Sivu: 10 / 10:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8910
Tulokset 271:stä 275:een 275:sta
  1. #271
    Jatketaas taas...Tripissä on nyt noin 70600. Säädin ketjut noin 68000 kohdalla, rötjäsin tunnollisesti vaihteistoölpällä, ylimääräisiä pyyhkiessä löysin pari niveltä joissa oli pientä takertelua. Kävin sitten Route68:lla ja parissa kaupungissa. Parin tonnin ajolla ketjut olivat löystyneet sen verran että akselia piti siirtää pari milliä.

    Järkevä käyttöikä on siis saavutettu. Tällä kertaa ne pyöri noin 31000km, rasvauskertoja oli noin 7. Ehkä niillä olisi kitkuttanut vielä jokusen tonnin, mutta muistissa on vielä toissakesän reissu (se joka oli 93 km liian pitkä), joten vaihtoon vaan.

    Nämä ketjut tilasin RM Heinolta, juuroopasta tilaamalla ei olisi juurikaan tullut säästöä. Orkkiseturatas on Ognibene, nyt tuli JT.

    Laitanpa tähän kuvan kolmesta eturattaasta. Oikeanpuolimmainen on originaali jolla on ajettu noin 9500 km (orkkisketjulla), keskimmäisellä 19000 ja vasemmanpuolimmaisella 31000 (nämä siis Reginoilla). Merkillistä kyllä ne näyttävät yhtä (vähän) kuluneilta.
    ketjupyörät.jpg
    Tässä vielä sivuprofiilia, vieressä uusi ratas:
    rattaatsivusta.jpg
    Takarattaan piikkien profiili ei näytä muuttuneen joten jätin sen vaihtamatta (laiska kun olen).
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 22.05.2025 klo 09:58.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  2. #272
    Tripissä on nyt 82000. Kesällä viikko takuuajan päättymisestä quickshifter-mokkula lopetti toimintansa. Uusi olisi kustantanut 320€ plus asennus. 75000 huolto olisi osunut samaan aikaan. Se on välihuolto eli lähinnä öljyn ja suodattimen vaihto. Päätin askarrella itse kun tuo nyt ei ole kovin kummoinen operaatio.

    Shifter-mokkulan tilasin käytettynä Hollannista puoleen hintaan, se toimi laakista. Samalla puhdistin ja rasvasin vaihdepolkimen akselin. Siellä on kyllä asiallinen hela ja o-rengastiivisteet, mutta eipä ollut enää havaintoja vaseliinista. Suosittelen kyllä vaihde-ja jarrupolkimen avaamista itse, epäilen nimittäin vahvasti ettei merkkihuolloissa noihin kukaan koske (paitsi tinkimätön Eerolan Jukka).

    Huoltolaskurin kävin nollauttamassa, sillähän ei ole enää merkitystä takuun kannalta. Samalla tuli joitakin softapäivityksiä. En huomannut niiden vaikutusta, mutta asetukset olivat nollautuneet (ne olisi kyllä mahdollista säilöä ja palauttaa, mutta se vaatisi asentajalta hieman huomiota). Automaattinen esijännityksen säätövalinta oli "kadonnut" valikoista, mutta sitten huomasin että kytkinryhmässähän on sille varattu pikanappi. Ja meikä kelaa valikoiden syöverit läpi moneen kertaan...

    Ketjua olen säätänyt kahdesti, ehkä sen olisi voinut säätää hieman tiukemmalle jo edelliskerralla. Shifteri ei tykkää liikaa roikkuvasta ketjusta, mono ei ole niin vaativainen.

    Uudet kumit tilasin jo alkukesällä ja etunen on jo vaihdettu. Päädyin Michelin PR6-malliin kun nuo soratiekarkelot näyttävät jäävän melko vähälle. Silmämääräisesti kuvio näyttää yhtä karkealta kuin Trail II:ssa, runko on pehmeämpi. Ainahan uusi kumi tuntuu hyvälle, takis tulee vaihdettavaksi lähipäivinä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  3. #273
    Nyt on PR6-kumit alla. Samalla tarkistin takapyörän laakerit, ei valittamista, ketjun säätöruuveja kiersin samalla varttikierroksen, shifteri tykkää kun käyntivälys on sopiva. Parin tonnia on nyt ajettu kutosilla ja niitä voinee jo kommentoida.

    Kumeissa on hyvä tuntuma assulla ja mukava jaa nopeita kaarteita. Sen sijaan pitkittäisten urapaikkausten sauma nuljauttaa ikävästi (ero oli helppo huomata kun olen ajanut 5 tai 6 Trail II:sta). Sorapinnalla ei läheskään niin hyvät kuin Trail II:t, vaikka kuvio näyttää karkeammalta. PR6 takiksen runko on yllättävän jäykkä, en olis uskonu katukumista. Olipahan päälle vääntämistä vaikka oli rengaskone.

    Mun käyttöön Trail II tai III on parempi. Mutta tavallaan sain nuo PR6:t puoleen hintaan (ensimmäiset ja viimeiset), niettä edulliset kumit siinä mielessä. Hyväthän ne on jos ajaa vain uudehkolla assulla.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  4. #274
    Itselle oli yllätys, että pelkän takakumin vaihto eri malliseen, voi altistaa pyörän asfaltin pitkittäispaikkausnuljahdukselle.

    Olisin kuvitellut etupyörän ollleen merkitsevä tuon suhteen.
  5.  
  6. #275
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Itselle oli yllätys, että pelkän takakumin vaihto eri malliseen, voi altistaa pyörän asfaltin pitkittäispaikkausnuljahdukselle.

    Olisin kuvitellut etupyörän ollleen merkitsevä tuon suhteen.
    Niinpä. PR6:tta on kyllä maailmalla kehuttu ja on niitä Multiinkin laitettu. Ehkä urapaikkaukset on harvinaisempia muualla. Voi kyllä olla kiinni myös profiilista ja pyörästä tietysti myös (Multissa on 170/60). Esim. 190/55 voi toimia eri tavalla sporttisemmassa pyörässä.

    Valmistajan suositus ei ehkä olekaan fiskaalisin perustein valittu, ainakaan tässä tapauksessa.

    Tuumailen tässä että epäortodoksisesti Trail II etunen ja Contin TKC70 takanen voisi olla killeriyhdistelmä, tosin silloin tod näk kaarrenopeudet laskee.
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 29.09.2025 klo 13:51.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
Sivu: 10 / 10:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8910