Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Tälläinen epäselvä tilanne kun mulla nyt on päässä, ajattelin turvautua teihin. Elikkäs, oon täyttämässä 18 ens kesäkuussa, A1 kortin sain heinäkuussa. Jos haluan korottaa A2 korttiin, onnistuuko se niin, että voin alottaa esimerkiks ens huhtikuussa silleesti, että mun faija toimii opettajana. Pari asiaa vaan mietityttää, se, että voiko hän opettaa mua (hänellä on vanha AB ajokortti eli on A kortti) mut voiko sillä opettaa A2 luokkaa ja vielä kun se on vanha kortti ja toiseks voinko mä käydä ajo opetusta vasta ku on 2v täynnä A1 myöntämisestä vai kun mä täytän 18 vai 6kk aikasemmin sitku ehtii ja haluaa ja ei oo lunta maassa

    Kiitos jo etukäteen!
    EX. Yamaha YZF-R125
    EX. Yamaha MT-07
    KTM Duke 790
  2. #2
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Sun PITÄÄ ottaa ajo-opetusta, koska ei ole 2v alla A1-kortilla. Ja ei kai opetuslupaan muuta tarvita kuin sopiva ajokortti, ja treenit saa aloittaa 6kk etupeltoon, niin kyllähän toi ihan suunnitelmalta kuulostaa!
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  3. #3
    Tuolla on hyvää juttua tosta opettamisesta ja vaatimuksista opettajalle ja oppilaalle http://www.harrika.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=59173
    "Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
    (Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
    Harley Davidson FXR 1983
    Honda CB900F Hornet 2004
  4. #4
    https://ajokortti-info.fi/ajokortin-...n-korottaminen

    https://ajokortti-info.fi/ajokortin-...nen/opetuslupa

    Voi opettaa, ja 17 vuotta 6 kuukautta kun on ikää niin voidaan myöntää opetuslupa.
    Suoritat teoria- käsittely- ja ajokokeen.

    ( marwecin linkissä on vanhentunutta tietoa joten kannattaa joiltain osin suhtautua varauksella.
    Opettajalle ei enää ole mitään tenttiä ja käsittelykokeen hidasajon radan mitat muuttuneet. Toki niistä ei tässä kyse ollutkaan)
  5. #5
    Tuossa linkissö jonka olenkin jo lukenut, sanotaan erikseen että kuljettajanopetuksella TAI suorittamalla käsittely ja ajokokeen, lähinnä ajattelin ettö riittääkö kuljettajanopetus pelkästään eikä tarttis käydö kokeita uudelleen?
    EX. Yamaha YZF-R125
    EX. Yamaha MT-07
    KTM Duke 790
  6. #6
    Lainaa Sam Suominen kirjoitti Katso viesti
    Tuossa linkissö jonka olenkin jo lukenut, sanotaan erikseen että kuljettajanopetuksella TAI suorittamalla käsittely ja ajokokeen, lähinnä ajattelin ettö riittääkö kuljettajanopetus pelkästään eikä tarttis käydö kokeita uudelleen?

    Tuo kai se juttu on tässä tapauksessa:
    'Jos haluat saada A2-luokan ajokortin jo ennen 2 vuoden ajokokemuksen täyttymistä, sinun tulee suorittaa kuljettajantutkinto (teoria-, käsittely- ja ajokoe). 18 vuoden vähimmäisiän tulee tällöinkin täyttyä.'


    Täällä samojen tuskailujen kanssa, kun keväällä opetettu A1-kortti pitäisi saada heti isommaksi. Ja sen verran stressaavat oli opetettavalle (35v) nuo käsittely- ja ajokoe, ettei heti kiinnostaisi alkaa niitä tehdä uusiksi isommalla pyörällä.
    Suzuki GSX-R 1000, Yamaha MT-03 (660), Access Enduro 400
  7. #7
    Jos ei ole kahden vuoden ajokokemusta, niin ei ole mahdollista suorittaa A2-korotusta mitenkään, vaan joutuu suorittamaan koko ajokortin. Byrokraatin näkökulmasta kyseessä ei siis ole korotus, vaikka lopputuloksena onkin A2-luokan ajo-oikeus. Tämä on ainoa asia, joka on pysynyt ennallaan korotusten muutoksissa.

    Teoriakokeen voi suorittaa kuukautta ennen syntymäpäivää ja ajokokeen sitten heti kun on 18 vuotta täyttänyt. Opetuksen voi aloittaa puoli vuotta etukäteen, kuten aiemmassa viestissä mainittiin.

    Viimeisin muutos oli, että korotus on mahdollista ajokokeella ilman 2+5 tunnin korotuskurssia. Aiemmin se ei ollut mahdollista, vaan aina piti käydä autokoulun kautta. Korotuskurssin voi myös suorittaa enintään puoli vuotta etukäteen, joten se on hyvä vaihtoehto jos sattuu syntymäpäivä myöhäiseen syksyyn (tai jopa talveen). Uusien sääntöjen mukaan kun nopeuden ovat aina samat kelistä riippumatta, joten syksyllä voi tulla lisähaastetta käsittelykokeen kanssa.

    Omat pojat suorittivat korotukset A1->A2 ja A2->A kesällä, kun syntymäpäivät ovat syyskuun lopussa ja lokakuun puolivälissä. Toinen kävi hakemassa ajoluvan (väliaikainen todistus) toissapäivänä ja toinen sitten lokakuussa heti kun ikä on täysi.
  8. #8
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Sam Suominen kirjoitti Katso viesti
    Pari asiaa vaan mietityttää, se, että voiko hän opettaa mua (hänellä on vanha AB ajokortti eli on A kortti)
    Minkälainen tausta sun faijalla on moottoripyöräilystä ja ajokouluttamisesta? Pystyykö hän arvioimaan sun oppimistarpeita ja auttamaan niiden korjaamisessa?
    1000
  9. #9
    Lainaa Veijo Esso kirjoitti Katso viesti
    Jos ei ole kahden vuoden ajokokemusta, niin ei ole mahdollista suorittaa A2-korotusta mitenkään, vaan joutuu suorittamaan koko ajokortin. Byrokraatin näkökulmasta kyseessä ei siis ole korotus, vaikka lopputuloksena onkin A2-luokan ajo-oikeus. Tämä on ainoa asia, joka on pysynyt ennallaan korotusten muutoksissa.

    Teoriakokeen voi suorittaa kuukautta ennen syntymäpäivää ja ajokokeen sitten heti kun on 18 vuotta täyttänyt. Opetuksen voi aloittaa puoli vuotta etukäteen, kuten aiemmassa viestissä mainittiin.

    Viimeisin muutos oli, että korotus on mahdollista ajokokeella ilman 2+5 tunnin korotuskurssia. Aiemmin se ei ollut mahdollista, vaan aina piti käydä autokoulun kautta. Korotuskurssin voi myös suorittaa enintään puoli vuotta etukäteen, joten se on hyvä vaihtoehto jos sattuu syntymäpäivä myöhäiseen syksyyn (tai jopa talveen). Uusien sääntöjen mukaan kun nopeuden ovat aina samat kelistä riippumatta, joten syksyllä voi tulla lisähaastetta käsittelykokeen kanssa.

    Omat pojat suorittivat korotukset A1->A2 ja A2->A kesällä, kun syntymäpäivät ovat syyskuun lopussa ja lokakuun puolivälissä. Toinen kävi hakemassa ajoluvan (väliaikainen todistus) toissapäivänä ja toinen sitten lokakuussa heti kun ikä on täysi.

    Eli toisinsanoen kun heinäkuussa tulee 2 vuotta täyteen ajokokemusta A1 ja 18 täytän jo kesäkuussa, voin ilman ajokoetta saada A2 kortin 2+5h ajo opetuksen jälkeen? Ja ajo opetusta voin ottaa heti vaikka maaliskuusta koska on alle 6kk enää 2vuoden kokemuksen täyttymiseen. Ja mun faija voi antaa mulle ajo opetusta koska hänellä on sopiva kortti ja pätevyys hommaan?
    EX. Yamaha YZF-R125
    EX. Yamaha MT-07
    KTM Duke 790
  10.  
  11. #10
    Lainaa Sam Suominen kirjoitti Katso viesti
    Ja mun faija voi antaa mulle ajo opetusta koska hänellä on sopiva kortti ja pätevyys hommaan?
    Juu - jos sattuu olemaan ajo-opettaja ja töissä autokoulussa... Ilman ajokoetta kortin korottaminen ei onnistu opetusluvalla. Jos opetusluvalla harjoittelet, nii se tähtää koko tutkinnon suorittamiseen teoriakokeineen päivineen.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo