Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1
    Alkaa syksy lähestyä ja iltahämärä tulee aina vain aikaisemmin. Aamu- ja iltahämärät ovat se aika jolloin hirvet lähtevät liikkeelle. Jos noihin aikoihin liikkuu on syytä olla erityisen tarkkana, myös hirvivaroitusalueiden ulkopuolella.

    Motoristin selviytymismahdollisuudet osumasta hirveen ovat varsin vähäiset.

    https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2564479
    Päijät-Häme 11:03
    Moottoripyöräilijä kuoli Sysmässä törmättyään hirveen

    Moottoripyöräilijä menehtyi Sysmässä tiistai-iltana.

    Poliisi sai hätäkeskukselta ilmoituksen liikenneonnettomuudesta Nuoramoistentiellä tiistai-iltana kello 20.50.

    Motoristi oli törmännyt hirveen ja menehtyi tapahtumapaikalle.

    Moottoripyörän kuljettaja oli 1950-luvulla syntynyt mies.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 28.08.2019 klo 14:04.
  2. #2
    liikuvat kylläkin nyt myös päivä aikaan
  3. #3
    Myös peurat ja kauriit on liikkeellä, molemmistaa useita lähihavaintoja viimeisen kuukauden aikana, lähimmät on sujahtaneet eturenkaan ohi muutaman metrin päästä...

    Voin vaan kuvitella millainen suunnanvaihto tulee 80kmh vauhdissa kun 20kg kauris tööttää eturenkaaseen, siinä tulee vastaohjausta kerrakseen ja lopputulos on korkeemman käres.

    Tarkkana nyt, varsinkin puimattomien peltojen lähellä missä kauriit/peurat käy ruokailemassa.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  4. #4
    vaikka loud pipes pelastaa henkiä väitettä pidetään tänä päivänä lähes älyttömänä, niin peurojen kohdalla se toimii. Ne kuulee pyörän kauempaa. varsinkin vanhemmat peurat kyllä kyttää tietä ja katsoo tuleeko ketään. Elleivät sitten ole pelästyneet jotain kovaäänistä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  5. #5
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    vaikka loud pipes pelastaa henkiä väitettä pidetään tänä päivänä lähes älyttömänä, niin peurojen kohdalla se toimii. Ne kuulee pyörän kauempaa. varsinkin vanhemmat peurat kyllä kyttää tietä ja katsoo tuleeko ketään. Elleivät sitten ole pelästyneet jotain kovaäänistä.
    Lihavoidussa oleellinen, yhtä hyvin toimii seitkytluvun hirvipilli kun äänekäs pakoputkisto sorkkaeläimen karkoittimena. Oma havaintokyky on ainoa joka voi pelastaa tilanteelta, noiden höpö-höpö juttujen varaan en omaa henkeä laittaisi pantiksi.

    Jokainen uskoo mihin tahtoo, minä en.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  6. #6
    ^Olen kerran omin silmin nähnyt hirven kääntyvän penkalta kesken tienylityksen takaisin tulosuuntaansa kun tulin mökäputkellisella Aprilialla kohti.
  7. #7
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    vaikka loud pipes pelastaa henkiä väitettä pidetään tänä päivänä lähes älyttömänä, niin peurojen kohdalla se toimii. Ne kuulee pyörän kauempaa. varsinkin vanhemmat peurat kyllä kyttää tietä ja katsoo tuleeko ketään. Elleivät sitten ole pelästyneet jotain kovaäänistä.
    Muutama hirvipilli pyörään on hyvä keino.
    Muutama ruuvi löysällä
  8. #8
    Olen havainnut käytännössä saman: hirvet, kauriit ja porot ovat väistäneet moottoripyörän ääntä; auton ääntä ei ikinä. Ei tuon varaan tietenkään voi paljon laskea, mutta silti se apuna toimii.

    Elukat ilmeisesti osaavat yhdistää moottoripyörän äänineen vaaralliseen petoon. Autossa tai junassa taas koko, muoto ja ääni ovat sellaisia, etteivät niitä varo sen enempää kuin pellolla seisovaa latoa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  9. #9
    moottoripyörässä on ihmisen hahmo. ja ne ei ole myöskään niin yleisiä kuin autot.

    auto ei ole minkään luonnollisen vihollisen näköinen.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  10. #10
    Mikäli peura on vauhdilla tulossa yli tien, on aivan sama, minkälainen ja minkä ääninen vekotin on taittamassa matkaa tiellä. Lisäksi sen eteneminen on niin nopeaa, ettei juurikaan mitään ole tehtävissä. Toisaalta vasa ei paina kovinkaan paljon, joten parempi jättää paniikkiväistöt ja suoraan päin, jää itselle paremmat mahikset.
    Näillä seuduin niitä on niin vitusti, ettei enää viitsi edes varoakaan, jos tulee niin tulee.
    ZZR 1400
  11. #11
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Olen havainnut käytännössä saman: hirvet, kauriit ja porot ovat väistäneet moottoripyörän ääntä; auton ääntä ei ikinä. Ei tuon varaan tietenkään voi paljon laskea, mutta silti se apuna toimii.
    Joku puolenkymmentä vuotta sitten ajelin pimenevässä syysillassa täällä maaseudulla, Muhokselta Ylikiiminkiin päin, vauhtia oli reilusti ,muttei järjettömästi.

    Yhtäkkiä joku tumma "möykky" tien oikealla puolella ojassa kiinnitti huomion, joku jota siinä ei ollu ennen ollu, ja yammun valot ei juurikaan sitä selventäneet, kunnes yhtäkkiä, ehkä n. 50m ennen älysin että siinä ojan penkalla seisoo hirvi, ja iso. Ja melko pian huomasin, toki jo lähes kohdalla, että sen takana on toinen, tais vasa olla.
    Hirvet n. 2m ojan puolella, minä n.2m tien puolella. Yhdellä loikalla olisivat olleet edessä, ja siihen ois jääty, minä ainaki, ja varmaan hirviki.

    Onneksi pysyivät paikallaan, mutta eivät kyllä karkuunkaan lähteneet... Meinas tulla hiukan vetelä olo hetki sen jälkeen, huh huh...
    Täh?
    Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio
  12. #12
    Lainaa Partisaani kirjoitti Katso viesti
    Mikäli peura on vauhdilla tulossa yli tien, on aivan sama, minkälainen ja minkä ääninen vekotin on taittamassa matkaa tiellä. Lisäksi sen eteneminen on niin nopeaa, ettei juurikaan mitään ole tehtävissä.
    Tästä olen harvinaisen samaa mieltä. Jos elukka on täydessä laukassa ja tie sattuu reitille, niin on aivan turha kuvitella, että itse voisi vaikuttaa osumaan tai osumattomuuteen. Toki jos otus tulee näkyvällä paikalla kaikessa rauhassa hortoilemaan tielle, niin ei kai sitä päin huvikseen tarvi ajaa. Mutta useimmissa netissä pyörivissä videoissa voi rehelllisesti todeta, että vaikka videota katsoessa tiesi elukan tulevan, niin siitä huolimatta mikään reaktioaika ei riitä.
  13. #13
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Mutta useimmissa netissä pyörivissä videoissa voi rehelllisesti todeta, että vaikka videota katsoessa tiesi elukan tulevan, niin siitä huolimatta mikään reaktioaika ei riitä.
    Näin on käynyt viime kesänä kerran ja tänä syksynä kaksi kertaa. Yhdellä kerralla näin hyvissä ajoin että peura tulee kolmiloikkaa hakkuuaukeelta mettäautotien yli, mulla ei kaasun asento edes ehtinyt muuttua kun peura sujahti 10m päästä keulan ohi. Ilmeisesti pää sanoi että kyllä se kerkee mennä alta pois....

    Tänä syksynä samassa kohtaa peura korvat luimussa metsän puolelta keulan ohi muutaman metrin päästä, vauhtia noin 50kmh. Toisella tiellä samanlainen tilanne kauriin kanssa, tuli pellolta ja suoraan edestä ohi noin 1-2m päästä. Näissä kahdessa jälkimmäisessä ei ehtinyt edes pelästyä mutta veti kyllä mietteliääksi, moottoripyöräily on helvetinmoista venäläistä rulettia ja koskaan ei tiedä kuka rullaa sun yli.

    Porkkalantiellä viikonloppuna. Edellä ajoi auto, samassa kohtaa kaksi pyöräilijää ajaa samaan suuntaan sykkeet korkeella ja kukaan tuskin huomasi tien viereisessä ojassa olevaa kahta peuraa jotka arpoi kumpaan suuntaan lähtee, meni lopulta hitaasti metsän puolelle.

    Se on tuurista kiinni osuuko vai ei.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  14. #14
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    vaikka loud pipes pelastaa henkiä väitettä pidetään tänä päivänä lähes älyttömänä, niin peurojen kohdalla se toimii. Ne kuulee pyörän kauempaa. varsinkin vanhemmat peurat kyllä kyttää tietä ja katsoo tuleeko ketään. Elleivät sitten ole pelästyneet jotain kovaäänistä.
    Joopas. Tilannehan on sama kuin täällä pohjoisessa porojen kanssa, vaikka ovat yleensä rauhallisempia tapauksia. Siis "loud pipes" saa kyllä liikettä usein aikaiseksi, mutta suunnan ja nopeuden se valitettavasti arpoo ihan itse. Joskus toivotun, joskus vähemmän toivotun.
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  15. #15
    Varsinkin hämärissä/yöllä niin ei voi olla tarpeeksi varovainen petojen säikyttämä eläin ei välitä mistään muusta kuin pakenemisesta voi jopa hypätä yli motoristin ja tilanteet on tosi nopeita
    Vanhalla oppimisen vaikeus
  16. #16
    Omien kokemusten mukaan ne kyllä pelästyy ääntä, mutta siinä juoksusuunnassa ei tunnu olevan mitään järkeä eli voi juosta päin vaikka itse olisi paikallaan

    Noita on nyt paljon. 250km matkalla näin 7kpl peuroja. Edellispäivänä 170km lenkki ja näin yhden peuran ja kaksi hirveä.
  17. #17
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    ^Olen kerran omin silmin nähnyt hirven kääntyvän penkalta kesken tienylityksen takaisin tulosuuntaansa kun tulin mökäputkellisella Aprilialla kohti.
    Olen päässyt todistamaan täsmälleen samaa ilmiötä. Ja vieläpä Sysmässä...
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  18. #18
    Lainaa Rekkamasa kirjoitti Katso viesti
    Olen päässyt todistamaan täsmälleen samaa ilmiötä. Ja vieläpä Sysmässä...
    Ja minä myös, taisi olla kuitenkin Leivonmäen puolella. 2-3 v. sitten ihan vapun jälkeen tapahtui tämä. Pitkällä suoralla mietin että avaisiko vähän kaasua kun ketään ei näy ja just ajokausi korkattu. Hillitsin kuitenkin itseni ja ajelin n. 90 km/h. Ihan kohta kesken korpisuoraa siihen ryykäsikin hirvi miljoonaa metsästä ja kääntyi ihan pientareella samantien takaisin metsään. Ehkä sekin säikähti? Eikä ollut mitään mökäputkeakaan, hiljainen japsi alla. En ehtinyt reagoimaan oikeastaan mitenkään, jäi oikein häiritsemään etten edes jarrulle ehtinyt, sen luulisi olevan selkäytimestä tuleva reaktio. Ihan pienen väistöliikkeen tapaisen tein ja huusin "Vi**u!!" kypärään. Osuma olisi ollut aika lähellä jos elikko olisi tullut tielle asti. Hetken aikaa oli vähän läpätystä, tupakki olisi maistunut jos olisi ollut.

    Tänä vuonna keskikesällä taas kaverin kanssa tultiin niinikään maalaistietä HD-koneisilla (eli ääntä kuului vähän enemmän) pyörillä. Yhtäkkiä tajusin että noin 100-150m päässä edessä seisoo kaksi nuorta hirveä tien varressa ja toljottaa meitä. Sitten hipsivät takaisin puskiin. Ei ollut sinänsä paha tilanne ja älysin jopa jarruttaa.

    Ei niistä piruista koskaan tiedä, ja molemmat hirvihavainnot on tapahtunut ihan keskellä kirkasta päivää omalla kohdalla. Aina noita vähän miettii kun noita pienempiä latuja päästelee että mitä jos... Tuo Nuoramoisten tiehän on erittäin makea pätkä ajella, ja hyvin korpea suurelta osin.

    Tuota olen miettinyt kun joskus 10-15 vuotta sitten keksittiin alkaa kokeilemaan noita hirvinauhoja. Edelleen niitä näkyy siellä täällä. Onkohan niistä mitään tutkittua tietoa toimiiko ne? Jos toimii niin tuollainen nauha pitäisi vetää joka tien varteen. Toinen mitä mietin että voisiko joku vesiauto ruiskuttaa pientareille jotain vesiliuosta jossa olisi jotain suden kusta tai vastaavaa hirvieläimen vihulaisen hajua. Jos vaikka kavahtaisivat tuoksuja. Ihminenhän näitä hienoja luonnon tuoksuja ei huomaa.
  19. #19
    Lainaa Paikkeri kirjoitti Katso viesti
    En ehtinyt reagoimaan oikeastaan mitenkään, jäi oikein häiritsemään etten edes jarrulle ehtinyt, sen luulisi olevan selkäytimestä tuleva reaktio.
    Samaa asiaa pohtinut parissa tapauksessa, autolla jalka on välittömästi jarrulla mutta mopon kanssa ei toimenpiteitä. En tiedä onko tilanteet vaan tulleet niin äkkiä ettei ehdi tekemään mitään ennen kun tilanne on ohi, vai onko olematon 8 bittinen prosessori laskenut ettei törmäystä tule?
    Kylätason kurapyöräilijä.
  20. #20
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Tästä olen harvinaisen samaa mieltä. Jos elukka on täydessä laukassa ja tie sattuu reitille, niin on aivan turha kuvitella, että itse voisi vaikuttaa osumaan tai osumattomuuteen. Toki jos otus tulee näkyvällä paikalla kaikessa rauhassa hortoilemaan tielle, niin ei kai sitä päin huvikseen tarvi ajaa. Mutta useimmissa netissä pyörivissä videoissa voi rehelllisesti todeta, että vaikka videota katsoessa tiesi elukan tulevan, niin siitä huolimatta mikään reaktioaika ei riitä.
    Tämä!
    Padasjoella kerran peura loikkas vasemmalta tielle. Refleksinä oikaisin itteni selkänojaa vasten, kuului vaimea "kops". jarrulle jalka ehti sen jälkeen. Kotona kattelin auton kylkeä, nii peuran nenän kuva oli takana Transportterin kyljessä.

    Mopolla mulla on kaks sormea jarrulla. Refleksi-brake lähtee nopeasti, mutta eihän se mitään auta jos tarpeeksi lähellä.
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  21. #21
    Lainaa Baltic kirjoitti Katso viesti
    Mopolla mulla on kaks sormea jarrulla. Refleksi-brake lähtee nopeasti, mutta eihän se mitään auta jos tarpeeksi lähellä.
    Ja prosessori on suurimman osan ajasta valmiustilassa eikä sekunttiin tapahdu mitään vaikka olisi sormet valmiina kahvalla.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  22. #22
    Tää mun tapaus jolkotteli tien yli kaukana musta, aivot päätti että meni jo ei hätää kun se penkan päälle kiivettyään vissiin muisti et perkele kaffinkeitin jäi päälle ja rymisteli täyttä höyryä takas eteen!

    Jokunen vuosi sitten tuossa loukkuharjun abc:n nurkalla isolla tiellä otin pimeänä marraskuun aamuna osuman tosin autolla kun räntätihkusta tupsahtikin turpa eteen, mitään ehtiny ennenkun pää pajahti aapilariin ja siitä pyörähti sellasella voimalla että takaovi solmuun.

    Nämä molemmat siis autolla. Pieni pimeän pelko jäi jälkimmöisestä, ei oo enää kivaa ajella
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  23. #23
    On ollut mielessä kolme vuotta laittaa oma tarinani paperille, niin kerronpa sen nyt tässä.

    Oli elokuun ensimmäinen päivä vuonna 2016 kello 22.30. Olin palaamassa Mikkelistä pohjoisen suuntaan, satoi hiljakseen, oli hämärää. Koska menomatkalla valettiin uutta asfalttia pidin nopeutena märällä tiellä vain reilua kahdeksaa kymppiä.

    Yhtäkkiä näin edessä jotakin ja samassa tajuntaan tuli, että siinä on hirvi. Mieleen iski, että törmään varmasti ja henki lähtee. Keljutti moinen lähtö. Saman tien ajatus, että loppuun asti yritetään, vaikka en uskonutkaan selviäväni. Nuorena on opetettu, että hirvi väistetään takaa, joten summassa väistö perseen puolelta. Hämmästyin kun se onnistuikin, mutta samassa: "Ei perkele siinä tulee toinen suoraan eteen ja sille en mahda mitään". Nopeutta oli enää sen verran vähän, että oli toive jopa selviämisestä. Eli tästä voi päätellä minun jarruttaneen, vaikka siitä ei olekaan mitään muistikuvaa. Sen verran pystyin vaikuttamaan, että ohjasin takajalkoihin, ajatuksena estää pyörän meno hirven alle ja minun suora törmääminen sen kroppaan.

    Sitten tömähti. Oli yllättävän tukeva ja joustamaton elukka. Vaikka pyörän plus minun painoni oli yli 300 kg, ei se perään antanut. Minä läksin lentoon hirven selkää pyyhkien, ilmassa kuulin kolinan pyörästä ja lopuksi putosin ihan asfaltin reunaan. Siitä pyörimällä pientareen pohjalle. Paniikki, kävikö pahasti ja helpotus, että olen vain lyönyt kyynärpääni.
    Seuraavana päivänä kävin tapahtumapaikalla ja oli se hirvikin jäljistä päätellen sentään nurin mennyt.

    Ensimmäinen paikalle tullut auto oli ambulanssi viemässä potilasta Mikkeliin. He hälyttivät toisen lanssin ja jäivät odottamaan, kunnes se tuli. Odotellessa alkoi ranteeseen särkemään. Koska tämän vakavampaa ei havaittu pääsin liftaamaan poliisiauton kyydissä kotiin.

    Seuraavana päivänä lääkäriin, jossa dokumentoitiin ranteen ja kyynärpään loukkaantuminen ja soitto vakuutusyhtiöön. Vaatteiden pesu, ajotakissa oli hirven karvoja vielä pesun jälkeen.

    Tähän väliin mainos:
    If hoiti asian tosi hyvin ja joustavasti. Heti tuli piikki minun loukkaantumiseni hoitoon ja tutkimuksiin. Varusteista vaurioitui vain ajosaapas, joka korvattiin ilman mitään nikotteluja heti. Pyörä meni lunastukseen ja minulle maksettiin enemmän mitä itse ehdotin. Kaikki hoitui puhelimella, mitään lippuja tai lappuja tai selvityksiä ei tarvinnut täytellä.

    Minulla on edelleen ranne ja kyynärpää hieman arat, toisaalta ikääkin jo yli 60, joten sellainen kuuluu asiaan. Joko ohjaustanko löi käteen törmätessäni tai otin käsillä vastaan pudotessani tielle.

    Minut pelasti ainoastaan ”alhainen” nopeus. Toisaalta kahdeksankymppiä tuntui hirven edessä helvetin kovalta vauhdilta. En ehtinyt saada mitään havaintoa ensimmäisen hirven vauhdista. Tajusin, että liiketilan / nopeuden hahmottaminen edellyttää kohteen seurantaa jonkin aikaa. Sekunnissa ei ehdi havainnoida moista asiaa. Vaikka hirvi tuli vasemmalta ei minulla ole mitään havaintoa sen tulosta tielle. Olen saattanut vilkaista mittareihin / peileihin, tai tuijottaa tietä vähän huurtuneen visiirin läpi, tai sitten se vain tuli niin nopeasti, että jäi havainnoimatta.

    Kun satun olemaan matikan opettaja, niin tuli laskeskeltua, että jos hirvi hölköttele nopeudella 30 km/h, eli ei mitään pakolaukkaa, niin se etenee reilun 8 m/s. Eli normaalin pientareen ylitys vie noin sekunnin. Ei siinä motoristi ihmeitä ehdi tekemään. Pitäisi havainnoida, miettiä toimenpiteet ja toimia. Siina ajassa ei pysty hahmottamaan elukan nopeutta. Osassa hirvikolareita on väistetty, ja väistetty siten, että onkin törmätty. Hirvi on liikkunut kuviteltua nopeammin.

    Ainoa keino varautua hirviin, on riittävän alhainen nopeus. Muu ajattelu on mielestäni itsepetosta. Keino on kieltämättä tylsä, joten jokainen ratkaiskoon itse mitä se tarkoittaa käytännössä.
    Turvallista loppukesää
    Ilkka J
  24. #24
    Ilkka antoi ajattelemisen aihetta. Pirunmoisessa aamusumussa keskiviikkona ajelin pyörällä töihin ja hiukan "hirvitti" mitä sumun seassa alle 50 metrin näkyvyydellä saattaa odottaa...
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  25. #25
    Lainaa -perttu- kirjoitti Katso viesti
    Pirunmoisessa aamusumussa keskiviikkona ajelin pyörällä töihin ja hiukan "hirvitti" mitä sumun seassa alle 50 metrin näkyvyydellä saattaa odottaa...
    Sama. Kehä III valaisemattomassa länsipäässä, missä olen yhden kauriskolarin ajanut pimeällä, pidin marssivauhtina 70kmh välittämättä taakse kerääntyvästä jonosta.

    Ilkalla on käynyt tuuri että selvisi noinkin vähällä, toivottavasti ei tarvitse koskaan kokea tuota tilannetta.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  26. #26
    Ongelmaan on helppo ratkaisu: hirvieläinten määrän vähentäminen. Kolarien määrä menee käytännössä käsi kädessä elukoiden määrän kanssa. Harventaminen pitäisi vielä tehdä siten, että sen aloittaa omasta puutarhasta, pellolta, taimikosta tms. Silloin arimmat yksilöt jäävät henkiin, ja sellaiset taas eivät tienpenkoilla viihdy.

    Tässä on muuten kohta käymässä samat kuin petoeläimillä: pihoilla ja navetoissa vierailevat häiriköt ovat suojelun alaisia, mutta erämaissa asuvia, käytännössä harmittomia yksilöitä metsästetään moottorikelkoilla ja droneilla.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  27. #27
    eikös se taas joku 50t lupaa annettu suomeen. sitä voi miettiä montako kolaria ja henkeä sillä säästyy. Tarkoituksena pitää hirvikanta 'elinvoimaisena' , toinen puoli on pitää ihmiset 'elinvoimaisena'
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  28. #28
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    eikös se taas joku 50t lupaa annettu suomeen. sitä voi miettiä montako kolaria ja henkeä sillä säästyy. Tarkoituksena pitää hirvikanta 'elinvoimaisena' , toinen puoli on pitää ihmiset 'elinvoimaisena'
    Alkaa niitä pienempiäkin "hirviä" olla jo riesaksi asti joillakin seuduilla. Mikäs siinä, jos minä saisin laiduntaa lehmiä toisten mailla ja vain syksyllä laittaa ne lihavina pataan, kyllä sellainen vaihtoehto kelpaisi. Tuo nykyinen järjestely ei vain ole kovin oikeudenmukainen (paitsi metsäkauriin osalta, jota huomisesta alkaen saa ampua omalta maaltaan vaikka ei omistaisi yli 1000 hehtaarin yhtenäistä aluetta eikä kuuluisi metsästysseuraan).

    Oikeudenmukainen järjestely olisi tietenkin sellainen, että jos tapaa hirven tai valkohäntäpeuran pellolta tai taimikosta, se saa laittaa pakastimeen saman tien. Jos kerran karhujakin saa metsästää yksin omalta maaltaan, miksi ihmeessä esimerkiksi valkohäntäpeuraa ei saisi?
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  29. #29
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Alkaa niitä pienempiäkin "hirviä" olla jo riesaksi asti joillakin seuduilla. Mikäs siinä, jos minä saisin laiduntaa lehmiä toisten mailla ja vain syksyllä laittaa ne lihavina pataan, kyllä sellainen vaihtoehto kelpaisi. Tuo nykyinen järjestely ei vain ole kovin oikeudenmukainen (paitsi metsäkauriin osalta, jota huomisesta alkaen saa ampua omalta maaltaan vaikka ei omistaisi yli 1000 hehtaarin yhtenäistä aluetta eikä kuuluisi metsästysseuraan).

    Oikeudenmukainen järjestely olisi tietenkin sellainen, että jos tapaa hirven tai valkohäntäpeuran pellolta tai taimikosta, se saa laittaa pakastimeen saman tien. Jos kerran karhujakin saa metsästää yksin omalta maaltaan, miksi ihmeessä esimerkiksi valkohäntäpeuraa ei saisi?
    Meilläpäin peurat käy puutarhassa syömässä. ja aamulla ihan keskellä kylään juoksi emo ja vasa suoraan auton eteen, onneksi vauhtia oli vain 30 niin ei tullut osumaa. Nuokin (laukon peurat) on pelkkä vieraslaji joka on levinnyt hallitsemattomasti kun luontaista vihollista ei ole. Samalla paatoksella ne pitäisi hävittää kuin lupiinit ja kurttulehtiruusut. Sakkoa jos ei tapa nähdessään
  30.  
  31. #30
    "Parempi hirvi pakastimessa kuin kymmenen tiellä" [vanha viidakon sanonta]
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.