Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 41:sta
  1. #1
    Olin moottoripyörällä hirvikolarissa ja selvisin mustelmalla.

    Joskus se onni potkaisee minuakin. Olin kaverin kanssa iltamopoilulla sunnuntaina 1.9. Ajettiin Kärkölästä sairakkalan kautta Vääksyyn, Pulkkilanharjulle ja Kalkkisiin jne. Vähän tuli arvioitua matkan kesto väärin, pääsi pimeä yllättämään. Päätettiin kuitenkin ajaa Lammin ja Turengin kautta kotiin Riihimäelle, isot tiet Lahden kautta on niin kovin tylsiä. Minä menin Suzukilla edellä kun tunsin reitin.

    Kello oli noin 21.30 eli oli jo ihan pimeää. Noin 5 km ennen Lammia, vähän ennen Ronnia oikealle loivasti kääntyvässä mutkassa näin tien vasemmassa reunassa tumman möykyn joka liikkui, sitten möykkyä seurasi vielä kaksi muuta. En ehtinyt oikeastaan tehdä mitään muuta kun kääntää kaasun kiinni. Koska koko vasen kaista oli hirveä täynnä yritin ohjata tien oikeaan laitaan. Valitettavasti hirvet vaan jatkoivat matkaa vinoittain tien yli niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.

    Siinä sitten odotin osumaa ja osuihan se. Muovia lensi, ja samalla tuli iskua olkapäähän ja jalkaan. En kuitenkaan kaatunut. Mopo oli siinä vaiheessa jo hiekalla asfaltin vieressä. Sain vehkeet pysäytettyä muutaman sadan metrin jälkeen.

    Kaveri tuli onneksi senverran minun perässä että ehti nähdä tilanteen ja sai vehkeet pysäytettyä ettei itse törmännyt. Siinä sitten soiteltiin häkeen, katsottiin mikä meni rikki ja lopulta huomattiin , että hirvi pötkötti ojassa hengettömänä.

    Mulla oli vasen käsi ja jalka vähän hellänä ei muuta.
    Gikseristä meni siis pleksi, katteenyläosa tukirautoineen, peili, klipari vääntyi, vasen jalkatappi vääntyi yms, mutta aika ehjäksi jäi. Ajoin lopulta mopolla vielä kotiin Riihimäelle noin 1h matkan. Hirvi oli minusta sellainen 3/4 kokoinen naaras. Ei mikään iso, mutta ei vasakaan. Ilmesesti juostessa hirven pää oli aika pitkällä ja alhaalla ja osuin siihen ensin mopolla ja sitten vielä olkapäällä.

    On ollut kyllä onnea yhdelle ihmiselle. Lääkäri ja vakuutustarkastaja ihmetteli etteivät ole vielä moista tapausta ilman henkilövahinkoja tavanneet. Ainoa jälki on iso mustelma hauiksen kohdalla. Olkapää on vähän arka, mutta suurin isku osui aika keskelle nahkapuvun olkapään suojaa.

    Ei auta hirviin loud pipes. Pyörässä on yoshin puoliputkisto ilman killeriä. Villat on aika palaneet kun on ajettu yli 40 tkm. Ajoin muistaakseni nelosella eli mökää oli.

    Luulen etten aja enää koskaan mopolla pimeässä. Viikonloppuna pitää varmaan lotota. Vakuutus korvaa mopon vauriot.
  2. #2
    Oho, onnittelut ja isot peukut!
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  3. #3
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Tuuria matkassa jumalauta Ei muuta ku paistia pakkaseen.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  4. #4
    Voidaan päteä, mutta kun kohdalle sattuu, niin silloin on ihan eri meininki.
    Tiedetty reaktioaika on paljon lyhyempi kuin kulman takaa tuleva.

    Olen monta kertaa miettinyt, kun oikea käsi korjaa varusteita ja vasen käsi vastaohjaa, että jos juuri nyt sattuisi jotain, niin tuskin olisi tutkijalautakunnalle jarrutusjälkiä tutkittavaksi.

    Onneksi selvisitte vähin vaurioin
  5. #5
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Voidaan päteä, mutta kun kohdalle sattuu, niin silloin on ihan eri meininki.
    Tiedetty reaktioaika on paljon lyhyempi kuin kulman takaa tuleva.

    Olen monta kertaa miettinyt, kun oikea käsi korjaa varusteita ja vasen käsi vastaohjaa, että jos juuri nyt sattuisi jotain, niin tuskin olisi tutkijalautakunnalle jarrutusjälkiä tutkittavaksi.

    Onneksi selvisitte vähin vaurioin
    Eikä niitä jarrutusjälkiä absilla tule muutenkaan....
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  6. #6
    Tässä tapauksessa jarruttaminen olisi varmaan johtanut törmäykseen. Toki pienemmällä vauhdilla, mutta kuitenkin. Kova kaveri olisi voinut välttää osuman lisäämällä vauhtia, mutta se ei kyllä käynyt siinä tilanteessa minulla mielessäkään.
  7. #7
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Huimaa!

    Ens kerralla joo lisää kaasua ja keulit hirven hengettömäksi.

    Varmasti hetki, joka frendien kanssa vetää henkeväksi. Onneksi ei ollut vielä sun vuoro.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  8. #8
    Hittolainen siinä on tarinaa kerrottavaksi essonbaarissa tunnen nuo mutkat sangen tarkkaan kun vaimo on lammilta kotoisin ja joskin autolla olen väistänyt hirveä tuossa tasan samassa kohtaa kahdesti!
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  9. #9
    Juu, ei tee kauheasti mieli lähteä prätkällä taajaman ulkopuolisille teille pimeällä… Hienoa että kävi noin hyvä pulla.
  10. #10
    Siis jarrutitko ollenkaan, paitsi moottorijarrulla?
  11. #11
    Ei tullut jarruun koskettua. Ei se mitenkään tietoista ollut, kaikki tapahtui niin nopeasti.

    Tuonne 1500-2000 väliin menee mopon korjauskulut. Mulle tietysti omavastuun osuus.
  12. #12
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Tiedetty reaktioaika on paljon lyhyempi kuin kulman takaa tuleva.
    Yllättävässä tilanteessa voi aikaa viedä epäusko, ihmetys ja näkymän tulkinta. Reaktioaika jonkun autokouluoppikirjan mukaan vaihtelee tällöin 1-5 sekunnin puitteissa. Vai oliko 2-5 sek.

    Kun ekan kerran tein tuttavuutta tienpinnalla makoilleeseen ja siitä nousseeseen peuraan, meni paljon aikaa ihmetellessä epämääräistä havaintoa. Sitten tuli: "sehän on peura!". Ja sitten alkoi vasta jarruttelu. Ihmetellessä moottori jarrutti. Onneksi oli näkyvyyttä ja suora tie. Mutta olihan kovasti maantien värinen peura. Satasta ajoin, kun sain ensihavainnon, jotain kolmeakymppiä lopuksi, kun peura suuntasi pöpelikköön. Paljon meni sekunteja.

    Luin ketjun aloituksen tänään yhdelle hirven metsästäjälle ja sanoi, että ei hirvet kovin paljoa äänistä perusta. Arveli, että motskarilla hirveä pääsee paljon lähemmäs kuin jalkaisin, paitsi siinä tapauksessa, että sillä on huonoja kokemuksia niistä.

    Milloinkohan keksitään jonkin sortin elukkatutka... Näytöllä alkaisi valo vilkkua, kun on elukka tien lähellä.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  13. #13
    Kyllä on ollut onni matkassa. Hienoa että meni noin.
    Ei noita otuksia meinaa aina havaita päivälläkään. Sen verran hyvä on suojaväritys. Pari kertaa joutunut pimeässä matkaamaan ja kyllä vaan sarvipäät ajatuksissa kummittelee. En tykkää pimeäajoista mopolla. Kauriin kanssa voin vielä otellakin, mutta hirven kanssa käy aina huonosti - paitsi todella onnekkaille
    BMW K1200rs
  14. #14
    Lainaa 954 rr kirjoitti Katso viesti
    Tuonne 1500-2000 väliin menee mopon korjauskulut. Mulle tietysti omavastuun osuus.
    Heh, mietipä kun olet myymässä pyörää eteenpäin ja ostajaehdokas kysyy vahinkohistoriasta. Voitko kuvata tapahtuman sillä haluaisin kovasti nähdä ostajan ilmeen kun hänelle kerrotaan pyörällä ajetun hirvikolarin, eikä edes mennyt lunariin?

    Mutta huh, olipa kyllä onni matkassa! Voi olla, ettei tuon jälkeen vähään aikaan ihan pienet murheet jaksa painaa
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  15. #15
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    pikkusen on ollut tuuria matkassa. Veikkaan että lottoaminen on loppuelämän turhaa. Taisit voittaa jo.
    On muuten komeeta kerskua kavereille että vetäsin moottoripyörällä ajaessa hirven haukkarilla hengiltä.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  16. #16
    Nyt on käynyt niin kova tuuri ettei kannata enään haaveilla isosta lottovoitosta, se kortti tuli jo käytettyä...

    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Milloinkohan keksitään jonkin sortin elukkatutka... Näytöllä alkaisi valo vilkkua, kun on elukka tien lähellä.
    Lämpökamera ja sen integrointi pyörän järjestelmään sekä kypäräpuhelimeen?

    Mulla kuuluu työmatkaan noin 5km valaisematonta 80kmh aluetta missä kauriit/peurat liikkuu paljon tien yli. Auto tulee koko ajan vastaan ja on ajettava lyhkäsillä ja hyvin huomaa että kyseisellä osuudella kuski on koko ajan valmiustilassa. Mulla yksi osuma autolla kauriin kanssa eikä siinä ollut reaktioajalla mitään tekemista, tuli pimeällä vastaantulijan kaistalta autojen välistä suoraan päälle.

    Pimeällä ajamisessa on oma juttunsa mutta valot pitää olla todella hyvät että siinä on jotain järkeä. Nykyisessä on melko hyvät ledit vakiona mutta lisää pitää saada valoa keulalle että pimeällä ajaminen on mielekkäämpää. Pimeällä yleensä suosin hitaita paikallisteitä tai aidattuja tieosuuksia kuten motareita.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  17. #17
    Niin, ja Tarvontiellä eli VT1:llä on Vihdin ja Veikkolan kohdalla kymmenen kilometrin pätkä jossa ei ole hirviaitaa että Kirkkonummen maanomistajat pääsee hirvestämään. Osumia koko ajan.
    FJR -17
  18. #18
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    pikkusen on ollut tuuria matkassa. Veikkaan että lottoaminen on loppuelämän turhaa. Taisit voittaa jo.
    On muuten komeeta kerskua kavereille että vetäsin moottoripyörällä ajaessa hirven haukkarilla hengiltä.
    Onnea selviämisestä. Kaksi kaveria on ajanut pyörällä hirvikolarin. Toinen löi päät yhteen hirven kanssa ja selvisi, nuppi turvoksissa ja mustelmilla. Toinen (useita vuosia myöhemmin) sitten vaihtoi hiippakuntaa. Poika on telonut kevarilla peuran, pyörä lunariin mutta pojalle ei mitään vauriota. Yksi kaveri on kaksi poroa tappanut pyörällä eikä edes kaatunut kummallakaan kertaa. Toinen kaveri vei porolta peräkarvat peilillä, ei muita vaurioita, karvat muistona :-).

    Kaikki metsän eläimet on tyhmiä, siitä pitää lähteä. Hirvi on ehkä ainoa joka menee aina eteenpäin, peurat ja porot kääntyy ihan paikoillaan.

    Jotkut on onnekkaita ja jotkut ei. Taidolla ei noissa ole hirveästi tekemistä, iso pyörä ja massa auttaa hiukan pystyssä pysymisessä jos ei osu ihan keskelle.
  19. #19
    Ei sellaista sääntöä että ei poikkeusta. Minun edestä kääntyi isohko uroshirvi, tosin penkalta, takaisin metsään. Tapahtui 70-luvulla tarvontiellä, hirvivaara-alueella. Hyvä että kääntyi. Silloinen auto Triump Herald jossa katto kiinni muutamalla ruuvilla.
    FJR -17
  20. #20
    aivan uskomaton säkä, suurin ihmetys se, että hirvi kuoli gixerillä ilman että pyörä ja kuski kaatui.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  21. #21
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    aivan uskomaton säkä, suurin ihmetys se, että hirvi kuoli gixerillä ilman että pyörä ja kuski kaatui.
    Voipi olla, että hirvi pelästyi niin paljon että sai sydänkohtauksen tms.
    Tuono 660 ja 14 exää + 1 r.i.p.
    "Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
  22. #22
    Kylmäävä muisto on jäänyt muutaman vuosikymmenen takaa Hangontiellä, heti Espoonlahden sillan jälkeisellä osuudella Kirkkonummen suuntaan.
    Moottoritien loppuminen kyseisellä kohdalla sai usein aikaan mahtavan ruuhkan, mutta sehän ei kaksipyöräisellä ollut ongelma.
    Oli varmaankin tätä vuodenaikaa ja illalla matalalla oleva aurinko paistoi suoraan puurajassa edestä häikäisten visiirin näkymän mitä melkoisimmin.
    Juuri päästessäni autojonon ohi ja palatessani omalle kaistalle hirven turpa näkyi varmaankin noin metrin päässä oikealla. Se oli kyseisestä karvaturrista ensimmäinen ja onneksi viimeinen havainto.

    En tiedä oliko hirvi liikkeessä vai paikallaan, mutta kyllä sydän pompotti pitkän aikaa.
  23. #23
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Mulla oli myös kerran melko liki, tosin peuran kanssa. Sattunut olisi silti. Olin menossa Tumpin luo juhannuksen viettoon ja ajelin perus hiekkatieysikymppiä. Peura pomppasi puskasta puoliksi tielle, säikähti ja stoppasi siihen nanosekunniksi. Kaasun ehdin laskea vaistomaisesti, mutta mihinkään harkittuun ei ollut aikaa. Sen verran lähellä oltiin, että elukan silmänvalkuainen jäi mieleen. Just ennen osumaa se pyörähti takaisin puskaan.
    Kummasti siinä vauhti rauhoittui. Tumppikin jutteli perille päästyä, että kuunteli prätkän tulevan, mutta sanoi, että niin hitaasti tuli, ettei ajatellut että olisi meikäläinen
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  24. #24
    Lainaa Medi kirjoitti Katso viesti
    Heh, mietipä kun olet myymässä pyörää eteenpäin ja ostajaehdokas kysyy vahinkohistoriasta. Voitko kuvata tapahtuman sillä haluaisin kovasti nähdä ostajan ilmeen kun hänelle kerrotaan pyörällä ajetun hirvikolarin, eikä edes mennyt lunariin?

    Mutta huh, olipa kyllä onni matkassa! Voi olla, ettei tuon jälkeen vähään aikaan ihan pienet murheet jaksa painaa
    En nyt omaa ilmettäni nähnyt kun Ruotsista gessua olin ostamassa ja myyjä kertoi hirvikolaristaan. Kevyt keularemontti oli tehty ja siis myyjä oli ihan ehjänä selvinnyt. Kuitit näytti uusituista osista. Huh huh.
    <p>X-ADV + LC4-400MIL</p>
  25. #25
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Niin, ja Tarvontiellä eli VT1:llä on Vihdin ja Veikkolan kohdalla kymmenen kilometrin pätkä jossa ei ole hirviaitaa että Kirkkonummen maanomistajat pääsee hirvestämään. Osumia koko ajan.
    Jokunen vuosi sitten tuossa kohtaa isosarvinen peura päätti tulla Passatin kuskin ikkunasta sisään, onneksi systeri selvisi pelkillä henkisillä vaurioilla ja auton lunarilla.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  26. #26
    Lainaa Urpox kirjoitti Katso viesti
    En nyt omaa ilmettäni nähnyt kun Ruotsista gessua olin ostamassa ja myyjä kertoi hirvikolaristaan. Kevyt keularemontti oli tehty ja siis myyjä oli ihan ehjänä selvinnyt. Kuitit näytti uusituista osista. Huh huh.
    No eikai gessusta ole tarvinnut vaihtaa kun stefat keulasta tuollaisen pienen töyssyn jälkeen
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  27. #27
    Lainaa Medi kirjoitti Katso viesti
    No eikai gessusta ole tarvinnut vaihtaa kun stefat keulasta tuollaisen pienen töyssyn jälkeen
    Ja repullinen Turhatekin lisävarusteita... 🤣
    CBR1000RR - radalle & kadulle
  28. #28
    Jotkut tappavat hirven mörssärillä, mutta kovimmat äijät tappavat hirven paljain käsin
  29. #29
    Lainaa 954 rr kirjoitti Katso viesti
    Viikonloppuna pitää varmaan lotota.
    Turhaa hommaa. Sun onni oli tässä.
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  30.  
  31. #30
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ihmettelen kyllä nykyistä peurakantaa, Tänä kesän kun ajellut uudelta maalta varsinais-suomeen ja satakunnan rajoille forssan kautta ja loimaata mynämäkeä jne, niin on poikkeus elleinäe elukkaa. Eilenkin alastarosta ajelin kahdeksan jälkeen, just hämärän aikaan ja sen tunnin matkalla otin jo valmiiksi kahdenkäden otteen ratista ja kympin pois nopeudesta, kun olin varma että jotain on liikkeellä. Ja kyllähän niitä kaks peuraa sitten meni pitkien valojen keilassa tien yli yläneen ja hinnerjoen välissä. Ei tämmöstä ollu kymmenen kakskyt vuotta sitten.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen