Tuollaiseen tuli heitettyä pari tonnia ennakkomaksua marraskuussa... onko kukaan muu laittanut tilausta sisään?
Mitään vastausta (tilausvahvistuksen lisäksi) eikä mitään ole kuulunut kyselyihini toimitusajasta sen jälkeen.
Ainakin asiakaspalvelussa toivomisen varaa vaikka ymmärrän että tietoja ei tässä vaiheessa kilpailijoiden takia jaeta kauheasti.
Rok rok
Laitetaan linkki aiheeseen
https://www.vergemotorcycles.com/
Onnittelut rohkeasta ja mielenkiintoisesta valinnasta. Toivottavasti saat heti keväästä ajoon.![]()
Suzuki V-Strom 800DE -24
Exät:Yamaha Tracer 900 -18, Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
Tää on oikeesti aika kova teko!! Saako kysyä missäpäin tätä pyörää voisi sitten mahdollisesti nähdä? Eli missäpäin maankamaraa ajelet normaalisti?? Onhan toi messuilla nähty mutta luonnossa varmaan paljon huikeamman näköinen laite.
Pakko laittaa vielä kuva tuosta:
![]()
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Etelä-Suomessa Kymenlaaksossa toivottavasti nähdään ensi kesänä
Tarkoituksena olisi heittää reissuja milloin missäkin ja kenties mahdollisesti jotain blogiakin tehdä. Kaikki vielä avoimena![]()
Rok rok
Joko babblolla on tietoa milloin pyörän saa?
Tämä on nyt alkanut puhuttamaan aika paljon itseäni...tuossahan on DC-pikalatauskin![]()
<p>1290 Superduke GT</p>
Jokohan kohta... noinkohan... ensi kesänä?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/s...7-5312eb52ab3d
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Verge TS Pro
Vääntö 1000 Nm
Teho 102 kW
Huippunopeus 200 km/h
Latausaika 35 min
Kantama jopa 350 km
Hinta: 40 709€
Verge TS
Vääntö 700 Nm
Teho 80 kW
Huippunopeus 180 km/h
Latausaika 55 min
Kantama jopa 250 km
Hinta: 33 356€
Liitteessä FI-konfiguraattorista kuvakaappaus.
Taitaa olla ensimmäinen sähkömalli, jolla PK-illan ajokin onnistuisi ilman välilatausta (Verge TS Pro).
Hypermotard
Mielenkiintoiset speksit. Olisiko kellään heittää linkkiä/kuvaa tämän koneen vääntömomenttikäyrästä kierrosten funktiona? Tuo 1000nm ei kait voi toteutua korkeammilla kierroksilla koska huipputeho vain 102kW.Verge TS Pro
Vääntö 1000 Nm
Teho 102 kW
Huippunopeus 200 km/h
Latausaika 35 min
Kantama jopa 350 km
Hinta: 40 709€
-- Brake later and open the gas earlier --
No tuo vääntölukema ei oikeastaan kerro yhtään mitään kun ei ole tietoa välityssuhteesta. Ainakaan sitä ei kannata vertailla polttomoottoreiden lukemiin.
Sähkömoottoreiden kanssa kun kierroslukualue voidaan valita aika paljon vapaammin mopoa suunnitellessa, niin noilla maksimivääntölukemilla ei ole käyttäjän kannalta sitäkään vähää merkitystä kuin polttisten kanssa. Jos päädytään valitsemaan matalakierroksinen moottori ja sen pariksi luonnollisesti harva välityssuhde, niin tuloksena moottorin väännön pitää olla iso suhteessa tehoon. Tuosta saa sitten hätkähdyttäviä vääntönumeroita markkinointimateriaaliin, mutta käytännön merkitystä niillä ei ole.
Arttu
Hieno laite ja speksit riittää mainiosti lähipyörittelyyn. Arvelen kyllä että tuo "jopa"-ajomatka on saavutettavissa vain jos ajetaan kuuttakymppiä.
Käyttökelpoisuutta lisää tuo nopeahko lataus.
Omat tarpeet on kyllä yleensä sellaisia että ajopäivän aikana tuhrautuu takapyörän kautta liki 100kWh. Kakkospyöränähän tuo olisi kyllä mitä mainioin, tunnin-puolentoista lenkin heittoon.
SF 1098S
MTS V4S Sport
On juu. 1000Nm on aika peruspärrän takapyörävääntö. Sitä ekojen mainosten 600Nm vääntöä vähän ihmeissäni laskeskelin, olisi muistaakseni jotain pikkuisen alle 6 sekuntia mennyt 0-100km/h sillä.
Vanha (virheellinen) sanonta on saanut uusia ulottuvuuksia sähkön myötä.
"Sähköajoneuvoja myydään väännöllä mutta ajetaan teholla"
Juu, olen varsin tietoinen väännön, välitysten ja tehon merkityksestä laitteen suorituskykyyn. Lähinnä minua kiinnostaa miten moottorin vääntö muuttuu kierrosten kasvaessa. Näiden sähkövehkeiden teho/vääntökäyriä ei vaan tahdo löytää mistään. Tässä vekottimessa kait on suoraveto.No tuo vääntölukema ei oikeastaan kerro yhtään mitään kun ei ole tietoa välityssuhteesta. Ainakaan sitä ei kannata vertailla polttomoottoreiden lukemiin.
Sähkömoottoreiden kanssa kun kierroslukualue voidaan valita aika paljon vapaammin mopoa suunnitellessa, niin noilla maksimivääntölukemilla ei ole käyttäjän kannalta sitäkään vähää merkitystä kuin polttisten kanssa. Jos päädytään valitsemaan matalakierroksinen moottori ja sen pariksi luonnollisesti harva välityssuhde, niin tuloksena moottorin väännön pitää olla iso suhteessa tehoon. Tuosta saa sitten hätkähdyttäviä vääntönumeroita markkinointimateriaaliin, mutta käytännön merkitystä niillä ei ole.
-- Brake later and open the gas earlier --
Joo, ei noita käppyröitä kovin usein näe. Mutta tyypillinen ajoneuvon sähkömoottorin käppyrä taitaa olla sellainen, että nollanopeudesta lähdetään liikkeelle maksimiväännöllä, vääntö pysyy tuossa maksimissa kunnes saavutetaan maksimiteho, sen jälkeen teho pysyy vakiona ja vääntö tippuu vastaavasti kunnes jossain pisteessä tehokin lähtee tippumaan. Tätä voidaan sitten tietty ohjauselektroniikalla muokata runsaastikin, mutta lähinnä rajoittamalla halutuista kohdista.
1000Nm väännöllä 102kW teho saavutetaan noin 1000rpm kohdalla. Jos/kun moottori on suoravedolla takarenkaassa, niin nopeutena tuo olisi sitten jotain 120km/h nurkilla, tietty renkaan koosta riippuen.
Arttu
No paljon on muuttujia "käytännön kantamaa" arpoessa, mutta 20,2kWh akkukapasiteetti (onko tämä annettu 0-100% vai ns. normaalin käyttöalueen kapasiteettina (20-80% maksimista)?, en löytänyt "spekseistä"...)
En löytänyt myöskään pyörän kulutusta (esim WLTP muk.) joten pelkällä spekulatiivisella kaavalla "laskien" kantama vois olla luokkaa 200...250km: ~20kWh / 8kWh/100km = 250km (tämä 8kWh/100km kulutus on sitten ihan mun hihasta vedetty arvio joka ei perustu mihinkään faktoihin, voi olla täysin päin p...että). Ja ajoon kuluvan energian tarve on kulloinki riippuvainen mm kahvan asennosta, ilmanvastuksesta, ajoalustasta / rengastuksesta / rengaspaineista, tuulen suunnasta, ulkolämpötilasta, kuskin massasta ja "tuulipinta-alasta", jne... -reippaassa pk-tyylisessä menossa saattaa toi kulutus olla mun hattuvakiota korkeampikin - jolloin toimintamatka (latausväli) vastaavasti lyhenee.
MAD (mean absolute deviation)
Tasakaasulla varovasti satasta ajellessä iso moottoripyörä ottaa tehoa 10kW luokkaa. Eli satasen vauhdissa range on jossain 200km luokassa ja 80 vauhdissa ehkä 250km.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Nopeudesta se on kiinni ihan hirveästi. Mitä noita sähkövehkeitä oon kokeillut, niin jostain 80 km/h nopeudesta alkaen rupeaa akku tyhjenemään aika rivakasti. Kaupungissa se puolestaan ei kulu juuri yhtään.
Kun otin ensikosketuksen sähköpyöriin, mulle sanottiin viralliseksi toimintamatkaksi jotain reilut 200 kilsaa, "tosimaailmassa" 150 tai enemmän ja vielä "oikein kovaa ajettaessa" yli 100.
Siitä sitten ajamaan, sopivasti hyvä mutkatiekin. Noin 25 kilsan jälkeen tuli taajama ja käänsin katseen mittaristoon. Siellähän oli varoitusvalo päällä, akku melkein tyhjä ja rangea muutama kilometri jäljellä. Toisaalta oikein varovasti ajaen pääsin jäljellä olevalla akulla vielä 15 km.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ja jos tuoreiden kommenttien perusteella laskelmoisi 20kWh / 10kWh / 100km = 200km (10kWh/100km kulutuksella), niin tiukkaa tekee TS Pro:llakin päästä PK-ajoa ilman välilatausta. Jos illan lenkki on luokkaa ~220-250km.
Toki 15mins (~100km) välilatauksen voisi ottaa sillä välillä puolivälin krouvissa, kun muut on ~30-40min juoma tauolla.
Jos taukopaikan läheisyydessä on CCS pikalautaus.
Hieman haastetta tuossa tulisi vaikkei mahdoton olisikaan.
Hypermotard
No haastetta kyllä, tosin latausinfra kehittyy ja pikalaturiverkko tihenee "vauhdilla". Mutta onhan se ajodynamiikka jotain upeaa ja sikahauskaa mikäli vergen pojat on saaneet regeneroinnin toimimaan kuten uusissa täyssähkäri autoissa. Jarruton ajo pelkällä kahvatuntumalla, oujjeahhh... ei edes tiukin v-twini pysty tarjoamaan samanlaista hauskuuskerrointa (moottorijarru & kiihtyvyys) - jos kuskia sattuu lapsettamaan![]()
MAD (mean absolute deviation)
Takapyörässä taitaa olla aika julmasti massaa, kun siellä on toi 100kw sähkömoottori pyörimässä. Se saattaa ihan pikkuisen haitata käännöksissä. Keulakulma myös sen näköinen, että pyörä on ehkä ajateltu enempi suoraan ajettavaksi, kuin mutkateille.
Onko kukaan käynyt koeajamassa tätä, miten se suoriutuu mutkissa?
-- Brake later and open the gas earlier --
Sähköautoissa ei tietoisesti yleensä puhuta mitään painosta koska se on "mittava". Mopossa paino on vielä autoakin merkittävämpi asia. Mikähän tässä mahtaa olla paino?
Muuten en kyllä ymmärrä noita sähköautoja; valmistus on niin ympäristöä kuormittavaa että pitää ajaa 150 tkm että pääsee polttiksen kokonaispäästöihin, hintaa on niin paljon ettei polttoainekuluilla voi hankintaa perustella, painaa niin pirusti, tankkaus on hankalaa ja aikaa vievää ja lisäksi kukaan ei huoli 10 vuotta vanhaa käytettynä.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Verge TS Specifications:
Peak power: 80 kW
Max torque: 1000 Nm
Range: 300+ km city / 200km highway
Top speed: 180km/h
Ride Modes: Eco, Highway, Max, Custom
Charging: AC - 5 hours / DC CCS - Up to 40 minutes (15min = 100km)
Wheelbase: 1540mm
Seat hight: 775mm
Weight: 249kg
Liitteenä myös Verge FAQ PDF.
Hypermotard
Voidaanhan tiedoissa ilmoittaa:
Latausaika 35 min
Latausaika 55 min
Mutta kun se ei kerro oikeastaan yhtään mitään, kun pitäisi tietää millaisen latauskäyrän se piirtää 150kW laturilla ja onko se latauskäyrä missä akun lämpötilassa.
Pystyykö rätkälle kertomaan, että 30km päässä on teholaturi, joten alahan hyväilemään itseäsi lämpimäksi...
Joka muuten on myös mielenkiintoinen juttu, koska kylmässä (Suomen kesä) auto alkaa lämmittämään akkua, johon menee sähköä, eli kulutus kasvaa.
Jotta voidaan ladata mahdollisimman nopeasti, niin sitä ennen täytyy kuluttaa enemmän energiaa...
Jos akku on 20kWh, niin kotilatauksella (16A) tyhjästä täyteen lataus kestää n. 5h 30min
Ei, kyllä mulle arkiajoon sähkövetoiset on ok - mutta harrastelaitteista pitää lähteä melua (ja käryä), äänimaailma on niin iso osa prätkäilyn ajokokemusta ja fiilistä - jos se jää pois (tai tilalla on jokin teennäinen audiotekninen soundikone tai pelkkää tuulen huminaa) niin mun puolesta saa olla![]()
Mutta laita sinä tilaus sisään, mielelläni käyn sitä sitten sulta lainailemassa…![]()
MAD (mean absolute deviation)
Toivottavasti tekevät standardin mukaisen CCS/type2 -latausliittimen niin saa virtaa helposti joka puolelta. Tosin lataaminen voi olla kalliimpaa koska autoa hitaampi lataus, minuuttiperusteisella laturilla tulee siis kalliimmaksi. Mutta latauskäyrä voi olla tasainen, eli ei niin nuuka millä SoC-tasolla tulee milläkin teholla virtaa.
Sähköautolla kun tottunut, että pikkaisen ei päästä virallisiin lukemiin ja varsinkin pikalatausta kannattaa optimoida (tyhjä lämmin akku niin tulee nopeasti virtaa), niin ei siinä valossa tämän speksit mahdottomalta näytä. Helposti tekee matkaa Suomessa, ehken nyt jotain rautaperseilyä harrastaisi mutta normaaleja 500-600km päiviä saa varmasti ajettua. Ja tuleepahan kunnon tauot niin oikeasti jaksaa ajaa.