Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 76:sta
  1. #1
    Mitä te pidätte turvallisena kypärän ikänä? Minulla on pari Arain kuitukypärää (lasikuitua lienevät), kummallakaan ei ole montaa tuhattu ajettu, ne on säilytetty lämpimässä valolta suojattuna ja kypärät ovat kolhimattomia. Ongelma on, että toinen on muistaakseni vuosimallia -99 ja toinen -01. Uutta putkeen vai turvallisin mielin kohti auringonlaskua?
    Ei riemulla rajaa kun pappiksella ajaa!
  2. #2
    Miun avo AGV on 14 vuotta vanha ja Schuberth C2 on reilu 10 vuotta vanha.

    Ihan turvallisina pidän molempia.
  3. #3
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Joku 5-6 vuotta on realistinen.

    Itse en alkaisi kypärässä säästämään...
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  4. #4
    Ei siinä säästää kannata, mutta kannattaako heittää roskiin kahta lähes käyttämätöntä kypärää. Itse olen nuo uutena ostanut, joten tiedän miten niitä kohdeltu. Jos kyseessä olisi muovikypärä (tai no, muovia lasikuitukin tavallaan on), niin en miettisi yhtään.
    Ei riemulla rajaa kun pappiksella ajaa!
  5. #5
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Useat valmistajat ilmoittaa kuitukypärien vaihtoiäksi 7 vuotta.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  6. #6
  7. #7
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Hyllyssä seisottaminen tässä se avainjuttu. Ei ole altistunut UV-säteilylle, hielle tai muille möröille.

    Jos fyllit on kyllin piukat, niin miksi ei ajelisi.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  8. #8
    Materiaalissa ei ole mitään mekanismia joka seuraisi, kauanko on aikaa kulunut. Se voi kulua tai vanhentua ainoastaan, jos se altistuu esim uv-säteille, imee kosteutta tai liuottimia tms.
    Muutenhan valmistajan suosittelemaa "käyttöaikaa" ei edes alettaisi laskea ostohetkestä, vaan valmistushetkestä. Kovaa ajoa vaan.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  9. #9
    13 vuotta tuli vedettyä vanhalla AGV:lla. Ja minulla ei ole edes kuolemanpelkoa!

    hj38s17v.jpg
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  10. #10
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Merkkiuskollisena olen vaihtanut Shoein uuteen noin 10 vuoden välein. Vanhatkin edelleen käytössä. Solumuovi lienee se herkin kohta kypärissä. Sisustan kun pesee usein, niin hiki happo rasitus pienenee.
    Suomessa kypärää käytetään keskinmäärin 3kk/v, kun taas jossan välimeren maassa käyttö 12kk/v.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  11. #11
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Materiaalissa ei ole mitään mekanismia joka seuraisi, kauanko on aikaa kulunut. Se voi kulua tai vanhentua ainoastaan, jos se altistuu esim uv-säteille, imee kosteutta tai liuottimia tms.
    Muutenhan valmistajan suosittelemaa "käyttöaikaa" ei edes alettaisi laskea ostohetkestä, vaan valmistushetkestä. Kovaa ajoa vaan.
    Sen vuoksi esimerkiksi Arai ilmoittaa, että takuu ja suositeltu elinkaari on viisi vuotta ostohetkestä tai seitsemän vuotta valmistuskuukaudesta.

    Jos säilytysolosuhteet ovat asialliset, eli että kypärä on ollut suunnilleen normaaleissa huoneolosuhteissa, eikä altistettuna esimerkiksi bensalle tai muille liuottimille jossain huonosti ilmastoidussa tallissa, niin varmasti tuossa 7 vuodessa on reilusti pelivaraa. Mutta siitä huolimatta kyllä itse ainakin siinä 10 vuoden kohdalla alkaisin miettiä, että onko se iskuenergian vastaanottava materiaali enää säilyttänyt alkuperäiset ominaisuutensa, vai onko siitä itsestään haihtunut jotain, minkä vuoksi se olisi kovettunut, haurastunut tai muuten muuttanut kykyään sitoa energiaa. Sitä ei valitettavasti kotikonstein tai muutenkaan päällisin puolin pysty arvioimaan.
  12. #12

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Kypärän pääasiallinen tarkoitus omassa käytössä on suojata moottoriurheilun kolhuilta, joten se päässä tulee hikoiltua tosi paljon. Vahvalla mutulla epäilen, etteivät iskuja vaimentavat ominaisuudet siinä ainakaan parane. Pari kolme vuotta olen pitänyt maksimi vaihtovälinä, tosin eipä nuo montaa vuotta ole muutenkaan hapantuneet ennen viimeisiä kolhuja.
    Joskus kun oli vielä matkapyörä ja kypärää kuormitti eniten tuuli noin 80km/h keskinopeudella, niin 10v luokkaa oli vaihtoväli.

    Terveys vaikuttaa elämän laatuun isosti ja siitä kannattaa koittaa huolehtia aina, kun se kohtuudella on mahdollista.
    ---
  13. #13
    Otetaan verrokiksi maailman helpoiten lahoava komposiittimateriaali: koivupuu. Sehän koostuu selluloosakuiduista ja ligniini sideaineista. Jos teillä on jemmassa koivupuinen palikka komeron perällä, vaihdatteko sen muutaman vuoden välein? Sehän säilyy hyvänä kuivassa ainakin 500 vuotta, joten mitään tarvetta vaihtoon ei ole.

    Jos taas palikka on ulkona tai muuten kovassa käytössä, silloin se tietenkin voi kulua tai heikentyä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  14. #14
    valmiistajan ilmoittama kypärän vaihtoväli lasketaan näin:
    - tuoteturvaspesialisi laskee: montako vuotta potta pysyy 100 % priimana kun se saa UV-säteilyä kun sillä ajetaan Texasin auringossa rautaperse vuoden jokaisena päivänä
    - lakimies tiputtaa lukemasta kaksi vuotta että varmuudella ei jäädä oikeusjutussa häviölle tästä asiasta
    - markkinointiosasto tiputtaa vielä yhden vuoden jotta kauppa kävis
    - tekniselle kirjoittajalle tulee kirjoitusvirhe jossa aika vielä tippuu. Kun virhe huomataan niin jo painettujen brosareiden korjaaminen tulisi liian kalliiksi

    okei, ylläoleva oli "huumoria". Mutta hyvin vaikealta tuntuu uskoa että 5 vuotta vanha potta olisi vaihtokamaa. Okei, aloittaja kysyy 20 v vanhasta potasta, siihen en uskalla ottaa kantaa.

    Itellä tulee vaihdettu varmaan 5-10 välein. Muttei pelosta että kypärä olisi turvallisuusmielessä huono, vaan mieli tekee uusia värejä ja kylläpä pestävä sisuskin jo dunkaa (uskontoni kieltää kypärähupun käytön)
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  15. #15
    Mietin, että miten pehmee mahtaa olla miun 14-vuotias avo AGV, kun se maalattiin samantien ennen käyttöönottoa...
  16. #16
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Mietin, että miten pehmee mahtaa olla miun 14-vuotias avo AGV, kun se maalattiin samantien ennen käyttöönottoa...
    Pintajännitys meni samantien eli turvamielessä olet ajanut kypärättä viimeiset 14 vuotta.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  17. #17
    Lainaa Desmosedici kirjoitti Katso viesti
    Pintajännitys meni samantien eli turvamielessä olet ajanut kypärättä viimeiset 14 vuotta.
    Saako kysyä, että miten kypärän maalaaminen vie siitä pintajännityksen? Maalaustekniikoita on useampia kuin myös maaleja... kiinnostaa ihan senki takia että olen töissä maalaamossa jossa kynäruiskumaalataa, jauhemaalataan ja märkämaalataan mm. lätkäveskan kypäriä, mp kypäriä jne... Ni kaikistako niistä on menny pintajännitykset samantien?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  18. #18
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Sarkasmi
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  19. #19
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Sarkasmi
    Ei välttämättä. En hämmästyis lainkaa vaikka ois esmes jotain maaleja jotka ois niin väkeviä että ne hajottais sen rakenteen... käyhän sillee monelle muulleki materiaalille.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  20. #20
    Noh, tuskin se hyllyllä ja ajamatta miksikään menee ja jos käyttö on jatkossakin samanlaista niin turhaan sinne hyllylle uutta ruukkua ostaa

    Itte oon ajanut pitkään Arailla ja kyllä mulla ainakin 4-5 vuoden jälkeen potta on ihan finaalissa. Toki pesen ja huollan mutta kilsoja kun kertyy +80 000 tuossa ajassa niin potalla ei tee mitään. Kunto ratkaisee, ei ikä...
    Ninja H2 2020
    CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
    ZZR 1400 2008

  21. #21
    Nykyinen sportimpi potta (Shoei Xspirit) on 14v ja n. 100 000km vanha ja pitäisi varmaan kohta uusia ihan vaihtelun vuoksi vaikka siinä ei ole mitään vikaa tai naarmuja. En ole keksinyt mitään pätevää teknistä syytä miksi virheetön kypärä pitäisi vaihtaa.
    Taannoin laitoin n.20v vanhan siistin kuitu Shoein myyntiin toriin ja joku haki sen pois 80e hintaan ja oli oikein ilahtunut kuinka hyvän kypärän sai.
    -
  22. #22
    Lainaa Zmoke kirjoitti Katso viesti
    En ole keksinyt mitään pätevää teknistä syytä miksi virheetön kypärä pitäisi vaihtaa.
    Vaihda ainaki pehmusteet uusiin. Varmasti vetäytyneet jo sen verran ettei ole enää täysin istuva.

    Itellä ratakypärä oli 2v jälkeen jo sellanen että heiluu pikkasen päässä.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  23. #23
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Näin asian sivusta, että onpa noi uudet Arait kalliita. Radalla käytettävä on ihan kohtuu tikissä, mitä nyt leuan ilmaventtiili lähtenyt ja peitetty jessellä. Ei olis kallis hankkia uutta nippeliä. Kadulla ja radalla käytössä ollut toinen on jo vähän hapoilla. 2014 ostettu. Siinä muistutuksena mm. kiveniskemiä 2017 kuulasta. Ehkä se viel vuoden pari menee.

    Uus RX ois kova, mutta tonnin paukku. Shoei ei oo sopinut mun päähän, mut ehkä pitää koittaa, jos uusi malli olis eri.

    Visiirejäkin kait hommattava, jos tohtii.

    Rohkeana poikana vois katella ihan muita merkkejä.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  24. #24
    Tuolla vanhemmalla on ajettu luokkaa 5000km ja tuoreemmalla ehkä 3000km, joten sen puolesta luulisi pehmustustenkin olevan vielä ok. Tuskin käyttö jatkossakaan on paljon tämän aktiivisempaa, joten mennään ainakin ensi kesä näilla kypärillä. Tietty yksi vaihtoehto olisi hommata joku uusi halvempi kypärä, mutta kun on tottunut Araihin, niin hankala muihin merkkeihin on vaihtaa. Minulla oli tässä välissä (-12) Arai rx7 gp, mutta kun käyttöä ei ollut, niin hävitin sen pois, ei olisi pitänyt hävittää.
    Ei riemulla rajaa kun pappiksella ajaa!
  25. #25
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Otetaan verrokiksi maailman helpoiten lahoava komposiittimateriaali: koivupuu. Sehän koostuu selluloosakuiduista ja ligniini sideaineista. Jos teillä on jemmassa koivupuinen palikka komeron perällä, vaihdatteko sen muutaman vuoden välein? Sehän säilyy hyvänä kuivassa ainakin 500 vuotta, joten mitään tarvetta vaihtoon ei ole.

    Jos taas palikka on ulkona tai muuten kovassa käytössä, silloin se tietenkin voi kulua tai heikentyä.
    Enpä olisi heti itsekään keksinyt parempaa vertaavaa selvitystä eli +1!

    Kypärävalmistajan tehtävä on valmistaa ja ennen muuta myydä. Jos ilmoittavat käyttöiäksi 2 vuotta, kuluttaja pitää tuotetta huonona ja jos taas ilmoittavat 15 vuotta, sakkaa myynti koska vaihtovälit uskovaisilla venyy liian pitkiksi. Jotain siis siltä väliltä. Joku sanoisi; kultainen keskitie.

    Kuljen omia polkujani, niinkuin kaikissa muissakin asioissa ja käytän sitä järkeä jonka luonto on minulle sattunut antamaan. Kukaan muu kuin minä ei tiedä, miten minun kypäriä on käytetty, säilytetty tai kuinka vanhoja ne ovat. Olen siis paras henkilö arvioimaan kypärieni uusimistarpeen ilman, että se tehdään ulkoisessa ohjauksessa, liike-elämän ehdoilla, kuten tämän topicin aloittaja näyttää haluavan toimittavan.

    On tietysti hyvä kysyä mielipidettä, kun on epävarma, ei siinä mitään. Elämässä vaan pitää pystyä tekemään päätöksiä ilman, että aina on joku neuvomassa ja ohjaamassa.

    P.S. Melkein tekisi mieli maalata pintajännitys pois jokaisesta mun kypärästä. Eipähän sitten jännitä niin paljon ilman jännitystä.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    BMW R1200RT -05
    Yamaha DT 125 X -06
    Gilera SMT50 -18
  26. #26
    En ole yhtään miettinyt potan vanhenemista. Vaihdan sitten kun sisus tai muut toppaukset alkaa rispaantua. Eipä ne muutamaa vuotta kauempaa kestä kuitenkaan mun käytöllä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  27. #27
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyöräilyn
    Vuonna 1988 hankitulla mennään yhä. Hyvin harvinainen malli ja jo tunnearvoa, ei ole tullut toista samanlaista vastaan eikä googlaamalla löydä kuvia. Uuden ostin 2002 mutta se pöllittiiin, niin palasin taas vanhaan. Sisukset vaatii taas vähän fiksausta. Styroksin päällä oleva musta kangas irtoilee, täytyy liimata takaisin. Takapehmuste on kulunut puhki takaraivon kohdalta, joku nahkapaikka voisi toimia.
    Exät: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.


  28. #28
    Lainaa Zen kirjoitti Katso viesti
    Styroksin päällä oleva musta kangas irtoilee, täytyy liimata takaisin.
    Ei missään nimessä.
    Liima syövyttää styroksin ja poistaa sen pintajännityksen.
    Sama kun ajaisi ilman kypärää...
  29. #29
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyöräilyn
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Ei missään nimessä.
    Liima syövyttää styroksin ja poistaa sen pintajännityksen.
    Sama kun ajaisi ilman kypärää...
    Kiipperi ei sulata styroksia eikä foamia. Parasta on se vedenpitävä kiipperi.
    Oon mä uuttakin kypärää kyllä katellu jo välillä silleen varovasti sivusilmällä...
    Ei sitä tiedä vaikka tässä vielä tempaisis.
    Exät: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.


  30.  
  31. #30
    Liuotteeton kontaktiliima on hyvää materiaaleille jotka eivät tykkää liuottimista.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen