Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Tässä muutama päivä sitten tuli verotuspäätös verottajalta. Kummastus oli suuri, kun aikaisemmin oli käytetty Nettimoton tarjokkaita ja ns tilastollista mallia verotuksen perusteena, mutta nyt oli vain ykskantaan viitattu tilastolliseen malliin, jonka perusteella verot on määritelty. Eli pikkuinen käytännön pila, asiakas ei enää voi vertailla mihin pyörään hänen omaa pyöräänsä on verrattu, kätevää. Ainakin yksi verovalituksen peruste poistuu, kun ei tiedä mihin vertaisi. Tämä lienee sitä läpinäkyvyyttä avoimmuutta ja hallinnon kehittämistä.
    -H

    #Verottajan päätös
    PERUSTELUT
    *
    Autoverolain 8 a §:n perusteella Suomessa käytettynä verotettavan ajoneuvon
    autovero on se pienin määrä, joka autoveroa on jäljellä 11 c ja 11 d §:ssä
    tarkoitetut seikat huomioon ottaen samanlaisena pidettävässä Suomessa
    rekisteröidyssä ajoneuvossa.
    *
    Tilastolliseen malliin perustuva arvonmääritys:

    Ajoneuvon verotusarvo on määritetty tilastollisella menetelmällä, jossa on
    huomioitu ajoneuvon merkki, malli, vuosimalli ja ajokilometrit sekä
    mallisukupolvi, jos tieto on hyödynnettävissä. Tilastollinen malli perustuu
    hintahavaintoihin, jotka on kerätty autoliikkeiden ja yksityisten henkilöiden
    myynti-ilmoituksista viimeisen 12 kuukauden ajalta. Verovelvolliselle
    toimitetaan pyynnöstä listaus hintahavainnoista, joiden perusteella ajoneuvon
    verotusarvo on laskettu. Henkilö- ja pakettiautojen tilastollisen mallin
    menetelmäkuvaus löytyy osoitteesta vero.fi
    *
    Autoverolain 1 § mukaan henkilöautosta (M1 -luokka), pakettiautosta (N1-luokka)
    ja sellaisesta linja-autosta (M2-luokka), jonka oma massa on alle 1875
    kilogrammaa, moottoripyörästä (L3- ja L4 -luokka) sekä muusta L -luokkaan
    luettavasta ajoneuvosta on ennen ajoneuvon rekisteröintiä tai käyttöönottoa
    Suomessa suoritettava valtiolle autoveroa siten kuin autoverolaissa säädetään.

    KUN ENNEN OLI NÄIN

    PERUSTELUT
    Yleinen pyyntihinta: xxxxx euroa.

    Verohallinto on hankkinut selvitystä verotettavan ajoneuvon kanssa samanlaisten
    käytettyjen, Suomessa jo rekisteröityjen ajoneuvojen yleisistä pyyntihinnoista
    veropäivänä. Arvonmäärityksessä on käytetty alla olevia hintahavaintoja.

    Hintahavaintoja on korjattu ajokilometrien (0.8% / 5000km) ja vuosimallin (n.
    9.2% /vuosi) osalta vastaamaan verotettavaa ajoneuvoa.

    Verotettavan ajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritetty näiden hintojen
    keskiarvona , josta on ensin vähennetty 10 % menetelmään liittyvien
    epävarmuustekijöiden huomioimiseksi.

    HINTAHAVAINNOT
    Tässä Nettimoton samaan aikaan myynnissä olevat
    Viimeksi muokannut: 57pannu; 04.09.2019 klo 11:05.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  2. #2
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Pyydä listaus hintahavainnoista.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #3
    Siis onko niin että jos tuot vaikka softailin, niin ei mainita että onko verrattu juuri siihen malliin?
    Ja tietysti tuossakin että mihin alamalliin on verrattu.

    Olishan toi aika jännää että esim. sporasta maksat FLH:n mukaan, mutta kaikkihan on mahdollista.
    "Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
    (Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
    Harley Davidson FXR 1983
    Honda CB900F Hornet 2004
  4. #4
    Juu kyllä ne nyt varmaan vertaa vanhoja Pappa-Tuntureita uusiin Goldwingeihin ja vain toivovat että kukaan ei saa tätä salaisuutta selville pyytämällä hintahavaintoja.

    Ajoneuvon verotusarvo on määritetty tilastollisella menetelmällä, jossa on
    huomioitu ajoneuvon merkki, malli, vuosimalli ja ajokilometrit sekä
    mallisukupolvi, jos tieto on hyödynnettävissä. Tilastollinen malli perustuu
    hintahavaintoihin, jotka on kerätty autoliikkeiden ja yksityisten henkilöiden
    myynti-ilmoituksista viimeisen 12 kuukauden ajalta. Verovelvolliselle
    toimitetaan pyynnöstä listaus hintahavainnoista, joiden perusteella ajoneuvon
    verotusarvo on laskettu.
    Tuossa kuvausta autojen osalta: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat...n_malli_kayte/

    Minusta tuo kuulostaa siltä, että sen sijaan että verrataan niitä mitä just nyt sattuu Nettimotossa olemaan, käytetään pidemmän aikavälin tietokantaa. Läpinäkyvyyden nimissä olisi varmasti hyvä esittää ne hintahavainnot päätöksessä eikä pyytämällä, mutta noin lähtökohtaisesti pitäisin tuota järkevämpänä mallina. Hintahavaintoja ei varmaan esitetä käytännön syistä?

    Ne Nettimotossa just nyt olevat voivat olla huonoimmasta päästä tai voivat olla show-kuntoisia pyöriä, niin se vääristää vertailuhintoja. Samoin prätkissä vuodenaikojen vaihtelun vaikutus jää pois.
    Suzuki GSX 750 F 2003
    Honda CB 750 K 1977
  5. #5
    Lainaa tnuutine kirjoitti Katso viesti
    Ne Nettimotossa just nyt olevat voivat olla huonoimmasta päästä tai voivat olla show-kuntoisia pyöriä, niin se vääristää vertailuhintoja. Samoin prätkissä vuodenaikojen vaihtelun vaikutus jää pois.
    Tossahan se ongelma on aiemmin ollut, kun tulva-alueiden purkupyörät ja näyttelyvehkeet on ollut jokseenkin eri hinnoissa.
    Niistä sitten jonkinlainen keskiarvo ja lopputulokseen on harva tyytyväinen.
    "Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
    (Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
    Harley Davidson FXR 1983
    Honda CB900F Hornet 2004
  6. #6
    Asiaan on yksinkertainen lääke: jos verottaja arvioi tuotteen X tietyn arvoiseksi, verottajalla pitää olla velvollisuus ostaa se tuolla, tai myyntikuluilla korjatulla hinnalla.
    Sama koskee kiinteistöjä. Verottaja mätkäisi minun suopalstani, jonka lähellä sattuu olemaan vettä, 12 000 euron arvoiseksi. Tarjouduin myymään sen heille 6000 eurolla, mutta eivät ostaneet. Varsin oudoksuttavaa, koska he olisivat saaneet tuplavoiton.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #7
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Sama koskee kiinteistöjä. Verottaja mätkäisi minun suopalstani, jonka lähellä sattuu olemaan vettä, 12 000 euron arvoiseksi. Tarjouduin myymään sen heille 6000 eurolla, mutta eivät ostaneet. Varsin oudoksuttavaa, koska he olisivat saaneet tuplavoiton.
    Keväällähän oli kauhia itku näistä Turun saariston "arvottomista" saarista, joille verottaja kehtasi laittaa verotusarvon, kun eivät selvästi olleet viljelysmaata. Väittivät, että kukaan ei ota noiden verojen takia niitä edes ilmaiseksi. Ilmoitin julkisesti, että mulle kelpaa ilmaiseksi muutama saari, ja verot hoituu, mutta jostain syystä yhtään saarta ei mulle luovutettu!
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  8. #8
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Keväällähän oli kauhia itku näistä Turun saariston "arvottomista" saarista, joille verottaja kehtasi laittaa verotusarvon, kun eivät selvästi olleet viljelysmaata. Väittivät, että kukaan ei ota noiden verojen takia niitä edes ilmaiseksi. Ilmoitin julkisesti, että mulle kelpaa ilmaiseksi muutama saari, ja verot hoituu, mutta jostain syystä yhtään saarta ei mulle luovutettu!
    Semoinekin on tullut vastaan että yksityis henkilö haluaa myydä kiinteistönsä toiselle yksityis henkilölle
    1€ niin se ei sovi verotajalle ja kuntakin siihen väliin olisi sotekeutunut
    2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
    2013Joensuu 2X1Maili
    2013Lappenranta S7X1Maili
    2014Lappenranta S 6X1Maili
    2015Halli6X1Maili
    2015Lappenranta K 17X1Maili
    2015Kauhava17X1Maili
    2015Räyskälä27X1/4Maili
    2015Lappenranta S 3X1Maili
  9. #9
    Lainaa 1340R86 kirjoitti Katso viesti
    Semoinekin on tullut vastaan että yksityis henkilö haluaa myydä kiinteistönsä toiselle yksityis henkilölle
    1€ niin se ei sovi verotajalle ja kuntakin siihen väliin olisi sotekeutunut
    Niin ja meillähän on myös perintövero ja lahjavero.
    Suzuki GSX 750 F 2003
    Honda CB 750 K 1977
  10. #10
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Keväällähän oli kauhia itku näistä Turun saariston "arvottomista" saarista, joille verottaja kehtasi laittaa verotusarvon, kun eivät selvästi olleet viljelysmaata. Väittivät, että kukaan ei ota noiden verojen takia niitä edes ilmaiseksi. Ilmoitin julkisesti, että mulle kelpaa ilmaiseksi muutama saari, ja verot hoituu, mutta jostain syystä yhtään saarta ei mulle luovutettu!
    Mulle tarjottiin muutamaa tuommoista saarta vaihdossa myynnissä olevasta autosta. Hetken aikaa jopa mietitytti (ihan hauska ajatus omistaa saaria), mutta toisaalta ei ole venettä ja ollaan muutenkin järvikansaa.

    Ilmeisesti siis myynti ei ole liian helppoa, hinta pyynnit olivat tonnin pari saaresta.
    Ducati XDiavel
    ex. Suzuki GSR600
  11. #11
    Lainaa GKO kirjoitti Katso viesti
    Mulle tarjottiin muutamaa tuommoista saarta vaihdossa myynnissä olevasta autosta. Hetken aikaa jopa mietitytti (ihan hauska ajatus omistaa saaria), mutta toisaalta ei ole venettä ja ollaan muutenkin järvikansaa.

    Ilmeisesti siis myynti ei ole liian helppoa, hinta pyynnit olivat tonnin pari saaresta.
    Näitä riittää! Mulle aikoinaan tyrkytettiin lounasseteleitä (ois varmaan tarvinnu nahkapukuakin venyttää), pojalle tossa joku viikko takaperin veneestä muutamaa poron raatoa.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  12. #12
    Lainaa GKO kirjoitti Katso viesti
    Mulle tarjottiin muutamaa tuommoista saarta vaihdossa myynnissä olevasta autosta. Hetken aikaa jopa mietitytti (ihan hauska ajatus omistaa saaria), mutta toisaalta ei ole venettä ja ollaan muutenkin järvikansaa.

    Ilmeisesti siis myynti ei ole liian helppoa, hinta pyynnit olivat tonnin pari saaresta.
    Kannattaa myös muistaa että kaavoitusviranomaisella on valta päättää mitä saarella tehdään. Ja se mitä siellä saa tehdä riippuu ihan siitä kuka kysyy (eli kuka on siis omistaja).

    Yksityinen henkilö ei saa lähelle rantaviivaa mitään, mutta S-ryhmä saa kernaasti tehdä huoltoaseman vaikka tolppien varaan jos tontti on liian pieni. Vaikka eihän meillä mitään korruptiota ole, eihän siitä suinkaan ole kysymys?


    Kiinteistövero lankeaa joka tapauksessa.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  13. #13
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa myös muistaa että kaavoitusviranomaisella on valta päättää mitä saarella tehdään. Ja se mitä siellä saa tehdä riippuu ihan siitä kuka kysyy (eli kuka on siis omistaja).

    Kiinteistövero lankeaa joka tapauksessa.
    Odottaa talvea että vesistö jäätyy ja kuskaa sinne saareensa as.vaunun => ei kaavoitusta, ei kiinteistöveroja ja silti on mökki jossa majoittua
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  14. #14
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Odottaa talvea että vesistö jäätyy ja kuskaa sinne saareensa as.vaunun => ei kaavoitusta, ei kiinteistöveroja ja silti on mökki jossa majoittua
    Itse asiassa se riittää että rakentaa sen mökin lavetille jossa on pyörät ja joku mistä kiinnittää vetoautoon. Renkaat voi sitten peittää "väliaikaisesti" vaikka sokkelilla.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  15. #15
    Vuonna 2015
    Sääntö-Suomi iski pariskunnan saunalauttaan - ”Uskoni viranomaisiin on koetuksella”
    Uudessakaupungissa käydään perustavaa laatua olevaa vääntöä saunalautasta.Vesikulkuneuvo vai kiinteä sauna?

    https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015120820799708
  16.  
  17. #16
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Vuonna 2015
    Sääntö-Suomi iski pariskunnan saunalauttaan - ”Uskoni viranomaisiin on koetuksella”
    Uudessakaupungissa käydään perustavaa laatua olevaa vääntöä saunalautasta.Vesikulkuneuvo vai kiinteä sauna?

    https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015120820799708
    Rakennus on sellainen, joka on paikoillaan ja tuo paikka on ns rakennuspaikka. Jotta saunalautan saisi edes etäisesti tuohon kategoriaan, sen pitäisi olla kiinteästi ankkuroitu yhteen paikkaan, jossa sitä käytetään.

    Tietenkin, jos ei ole muuta tekemistä, vänkäämisestä saa palkkaa, ja oikeudenkäyntikuluja ei joudu itse maksamaan, niin sellaistakin voi näköjään kunnan virkamies harrastaa.

    Toisaalta asiassa on positiivisiakin puolia: jos kerran lautta on talo, silloin rakennusluvan näyttää Uudessakaupungissa saavan myös vesialueille.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.