silmää vasten.

    http://racedac.com/ninja/IMG_3761.JPG
    Myöskin oikein toimivan näköinen. Muistatko mihin momenttiin tuon kiristit?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  2. #32
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Myöskin oikein toimivan näköinen. Muistatko mihin momenttiin tuon kiristit?
    Joku kevyt sormimomentti, oisko 10 Nm esim.
    Letkuklemmarissa on se hyvä puoli että siitä hajoo ruuvista tai nauhasta kierteet, ennen kuin sillä saa mitään tuhoa aikaiseksi.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  3. #33
    Mjoo. Piti tulla vähän asennusapua, mutta hän on nyt vähän "kadonnut" mitäänsanomatta, ni pitääpi taas kysellä vähän lisää tyhmiä idioottijuttuja jotka kaikkien pitäisi osata mutta koulutus puuttuu

    Eli pyörä alkaa wetteriä lukuunottamatta olemaan ihan valmis radalle, mutta datankeruukamojen piuhoja odotellessa heräsi tällainen kysymys:

    Kun takaiskarin sensorin saan asennettua paikalleen, ni sit ku sille säädetään se "maksimiarvo" eli missä se datan mukaan "pohjaa" ni millä tämän arvon saa helpoiten selville? Virrat tässä vaiheessa siis on päällä ja terminaalia tuijotetaan että minkälaista arvoa antaa sensori milläkin painumalla, mutta miten "pohjaan" takaiskari pitää vetää että se "datan maksimi" saavutetaan?

    Oma arvaukseni olis se, että vaikka taakkaliinalla kiristää takahäkin ja swingin nippuun ja sitte katotaan arvo ku tietty ruttu on saavutettu. Menikö ees lähelle?

    Ton taakkaliinalla puristamisen meinasin muutenki tehdä siinä vaiheessa ku pitää kattoa sensorin paikka silleen että eka kattoo takanakki ilmassa maximum travelin että miten kauas swingi roikahtaa (jottei sensorin varsi nappaa vastaan siinä vaiheessa) ja sitte maximum ruttu perään jotta ei ole myöskää sensori tiellä rutussa.

    JOS tuo taakkaliinakiristys on järkevä keino, ni miten pohjaan se pitää rutistaa että se järkevä "iskarin pohjaaminen" saavutetaan? Vai onko toi ehdotus täysin ääliö, ja jos on ni miten se pitää hoitaa?

    P.S. Mulla ei oo välineitä purkaa koko takapäätä eri asioiden aikaansaamiseksi, joten ehdotukset jotka sisältää takapään räjäyttämistä osiin eivät ole käypiä. Joku muu "sinnepäin" keino tulisi keksiä.

    Mulle on vieläki vähä pimennossa tuo iskarin ja jousen symbioosi, eli missä vaiheessa toimii jousi, missä vaiheessa toimii iskari, ja missä vaiheessa molemmat jne.

    Kiitos.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  4. #34
    Mimmonen takapotikka on/ missä se on kiinni?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  5. #35
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Kun takaiskarin sensorin saan asennettua paikalleen, ni sit ku sille säädetään se "maksimiarvo" eli missä se datan mukaan "pohjaa" ni millä tämän arvon saa helpoiten selville?
    Pyörän speksit varmaan antaa esim. arvon 125 mm. Jos tietää linkkusuhteen ja iskunvaimentajan esitteestä maksimikokoonpainuman niin, niistä voi laskea esim. 2,0 x 63 mm = 126 mm. Tarkempien arvojen määrittäminen edellyttää vaimentimen irroittamisen, että pääsee mitaamaan. Taitaa olla kotikonstein lähes mahdotonta puristaa sitä peräpäätä kokonaan kasaan mittaustuloksen saamiseksi. Minulla on sekä keulaputkessa että takaiskunvaimentimessa kumirengas liukuvalla osalla, niin niistä näkee onko pohjannut vai ei. Mutta mihin tuota tarkempaa arvoa tarvitset?

    Omassa pyörässä peräpää näytti liikkuvan huomattavan paljon vähemmän kuin keula. Vaikka kiihdyttää niin, että eturengas kohoaa asfaltin pinnasta, ei takavaimennin ole lähelläkään pohjaamista. Riippuu tietty geometriasta (ketjun pituus/taka-akselin sijainti, etu- ja takahammasrattaiden koot, takavaimentimen pituus, joissain pyörissä takahaarukan etupään kiinnityskohdan korkeus) onko perällä taipumus kiihdyttäessä kyykätä (squat) vai nousta (anti-squat), kun ketju kiskoo takahammasratasta suurella voimalla.

    Jätin omassa pyörässä alustapotikoiden skaalauskertoimen ykköseksi. Eli lokiin tulee arvot 0-5000. Kun potikan mittausmatka on 150 mm, 1 millimetri = 5000/150 = 33,3 yksikköä. Kun pyörä on nostettuna niin, että etu- tai takarengas on ilmassa, näkee RaceDAC:n datasta, mikä arvo vastaa nollapuristumaa. Sen voi laittaa halutessaan offsetiksi. Jos on kaveri vetämään rengasta vielä alemmas, niin saa huomioon otettua myös ns. top out -jouston.

    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Mulle on vieläki vähä pimennossa tuo iskarin ja jousen symbioosi, eli missä vaiheessa toimii jousi, missä vaiheessa toimii iskari, ja missä vaiheessa molemmat jne.
    Jousi toimii koko ajan sen voiman riippuessa siitä kuinka paljon se on puristuneena kasaan.

    Iskunvaimennin toimii vain, kun sen pituus joko lyhenee tai pitenee. Mitä nopeammin sen pituus muuttuu, sitä enemmän se vastustaa liikettä. Säätimillä voi vaikuttaa vastustavan voiman suuruuteen.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  6. #36
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Mutta mihin tuota tarkempaa arvoa tarvitset?

    Jätin omassa pyörässä alustapotikoiden skaalauskertoimen ykköseksi. Eli lokiin tulee arvot 0-5000. Kun potikan mittausmatka on 150 mm, 1 millimetri = 5000/150 = 33,3 yksikköä. Kun pyörä on nostettuna niin, että etu- tai takarengas on ilmassa, näkee RaceDAC:n datasta, mikä arvo vastaa nollapuristumaa. Sen voi laittaa halutessaan offsetiksi. Jos on kaveri vetämään rengasta vielä alemmas, niin saa huomioon otettua myös ns. top out -jouston.
    Eli en tosiaan hae mitään laskennallista just-oikein arvoa, vaan tilanne on tämä:
    Asennan sen potikan siihe takahäkin kylkeen. Sanotaan että potikka antaisi tuota samaa mittausarvoa ku sinulla eli 0-5000. Sitten lopputulos on se, että nollapuristumassa mulla on vaikkapa 5mm vielä vartta jäljellä jottei potikka nappaa kii ääritilanteessa, ja sitte liinapuristuksella vaikkapa jäisi 9mm vartta puristamatta...

    Tällöin jos skaala päästä päähän olisi 0-5000, ni mulla se skaala onkin vaikka 180-4720 ... Ni sitte ku alan kattomaan radalla setin jälkeen takaiskarin dataa, ni mistä tiedän mikä se maaginen numero on jossa esmes jossakin motoparkin isossa pompussa iskari tällää pohjaan?

    Tätä lukua hain, eli onko se mahis saada ees sinnepäin se "ääripomppu" arvo puristamalla perää liinoilla? Toki sitte ku alkaa settejä tulemaan alle ja alkaa näkemään että iskari ei rajuissakaan pompuissa mee vaikkapa arvon 3700 yli ni siihe voi sitte skaalan muuttaa siten että vaikka 3750 on se "100%" ... eli referenssiä haen, en mitää matematiikan tutkintotarkkuuksia.

    Etuiskarin pohjalukema on suhteellisen helppo saada, mutta tuo takaiskari askarruttaa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  7. #37
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Mimmonen takapotikka on/ missä se on kiinni?
    En tunne terminologiaa, mutta ihan vain sensori joka mittaa sensorin varren pituutta. Tulee 4mm pultilla päistä kiinni. Tarkoitus on kiinnittää se takahäkin ja swingin kylkeen... sisemmäs ei oikeen oo mahista ku siellä on niin helkkarin vähän tilaa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  8. #38
    Eikö kellään tutulla yms. ole tosiaan pieniä jousipuristimia, että saisi takaiskarista jousen pois? Helpottaisi kummasti kun saisi ilman jousta olevan iskarin kanssa liikuteltua swingiä ylös-alas. Iskarista saisi samalla pohjaanlyöntikuminkin pois mittailun ajaksi.
    "If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
    "Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."

    Ducati 996 Evoluzione
    Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
    Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
  9. #39
    Perä vaatii jonku 2,5-3,0 kiloa per milli, taka-akselin kohdalta mitattuna, jos sen haluaa puristaa kasaan.
    Eli jos mopo seisoo renkailaan ja kuski kyydissä, ja painauma säädetty esim 30 milliin, niin lisäksi liinalla vetoa joku 250-300 kiloa jotta perä on kokonaan kasassa.
    Eli kyl siinä voi takahäkki naukasta tai kiinnityspisteet antautua.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #40
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Eli en tosiaan hae mitään laskennallista just-oikein arvoa, vaan tilanne on tämä:
    Asennan sen potikan siihe takahäkin kylkeen. Sanotaan että potikka antaisi tuota samaa mittausarvoa ku sinulla eli 0-5000. Sitten lopputulos on se, että nollapuristumassa mulla on vaikkapa 5mm vielä vartta jäljellä jottei potikka nappaa kii ääritilanteessa, ja sitte liinapuristuksella vaikkapa jäisi 9mm vartta puristamatta...

    Tällöin jos skaala päästä päähän olisi 0-5000, ni mulla se skaala onkin vaikka 180-4720 ... Ni sitte ku alan kattomaan radalla setin jälkeen takaiskarin dataa, ni mistä tiedän mikä se maaginen numero on jossa esmes jossakin motoparkin isossa pompussa iskari tällää pohjaan?

    Tätä lukua hain, eli onko se mahis saada ees sinnepäin se "ääripomppu" arvo puristamalla perää liinoilla? Toki sitte ku alkaa settejä tulemaan alle ja alkaa näkemään että iskari ei rajuissakaan pompuissa mee vaikkapa arvon 3700 yli ni siihe voi sitte skaalan muuttaa siten että vaikka 3750 on se "100%" ... eli referenssiä haen, en mitää matematiikan tutkintotarkkuuksia.

    Etuiskarin pohjalukema on suhteellisen helppo saada, mutta tuo takaiskari askarruttaa.
    Mittaa, oleta, ja extrapoloi.

    Eli kato mitä voltit on sillon kun perä on täydessä pituudessa.
    Ja mitä voltit on kun kuski kyydissä/ ja mittaa painauma.
    Ja liinoilla sen verran että painauma tuplaantuu, sen mekaniikka kestänee ilman ongelmia, ja kato mitä voltit on.

    Esim siinä on jo pisteet 0 mm, 30 mm, 60 mm, joilla päässee aika hyvin tontille perän liike vs volttimäärä -arvoista. Karkeasti voi olettaa että 60 mm on kokonaisliikkeen puoliväli.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  11. #41
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Mulle on vieläki vähä pimennossa tuo iskarin ja jousen symbioosi, eli missä vaiheessa toimii jousi, missä vaiheessa toimii iskari, ja missä vaiheessa molemmat jne.
    Sekoitetaan lisää.

    Iskari ei ole iskunvaimennin (se on vain hyvä myyntinimi) vaan jousen/alustan/massan liikkeen vaimennin.
    Ilman vaimenninta jousi ja massa jatkais koko ajan liikettä edestakaisin.
    Sen takia alustassa on vaimentimet.

    Ja itse asiassa jousi on se komponentti, mikä on iskunvaimennin. Eli kun vehkeen alustaan kohdistuu isku (pomppu), niin alusta välittää sen energian jouselle, ja jousi puristuu kasaan ja varastoi iskun energian.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  12. #42
    Riippuen pyörästä, saa jousen pois poistamalla esijännityksen ja sitten saakin jousen pois ja eikun iskari takas pyörään kiinni. Ei tartte enää punnertaa että on pohjassa.

    Ei nää asiat voi olla näin vaikeita.
    Aprilia RSV4-R
  13. #43
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Perä vaatii jonku 2,5-3,0 kiloa per milli, taka-akselin kohdalta mitattuna, jos sen haluaa puristaa kasaan.
    Eli jos mopo seisoo renkailaan ja kuski kyydissä, ja painauma säädetty esim 30 milliin, niin lisäksi liinalla vetoa joku 250-300 kiloa jotta perä on kokonaan kasassa.
    Eli kyl siinä voi takahäkki naukasta tai kiinnityspisteet antautua.
    Joo noilla voimilla aika varmasti tekee, hylkäämme siis ajatuksen pumpun kasaan puristamisesta.

    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Mittaa, oleta, ja extrapoloi.

    Eli kato mitä voltit on sillon kun perä on täydessä pituudessa.
    Ja mitä voltit on kun kuski kyydissä/ ja mittaa painauma.
    Ja liinoilla sen verran että painauma tuplaantuu, sen mekaniikka kestänee ilman ongelmia, ja kato mitä voltit on.

    Esim siinä on jo pisteet 0 mm, 30 mm, 60 mm, joilla päässee aika hyvin tontille perän liike vs volttimäärä -arvoista. Karkeasti voi olettaa että 60 mm on kokonaisliikkeen puoliväli.
    Toi kuulostaa juuri sellaiselta yksinkertaiselta toimintamallilta mitä hainkin.
    Mitäs ku oot noita datoja kattellu aika paljon, ni mites toi 2x painauma vertautuu esmes matopurkin pomppuihin? Meneekö normi ratapompuissa edes lähelle tolle tontille?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  14. #44
    Lainaa jannmann kirjoitti Katso viesti
    Riippuen pyörästä, saa jousen pois poistamalla esijännityksen ja sitten saakin jousen pois ja eikun iskari takas pyörään kiinni. Ei tartte enää punnertaa että on pohjassa.

    Ei nää asiat voi olla näin vaikeita.
    Ei varmasti olekaan vaikeita, mitä mä ees kyselen. Helppoa ku mikä.
    Haluuks tulla mun kans After Effectsillä videoita pyörittelemään ni mä sanon sulle samalla tavalla

    KAIKKI on helppoa kun sen osaa. MIKÄÄN ei ole helppoa jos sitä ei osaa.

    Ja sitte ku katsot mun alkuperäisen viestin jossa sanottiin että:
    P.S. Mulla ei oo välineitä purkaa koko takapäätä eri asioiden aikaansaamiseksi, joten ehdotukset jotka sisältää takapään räjäyttämistä osiin eivät ole käypiä.
    Ni ei se luetun ymmärtäminen myöskään ole näin vaikeeta... vai meinaatko että saan jousen pois takaiskarista purkamatta takapäätä?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  15. #45
    Lainaa miolta kirjoitti Katso viesti
    Eikö kellään tutulla yms. ole tosiaan pieniä jousipuristimia, että saisi takaiskarista jousen pois? Helpottaisi kummasti kun saisi ilman jousta olevan iskarin kanssa liikuteltua swingiä ylös-alas. Iskarista saisi samalla pohjaanlyöntikuminkin pois mittailun ajaksi.
    Minulla on tässä harrastuksessa HYVIN vähän tuttuja. Ainoat "tutut" on melkeinpä ratavarikolla joten suoranaista apua on hyvin haastava löytää. Fasiliteetit ei myöskään ole mitään pro-luokkaa, vaan ihan parkkiruutu lämpimässä parkkihallissa jossa sitte ropataan niillä työkaluilla mitä on ehtiny/ollu varaa ostaa.

    Kyllä mulla kaikki muistissa on ihan selkeänä mitä mulle on opetettu tosta pyörästä, muunmuassa moottorin yms irrottaminen ni on ihan tuoreessa muistissa koska kädestä pitäen kaveri vaivautui mulle sen kerran näyttämään. Mutta siitä huolimatta että osaan irrottaa alustaa lukuunottamatta pyörästäni about kaiken, ni alusta on edelleen aivan totaalisen hämärän peitossa ku sitä ei kukaan ole mulle opettanut.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  16. #46
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Ei varmasti olekaan vaikeita, mitä mä ees kyselen. Helppoa ku mikä.
    Haluuks tulla mun kans After Effectsillä videoita pyörittelemään ni mä sanon sulle samalla tavalla

    KAIKKI on helppoa kun sen osaa. MIKÄÄN ei ole helppoa jos sitä ei osaa.

    Ja sitte ku katsot mun alkuperäisen viestin jossa sanottiin että:

    Ni ei se luetun ymmärtäminen myöskään ole näin vaikeeta... vai meinaatko että saan jousen pois takaiskarista purkamatta takapäätä?
    Joo, selvä. Eli täysin mahdoton homma.
    Sitten en voi mitenkään auttaa tai neuvoa.
    Ja kuten arvasit toi oli ainut asia missä olen edes auttavasti osaava. Mistään muusta asiasta en tajua hevon vittua.
    Aprilia RSV4-R
  17. #47
    Lainaa jannmann kirjoitti Katso viesti
    Joo, selvä. Eli täysin mahdoton homma.
    Valitettavasti tässä tapauksessa se on mahdoton homma Aivan samoin ku se ettei mulla ollut resursseja irrottaa ite iskareita pyörästä, vaan piti koko pyörä lähettää huoltoon.

    Sen siitä saa ku harrastaa lajia johon ei oo syntynyt.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  18. #48
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Minulla on tässä harrastuksessa HYVIN vähän tuttuja. Ainoat "tutut" on melkeinpä ratavarikolla joten suoranaista apua on hyvin haastava löytää. Fasiliteetit ei myöskään ole mitään pro-luokkaa, vaan ihan parkkiruutu lämpimässä parkkihallissa jossa sitte ropataan niillä työkaluilla mitä on ehtiny/ollu varaa ostaa.
    PK-seudullakin on useampia kimppatalleja/kerhoja joihin pääsee ropaa kohtuu hintaan, ja niissä on yleensä pelit ja pensselit (yleisimmät työkalut/rengaskoneet/nostopöydät yms.).

    Ja yleensä näistä löytää kanssa sitä tietävämpää porukkaakin, joilta voi kysyä apua.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  19. #49
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    PK-seudullakin on useampia kimppatalleja/kerhoja joihin pääsee ropaa kohtuu hintaan, ja niissä on yleensä pelit ja pensselit (yleisimmät työkalut/rengaskoneet/nostopöydät yms.).

    Ja yleensä näistä löytää kanssa sitä tietävämpää porukkaakin, joilta voi kysyä apua.
    Ja sieltä voi löytyä työkalujen lisäksi myös "tuttuja".
    Beta 300 RR
    Ex - CBR1000RR
  20. #50
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    alusta on edelleen aivan totaalisen hämärän peitossa ku sitä ei kukaan ole mulle opettanut.
    Youtube on näissä ystävä
    Jos nyt saat muuten mittailtua potikan paikalleen, niin kannattaa silti noita hommia opiskella vaikkapa juuri juutuupista. Osaat sitten esim. ensi kerralla irrottaa takaiskarin ja etutolpat kun lähetät ne huoltoon. Molemmat on oikeastaan tosi helppoja hommia. Takaiskarissa ei tarvitse kuin ottaa rengas irti että tulee tilaa. Sitten pyörä tuetaan jalkatappien varaan että swingi pääsee vapaasti liikkumaan. Iskarin yläpää irti ja alapäästä linkusto irti, niin iskari tipahtaa alakautta pois

    https://www.youtube.com/watch?v=NQmbHufRIdY
    "If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
    "Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."

    Ducati 996 Evoluzione
    Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
    Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
  21. #51
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Ja mitä voltit on kun kuski kyydissä/ ja mittaa painauma.
    Ja painuma mitattiin taka-akselin kohdalta pystysuoraan ylöspäin eikö vain?

    Lainaa miolta kirjoitti Katso viesti
    Youtube on näissä ystävä
    Jos nyt saat muuten mittailtua potikan paikalleen, niin kannattaa silti noita hommia opiskella vaikkapa juuri juutuupista. Osaat sitten esim. ensi kerralla irrottaa takaiskarin ja etutolpat kun lähetät ne huoltoon. Molemmat on oikeastaan tosi helppoja hommia. Takaiskarissa ei tarvitse kuin ottaa rengas irti että tulee tilaa. Sitten pyörä tuetaan jalkatappien varaan että swingi pääsee vapaasti liikkumaan. Iskarin yläpää irti ja alapäästä linkusto irti, niin iskari tipahtaa alakautta pois

    https://www.youtube.com/watch?v=NQmbHufRIdY
    Kiitos videosta! Todella hyvin tehty video, joskin kaiku vaikeuttaa ymmärtämätöntä ku kolmannes sanoista kaikuu tai työkalut kolisee. Vaikka tuo video oli erittäin selkeä, en uskaltaisi yksin lähteä tota tekemään ekalla kerralla. Ja multa kaupan päälle puuttuu jalkatappituentaan käyvät telineet.

    Jonezi myös mainitsi nuo pk-seudun ropaushallit. Mitä viimeks jossai ketjussa luin ni niiden vuokra on about 4x siihe mitä mun parkkiruutu maksaa, joka valitettavasti menee mun budjetin yli. Mutta en mä asiaa nyyhkyttele, olen vähävarainen tähän lajiin, mutta niillä mennään mihin on varaa.

    Osaako joku omia telemetrioitaan lueskellut sanoa, että mites paljon tota painaumaa takapäässä pomppuisella radalla tulee? Et onko esmes toi 60mm painuma taka-akselin kohdalla jo sellanen "ei suotavaa" tasolla?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  22. #52
    Talvella kun irrotin iskarit huoltoon, takapampun sylinterivarsi johon yleensä kertyy likaa oli puhdistunut 10 milliä vajaa kokonaan. Mietin että missä noin järkky pomppu on ollut. En keksinyt muuta kuin Botnian jossa osuin vauhtivasurissa johonkin möykkyyn. Eli näytti että oli käynyt lähes pohjassa.
    K8-1000
  23. #53
    Pomppu sellaisessa paikassa, jossa ei ole kova veto päällä, saa aikaan suurimman painuman. Itse tsekkasin takapään liikettä laittamalla kameran pyrstön alle. Motoparkissa tuli suurimmat liikkeet ennen pimeää nyppylää ja paluusuoran shikaanissa. Esim bussipysäkillä liike melko pieni, samoin kiihdytyspaikoissa. Antisquat toimii.

    Iskari käy pohjassa jossain noista, koska kumilenksu löytyy aina stopparin vierestä. En kuitenkaan huomaa pohjaamista nykyisellä 11.5 jousella, toisin kuin 10.5 jousella. Kuski painaa varustein noin 93kg.
  24. #54
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Ja painuma mitattiin taka-akselin kohdalta pystysuoraan ylöspäin eikö vain?
    Juu.

    Osaako joku omia telemetrioitaan lueskellut sanoa, että mites paljon tota painaumaa takapäässä pomppuisella radalla tulee? Et onko esmes toi 60mm painuma taka-akselin kohdalla jo sellanen "ei suotavaa" tasolla?
    Päinvastoin, on erittäin suotavaa että alusta käyttää koko liikematkansa ja vieläpä mahdollisimman usein, jos on pomppunen rata.
    Ts alustassa on jotain vikaa tai se on väärin säädetty, jos se ei liiku.

    Eri asia on sitten se että alusta viihtyy jommassa kummassa ääripäässä liian kauan, se ei ole suotavaa, koska se tarkoittaa sitä että rengas joko ei ole kosketuksissa radan pintaan, tai renkaalla on ihan liikaa kuormaa ja se joutuu tekemään jousen hommia koska jousi on jo kasassa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  25. #55
    Nyt ku rupesin miettimään, ni eikös tuon pysty laskemaan ihan suoraan sen RaceDAC:n antaman arvon että milloin takaiskari pohjaa.

    Se takaiskarin potikka on liikkeeltään lineaarinen, vaikka linkusto iskarin suhteen onkin progressiivinen. Eikös näinollen sen pysty suoraan lineaarisesti laskemaan että kuinka paljon takarenkaan travel on potikan arvona?

    Esim. mun pyörän specseissä sanotaan että
    Rear wheel travel : 137mm (eli käsittääkseni takarenkaan vapaariipunnasta täysin nippuun)

    Ni jos Potikan ääripäät on vaikka 0-5000 (en tiiä vielä) ja se potikka kiinnitetään siten että vapaariipunnassa se antaa vaikkapa 4700.

    Ni jos sitte mittaat painuman ilman kuskia ja katsot siitä potikan antaman arvon, ni eikös se mee suoraan niin että
    4700 - uusi arvo = 137mm - uusi arvo ? Ni tuostahan pystyy suoraan sanomaan että paljonko jokainen mm painumassa on potikan arvoissa? Ja tästä sitte pystyis laskemaan että montako yksikköä potikan arvo pienenee jotta travel menee nollaan?

    Se ei välttämättä anna aivan 100% tulosta, mutta meneekö järkeily nyt ees sinnepäin? Koska mieluummi laittaisin suoraan RaceDACiin offsetit ja dividerit siten että se skaala olis 0-100 ku tietäis varmaksi ne ääripäät.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  26. #56
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Jonezi myös mainitsi nuo pk-seudun ropaushallit. Mitä viimeks jossai ketjussa luin ni niiden vuokra on about 4x siihe mitä mun parkkiruutu maksaa, joka valitettavasti menee mun budjetin yli. Mutta en mä asiaa nyyhkyttele, olen vähävarainen tähän lajiin, mutta niillä mennään mihin on varaa.
    135€/vuosi, avaimen kanssa jolla pystyy kulkemaan 24/7.

    Ja jos haluaa talvisäilön missä pystyy purkaa pyörän vaikka atomeiksi siihen, niin se oli viimetalvena 280€ (loka-huhtikuu).

    Eikä tässä vielä kaikki, pystyt myös kilpailemaan kyseisen kerhon alla, eli säästyy nekin rahat sitten (mitä nyt ootkaan maksanu HelRC/MPTuki).

    https://hmpk.fi/
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  27. #57
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    135€/vuosi, avaimen kanssa jolla pystyy kulkemaan 24/7.
    ÖÖÖ WHAT??? Viimeks ku luin ni toi summa oli per kuukausi.

    Oliko silloiselle kirjoittajalle käyny typo, vai sinulle nyt?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  28. #58
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    ÖÖÖ WHAT??? Viimeks ku luin ni toi summa oli per kuukausi.

    Oliko silloiselle kirjoittajalle käyny typo, vai sinulle nyt?
    Eri paikka. Tuossa tuo linkki mistä voit lukea lisää.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  29. #59
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Eri paikka. Tuossa tuo linkki mistä voit lukea lisää.
    No tähän kesään ei enää auttais ku pitää 6kk olla jäsen jotta avaimen saa. Mutta pitää kyllä harkita ku saa rahatilanteen sellaiseksi.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  30.  
  31. #60
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Nyt ku rupesin miettimään, ni eikös tuon pysty laskemaan ihan suoraan sen RaceDAC:n antaman arvon että milloin takaiskari pohjaa.

    Se takaiskarin potikka on liikkeeltään lineaarinen, vaikka linkusto iskarin suhteen onkin progressiivinen. Eikös näinollen sen pysty suoraan lineaarisesti laskemaan että kuinka paljon takarenkaan travel on potikan arvona?

    Esim. mun pyörän specseissä sanotaan että
    Rear wheel travel : 137mm (eli käsittääkseni takarenkaan vapaariipunnasta täysin nippuun)

    Ni jos Potikan ääripäät on vaikka 0-5000 (en tiiä vielä) ja se potikka kiinnitetään siten että vapaariipunnassa se antaa vaikkapa 4700.

    Ni jos sitte mittaat painuman ilman kuskia ja katsot siitä potikan antaman arvon, ni eikös se mee suoraan niin että
    4700 - uusi arvo = 137mm - uusi arvo ? Ni tuostahan pystyy suoraan sanomaan että paljonko jokainen mm painumassa on potikan arvoissa? Ja tästä sitte pystyis laskemaan että montako yksikköä potikan arvo pienenee jotta travel menee nollaan?

    Se ei välttämättä anna aivan 100% tulosta, mutta meneekö järkeily nyt ees sinnepäin? Koska mieluummi laittaisin suoraan RaceDACiin offsetit ja dividerit siten että se skaala olis 0-100 ku tietäis varmaksi ne ääripäät.
    Toi vapaariipunta ei kerro totuutta jos iskarissa on top out jousi.

    Onko sulla pyörään korjaus käsikirjaa?
    Aprilia RSV4-R
Sivu: 2 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen