Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:st 30:een 76:sta
    Mit te pidtte turvallisena kyprn ikn? Minulla on pari Arain kuitukypr (lasikuitua lienevt), kummallakaan ei ole montaa tuhattu ajettu, ne on silytetty lmpimss valolta suojattuna ja kyprt ovat kolhimattomia. Ongelma on, ett toinen on muistaakseni vuosimallia -99 ja toinen -01. Uutta putkeen vai turvallisin mielin kohti auringonlaskua?
    Ei riemulla rajaa kun pappiksella ajaa!
    Miun avo AGV on 14 vuotta vanha ja Schuberth C2 on reilu 10 vuotta vanha.

Ihan turvallisina pidn molempia.
    Joku 5-6 vuotta on realistinen.

Itse en alkaisi kyprss sstmn...
    joku paali valmis kikseri
    Ei siin sst kannata, mutta kannattaako heitt roskiin kahta lhes kyttmtnt kypr. Itse olen nuo uutena ostanut, joten tiedn miten niit kohdeltu. Jos kyseess olisi muovikypr (tai no, muovia lasikuitukin tavallaan on), niin en miettisi yhtn.
    Useat valmistajat ilmoittaa kuitukyprien vaihtoiksi 7 vuotta.
    joku paali valmis kikseri
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jsen
    Hyllyss seisottaminen tss se avainjuttu. Ei ole altistunut UV-steilylle, hielle tai muille mrille.

Jos fyllit on kyllin piukat, niin miksi ei ajelisi.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lhes poikkeuksetta tytt paskaa, eik sit ole tarkoitettu kenenkn silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
    Materiaalissa ei ole mitn mekanismia joka seuraisi, kauanko on aikaa kulunut. Se voi kulua tai vanhentua ainoastaan, jos se altistuu esim uv-steille, imee kosteutta tai liuottimia tms.
    Muutenhan valmistajan suosittelemaa "kyttaikaa" ei edes alettaisi laskea ostohetkest, vaan valmistushetkest. Kovaa ajoa vaan.
    Niin sit juuri pit nyt selvitt, ett kuka sanoi minulle ja mit, ett sain sellaisen ksityksen, mink sanoin ksityksenni.
    13 vuotta tuli vedetty vanhalla AGV:lla. Ja minulla ei ole edes kuolemanpelkoa!

hj38s17v.jpg
    Aprilia RSV4 1100 Factory, Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
    Aina rakentelu mieless.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jsen
    Merkkiuskollisena olen vaihtanut Shoein uuteen noin 10 vuoden vlein. Vanhatkin edelleen kytss. Solumuovi lienee se herkin kohta kypriss. Sisustan kun pesee usein, niin hiki happo rasitus pienenee.
    Suomessa kypr kytetn keskinmrin 3kk/v, kun taas jossan vlimeren maassa kytt 12kk/v.
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?

Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Materiaalissa ei ole mitn mekanismia joka seuraisi, kauanko on aikaa kulunut. Se voi kulua tai vanhentua ainoastaan, jos se altistuu esim uv-steille, imee kosteutta tai liuottimia tms.
    Muutenhan valmistajan suosittelemaa "kyttaikaa" ei edes alettaisi laskea ostohetkest, vaan valmistushetkest. Kovaa ajoa vaan.
    Sen vuoksi esimerkiksi Arai ilmoittaa, ett takuu ja suositeltu elinkaari on viisi vuotta ostohetkest tai seitsemn vuotta valmistuskuukaudesta.

Jos silytysolosuhteet ovat asialliset, eli ett kypr on ollut suunnilleen normaaleissa huoneolosuhteissa, eik altistettuna esimerkiksi bensalle tai muille liuottimille jossain huonosti ilmastoidussa tallissa, niin varmasti tuossa 7 vuodessa on reilusti pelivaraa. Mutta siit huolimatta kyll itse ainakin siin 10 vuoden kohdalla alkaisin mietti, ett onko se iskuenergian vastaanottava materiaali en silyttnyt alkuperiset ominaisuutensa, vai onko siit itsestn haihtunut jotain, mink vuoksi se olisi kovettunut, haurastunut tai muuten muuttanut kykyn sitoa energiaa. Sit ei valitettavasti kotikonstein tai muutenkaan pllisin puolin pysty arvioimaan.
    Kyprn pasiallinen tarkoitus omassa kytss on suojata moottoriurheilun kolhuilta, joten se pss tulee hikoiltua tosi paljon. Vahvalla mutulla epilen, etteivt iskuja vaimentavat ominaisuudet siin ainakaan parane. Pari kolme vuotta olen pitnyt maksimi vaihtovlin, tosin eip nuo montaa vuotta ole muutenkaan hapantuneet ennen viimeisi kolhuja.
    Joskus kun oli viel matkapyr ja kypr kuormitti eniten tuuli noin 80km/h keskinopeudella, niin 10v luokkaa oli vaihtovli.

Terveys vaikuttaa elmn laatuun isosti ja siit kannattaa koittaa huolehtia aina, kun se kohtuudella on mahdollista.
    ---
    Otetaan verrokiksi maailman helpoiten lahoava komposiittimateriaali: koivupuu. Sehn koostuu selluloosakuiduista ja ligniini sideaineista. Jos teill on jemmassa koivupuinen palikka komeron perll, vaihdatteko sen muutaman vuoden vlein? Sehn silyy hyvn kuivassa ainakin 500 vuotta, joten mitn tarvetta vaihtoon ei ole.

Jos taas palikka on ulkona tai muuten kovassa kytss, silloin se tietenkin voi kulua tai heikenty.
    Niin sit juuri pit nyt selvitt, ett kuka sanoi minulle ja mit, ett sain sellaisen ksityksen, mink sanoin ksityksenni.
    valmiistajan ilmoittama kyprn vaihtovli lasketaan nin:
    - tuoteturvaspesialisi laskee: montako vuotta potta pysyy 100 % priimana kun se saa UV-steily kun sill ajetaan Texasin auringossa rautaperse vuoden jokaisena pivn
    - lakimies tiputtaa lukemasta kaksi vuotta ett varmuudella ei jd oikeusjutussa hville tst asiasta
    - markkinointiosasto tiputtaa viel yhden vuoden jotta kauppa kvis
    - tekniselle kirjoittajalle tulee kirjoitusvirhe jossa aika viel tippuu. Kun virhe huomataan niin jo painettujen brosareiden korjaaminen tulisi liian kalliiksi

okei, ylloleva oli "huumoria". Mutta hyvin vaikealta tuntuu uskoa ett 5 vuotta vanha potta olisi vaihtokamaa. Okei, aloittaja kysyy 20 v vanhasta potasta, siihen en uskalla ottaa kantaa.

Itell tulee vaihdettu varmaan 5-10 vlein. Muttei pelosta ett kypr olisi turvallisuusmieless huono, vaan mieli tekee uusia vrej ja kyllp pestv sisuskin jo dunkaa (uskontoni kielt kyprhupun kytn)
    Att tnka innan man talar r som att torka sej i rven innan man skiter... - Arne Anka
    Mietin, ett miten pehmee mahtaa olla miun 14-vuotias avo AGV, kun se maalattiin samantien ennen kyttnottoa...
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Mietin, ett miten pehmee mahtaa olla miun 14-vuotias avo AGV, kun se maalattiin samantien ennen kyttnottoa...
    Pintajnnitys meni samantien eli turvamieless olet ajanut kyprtt viimeiset 14 vuotta.
    Aprilia RSV4 1100 Factory, Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
    Lainaa Desmosedici kirjoitti Katso viesti
    Pintajnnitys meni samantien eli turvamieless olet ajanut kyprtt viimeiset 14 vuotta.
    Saako kysy, ett miten kyprn maalaaminen vie siit pintajnnityksen? Maalaustekniikoita on useampia kuin mys maaleja... kiinnostaa ihan senki takia ett olen tiss maalaamossa jossa kynruiskumaalataa, jauhemaalataan ja mrkmaalataan mm. ltkveskan kypri, mp kypri jne... Ni kaikistako niist on menny pintajnnitykset samantien?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jsen
    Sarkasmi
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lhes poikkeuksetta tytt paskaa, eik sit ole tarkoitettu kenenkn silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Sarkasmi
    Ei vlttmtt. En hmmstyis lainkaa vaikka ois esmes jotain maaleja jotka ois niin vkevi ett ne hajottais sen rakenteen... kyhn sillee monelle muulleki materiaalille.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
    Noh, tuskin se hyllyll ja ajamatta miksikn menee ja jos kytt on jatkossakin samanlaista niin turhaan sinne hyllylle uutta ruukkua ostaa

Itte oon ajanut pitkn Arailla ja kyll mulla ainakin 4-5 vuoden jlkeen potta on ihan finaalissa. Toki pesen ja huollan mutta kilsoja kun kertyy +80 000 tuossa ajassa niin potalla ei tee mitn. Kunto ratkaisee, ei ik...
    Ninja H2 2020
    CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
    Nykyinen sportimpi potta (Shoei Xspirit) on 14v ja n. 100 000km vanha ja pitisi varmaan kohta uusia ihan vaihtelun vuoksi vaikka siin ei ole mitn vikaa tai naarmuja. En ole keksinyt mitn ptev teknist syyt miksi virheetn kypr pitisi vaihtaa.
    Taannoin laitoin n.20v vanhan siistin kuitu Shoein myyntiin toriin ja joku haki sen pois 80e hintaan ja oli oikein ilahtunut kuinka hyvn kyprn sai.
    -
    Lainaa Zmoke kirjoitti Katso viesti
    En ole keksinyt mitn ptev teknist syyt miksi virheetn kypr pitisi vaihtaa.
    Vaihda ainaki pehmusteet uusiin. Varmasti vetytyneet jo sen verran ettei ole en tysin istuva.

Itell ratakypr oli 2v jlkeen jo sellanen ett heiluu pikkasen pss.
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jsen
    Nin asian sivusta, ett onpa noi uudet Arait kalliita. Radalla kytettv on ihan kohtuu tikiss, mit nyt leuan ilmaventtiili lhtenyt ja peitetty jessell. Ei olis kallis hankkia uutta nippeli. Kadulla ja radalla kytss ollut toinen on jo vhn hapoilla. 2014 ostettu. Siin muistutuksena mm. kiveniskemi 2017 kuulasta. Ehk se viel vuoden pari menee.

Uus RX ois kova, mutta tonnin paukku. Shoei ei oo sopinut mun phn, mut ehk pit koittaa, jos uusi malli olis eri.

Visiirejkin kait hommattava, jos tohtii.

Rohkeana poikana vois katella ihan muita merkkej.
    02 Mille R
    Tuolla vanhemmalla on ajettu luokkaa 5000km ja tuoreemmalla ehk 3000km, joten sen puolesta luulisi pehmustustenkin olevan viel ok. Tuskin kytt jatkossakaan on paljon tmn aktiivisempaa, joten mennn ainakin ensi kes nilla kyprill. Tietty yksi vaihtoehto olisi hommata joku uusi halvempi kypr, mutta kun on tottunut Araihin, niin hankala muihin merkkeihin on vaihtaa. Minulla oli tss vliss (-12) Arai rx7 gp, mutta kun kytt ei ollut, niin hvitin sen pois, ei olisi pitnyt hvitt.
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Otetaan verrokiksi maailman helpoiten lahoava komposiittimateriaali: koivupuu. Sehn koostuu selluloosakuiduista ja ligniini sideaineista. Jos teill on jemmassa koivupuinen palikka komeron perll, vaihdatteko sen muutaman vuoden vlein? Sehn silyy hyvn kuivassa ainakin 500 vuotta, joten mitn tarvetta vaihtoon ei ole.

Jos taas palikka on ulkona tai muuten kovassa kytss, silloin se tietenkin voi kulua tai heikenty.
    Enp olisi heti itsekn keksinyt parempaa vertaavaa selvityst eli +1!

Kyprvalmistajan tehtv on valmistaa ja ennen muuta myyd. Jos ilmoittavat kyttiksi 2 vuotta, kuluttaja pit tuotetta huonona ja jos taas ilmoittavat 15 vuotta, sakkaa myynti koska vaihtovlit uskovaisilla venyy liian pitkiksi. Jotain siis silt vlilt. Joku sanoisi; kultainen keskitie.

Kuljen omia polkujani, niinkuin kaikissa muissakin asioissa ja kytn sit jrke jonka luonto on minulle sattunut antamaan. Kukaan muu kuin min ei tied, miten minun kypri on kytetty, silytetty tai kuinka vanhoja ne ovat. Olen siis paras henkil arvioimaan kyprieni uusimistarpeen ilman, ett se tehdn ulkoisessa ohjauksessa, liike-elmn ehdoilla, kuten tmn topicin aloittaja nytt haluavan toimittavan.

On tietysti hyv kysy mielipidett, kun on epvarma, ei siin mitn. Elmss vaan pit pysty tekemn ptksi ilman, ett aina on joku neuvomassa ja ohjaamassa.

P.S. Melkein tekisi mieli maalata pintajnnitys pois jokaisesta mun kyprst. Eiphn sitten jnnit niin paljon ilman jnnityst.
    BMW K1600GTL -12
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    En ole yhtn miettinyt potan vanhenemista. Vaihdan sitten kun sisus tai muut toppaukset alkaa rispaantua. Eip ne muutamaa vuotta kauempaa kest kuitenkaan mun kytll.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyrilyn
    Vuonna 1988 hankitulla mennn yh. Hyvin harvinainen malli ja jo tunnearvoa, ei ole tullut toista samanlaista vastaan eik googlaamalla lyd kuvia. Uuden ostin 2002 mutta se pllittiiin, niin palasin taas vanhaan. Sisukset vaatii taas vhn fiksausta. Styroksin pll oleva musta kangas irtoilee, tytyy liimata takaisin. Takapehmuste on kulunut puhki takaraivon kohdalta, joku nahkapaikka voisi toimia.
    Ext: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.

Lainaa Zen kirjoitti Katso viesti
    Styroksin pll oleva musta kangas irtoilee, tytyy liimata takaisin.
    Ei missn nimess.
    Liima syvytt styroksin ja poistaa sen pintajnnityksen.
    Sama kun ajaisi ilman kypr...
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyrilyn
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Ei missn nimess.
    Liima syvytt styroksin ja poistaa sen pintajnnityksen.
    Sama kun ajaisi ilman kypr...
    Kiipperi ei sulata styroksia eik foamia. Parasta on se vedenpitv kiipperi.
    Oon m uuttakin kypr kyll katellu jo vlill silleen varovasti sivusilmll...
    Ei sit tied vaikka tss viel tempaisis.
    Ext: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.

30.  
    Liuotteeton kontaktiliima on hyv materiaaleille jotka eivt tykk liuottimista.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen