Tulokset 1:stä 6:een 6:sta
  1. #1
    Juttu on kopioitu Etelä-Savo lehdestä ja miula ei ole mitään yhteyttä ko. projektiin.
    Jos juttu on väärässä paikassa, niin se varmaan siirretään, mutta en parempaa paikkaa sille keksinyt.


    Valkeapään perhe huristaa ostoksille aurinkovoimalla, lasten mönkijästä rakennetulla ajopelillä — Katso videot lappeenrantalaisen pellepelottoman omaperäisistä kulkunevoista

    Pekka Valkeapään rakentama sähköajoneuvo on pieni, mutta koko perhe ostoksineen mahtuu sen kyytiin. Kotoa löytyy monta muutakin uniikkia viritystä.

    Lappeenrannan keskustassa voi toisinaan nähdä täysin ainutkertaisia ajoneuvoja, kuten aurinkosähköllä toimivan pikkumönkijän, pyörän rungosta rakennetun sähköpotkulaudan tai kolmipyöräiseksi muunnetun sähköskootterin. Silloin kyse on todennäköisesti Valkeapään perheestä, joka toimittaa kaupungilla päivittäisiä asioitaan.

    Pekka Valkeapään rakentelee uniikkeja härveleitä, jotka ovat päivittäin perheen käytössä.

    Aurinkoisena lauantaina Pekka ja 7-vuotias Henri Valkeapää kruisailevat Lappeenrannan linnoituksessa lasten mönkijästä rakennetulla ajopelillä, joka on muunnettu sähkökäyttöiseksi. Henri istuu aurinkopaneeleilla varustetussa perävaunussa. Ajoneuvon ohjaustangossa on kiinni kännykkä, jossa on auki Pokemon Go -peli.

    — Yleensä kun liikutaan, se on aina käynnissä, Pekka Valkeapää naurahtaa.


    Pekka ja Henri Valkeapää kruisailevat linnoituksessa omatekoisella sähköajoneuvolla. Aurinko säteilee virtaa akkuun.

    Pekka Valkeapää on entinen taksinkuljettaja, joka opiskelee nyt sähköinsinööriksi. Hänen koko kolmihenkinen perheensä mahtuu hyvin pienen sähköajoneuvon kyytiin. Sen päälle sopii kome ihmistä, ja perävaunussa on paikka neljännelle matkustajalle. Mönkijän perässä on kiinni laatikko, jossa kauppakassit kulkevat näppärästi mukana.

    Valkeapää selittää, että vaikka ajopeli näyttää mönkijältä, juridisesti se on kevyt sähköajoneuvo. Monet tekniset ratkaisut ovat lainsäädännön sanelemia.

    — Trafin sivuilta löytyy kevyen sähkökulkuneuvon määritelmät ja tämä täyttää ne kaikki, hän sanoo.

    — Tämä menee kotivakuutuksen piikkiin samoin kuin polkupyörä, eli erillistä vakuutusta ei tarvita. 25 kilometriä tunnissa on maksiminopeus. Kilovatti saa olla moottoritehoa ja maksimileveys saa olla 80 senttiä, Valkeapää luettelee.


    Kännykkä näyttää, paljonko aurinkokennot ovat ladanneet akkuja minäkin päivänä.

    Hän selittää, että tavoitteena oli rakentaa auton korjaava kaupunkiajoneuvo, jolla voi kuljettaa ihmisiä ja tavaroita.

    — Itse käytän nyt autoa lähinnä vain silloin, kun lähden pääkaupunkiseudulle tai jonnekin kauemmas.

    Hän laskeskelee, että ajoneuvon tekeminen on maksanut ehkä tuhat euroa. Lasten mönkijä löytyi käytettynä 50 eurolla. Esimerkiksi jouset on pitänyt vaihtaa, koska alkuperäiset oli mitoitettu lasten painolle.

    — Ei tarvitse etsiä parkkiruutuja eikä maksaa parkkimaksuja. Loistava kulkuneuvo kaupungissa, mies kehaisee.

    — Kun tämän jättää Nesteen pihalle, kyllä siinä saa aina juttuseuraa, hän virnistää.


    Sähköllä kulkevaa fatbikea Pekka Valkeapää käyttää mielellään pidemmillä reissuilla.

    Valkeapään kotoa löytyy monia omaperäisiä virityksiä. Isäntä itse ajaa sähkökäyttöisellä tuunatulla fatbikella, jossa on stereot ja moottoripyörän satulalaukut. Pekka Valkeapää on myös rakentanut itse sähköpotkulaudan ja muuttanut sähkökäyttöisen skootterin kolmipyöräiseksi.


    — Kaikki alkoi siitä, kun Henri syntyi. Kuljimme pari ensimmäistä vuotta polkupyörällä ja peräkärryllä. Asuimme Vantaalla, jossa on pitkät välimatkat, ja kun tuli poljettua vaikka 15 kilometriä, isille tuli siinä aika kuuma, Pekka Valkeapää tarinoi.

    — Aloin rakentaa kolmipyöräistä polkupyörää, jossa on sähköveto edessä. Siitä tuli isän ja pojan kesäkulkuneuvo.

    Valkeapää halusi järjestää hyvät näköalat myös matkustajalle.

    — Normaalissa polkupyörässä olet korkealla ja poika on takana, eikä näe siitä samalla tavalla. Halusin, että olemme molemmat samalla tasolla. Tein pyörän, jossa istumme vierekkäin, hän selittää.



    Prototyyppi kehittyi kokemusten myötä.

    — Suomen kesä yllätti meidät kolme kertaa. Sitten pidettiin alikulkutunneleissa sadetta vähän aikaa. Olosuhteiden pakosta siihen tehtiin katto.

    Uusia ideoita ja keskeneräisiä projekteja riittää. Nyt Valkeapään mielessä kypsyy suunnitelma uudenlaisesta kolmipyöräisestä sähköajoneuvosta, jonka aurinkopaneelit saisi käännettyä tarpeen mukaan oikeaan suuntaan.


    Kolmipyöräiseksi muunnettu skootteri kuuluu liikenteessä kevyen sähköajoneuvon luokkaan.


    https://youtu.be/fPIbvvBCPdc

    https://youtu.be/wBhNkq2bEuo

    https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/1...9-a41a7c3bf74b
  2. #2
    Näissä kannattanee harrastaa joustavia paneeleita, jotka kääntyvät ajoneuvon muotoon ja ovat kevyempiä. Joku pysähdysten yhteydessä avattava sateenvarjo, markiisi tms taas toimii tehokkaampana latausvälineenä taukojen aikana.

    Pitää kyllä olla lehmän hermot, jos yhtään pitempiä matkoja haluaisi tuolla ajella.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  3. #3
    Alright eipä siinä mitään jos osaamista ja intohimoa löytyy. Todella mielenkiintoista, tolla tosiaan varmaan kuljetaan ihan vaan vielä kaupunginsisäisiä matkoja Olen seurannut aktiivisesti erilaisten sähkökulkuneuvojen kehittymistä ja kehityskulku on todellakin ottamassa harppauksia. Nyt pääsee sähköautollakin jopa kaupunginvälisiä matkoja suht. järkevästi ja taloudellisesti ilman epäinhimillisen pitkiä lataustaukoja. Ei noi vielä ehkä polttomoottoriautoja syrjäytä mutta tällä kehityksellä ei siitä kaukana olla. Kiinnostukseni kautta oon siirtyny sähköisiin välineisiin myös muilla elämän osa-alueilla. Sivulta evxstore.com oon hankkinut näitä. Nyt on siis käytössä robotti-imuri, roboruohonleikkuri ja muu perheeni käyttää myös sähköpotkulautaa. Ympäristö ja kukkaro nyt ainakin kiittää
    Viimeksi muokannut: Ellison; 30.09.2021 klo 13:47.
  4. #4
    kaikki kehittyy kun siihen lyödään rahaa. Aiemmin sähköautoihin ei mennyt mitään, joten ei kehittynyt. nyt siihen lyödään kymmeniä miljardeja. jo kehittyy.

    sama oli kännyköissä.

    ja kun alalle samalla tunkee älykkäin porukka, niin kehitys on taattua.

    mikä tahansa ala, jos laittaa kymmeniä miljardeja joka vuosi about 10-20 vuotta niin tekniikka alkaa olla käyttökelpoista.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  5. #5
    Höh, kuinka vaikeaa tollaisen tekeminen muka voi olla

    eagle-new-1 (1).jpg
    "Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
    (Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
    Harley Davidson FXR 1983
    Honda CB900F Hornet 2004
  6.  
  7. #6
    Näin se pitää tehdä , vaihteisto ja kytkin kuitenkin olis kiva olla.

    https://youtu.be/Hf31fQJVWOU?list=RDQMeiLUNCZN-Ww