Nakkasin rojut pajalle ja innostuin vähän sovittamaan katteita paikalleen. Kyllähän nuo paikoilleen asettuvat, mutta tuulilasin yläkulmien kanssa sai vähän askarrella. Oikean puolen kaatumatapille piti myös tehdä hieman koloa, että sai sen sopimaan paikoilleen. Oletteko laittaneet mitään kumiprikka-/holkkiviritystä noihin katteen kiinnityskohtiin vai minkälainen ratkaisu olisi hyvä? Vai suoraan vaan kuusiopultilla ilman hifistelyjä?
BA3B450B-187D-43E4-B63C-AD40871D60DF.jpg 6693C7B7-B16F-44F3-BE03-14AA27147191.jpg
Tänään sain askarreltua pikalukot katteiden saumakohtiin ja olihan siinäkin puuhaa, tuo saumakohta kun on vähän sinne päin. Ensi kerralla sitten osaa nuokin laittaa kerralla oikein, eikä alkaa asetella niitä katteissa olevien lovien kohdille. Pikkuisen pitää vielä hienosäätää istuvuutta ennen kuin pääsee maalaamaan. Eihän se paisuntasäiliökään enää mahtunut paikoilleen vaihdevivun kääntämisen takia kuten arvelinkin, joten piti askarrella uusi. Kovan googlailun ja instagramin pyöräkuvien selailun jälkeen päädyin tuollaiseen kuvassa näkyvään vanhanliiton ratkaisuun.
24F69985-63E9-4068-B806-6E7F82ABDDA0.jpg
Homma eteni tänään jo koeajoasteelle. Liimasin alumiinimattoa lämpösuojaksi alakatteeseen, syylärin eteen laitoin verkon katuratapyörälookkia tuomaan ja asensin vilkut maantieajoa silmällä pitäen. Ajovalo on tulossa alkuviikosta Hollannista ja sen verran tuossa tuulilasin takana vaikuttaisi olevan tilaa, että sen sinne saa survottua. Onpahan sitten oikein e-hyväksytty lamppu lähi- ja kaukovalolla.Muutenkin kaikki vaikuttaisi toimivan niin kuin pitääkin ja moottorijarrussakaan ei enää räpise putkessa ais-tulppauksen ansiosta.
Nyt sitten vielä ne maalaushommat.
45DF1739-6C0E-4A60-93AE-0717308830FB.jpg
Race-takakate on sellainen, mitä jossain vaiheessa suosittelen. Erittäin tärkeä kapine rata-ajoa silmällä pitäen. Niitä saa aika edullisesti pohjamaalattuina.
Antaa feedbackia ihan erilailla! Ja kierrosajasta lähtee ainakin 3 sekkaa![]()
Braaaaap
Itse olen tästä vähän eri mieltä, en ihan varauksetta tuota allekirjoita. Liian kova penkki ei toimi ainakaan mulla. En oikein eroa huomaa ton eduksi, jossain "penkeissä" tulee persus tai sisäreidet vaan kipeiksi.
Ennemminkin pito ja tukevuus on se suurempi vaikutin vaihtaa penkkiä. Vakiopenkilläkin pärjäsin itse vuosia sekä tonnarilla että kusiaisella. Toki jossain kohtaa askartelin molempiin paremman penkin.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kyllä mä istun sanojeni takana. Feedback, eli tatsi ajettavuuteen kasvaa. Se lisää luotto ajamiseen ja luotto lisää rentoutta ja rentous sitten nopeutta.
Mutta tuo pidon paraneminen on myös tärketä lisä!
En oo ajanut kun ihan vakiopenkeillä ja ratatakakatteilla. Mutta jos siihen vakiopenkin tilalle saa rakennettua hyvän jakkaran, niin eiköhän se toimi ihan yhtälailla.
Mitä viimevuosina oon noita penkkejä testaillut, niin paras on täysin vaakasuorassa oleva (ei siis takaa aavistuksen nouseva, kuten lähes kaikissa). Sitten se saa olla edestä myös aavistuksen leveämpi. Tälle kesää koitan ottaa yhdeksi otsikoksi testaa miten eri korkuiset penkit toimii meikällä.
Pistä mietintämyssypäähän ja testaile erilaisia vaihtoehtoja
PS. Kadulla ei noilla ratapenkeillä kyllä ajele korttelia pidemmälle, että katuajatus jos on mielessä, niin silloin vaihtojakkara voi olla kova juttu.
Braaaaap
Tälle kesälle oli asialistalla vartalon käyttö ajaessa ja sehän kyllä liittyy suoraan tuohon penkkihommaan, joten pitääpä ajatella asiaa siltäkin kantilta. Ajotyylini on aika endurance/katurata -tyyppinen melko maltillisine takapuolen siirtoineen ja roikkumisineen, joten ehkä siksi tuo satulahomma ei ole tullut päällimmäisenä mieleen. Tuo parantunut tuntuma pyörään on kyllä hyvä pointti, ylimääräinen pehmuste syö perstuntumaa varmasti pois. Pitää laittaa myssy päähän ja miettiä noita mainitsemiasi juttuja, kallistusta ja leveyttä, jahka pääsee taas radalle kokeilemaan.
Ps. Motovisionilla näytti olleen ihan fiksun näköinen penkki/peräkate 85€. Tuossa penkin muoto näyttää poikkeavan vakiosta/muista lasikuitupenkeistä ollen vähän tasaisempi ja leveämpi edestä sikäli kun tuosta kuvasta nyt osaa sanoa.
https://www.moto-vision.com/en/glass...2003-2005.html
CRC katteiden penkit on kyllä aivan parhaita, tälleen vaan välikommenttina.![]()
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Pitipä vilkaista ja hyville näyttivät, mutta samalla osui silmään jotain just sellaista jota olen etsinytkin, nimittäin kunnon TT-henkinen tuulilasi!
https://www.crcfairings.co.uk/rp-scr...reen-652-p.asp
Komee tuplakupla! Radalla, ja miksei kadullakin, oikein näppärä vehe.
Vaikee sanoo tosta sun linkkaamasta, että kuinka tasainen tai leveä penkin etuosa on. Mutta tällaiset kuvat löysin ja mun mielestä vaikuttaa oikein asiallisilta
https://www.r6-forum.com/threads/05-...k-bike.170423/
![]()
Braaaaap
Fabbrilla on hyviä korkeita tuulilaseja, samoin zero gravityllä.
https://www.carpimoto.com/en-FI/Bike...ns/Search.aspx
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Tässä vertailun vuoksi mun Yammu vakiopenkillä, kyllähän tuossa istuimen kulmassa on tosiaan hieman eroa.
003.jpg
Sopivassa pituussuuntaisessa kulmassa olevalla kovalla penkillä ajaa yllättävän pitkälle, ei vain yhtä korttelia, ilman mitään ongelmia.
Samalla kun testaat mikä korkeus toimii, niin testaa myöskin miten erikorkuiset penkit toimii jos pituussuuntaista asentokulmaa muuttaa.
Hyvä lähtökohta on se että penkin pinta on saman suuntainen takareiden kanssa.
Eli esim jos mopo on kompakti ja matala, ja jalkatapit korkealla, ja kuskilla pitkät jalat/ polvet tulevat korkealle. Niin silloin voi hyvinkin toimia vaakatasossa oleva penkin pinta.
Sitten taasen jos on korkea mopo, jalkatapit matalalla ja lyhytjalkainen kuski, niin vaakatasossa oleva penkin pinta ei todellakaan toimi pätkääkään, vaan on ihan täysin sysipaska kuskin ergonomian kannalta.
Kovalla penkillä tuo asentokulma on tärkeämpi, vs pehmeällä penkillä se pehmuste antaa anteeksi väärää asentokulmaa sitä enemmän mitä enemmän pehmustetta on.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Aika monella kilpurilla on tullut vuosien varrella ajettua, kaikissa on penkki päin persettä
Mitään itseisarvoa ei tuo se minkälainen kate siellä on alla tai miten se penkki on toteutettu. Penkin muoto, kulma, korkeus ja pitävyys on se mikä ratkaisee.
Jos se penkin muoto ei sovi omalle hanurille ja siihen on liimattu 3mm solukumi päälle, niin aika surkea sillä on ajaa ns. perse ruvella. Tottumuskysymyksiä ja makuasioita nämäkin hyvinkin pitkälti. Toki ihmiset ovat fyysisesti erikokoisia, niin toisen penkki voi olla toiselle epäsopiva.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ajovalo saapui ja sain sen jopa survottua sinne minne pitikin. Lampun koon arviointi kuvista oli vähän hankalaa ja paketin avatessani ajattelin, että joo, taisi mennä suunnitelmat uusiksi, mutta kyllä se juuri ja juuri paikalleen mahtui. Kiinnikkeen tein 4 mm alumiinista ja ruuvasin ram-air tötteröihin kiinni. Siinäpä se sitten tönöttää mittariston ja tuulilasin, jonka alareunasta hinkkasin hieman maalia pois valoaukoksi, välissä. Parkkilamppuahan tuossa ajovalohärvelissä ei ollut, joten laitoin vielä sellaisen pikkuisen lediäärivalon imuaukon keskelle lain kirjainta täyttämään. Nyt koko komeus on vielä sähköjä vailla, mutta niiden kimppuun sitten seuraavilla vapailla ja jos vaikka ehtisi maalaushommiakin tehdä.
FD3AB1C3-CDA9-4BD0-8B9F-7DC9038B70DB.jpg C1CDF390-31A2-47F5-A475-3299B04A29E0.jpg
Olen miettinyt tuota maalausta pääni puhki, värit ovat aika selvät, punaista ja mustaa, mutta entä muuta, hopeaa tai valkoista? Yksi mielessä pyörinyt visio on tällainen Wilson Craig Racing -tyyppinen väritys menneiltä ajoilta. Vai kuitenkin Kenny Roberts -väritystä? Kommentteja?
47846356-3D76-471F-8186-22EE10BAEE39.jpg
Oon miettinyt, että Yamaha racing retro puna-valkoinen olis siisti.
https://www.google.com/search?client...XFpitnA8aKM%3A
https://www.eightmotoring.sg/2018/06...yzf-r1-reborn/
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Sovellat jostain classic-mallista, ei tarvii olla 1:1...
Tossa on esim. mun makuun nätti:
https://www.autoevolution.com/moto/y...00rr-1991.html
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Tässä olisi vähän retroa?
3EF7F58F-F4BC-4E54-AECB-B8CE40FFA6BC.jpg
TRX:n punamusta väritys on kivan näköinen. Kunhan ehdottelen.
Testi
Vielä yksi versio blokeilla.
323707F7-2FB4-405E-80F5-666B425804BE.jpg