Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 47:sta
  1. #1
    Sanokaapa, minkä takia sitä pitää talavella ajella mp:llä, kun tällä saitilla on varmaan niitäkin?

    Että minkä ihmeen takia täytyy mennä pakkaskelissä, luikkailla teillä, ja lumisateessa pimiässä, kun se on niin hankalaa muutenki?

    Joskus kun itekkin ajanu, niin tehhään aina se sama kysymys, että ilman perusteltua syytä ei tuolla voi kukaan ajaa, niin mikä se oikein on?


  2. #2
    Se on vaan niin kivaa.

    Itse kuulun talvimoottoripyöräilyssä alalajiin.

    Miula on vanha XT350 talvipyöränä, joka on minun tarkoituksiini oikein sopiva.
    Se kulkee reilu huippuja reilu 125km/h ja tankillisella pääsee n. 130km.
    Ajelen pääsääntöisesti Savonlinnan etelä- ja kaakkoisepuolella jääteitä ja saarissa olevia talviteitä pitkin.
    Sitten tauolla "pidä saaristo siistinä" retkisatamassa repusta evästä nuotiolla

    Mutta olen harrastanut myös pitkiä matkoja, kuten esim. Pieksänmäki, Mikkeli, Anttola, Puumala, Kitee, mutta se ei ole miun juttu.
    Miun juttu on päiväretki saaristoon ja tankkaus Lohilahdella.

    DSCffN0112.jpg
    DSCN0tew003.jpg
    DSCN0yyyy233.jpg
  3. #3
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Piikkien huima pito ja turakaisellekin hallittavissa olevat sladit. Kylläpä naurattaa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  4. #4
    Onhan se hauskaa seikkailua maalla ja matkailu avartaa tai jotain Jos olisi aikaa ja rahaa niin pistäisin itsekin toiseksi pyöräksi jonkun kevyen enduron talvea varten.
  5. #5
    Jos se olis helppoa, niin sitten pitäis tehdä jotain muuta
  6. #6
    Aika samoilla linjoilla (ja seuduillakin) kuin Lario. Veri alkoi vetää takaisin soralle nuoruusmuistojen voimalla ja tuli hankituksi tuo Kotari. Siinä tuli mukaan iskemättömät enskapiikit ja kevättalvella on kiva käydä ajelemassa Saimaan jääteitä ja pieniä kyläteitä.

    Mitään himoa ei ole hirmupakkasiin, räntäsateeseen tai lapin reissuihin. Parin tunnin huvipyöräys hyvällä kelillä on oikein mukavaa. Pimeä ei haittaa, koska mopossa alkaa olla asialliset valonheittimet.
    Viimeksi muokannut: B12; 27.12.2019 klo 17:28.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  7. #7
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Aika samoilla linjoilla (ja seuduillakin) kuin Lario. Veri alkoi vetää takaisin soralle nuoruusmuistojen voimalla ja tuli hankituksi tuo Kotari. Siinä tuli mukaan iskemättömät enskapiikit ja kevättalvella on kiva käydä ajelemassa Saimaan jääteitä ja pieniä kyläteitä.

    Mitään himoa ei ole hirmupakkasiin, räntäsateeseen tai lapin reissuihin. Parin tunnin huvipyöräys hyvällä kelillä on oikein mukavaa. Pimeä ei haittaa, koska mopossa alkaa olla asialliset valonheittimet.
    Sulla on kyllä asiallinen kattaus Persaukisena ei ole varaa ostaa 690:stä toiseksi pyöräksi ja tuntuu, ettei noita enduroita oikein muita olekaan.
  8. #8
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    sulla on kyllä asiallinen kattaus Persaukisena ei ole varaa ostaa 690:stä toiseksi pyöräksi ja tuntuu, ettei noita enduroita oikein muita olekaan.
    lc4.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  9. #9
    Mikäs sen hienompaa kuin kauniina talvipäivänä ajelu, eikai siihen muuta syytä tarvitse kuin että on hauskaa...
  10. #10
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Mikäs sen parempaa kun kovaksi tamppaantunut valkoinen tie. Piikkirenkaat ja pieni sladi. On se vaan niin kivaa. Tuohon kun yhdistää vielä retkeilyn. Riippumatto mukaan ja raittiissa ilmassa nukkuminen, jo rupeaa arjen ressi unohtumaan.

    Talvella tiet ovat jopa paremmassa kunnossa kun kesällä
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  11. #11
    Mulle se on ennenkaikkea kulkuneuvo päivittäin töihin ja harrastuksiin. Kaikilla muilla vaihtoehdoilla matkoihin menis paljon enemmä aikaa helsingin ruuhkissa...


    You make me sick i make music
  12. #12
    Itsensä haastaminen. ...jos se on pelkästään niin hankalaa.

    En aja talvella
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  13. #13
    Voisin sanoa sopivassa kelissä talvipyöräily on parempaa kuin kesällä. Kun ois varaa pitää kahta pyörää, voisin hommata jonkun oikean talvipyörän, mut nyt mennään tuolla 1290 norsulla. Makkaran paistoa, nuotiokahvia ja kenties kevään tullessa laavulla yöpymistä. Parhautta.
  14. #14
    Ymmärrän kyllä miksi joku talviajoa harrastaa, mutta täytyy todeta ettei ollut mun juttu. No ehken se pyöräkään (DR) ei ollut tähän touhuun paras mahdollinen, mutta enpä usko että kevyempi peli olisi paljon fiilistä muuttanut.

    Kotarin mukana tuli enskapiikit, mutta en ole vielä kokenut vaivan arvoiseksi irroitella pyöriä kylmässä ja ahtaassa tallissa ja käydä piikkejä vaihdattamassa alle. Sen verran vähäiseksi jää ajot. Näen myös asian niin, että pieni talvitauko tekee hyvää ja keväällä pääsee ihan uudella innolla availemaan ajokauden.

    Vaikkei ole kummoisilla kelkoilla tullut ajeltua, niin mun mielestä ne on paljon pätevämpiä pelejä talvella. Noh, ei nyt niin päteviä itselle, että hankinta olis käynyt vakavasti mielessä.
  15. #15
    Lainaa Mäkine kirjoitti Katso viesti

    Vaikkei ole kummoisilla kelkoilla tullut ajeltua, niin mun mielestä ne on paljon pätevämpiä pelejä talvella. Noh, ei nyt niin päteviä itselle, että hankinta olis käynyt vakavasti mielessä.
    Miula oli yhtäjaksoisesti 26 vuotta jonkinäköinen kelkka ja ei ole yhtään ikävä.

    Kelkka tarvitsee reitin ja sille lunta.
    Kun meidän kylältä lähtee tasan yksi reitti Pohjois-Karjalaan, niin on vaihtoehdot aika vähissä.
    Sitten kun ei ole lunta, niin urakone ei pääse tekemään uraa, jolloin ajaminen risukossa ei ole kovin nautionnollista.
    Mutta sitten helmikuun lopussa yhtenä aurinkoisena päivänä, kun on lunta ja kone ajanut, niin onhan se kelkkailu kivaa, kun kunnon uraa pääsee vetämään.
    Sitten tulee lämmin, vesi nousee jäälle, etelärinteet menee mullalle ja varjopaikat on jäässä....

    Juu ei.

    Kyllä talvärätkällä on paljon kivempaa ja monipuolisempaa.
  16. #16
    No jos tuonne tien päälle mielisi - nytkin isot tiet sulana, mutta pakollinen hiekkatietaival (tai siis jäätaival) kuin luistin rata - niin minkälaiset renkaat pitäisi hankkia? Oon nähnyt noita piikkirenkaita, mutta niillä ei taideta paljoa asfaltilla ajella.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  17. #17
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    No jos tuonne tien päälle mielisi - nytkin isot tiet sulana, mutta pakollinen hiekkatietaival (tai siis jäätaival) kuin luistin rata - niin minkälaiset renkaat pitäisi hankkia? Oon nähnyt noita piikkirenkaita, mutta niillä ei taideta paljoa asfaltilla ajella.
    Ns. Välikelin nastaa/ rallinastaa rupuliin. Määrä sen mukaan pitääkö vain selvitä lyhyitä jäätyneitä pätkiä kuolematta, vai ajella enemmän sekalaista.

    Vai hetkinen.... pitikö talvella siis ajella soraa vai suolattuja pääteitä? Jälkimmäisen kohdalla jättäisin mopon talliin, ellei ole hyötyajoa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  18. #18
    Jos on epävarma, niin käy autolla vetämässä lenkin "sulilla pääteillä".
    Jos ajon jälkeen voi autoa katsoessa miettiä, että minkä näköinen motoristi ja moottoripyörä olisi samassa tilanteessa.
    Eniten ärsyttää visiirin / ajolasien likaantuminen "sulia pääteitä" pitkin ajaessa.

    Toki sitten kun on pakkatsa-5 ja tai enemmän, niin aika hyvin pysyy puhtaana, mutta jos päätie on märkä, niin mine en mene sinne moottoripyörällä.
  19. #19
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Ns. Välikelin nastaa/ rallinastaa rupuliin. Määrä sen mukaan pitääkö vain selvitä lyhyitä jäätyneitä pätkiä kuolematta, vai ajella enemmän sekalaista.

    Vai hetkinen.... pitikö talvella siis ajella soraa vai suolattuja pääteitä? Jälkimmäisen kohdalla jättäisin mopon talliin, ellei ole hyötyajoa.
    Pakkasella vaikka asvalttiakin, mutta märällä ei. Muuten tässä kyllä on isohko järvi vieressä - Yhtenä vuonna oli sen verran mukavat kelit, että siellä pystyi ajelemaan maastopyörällä, niin miksei sitten myös moottoripyörällä. Sivutiet ovat sitten lumisia ja paikoin luisteluratoja - ilmoista riippuen. Tällä hetkellä jäisiä.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  20. #20
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Joku TKC 80 nastoitettuna tai muu gummi (tsekkaa satapiikki) vois tulla kyseeseen. Sisäkumin vaatii, mut ei se haittaa.

    Huurukselle lienee ylivertainen näkemys asiasta.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  21. #21
    Itse suosin Satapiikkiä, koska olen saanut sieltä vain hyvää palvelua.

    Kun kertoo millä aikoo ja mitä aikoo tehdä, niin sieltä kyllä myydään sopiva rengastus.
    Ei ole halvin kauppa, mutta hyvä kauppa.
  22. #22
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Itse suosin Satapiikkiä, koska olen saanut sieltä vain hyvää palvelua.

    Kun kertoo millä aikoo ja mitä aikoo tehdä, niin sieltä kyllä myydään sopiva rengastus.
    Ei ole halvin kauppa, mutta hyvä kauppa.
    Näin oon kuullut itsekin.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  23. #23
    ehkä menee hiukan aiheen vierestä..., mutta kysyn silti...eli tuli ostettua crossi yamaha 250 yzf,ku halvalla sain
    Eli mitenkäs nuo enska polut? saako crossi laitteella ajella enskapolkuja.liikkennevakuutus tietysti tarvitaan vaikka vaan jäällä ajelisi.Mielellään sitä ajelisi talvellakin....,mopoa
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  24. #24
    Lainaa jarno73 kirjoitti Katso viesti
    ehkä menee hiukan aiheen vierestä..., mutta kysyn silti...eli tuli ostettua crossi yamaha 250 yzf,ku halvalla sain
    Eli mitenkäs nuo enska polut? saako crossi laitteella ajella enskapolkuja.liikkennevakuutus tietysti tarvitaan vaikka vaan jäällä ajelisi.Mielellään sitä ajelisi talvellakin....,mopoa
    Maastolaki kertoo, että maastossa ajamiseen tarvitaan maanomistajan lupa, joten tuskin se eroaa kilvellisen ja kilvettömän välillä, eli molemmat kysyy luvan etukäteen.
    Se on eri juttu sitten, onko enskareitillä yleistä tietä, jolloin crossimiehet sammuttaa moottorin ja työntää.
  25. #25
    Lainaa jarno73 kirjoitti Katso viesti
    ehkä menee hiukan aiheen vierestä..., mutta kysyn silti...eli tuli ostettua crossi yamaha 250 yzf,ku halvalla sain
    Eli mitenkäs nuo enska polut? saako crossi laitteella ajella enskapolkuja.liikkennevakuutus tietysti tarvitaan vaikka vaan jäällä ajelisi.Mielellään sitä ajelisi talvellakin....,mopoa
    Ihan samoilla säännöillä menee kuin punakilpienskakin. Ainoa rajoittava tekijä on äänet, jotka on yleensä crossissa hieman isommat. Äänenvaimennusta voi siis tarvita lisää jotta enskapolulle on asiaa. Aiemmin ajoin paljonkin crossilla enskaa, alustahan on tyypillisesti crossissa turhan tiukka enskailuun mutta täysin ajettavissa.
    vuoristoatleetti
  26. #26
    On se vaan niin mukavaa. Eikä liian helppoa tai aina liian mukavaa.
    Itse liikun talvella prätkällä, kelkoilla, sähköavusteisella fatbikella ja metsäsuksilla, ja kaikissa on omanlainen viehätyksensä.
    Talvella ajanut jopa työmatkoja prätkällä. Mutta tottapuhuen yli-25C on jo aika paha, viima pääsee joka lävestä läpi ja hauskuus on kaukana. Kelkassa on edes vähän suojaa.
    Rakastan ulkoilua raikkaassa pakokaasun tuoksussa.
    Kausi jatkuu koko vuoden ja parhaat ajokelit alkavat marraskuussa. Kesämotoristit ovat toki herttaisia, pullantuoksuisia..hieman nössyköitä.

    Yamaha FZR1000,Suzuki GT750,Kawasaki KMX200, Mad Croc 80cc
  27. #27
    Halu ajaa moottoripyörällä säännöllisesti ja talviajon hauskuus. Ennen talviajoni oli lähialueiden ja urien ajelua kevyillä pyörillä, mutta 800 GS on muuttanut talviajoa. Pyörä on mahdollistanut myös talvimatkailun.
    Itä- ja Pohjois-Suomessa rengasongelma on vähäinen, sillä täälä voi valita reittejä, joilla on polanteita.
  28. #28
    Nyt tuli probleema. Menin tammikuussa laittamaan viestin Yle Kokkolan aamulähetykseen, että mentiin vaimon kanssa pätkällä töihin. Tais olla aste pakkasta ja kuivat tiet niin hyvinhän se onnistui kesärenkailla.

    Nyt toimittaja haluaa tehdä juttua talvimoottoripyöräilystä. Rehellisesti sanottuna en ole talvikuski...ainakaan nykyään. Pari vuotta sitten parina talvena mulla oli piikit gessussa ja muutaman reissun tein.
    Onko täällä Pohjanmaa Keski-Pohjanmaa alueella montakin kuskia?

    Uskaltaiskohan suostua?
    No ainakin renkaista, vaatetuksesta, öljyistä ja ennenkaikea asenteesta vois mainita...
    R1200GSA exät F800GS, R1150GSA, Versys 650, R1100GS, AT650, Z650SR
    Arjen adventuristi
  29. #29
    Lainaa Kipa kirjoitti Katso viesti
    ..Uskaltaiskohan suostua?
    No ainakin renkaista, vaatetuksesta, öljyistä ja ennenkaikea asenteesta vois mainita...
    No jos et arvaa, ja ei ole kauhia hoppus, niin usuta se toimittaja tänne Kuhumoon...täällon pari!

    ..saa makkaraaki ja ihan ilimatteeks jotta!
  30.  
  31. #30
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Ääni tälle.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen