Tulokset 1:st 30:een 30:sta
    Alkaa syksy lhesty ja iltahmr tulee aina vain aikaisemmin. Aamu- ja iltahmrt ovat se aika jolloin hirvet lhtevt liikkeelle. Jos noihin aikoihin liikkuu on syyt olla erityisen tarkkana, mys hirvivaroitusalueiden ulkopuolella.

Motoristin selviytymismahdollisuudet osumasta hirveen ovat varsin vhiset.

https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2564479
    Pijt-Hme 11:03
    Moottoripyrilij kuoli Sysmss trmttyn hirveen

Moottoripyrilij menehtyi Sysmss tiistai-iltana.

Poliisi sai htkeskukselta ilmoituksen liikenneonnettomuudesta Nuoramoistentiell tiistai-iltana kello 20.50.

Motoristi oli trmnnyt hirveen ja menehtyi tapahtumapaikalle.

Moottoripyrn kuljettaja oli 1950-luvulla syntynyt mies.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 28.08.2019 klo 13:04.
    liikuvat kyllkin nyt mys piv aikaan
    Mys peurat ja kauriit on liikkeell, molemmistaa useita lhihavaintoja viimeisen kuukauden aikana, lhimmt on sujahtaneet eturenkaan ohi muutaman metrin pst...

Voin vaan kuvitella millainen suunnanvaihto tulee 80kmh vauhdissa kun 20kg kauris ttt eturenkaaseen, siin tulee vastaohjausta kerrakseen ja lopputulos on korkeemman kres.

Tarkkana nyt, varsinkin puimattomien peltojen lhell miss kauriit/peurat ky ruokailemassa.
    Kyltason kurapyrilij.
    vaikka loud pipes pelastaa henki vitett pidetn tn pivn lhes lyttmn, niin peurojen kohdalla se toimii. Ne kuulee pyrn kauempaa. varsinkin vanhemmat peurat kyll kytt tiet ja katsoo tuleeko ketn. Elleivt sitten ole pelstyneet jotain kovanist.
    we cannot tolerate zero tolerance!
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    vaikka loud pipes pelastaa henki vitett pidetn tn pivn lhes lyttmn, niin peurojen kohdalla se toimii. Ne kuulee pyrn kauempaa. varsinkin vanhemmat peurat kyll kytt tiet ja katsoo tuleeko ketn. Elleivt sitten ole pelstyneet jotain kovanist.
    Lihavoidussa oleellinen, yht hyvin toimii seitkytluvun hirvipilli kun neks pakoputkisto sorkkaelimen karkoittimena. Oma havaintokyky on ainoa joka voi pelastaa tilanteelta, noiden hp-hp juttujen varaan en omaa henke laittaisi pantiksi.

Jokainen uskoo mihin tahtoo, min en.
    Kyltason kurapyrilij.
    ^Olen kerran omin silmin nhnyt hirven kntyvn penkalta kesken tienylityksen takaisin tulosuuntaansa kun tulin mkputkellisella Aprilialla kohti.
    Muutama hirvipilli pyrn on hyv keino.
    Muutama ruuvi lysll
    Olen havainnut kytnnss saman: hirvet, kauriit ja porot ovat vistneet moottoripyrn nt; auton nt ei ikin. Ei tuon varaan tietenkn voi paljon laskea, mutta silti se apuna toimii.

Elukat ilmeisesti osaavat yhdist moottoripyrn nineen vaaralliseen petoon. Autossa tai junassa taas koko, muoto ja ni ovat sellaisia, etteivt niit varo sen enemp kuin pellolla seisovaa latoa.
    Niin sit juuri pit nyt selvitt, ett kuka sanoi minulle ja mit, ett sain sellaisen ksityksen, mink sanoin ksityksenni.
    moottoripyrss on ihmisen hahmo. ja ne ei ole myskn niin yleisi kuin autot.

auto ei ole minkn luonnollisen vihollisen nkinen.
    Mikli peura on vauhdilla tulossa yli tien, on aivan sama, minklainen ja mink ninen vekotin on taittamassa matkaa tiell. Lisksi sen eteneminen on niin nopeaa, ettei juurikaan mitn ole tehtviss. Toisaalta vasa ei paina kovinkaan paljon, joten parempi jtt paniikkivistt ja suoraan pin, j itselle paremmat mahikset.
    Nill seuduin niit on niin vitusti, ettei en viitsi edes varoakaan, jos tulee niin tulee.
    ZZR 1400
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Olen havainnut kytnnss saman: hirvet, kauriit ja porot ovat vistneet moottoripyrn nt; auton nt ei ikin. Ei tuon varaan tietenkn voi paljon laskea, mutta silti se apuna toimii.
    Joku puolenkymment vuotta sitten ajelin pimenevss syysillassa tll maaseudulla, Muhokselta Ylikiiminkiin pin, vauhtia oli reilusti ,muttei jrjettmsti.

Yhtkki joku tumma "mykky" tien oikealla puolella ojassa kiinnitti huomion, joku jota siin ei ollu ennen ollu, ja yammun valot ei juurikaan sit selventneet, kunnes yhtkki, ehk n. 50m ennen lysin ett siin ojan penkalla seisoo hirvi, ja iso. Ja melko pian huomasin, toki jo lhes kohdalla, ett sen takana on toinen, tais vasa olla.
    Hirvet n. 2m ojan puolella, min n.2m tien puolella. Yhdell loikalla olisivat olleet edess, ja siihen ois jty, min ainaki, ja varmaan hirviki.

Onneksi pysyivt paikallaan, mutta eivt kyll karkuunkaan lhteneet... Meinas tulla hiukan vetel olo hetki sen jlkeen, huh huh...
    Th?
    Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetn rataleluaihio
    Lainaa Partisaani kirjoitti Katso viesti
    Mikli peura on vauhdilla tulossa yli tien, on aivan sama, minklainen ja mink ninen vekotin on taittamassa matkaa tiell. Lisksi sen eteneminen on niin nopeaa, ettei juurikaan mitn ole tehtviss.
    Tst olen harvinaisen samaa mielt. Jos elukka on tydess laukassa ja tie sattuu reitille, niin on aivan turha kuvitella, ett itse voisi vaikuttaa osumaan tai osumattomuuteen. Toki jos otus tulee nkyvll paikalla kaikessa rauhassa hortoilemaan tielle, niin ei kai sit pin huvikseen tarvi ajaa. Mutta useimmissa netiss pyriviss videoissa voi rehelllisesti todeta, ett vaikka videota katsoessa tiesi elukan tulevan, niin siit huolimatta mikn reaktioaika ei riit.
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Mutta useimmissa netiss pyriviss videoissa voi rehelllisesti todeta, ett vaikka videota katsoessa tiesi elukan tulevan, niin siit huolimatta mikn reaktioaika ei riit.
    Nin on kynyt viime kesn kerran ja tn syksyn kaksi kertaa. Yhdell kerralla nin hyviss ajoin ett peura tulee kolmiloikkaa hakkuuaukeelta mettautotien yli, mulla ei kaasun asento edes ehtinyt muuttua kun peura sujahti 10m pst keulan ohi. Ilmeisesti p sanoi ett kyll se kerkee menn alta pois....

Tn syksyn samassa kohtaa peura korvat luimussa metsn puolelta keulan ohi muutaman metrin pst, vauhtia noin 50kmh. Toisella tiell samanlainen tilanne kauriin kanssa, tuli pellolta ja suoraan edest ohi noin 1-2m pst. Niss kahdessa jlkimmisess ei ehtinyt edes pelsty mutta veti kyll mietteliksi, moottoripyrily on helvetinmoista venlist rulettia ja koskaan ei tied kuka rullaa sun yli.

Porkkalantiell viikonloppuna. Edell ajoi auto, samassa kohtaa kaksi pyrilij ajaa samaan suuntaan sykkeet korkeella ja kukaan tuskin huomasi tien viereisess ojassa olevaa kahta peuraa jotka arpoi kumpaan suuntaan lhtee, meni lopulta hitaasti metsn puolelle.

Se on tuurista kiinni osuuko vai ei.
    Kyltason kurapyrilij.
    Joopas. Tilannehan on sama kuin tll pohjoisessa porojen kanssa, vaikka ovat yleens rauhallisempia tapauksia. Siis "loud pipes" saa kyll liikett usein aikaiseksi, mutta suunnan ja nopeuden se valitettavasti arpoo ihan itse. Joskus toivotun, joskus vhemmn toivotun.
    Antti
    ex-BMW100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
    Varsinkin hmriss/yll niin ei voi olla tarpeeksi varovainen petojen sikyttm elin ei vlit mistn muusta kuin pakenemisesta voi jopa hypt yli motoristin ja tilanteet on tosi nopeita
    Vanhalla oppimisen vaikeus
    Omien kokemusten mukaan ne kyll pelstyy nt, mutta siin juoksusuunnassa ei tunnu olevan mitn jrke eli voi juosta pin vaikka itse olisi paikallaan

Noita on nyt paljon. 250km matkalla nin 7kpl peuroja. Edellispivn 170km lenkki ja nin yhden peuran ja kaksi hirve.
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    ^Olen kerran omin silmin nhnyt hirven kntyvn penkalta kesken tienylityksen takaisin tulosuuntaansa kun tulin mkputkellisella Aprilialla kohti.
    Olen pssyt todistamaan tsmlleen samaa ilmit. Ja vielp Sysmss...
    Yamaha XJR 1300 '99
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumnkkri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
    Lainaa Rekkamasa kirjoitti Katso viesti
    Olen pssyt todistamaan tsmlleen samaa ilmit. Ja vielp Sysmss...
    Ja min mys, taisi olla kuitenkin Leivonmen puolella. 2-3 v. sitten ihan vapun jlkeen tapahtui tm. Pitkll suoralla mietin ett avaisiko vhn kaasua kun ketn ei ny ja just ajokausi korkattu. Hillitsin kuitenkin itseni ja ajelin n. 90 km/h. Ihan kohta kesken korpisuoraa siihen ryyksikin hirvi miljoonaa metsst ja kntyi ihan pientareella samantien takaisin metsn. Ehk sekin sikhti? Eik ollut mitn mkputkeakaan, hiljainen japsi alla. En ehtinyt reagoimaan oikeastaan mitenkn, ji oikein hiritsemn etten edes jarrulle ehtinyt, sen luulisi olevan selkytimest tuleva reaktio. Ihan pienen vistliikkeen tapaisen tein ja huusin "Vi**u!!" kyprn. Osuma olisi ollut aika lhell jos elikko olisi tullut tielle asti. Hetken aikaa oli vhn lptyst, tupakki olisi maistunut jos olisi ollut.

Tn vuonna keskikesll taas kaverin kanssa tultiin niinikn maalaistiet HD-koneisilla (eli nt kuului vhn enemmn) pyrill. Yhtkki tajusin ett noin 100-150m pss edess seisoo kaksi nuorta hirve tien varressa ja toljottaa meit. Sitten hipsivt takaisin puskiin. Ei ollut sinns paha tilanne ja lysin jopa jarruttaa.

Ei niist piruista koskaan tied, ja molemmat hirvihavainnot on tapahtunut ihan keskell kirkasta piv omalla kohdalla. Aina noita vhn miettii kun noita pienempi latuja pstelee ett mit jos... Tuo Nuoramoisten tiehn on erittin makea ptk ajella, ja hyvin korpea suurelta osin.

Tuota olen miettinyt kun joskus 10-15 vuotta sitten keksittiin alkaa kokeilemaan noita hirvinauhoja. Edelleen niit nkyy siell tll. Onkohan niist mitn tutkittua tietoa toimiiko ne? Jos toimii niin tuollainen nauha pitisi vet joka tien varteen. Toinen mit mietin ett voisiko joku vesiauto ruiskuttaa pientareille jotain vesiliuosta jossa olisi jotain suden kusta tai vastaavaa hirvielimen vihulaisen hajua. Jos vaikka kavahtaisivat tuoksuja. Ihminenhn nit hienoja luonnon tuoksuja ei huomaa.
    Lainaa Paikkeri kirjoitti Katso viesti
    En ehtinyt reagoimaan oikeastaan mitenkn, ji oikein hiritsemn etten edes jarrulle ehtinyt, sen luulisi olevan selkytimest tuleva reaktio.
    Samaa asiaa pohtinut parissa tapauksessa, autolla jalka on vlittmsti jarrulla mutta mopon kanssa ei toimenpiteit. En tied onko tilanteet vaan tulleet niin kki ettei ehdi tekemn mitn ennen kun tilanne on ohi, vai onko olematon 8 bittinen prosessori laskenut ettei trmyst tule?
    Kyltason kurapyrilij.
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Tst olen harvinaisen samaa mielt. Jos elukka on tydess laukassa ja tie sattuu reitille, niin on aivan turha kuvitella, ett itse voisi vaikuttaa osumaan tai osumattomuuteen. Toki jos otus tulee nkyvll paikalla kaikessa rauhassa hortoilemaan tielle, niin ei kai sit pin huvikseen tarvi ajaa. Mutta useimmissa netiss pyriviss videoissa voi rehelllisesti todeta, ett vaikka videota katsoessa tiesi elukan tulevan, niin siit huolimatta mikn reaktioaika ei riit.
    Tm!
    Padasjoella kerran peura loikkas vasemmalta tielle. Refleksin oikaisin itteni selknojaa vasten, kuului vaimea "kops". jarrulle jalka ehti sen jlkeen. Kotona kattelin auton kylke, nii peuran nenn kuva oli takana Transportterin kyljess.

Mopolla mulla on kaks sormea jarrulla. Refleksi-brake lhtee nopeasti, mutta eihn se mitn auta jos tarpeeksi lhell.
    T765 RsSi + GSX-R750 K8 (PV)
    CBR600F -00 (Manki)=D. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
    Lainaa Baltic kirjoitti Katso viesti
    Mopolla mulla on kaks sormea jarrulla. Refleksi-brake lhtee nopeasti, mutta eihn se mitn auta jos tarpeeksi lhell.
    Ja prosessori on suurimman osan ajasta valmiustilassa eik sekunttiin tapahdu mitn vaikka olisi sormet valmiina kahvalla.
    Kyltason kurapyrilij.
    T mun tapaus jolkotteli tien yli kaukana musta, aivot ptti ett meni jo ei ht kun se penkan plle kiivettyn vissiin muisti et perkele kaffinkeitin ji plle ja rymisteli tytt hyry takas eteen!

Jokunen vuosi sitten tuossa loukkuharjun abc:n nurkalla isolla tiell otin pimen marraskuun aamuna osuman tosin autolla kun rnttihkusta tupsahtikin turpa eteen, mitn ehtiny ennenkun p pajahti aapilariin ja siit pyrhti sellasella voimalla ett takaovi solmuun.

Nm molemmat siis autolla. Pieni pimen pelko ji jlkimmisest, ei oo en kivaa ajella
    Yamaha XJR 1300 '99
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumnkkri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
    On ollut mieless kolme vuotta laittaa oma tarinani paperille, niin kerronpa sen nyt tss.

Oli elokuun ensimminen piv vuonna 2016 kello 22.30. Olin palaamassa Mikkelist pohjoisen suuntaan, satoi hiljakseen, oli hmr. Koska menomatkalla valettiin uutta asfalttia pidin nopeutena mrll tiell vain reilua kahdeksaa kymppi.

Yhtkki nin edess jotakin ja samassa tajuntaan tuli, ett siin on hirvi. Mieleen iski, ett trmn varmasti ja henki lhtee. Keljutti moinen lht. Saman tien ajatus, ett loppuun asti yritetn, vaikka en uskonutkaan selvivni. Nuorena on opetettu, ett hirvi vistetn takaa, joten summassa vist perseen puolelta. Hmmstyin kun se onnistuikin, mutta samassa: "Ei perkele siin tulee toinen suoraan eteen ja sille en mahda mitn". Nopeutta oli en sen verran vhn, ett oli toive jopa selvimisest. Eli tst voi ptell minun jarruttaneen, vaikka siit ei olekaan mitn muistikuvaa. Sen verran pystyin vaikuttamaan, ett ohjasin takajalkoihin, ajatuksena est pyrn meno hirven alle ja minun suora trmminen sen kroppaan.

Sitten tmhti. Oli yllttvn tukeva ja joustamaton elukka. Vaikka pyrn plus minun painoni oli yli 300 kg, ei se pern antanut. Min lksin lentoon hirven selk pyyhkien, ilmassa kuulin kolinan pyrst ja lopuksi putosin ihan asfaltin reunaan. Siit pyrimll pientareen pohjalle. Paniikki, kvik pahasti ja helpotus, ett olen vain lynyt kyynrpni.
    Seuraavana pivn kvin tapahtumapaikalla ja oli se hirvikin jljist ptellen sentn nurin mennyt.

Ensimminen paikalle tullut auto oli ambulanssi viemss potilasta Mikkeliin. He hlyttivt toisen lanssin ja jivt odottamaan, kunnes se tuli. Odotellessa alkoi ranteeseen srkemn. Koska tmn vakavampaa ei havaittu psin liftaamaan poliisiauton kyydiss kotiin.

Seuraavana pivn lkriin, jossa dokumentoitiin ranteen ja kyynrpn loukkaantuminen ja soitto vakuutusyhtin. Vaatteiden pesu, ajotakissa oli hirven karvoja viel pesun jlkeen.

Thn vliin mainos:
    If hoiti asian tosi hyvin ja joustavasti. Heti tuli piikki minun loukkaantumiseni hoitoon ja tutkimuksiin. Varusteista vaurioitui vain ajosaapas, joka korvattiin ilman mitn nikotteluja heti. Pyr meni lunastukseen ja minulle maksettiin enemmn mit itse ehdotin. Kaikki hoitui puhelimella, mitn lippuja tai lappuja tai selvityksi ei tarvinnut tytell.

Minulla on edelleen ranne ja kyynrp hieman arat, toisaalta ikkin jo yli 60, joten sellainen kuuluu asiaan. Joko ohjaustanko li kteen trmtessni tai otin ksill vastaan pudotessani tielle.

Minut pelasti ainoastaan alhainen nopeus. Toisaalta kahdeksankymppi tuntui hirven edess helvetin kovalta vauhdilta. En ehtinyt saada mitn havaintoa ensimmisen hirven vauhdista. Tajusin, ett liiketilan / nopeuden hahmottaminen edellytt kohteen seurantaa jonkin aikaa. Sekunnissa ei ehdi havainnoida moista asiaa. Vaikka hirvi tuli vasemmalta ei minulla ole mitn havaintoa sen tulosta tielle. Olen saattanut vilkaista mittareihin / peileihin, tai tuijottaa tiet vhn huurtuneen visiirin lpi, tai sitten se vain tuli niin nopeasti, ett ji havainnoimatta.

Kun satun olemaan matikan opettaja, niin tuli laskeskeltua, ett jos hirvi hlkttele nopeudella 30 km/h, eli ei mitn pakolaukkaa, niin se etenee reilun 8 m/s. Eli normaalin pientareen ylitys vie noin sekunnin. Ei siin motoristi ihmeit ehdi tekemn. Pitisi havainnoida, mietti toimenpiteet ja toimia. Siina ajassa ei pysty hahmottamaan elukan nopeutta. Osassa hirvikolareita on vistetty, ja vistetty siten, ett onkin trmtty. Hirvi on liikkunut kuviteltua nopeammin.

Ainoa keino varautua hirviin, on riittvn alhainen nopeus. Muu ajattelu on mielestni itsepetosta. Keino on kieltmtt tyls, joten jokainen ratkaiskoon itse mit se tarkoittaa kytnnss.
    Turvallista loppukes
    Ilkka J
    Ilkka antoi ajattelemisen aihetta. Pirunmoisessa aamusumussa keskiviikkona ajelin pyrll tihin ja hiukan "hirvitti" mit sumun seassa alle 50 metrin nkyvyydell saattaa odottaa...
    Mutkaista tiet nkymttmiin... jollakin?
    Lainaa -perttu- kirjoitti Katso viesti
    Pirunmoisessa aamusumussa keskiviikkona ajelin pyrll tihin ja hiukan "hirvitti" mit sumun seassa alle 50 metrin nkyvyydell saattaa odottaa...
    Sama. Keh III valaisemattomassa lnsipss, miss olen yhden kauriskolarin ajanut pimell, pidin marssivauhtina 70kmh vlittmtt taakse kerntyvst jonosta.

Ilkalla on kynyt tuuri ett selvisi noinkin vhll, toivottavasti ei tarvitse koskaan kokea tuota tilannetta.
    Kyltason kurapyrilij.
    Ongelmaan on helppo ratkaisu: hirvielinten mrn vhentminen. Kolarien mr menee kytnnss ksi kdess elukoiden mrn kanssa. Harventaminen pitisi viel tehd siten, ett sen aloittaa omasta puutarhasta, pellolta, taimikosta tms. Silloin arimmat yksilt jvt henkiin, ja sellaiset taas eivt tienpenkoilla viihdy.

Tss on muuten kohta kymss samat kuin petoelimill: pihoilla ja navetoissa vierailevat hirikt ovat suojelun alaisia, mutta ermaissa asuvia, kytnnss harmittomia yksilit metsstetn moottorikelkoilla ja droneilla.
    Niin sit juuri pit nyt selvitt, ett kuka sanoi minulle ja mit, ett sain sellaisen ksityksen, mink sanoin ksityksenni.
    eiks se taas joku 50t lupaa annettu suomeen. sit voi mietti montako kolaria ja henke sill sstyy. Tarkoituksena pit hirvikanta 'elinvoimaisena' , toinen puoli on pit ihmiset 'elinvoimaisena'
    eiks se taas joku 50t lupaa annettu suomeen. sit voi mietti montako kolaria ja henke sill sstyy. Tarkoituksena pit hirvikanta 'elinvoimaisena' , toinen puoli on pit ihmiset 'elinvoimaisena'
    Alkaa niit pienempikin "hirvi" olla jo riesaksi asti joillakin seuduilla. Miks siin, jos min saisin laiduntaa lehmi toisten mailla ja vain syksyll laittaa ne lihavina pataan, kyll sellainen vaihtoehto kelpaisi. Tuo nykyinen jrjestely ei vain ole kovin oikeudenmukainen (paitsi metskauriin osalta, jota huomisesta alkaen saa ampua omalta maaltaan vaikka ei omistaisi yli 1000 hehtaarin yhtenist aluetta eik kuuluisi metsstysseuraan).

Oikeudenmukainen jrjestely olisi tietenkin sellainen, ett jos tapaa hirven tai valkohntpeuran pellolta tai taimikosta, se saa laittaa pakastimeen saman tien. Jos kerran karhujakin saa metsst yksin omalta maaltaan, miksi ihmeess esimerkiksi valkohntpeuraa ei saisi?
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Alkaa niit pienempikin "hirvi" olla jo riesaksi asti joillakin seuduilla. Miks siin, jos min saisin laiduntaa lehmi toisten mailla ja vain syksyll laittaa ne lihavina pataan, kyll sellainen vaihtoehto kelpaisi. Tuo nykyinen jrjestely ei vain ole kovin oikeudenmukainen (paitsi metskauriin osalta, jota huomisesta alkaen saa ampua omalta maaltaan vaikka ei omistaisi yli 1000 hehtaarin yhtenist aluetta eik kuuluisi metsstysseuraan).

Oikeudenmukainen jrjestely olisi tietenkin sellainen, ett jos tapaa hirven tai valkohntpeuran pellolta tai taimikosta, se saa laittaa pakastimeen saman tien. Jos kerran karhujakin saa metsst yksin omalta maaltaan, miksi ihmeess esimerkiksi valkohntpeuraa ei saisi?
    Meillpin peurat ky puutarhassa symss. ja aamulla ihan keskell kyln juoksi emo ja vasa suoraan auton eteen, onneksi vauhtia oli vain 30 niin ei tullut osumaa. Nuokin (laukon peurat) on pelkk vieraslaji joka on levinnyt hallitsemattomasti kun luontaista vihollista ei ole. Samalla paatoksella ne pitisi hvitt kuin lupiinit ja kurttulehtiruusut. Sakkoa jos ei tapa nhdessn
  30.  
    "Parempi hirvi pakastimessa kuin kymmenen tiell" [vanha viidakon sanonta]