Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 107:sta
  1. #1
    Esso.k
    Tere vähä taustoja 10 vuotta ajanu prätkällä kiertäny eurooppaa ja vähä muutaki. ratapuuhat on kuitenki jääny kokeilematta. Tänä keväällä menin honda riderien päiville. Attelin et oon kova luu kun vetäny 300 lasissa baanalla ja tykittäny letkoissa jois ajatetaan ihan simona. menin kuitenki ajoopetukseen mis ajattii peräkkäin kahdeksaakymppiä keltaset liivit päällä. kyllä sit hävetti ei onneksi ollu ketään tuttui näkemässä kun paatunu motoristi köröttelee pääsuoraa. Kyllästyin sihen aika pian ja menin seuraavaan ryhmään olin kuvitellu et olen suunilleen nopeiden puolessa välissä ehkä jonku kisakuskin pystyy haastamaan. Totuus ei ollu ihan näin! 1.50 luokkaa mentii jakoko ajan puskettiin ohi. Alon sit lukee ja kattoo videoita ostin yhden kirjankin sitä varten samaall löytys tämä foorumi.

    Mut joo nää risti riidat Dave mos neuvo yhdes klipissä et mennää mutka läpi pienellä kaasulla. Motovudun simon craftal sano et pitää jarruttaa ja kiihdyttää aina täysillä siin koulutukses ne taas sano et ei saa oikeen ollenkaan jarruttaa- tääl forumilla oli jotain neuvoja et ei saa mennä kaasulle ollenkaa ennen kuin nokka näyttää jonnekkin tiettyyn suuntaan mut tämä sama kaveri sanoo et on säätäny jonkin elektroniikan pitämään kaasua mutkas et miten tämä sitten taas on hyvä?
    Nii jos se org ajotaito on samanlainen et kaheksaa kymppiä niin älkää sanoko ethyvä kuitenki 10 vuotta ajanu varmaa hyvä jolleki uudelle.
    Mut sellaset miten oikeesti kannattais mennä ettei tarvi kiivetä pylly edellä puuhun niin olis siisti. linja juttuja olen nähny aik paljon ja niitä sit mp päivillä aion harjotella kokonaiset kolme päivää mut kaikki kunnon neuvot ja miksi ne on hyviä perustelu ihan aasta beehen kun ratapuuhat on todellakin aika outoo vielä! kiitos jo etukäteen!
  2. #2
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Jos omatoimisesti treenaat niin: päkiät jalkatapeille, katse sinne minne aiot mennä, mutkassa pää pelin paikalle, mutkasta ulos tullessa kaasua avataan vasta kun pyörä alkaa kallistuksesta nousta pystympään, jos siirrät persettä penkissä sivulle, muista pistää pää pelin paikalle ja siirrä perse ennen jarruttamista jotta häiritset pyörää jarrussa/käännössä mahdollisimman vähän.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #3
    “The strength of a person's spirit would then be measured by how much 'truth' he could tolerate, or more precisely, to what extent he needs to have it diluted, disguised, sweetened, muted, falsified.”

    ― Friedrich Nietzsche, Beyond Good and Evil



    lähinnä häpeä johtunee vain vääristä odotuksista. Paisuneesta egosta jolle ei ollut perusteita. Kun tämä paljastuu niin se aiheuttaa häpeää.

    Ratkaisu ei löydy mistään yhdestä neuvosta, vaan ajat vaan lisää. Ja kuuntele neuvoja ja kysele toisilta, monesti ne jotka sut ohittaa voi antaa jotain neuvoa, koska ne näkee virheet linjoissa tai ajotyylissä. Rata ajo on periaatteessa kuitenkin aivojen totuttamista siihen, joten se ei onnistu kuin ajamalla.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  4. #4
    Eka viesti foorumille ja tulee mieleen viime kesän "200 porkkalantiellä... tunnistin perässä ajavan poliisin... huudatin konetta että peurat pelkää..."
    Kylätason kurapyöräilijä.
  5. #5
    Esso.k
    tottase on kyllä bladessa oli kolmesataa lasissa useamman keran. eroopan tourneella kun tuuppasi ohi jostain porukasta niin välillä nähtiin myöhemmin ja siinä haastetiin rallienglantia välillä oli suomalaisiakin. niin ne sano kuten letka kaverit että mun tarttis vähä trenata ja olisin valmis kisoihin. mut joo mitä katoin täällä niin on kyllä iha liian arvokasta ellei sit joku sponsoroi. hävetti se kyllä kun oli semmonen luulo et ajais melkeen kilpaa mut vauhti on jotain kuraa!
    varmaan sit radalta saa porukalta neuvoja mut jos niis on se sama ristiriita et yhden mielestä pitäs aja ilman jarruja jatoinen sanoo et jarruta täysiä niin?
    semmosta roadmappia mitä täs kannattais tehdä on se mitä koetan hakea ja et siitä olis joku osaavat tahot samaa mieltä. niinku sanoin niin Dave moss ja simon crafal neuvo ihan eri tavalla ja jos nämä ei osaa ni kuka sitten. yritys ja erehdys on varma tapa kattoo mikä toimii mikä ei!
  6. #6
    Mua jäi vähän tuossa aloitusviestissä mietityttämään, että kuinka monta lunariin mennyttä mopoa tai katkennutta solisluuta se vaatisi, että Esson ego taipuisi Ajotaito kakkoselle? Mielenkiinnolla odotan päivityksiä miten tilanteet kehittyvät, ensi viikolla Alastarolla voidaan olla samassa ryhmässä ajamassakin.
    1835
  7. #7
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    tottase on kyllä bladessa oli kolmesataa lasissa useamman keran. eroopan tourneella kun tuuppasi ohi jostain porukasta niin välillä nähtiin myöhemmin ja siinä haastetiin rallienglantia välillä oli suomalaisiakin. niin ne sano kuten letka kaverit että mun tarttis vähä trenata ja olisin valmis kisoihin. mut joo mitä katoin täällä niin on kyllä iha liian arvokasta ellei sit joku sponsoroi. hävetti se kyllä kun oli semmonen luulo et ajais melkeen kilpaa mut vauhti on jotain kuraa!
    varmaan sit radalta saa porukalta neuvoja mut jos niis on se sama ristiriita et yhden mielestä pitäs aja ilman jarruja jatoinen sanoo et jarruta täysiä niin?
    semmosta roadmappia mitä täs kannattais tehdä on se mitä koetan hakea ja et siitä olis joku osaavat tahot samaa mieltä. niinku sanoin niin Dave moss ja simon crafal neuvo ihan eri tavalla ja jos nämä ei osaa ni kuka sitten. yritys ja erehdys on varma tapa kattoo mikä toimii mikä ei!
    Mikäpäs siinä. Tossahan tota reeniaikaa ens viikolla on ja kätevästi perään sm:t.

    Santander Consumer Finance sponssiks.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  8. #8
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Mikäpäs siinä. Tossahan tota reeniaikaa ens viikolla on ja kätevästi perään sm:t.

    Santander Consumer Finance sponssiks.
    Ja MM-tason vetoapuakin löytyy nyt Superbikessa
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  9. #9
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    Tere vähä taustoja 10 vuotta ajanu prätkällä kiertäny eurooppaa ja vähä muutaki. ratapuuhat on kuitenki jääny kokeilematta. Tänä keväällä menin honda riderien päiville. Attelin et oon kova luu kun vetäny 300 lasissa baanalla ja tykittäny letkoissa jois ajatetaan ihan simona.
    Itsellä oli samanlainen harhakuvitelma omista ajotaidoista, kun ensimmäistä kertaa eksyin radalle reilu 10 vuotta sitten. Se harhakuvitelma, kyllä karisi viimeistään siinä vaiheessa, kun kouluttaja tuli mutkassa ulkokautta ohi käsi lanteella ajellen.

    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    menin kuitenki ajoopetukseen mis ajattii peräkkäin kahdeksaakymppiä keltaset liivit päällä. kyllä sit hävetti ei onneksi ollu ketään tuttui näkemässä kun paatunu motoristi köröttelee pääsuoraa. Kyllästyin sihen aika pian ja menin seuraavaan ryhmään olin kuvitellu et olen suunilleen nopeiden puolessa välissä ehkä jonku kisakuskin pystyy haastamaan. Totuus ei ollu ihan näin! 1.50 luokkaa mentii jakoko ajan puskettiin ohi. Alon sit lukee ja kattoo videoita ostin yhden kirjankin sitä varten samaall löytys tämä foorumi.
    En paikan päällä ollut, mutta uskoisin, että jos olisit vaan jäänyt siihen koulutukseen, niin loppupäivästä kierrosajat olisivat varmasti olleet parempi kuin tuo 1:50. Jos haluaa oppia ajamaan kovaa, pitää olla malttia ajaa niin hiljaa, että aivokapasiteetti riittää uuden opetteluun. Jos koko ajan touhottaa eniten täysiä omaa kovaa, on oppiminen hyvin hidasta, koska kaikki aivokapasiteetti menee vain selviytymiseen. Tuo 1:50 kierrosaika muuten vastaa keskinopeutta 93km/h, eli aika tasan 40km/h hitaammin kuin rataennätysvauhti.

    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    Mut joo nää risti riidat Dave mos neuvo yhdes klipissä et mennää mutka läpi pienellä kaasulla. Motovudun simon craftal sano et pitää jarruttaa ja kiihdyttää aina täysillä siin koulutukses ne taas sano et ei saa oikeen ollenkaan jarruttaa- tääl forumilla oli jotain neuvoja et ei saa mennä kaasulle ollenkaa ennen kuin nokka näyttää jonnekkin tiettyyn suuntaan mut tämä sama kaveri sanoo et on säätäny jonkin elektroniikan pitämään kaasua mutkas et miten tämä sitten taas on hyvä?
    Neuvojen ristiriitaisuus johtuu siitä, että ne on suunnattu eritasoisille kuskeille ja osittain erilaiseen ajamiseen. Kaikki neuvot ovat sinänsä oikein, mutta rata-ajon aloittelijalle täysiä jarruttaminen ja kiihdyttäminen ovat hyvin todennäköinen tapa löytää itsensä katoltaan. Hyvä nyrkkisääntö ajamisen opettelusta on se, että keskittyy aluksi pelkkään ajolinjaan. Oikea vauhti harjoittelussa on sellainen, että ajolinja pysyy kierroksesta toiseen puolen metrin rännissä. Jos ajolinja ei pysy, kuski yrittää joko liian kovaa jarruttamalla tai avaamalla ajaa kovaa, joka vie pään taas selviytymismoodiin ja se tärkein asia, eli ajolinja unohtuu. Rautalangasta vääntäen: Alkuun siis avaukset ja jarrutukset niin pehmeitä ja suoranopeudet niin pieniä, että mutkan ajolinja onnistuu joka kerta. Käytännössä tämä tarkoittaa aloittelijalla tuota ~80km/h suorilla ja pelkällä moottorijarrulla jarruttamista.

    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    Nii jos se org ajotaito on samanlainen et kaheksaa kymppiä niin älkää sanoko ethyvä kuitenki 10 vuotta ajanu varmaa hyvä jolleki uudelle.
    Orgin ajotaito 2 -kurssilla mennään alkuun ehkäpä max. 60-70km/h kouluttajan perässä, ja kun homma alkaa sujua, pääsee jokainen päivän mittaan ajamaan myös omaa ajoa. Vuosimäärä pyörän päällä tai katukaahaukset eivät oikein kerro mitään kuskin taidoista ajaa ja kierrosajan perusteella kuulut kyllä selkeästi tuohon Ajotaito 2 -kurssin kohderyhmään.

    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    Mut sellaset miten oikeesti kannattais mennä ettei tarvi kiivetä pylly edellä puuhun niin olis siisti. linja juttuja olen nähny aik paljon ja niitä sit mp päivillä aion harjotella kokonaiset kolme päivää mut kaikki kunnon neuvot ja miksi ne on hyviä perustelu ihan aasta beehen kun ratapuuhat on todellakin aika outoo vielä! kiitos jo etukäteen!
    Ihan alkuun kannattaa ottaa nöyrä asenne uuden oppimiseen. Vaikka kadulla oletkin ajanut paljon, olet ratahommissa täysin noviisi. Kun olet hyväksynyt, että osaaminen on aloittelijan tasolla, on uuden oppiminen ja neuvojan vastaanottaminen paljon helpompaa, jolloin myös kehitys on nopeampaa. Mutta tiivistettynä antaisin nämä vinkit:

    1) Osallistu jollekin kurssille, esim. Ajotaito 2, muoviluodin koulutukset tms.)
    2) Keskity pelkästään ajolinjaan ja aja niin hiljaa, että ajolinja pysyy siinä n. puolen metrin rännissä kierroksesta toiseen. Kun alkaa sujua, vauhdin nosto pikku hiljaa.
    3) Päkiät tapeille ja älä ainakaan alkuun siirrä persettä vaan keskity viemään yläkroppaa mutkan suuntaan. Huomioi, että lantiolinja ei missään tilanteessa osoita ulkokurviin vaan joko sisäkurviin tai suoraan eteenpäin. Yläkroppa (kädet+hartiat) pitäisi olla mahdollisimman rentoina koko ajan. Keskikroppa kantaa yläkropan painon ja alakroppa ottaa tuen pyörästä.
    4) Pyörä menee sinne mihin katsot. Katso siis sinne mihin haluat mennä, älä sinne mihin olet menossa.
    5) Käytä videokameraa kuvaamaan omaa ajoasi ja katso video setin jälkeen kriittisellä silmällä, pyri siis etsimään virheitä omasta ajosta, älä ihastelemaan, että menipä hienosti.

    P.S. Reilu kymmenen vuotta on tullut kierrettyä ratoja ja jonkun verran kilpaakin olen ajanut, mutta siitä huolimatta olen ensi viikolla menossa kurssille, jossa todennäköisesti taas kerran tipahtaa maan pinnalle oman osaamisen suhteen.
    Superbike #7
  10. #10
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Itsellä oli samanlainen harhakuvitelma omista ajotaidoista, kun ensimmäistä kertaa eksyin radalle reilu 10 vuotta sitten. Se harhakuvitelma, kyllä karisi viimeistään siinä vaiheessa, kun kouluttaja tuli mutkassa ulkokautta ohi käsi lanteella ajellen.
    Joo, hieman huvitti itseänikin vähän vastaava tilanne viime kesänä kun moottoripyörähommia aloittelin. Oli vaan pakko todeta, että onpa helponnäköistä hommaa kun sen osaa. Ehkä vielä itsekin jonain päivänä...
  11. #11
    Nitrouksen kommentti säästi multa kirjaimia
    Oli nimittäin lähes identtinen stoori itsellä kun 2007 ekan kerran menin ahvenistolle.

    Fiilis oli että oon kaiken tietävä ihan helvetin nopea kuski... Olinhan sentään kovana jätkänä painanut kahtasataa motarilla ku osaamattomat pökkelöt ajelee sitä noloa 120km/h... Eli referenssit oli täysin pielessä mihin verrattiin. Sulla oli ihan sama juttu. Kun sitte me molemmat mentiin radalle, tuli karu pudotus todellisuuteen. Mä ajoin 15s/kierros hitaammin silloin yksin ku mitä mä nykyään ajan samalla kalustolla 2-päällä

    Vakavaksi veti ku jannu kellotti mulle varikolta kävelyvauhteja... Ja vaikka mulla oli hyvä käsitys ajolinjoista jo 16v iästä asti niin käytäntöön paneminen oli sitte se vaikea homma. Ei auta vaikka miten tietäisi mistä se nopea linja menee jos kuski ei osaa ohjata pyörää sinne.

    Siitä sitte päätin että hattu käteen ja Kemoralle koulutus ryhmään jossa muunmuassa haastettiin ajamaan ilman jarruja kierroksia. Pelkästään se opetti aivan järjettömästi pyörän hallinnasta.

    Ihan samalla tavalla kuin ostin kolme vuotta sitten Superbiken rataleluksi niin tiesin että taas menee tekeminen uusiksi. Eli vaikka takana oli 2774265 vuotta Hayabusalla pitkin teitä ja ratoja ni JÄLLEEN hattu käteen ja kysymään neuvoa foorumeilta ja kaikkialta mistä sai infoa. Onneksi se oli Nitrous joka mulle ekana vastasi ni päädyin jopa oppimaan jotain
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  12. #12
    Esso.k
    Kiitos Nitrous ja Privateer! kyllä tässä hattu kourassa ollaan ja koetetaan nöyrästi kysellä. tais tuo mun alotusviesti osua joilleki kipupisteeseen jos ei ole uskaltanu vetää kadulla täysiä vaikka hullua hommaaha se on. Tuossa nyt jo selviskin et miksi ne neuvot oli niin erilaisiipitää sellanen kamera hommata oliki sellainen mut kun ei niitä katuajoja oikeen uskaltanu laittaa minnekkää- kiitos vielä asiallisesta vastauksista, taitaa olla et ne neuvoo jotka osaa ja loput huutelee joutavia:grin
  13. #13
    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    tais tuo mun alotusviesti osua joilleki kipupisteeseen jos ei ole uskaltanu vetää kadulla täysiä
    Me ollaan niin onnettomia kuskeja ettei olla tuota uskallettu tehdä eikä siksi osata ottaa asiaasi kovin vakavasti... Hautausmailla lepää moni jotka on vetänyt kadulla täysiä joten en pidä tuota kovin kummoisena meriittinä ajotaidoista tai keskustelunavauksena kun ollaan hakemassa oppia ajamiseen.

    Onneksi foorumilla on niitä jotka on avarakatseisempia ja kannustavat mukaan radalle oppimaan. Pitäisi itekkin lähteä joskus kurssille oppimaan uutta asfaltille, ei tekisi pahaa välillä käydä sorakurssillakaan. Vaikka miten kuvittelee osaavansa niin joku osaa vielä paremmin.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  14. #14
    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    Mut joo nää risti riidat Dave mos neuvo yhdes klipissä et mennää mutka läpi pienellä kaasulla.
    Toimii melko hyvin kun opetetaan katuajamisen perusteita, koska kadulla ei oo tarvis tappaa vauhtia mutkan apexiin, vaan kadulla ajetaan hyvin pyöreitä linjoja vähällä kallistuksella.

    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    Motovudun simon craftal sano et pitää jarruttaa ja kiihdyttää aina täysillä
    Opettanut todennäköisesti kilpakuskeja, eikä niillekää tuo ohje kovin järkevästi muotoiltu ole, koska aina täysiä jarruttaminen ja aina kaasun 100% pohjaan laukominen on jopa MotoGP jannulle täysin kuolemanohje. Kyllä ne jarrutukset vaihtelee mutkasta toiseen ja kaasulle meno myöskin.

    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    siin koulutukses ne taas sano et ei saa oikeen ollenkaan jarruttaa
    Toimii helvetin hyvin kun opetellaan pyörän käsittelyn alkeita. Ja tämä "alkeet" pätee myös sinulle koska jos kierrosaikasi on 1:50 tasolla, ni olet 8 sekuntia perässä siitä mitä mä ite ajoin ekalla Alastaron visiitillä Hayabusalla. Jarruitta ajaminen opettaa todella hyvin sen miten pahasti ihmiset tuhoo kierrosaikansa menemällä aivan liian tappaville jarruille ja siinä ohessa sitte ei pystytä kääntämään mutkaan ennenku on tapettu jo liikaa vauhtia pois jne. Ilman jarruja rupee huomaamaan miten kovaa sen mutkan voikaan ajaa ku ei oo kaasua ja jarrua koskemassa jatkuvasti ennen mutkaa. Suosittelen tätä tekniikkaa lämpimästi IHAN JOKAISELLE!

    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    tääl forumilla oli jotain neuvoja et ei saa mennä kaasulle ollenkaa ennen kuin nokka näyttää jonnekkin tiettyyn suuntaan mut tämä sama kaveri sanoo et on säätäny jonkin elektroniikan pitämään kaasua mutkas et miten tämä sitten taas on hyvä?
    Jos kyseessä on se heppu jonka luulen ni ainoa paikka josta löydät enemmän kaasukiihoitusta on Auschwitz... mutta joo... Oikeassa hän turhan kärjistetysti on. Kun kaasun aukasee vähänkää liian aikaisin eli edes sen verran että veto menee päälle, ni pyörän paino siirtyy pois eturenkaalta ja alkaa kiihtyvyysliike (muista alkeisfysiikasta että jos kappale menee ympyrän kaarta tasaisella nopeudella ni sillä on koko ajan kulmakiihtyvyyttä vaikka nopeus kaarteen läpi pysyy samana) ja valut linjalta pahasti leveäksi jolloin kunnollista kaasun aukaisua joutuu odottamaan turhan pitkään ja kierrosaika kuolee (vaikka pään sisällä tuntuu iha toiselta). Se että elektroniikka pitää "kaasua auki" ni ei se pidä kaasua auki sillee ku sä ymmärrät, vaan se tappaa moottorijarruefektin, eli "takapyörä ei jarruta menoa ku kaasu on ylhäällä" vaan hidastuminen on vain jarruista kiinni sen jälkeen. Itse en suosi tätä tekniikkaa, vaan pidän siitä että takarenkaalla on moottorijarrua. Se on täysin henkilökohtainen preferenssi, ei mikään absoluuttinen totuus.

    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    Nii jos se org ajotaito on samanlainen et kaheksaa kymppiä niin älkää sanoko ethyvä kuitenki 10 vuotta ajanu varmaa hyvä jolleki uudelle.
    Väärä asenne! 1:50 kierrosajalla todellakin se kahdeksaakymppiä ajaminen on hyvä!

    Jos luulet että pelleilen, ni tässä sinulle haaste: Mee radalle silleen että sulla on vain kakkosvaihde päällä (tai sellanen vaihde jolla pääsee ilman huudattamista sen 120km/h). Sit pidä se vaihde päällä koko setin ajan. Älä vaihda ylöspäin äläkä vaihda alaspäin.... ÄLÄKÄ koske kertaakaan jarruun. Veikkaan että yks setti menee pelätessä että ei se pyörä pysähdy mitenkää, ja sit ku pääset jyvälle siitä miten se pyörä elää kun et sählää kaasua etkä jarrua, ni se alkaaki taipumaan mutkiin oikein mukavasti, ja sen jälkeen alkaa oikeat ajolinjatkin löytymään. Et todellakaan tartte suorille enempää vauhtia kuin sen 120km/h koska muuten pilaat seuraavan mutkan menemällä jarrulle ja se pilaa koko suorituksen.

    Iha porkkanana sulle: Tässä mun Kemoran kierros ilman jarruja vuodelta 2007... ja nykytaidoilla tosta menis monta sekuntia vielä kovempaa.


    Vois iha läpällä koittaa seuraavalla Alastaron reissulla ajaa Hayabusalla ilman jarruja ja koittaa millanen aika tulee.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  15. #15
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Jarruitta ajaminen opettaa todella hyvin sen miten pahasti ihmiset tuhoo kierrosaikansa menemällä aivan liian tappaville jarruille ja siinä ohessa sitte ei pystytä kääntämään mutkaan ennenku on tapettu jo liikaa vauhtia pois jne. Ilman jarruja rupee huomaamaan miten kovaa sen mutkan voikaan ajaa ku ei oo kaasua ja jarrua koskemassa jatkuvasti ennen mutkaa. Suosittelen tätä tekniikkaa lämpimästi IHAN JOKAISELLE!
    Mulla on tullut nyt tämmönen ongelma vastaan;
    Viime vuonna Alastarolla R1:llä 1:33 kierrosaikoja. Tänä vuonna pyörä vaihtu ZX-6R ja nyt parhaimmat kierrosajat pyörii jossain 1:44 luokkaa...

    Mitä tulee tähän ilman jarruja ajamiseen niin onkohan mulla käyny täsä pyörän vaihdoksen aikana tämmönen et kun siinä Rykkösessä sitä poweria on riittänyt, mut sit taas kawalla sitä kaasua saa ra!skata oikee urakalla että pyörä kulkee mut muistissa on Rykkösen jarrumerkit jne, että ajan kawaa kuin rykköstä ja siksi kierrosajat ovat n. 12 sekuntia huonompia kun teho ei oo pelastamassa kuskin virheitä?

    Pointti siis lähinnä tämä et ymmärrän kyllä et suositellaan opettamaan ajamaan ilman jarruja että keskitytään ollenaisee aluksi, mutta sitte ku pitäis ottaa jarruja mukaan niin muistissa on että missä kohtaa ilman jarruja oli ''tässä kohtaa kaasu pois'' -merkki ja siinä kohtaa ottaa jarrut mukaan niin huomaaki että joka kurvissa vauhti 30km/h. Eli kierrosajoille tapahtuisi sama kun mulla että vaikka onkin jarrut mukana touhussa niin kierrosaikoihin saa laittaa sen +10s lisää?

    En tiiä oliks tosa mun selitykses mitää järkee mut kiva jos joku sai selvää...
    Hiuka vaa ottaa pannuu ku keskinopean ryhmän nopeimman pään ajat vaihtuu keskihitaan puolee välii... syy on varmasti mussa mut syytetää ensi pyörää ja katotaa sitte vasta peilii ;D
  16. #16
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    ^Ite alotan ajot keväällä talvitauon jälkeen niin, että ajan tosi pehmosilla jarruilla, että saa pään taas tottumaan vauhtiin. Vasta kun mutkanopeus alkaa olemaan suurinpiirtein tontilla, alan jarruttaa kovemmin ja hakemaan jarrumerkkejä. En oikein ymmärrä miksi jarruttaa täysillä aina samalta merkiltä jos tietää, että vauhti loppuu joka kerran kesken?
    Superbike #7
  17. #17
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    ^Ite alotan ajot keväällä talvitauon jälkeen niin, että ajan tosi pehmosilla jarruilla, että saa pään taas tottumaan vauhtiin. Vasta kun mutkanopeus alkaa olemaan suurinpiirtein tontilla, alan jarruttaa kovemmin ja hakemaan jarrumerkkejä. En oikein ymmärrä miksi jarruttaa täysillä aina samalta merkiltä jos tietää, että vauhti loppuu joka kerran kesken?
    Ymmärrän, mulla vasta 2 ratapäivää takana Kawalla ja viime kerta sujui paljon paremmin mut paljon on hakemista ja totuttelemista uutee pyörää vielä.
  18. #18
    Syitä voi olla monia. Yks voi olla se että uuden pyörän säädöt on täysin pielessä (kivikovat etuiskarit yms) jolloin se pyörä ei vaa käänny vaik ois mikä ohjus viemässä sitä (koettu on).

    Yks syy voi olla että jarrutat tosiaan R1:n jarrumerkillä ja ehkä vielä astetta aiemmin ku pelottaa uus pyörä, jolloin sulla on mutkan entrynopeus iha eri sfääreissä ku oot jarruttanu liikaa vauhtia pois.

    Yks syy voi olla että et oo tottunu viemään pyörää mutkien läpi samalla asenteella jolloin apexinopeudet hidastuu.

    Ja vaikka kusiaisella se kaasu avataan hiukan aiemmin ku tonnarilla, ni silti sitä ei saa avata liian aikasin tai lopputulos exit linjoissa on sama ku tonnarilla.

    Varmaan tuohonki voi lisätä vielä monta syytä, mutta noi nyt tuli päälimmäisenä mieleen.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  19. #19
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Syitä voi olla monia. Yks voi olla se että uuden pyörän säädöt on täysin pielessä (kivikovat etuiskarit yms) jolloin se pyörä ei vaa käänny vaik ois mikä ohjus viemässä sitä (koettu on).

    Yks syy voi olla että jarrutat tosiaan R1:n jarrumerkillä ja ehkä vielä astetta aiemmin ku pelottaa uus pyörä, jolloin sulla on mutkan entrynopeus iha eri sfääreissä ku oot jarruttanu liikaa vauhtia pois.

    Yks syy voi olla että et oo tottunu viemään pyörää mutkien läpi samalla asenteella jolloin apexinopeudet hidastuu.

    Ja vaikka kusiaisella se kaasu avataan hiukan aiemmin ku tonnarilla, ni silti sitä ei saa avata liian aikasin tai lopputulos exit linjoissa on sama ku tonnarilla.

    Varmaan tuohonki voi lisätä vielä monta syytä, mutta noi nyt tuli päälimmäisenä mieleen.
    Luulenpa et nyt taitaa olla kysees vähän noiden kaikkien summa... sen takia varmaan niitä sekuntteja on tullut niin järkyttävä määrä.
    Pyörän keula tuntuu ihan hyvältä, mutta alastaron vauhti vasurissa niin perä ei tunnu ollenkaa hyvältä, millään tavalla, ei pitoa, luistelee ja vatkaa paljon. Muissa kurveissa perä tuntuu hyvältä mikä hiukan ihmetyttää, varsinkin jos vertaa Alastaron 3 mutkaa ja 5 mutkaa jotka on melkee täysin identtiset mutta toisessa ongelmia ja toisessa ei mitää hätää...
  20. #20
    Lainaa CBR 600RR kirjoitti Katso viesti
    Luulenpa et nyt taitaa olla kysees vähän noiden kaikkien summa... sen takia varmaan niitä sekuntteja on tullut niin järkyttävä määrä.
    Pyörän keula tuntuu ihan hyvältä, mutta alastaron vauhti vasurissa niin perä ei tunnu ollenkaa hyvältä, millään tavalla, ei pitoa, luistelee ja vatkaa paljon. Muissa kurveissa perä tuntuu hyvältä mikä hiukan ihmetyttää, varsinkin jos vertaa Alastaron 3 mutkaa ja 5 mutkaa jotka on melkee täysin identtiset mutta toisessa ongelmia ja toisessa ei mitää hätää...
    Oli taas juuri päinvastoin, vaihdoin pyörää ja ajat parani. Eikä tarvittu kuin 3 päivää ja vauhtia oli jo enemmän. Tässä tapauksessa mopo vaan istui käteen heti paremmin, ja varsinkin nopeat mutkat menee vakaammin. Tästä voisi melkein sanoa että mopo istuu käteen hyvin pian tai sitten ei ollenkaan. Ajovarusteissa alan uskoa näin, kypärä istuu joko heti, ajosaappaat heti tai jos jostain puristaa niin luultavasti ongelma ei häviä. Näin muutaman huonon ostoksen jälkeen.
    K8-1000
  21. #21
    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    kyllä tässä hattu kourassa ollaan ja koetetaan nöyrästi kysellä. tais tuo mun alotusviesti osua joilleki kipupisteeseen jos ei ole uskaltanu vetää kadulla täysiä vaikka hullua hommaaha se on.
    Täytyy sanoa, että ansiokkaasti tuon nöyryytesi olet noissa viesteissäsi kätkenyt, siksi voi jokunen vastauskin olla hitusen kärkäs. Ensimmäisistä viesteistäsi sain sen käsityksen, että asioiden opettelu alkeista alkaen (olet rata-ajossa aloittelija) on tylsää, sen sijaan pitäisi saada vinkit joilla kierrosaika heilahtaa nopeaan ryhmään samoin tein. Itse olen niin tässä ratamopoilussa, kuin monessa muussakin asiassa, huomannut sen että oikotietä onneen ei ole, vaan osaaminen tulee harjoittelun kautta. Ja se harjoittelu on huomattavasti tuloksellisempaa, kun kuuntelee heti alusta alkaen osaavampien neuvoja (siinä tylsässä koulutuksessa). Siellä saa palautteen heti setin jälkeen ja pääsee sen perusteella omaa ajamistaan fiksaamaan heti seuraavassa setissä, eikä tartte odotella paria viikkoa seuraavaa ratapäivää.

    Toki täällä foorumilla on hyvä kysellä vinkkejä jatkossa, mutta ne perusasiat on kaikkein helpointa ja nopeinta opetella siellä tylsässä possujunassa. Mä en oikein pääse kiinni siihenkään, että miksi hävettää ajaa koulutusryhmässä, silloin kun koulutus osuu juuri omaan osaamistasoon. Mutta mä nyt olen muutenkin kohtalaisen ujo häpeämään, joten en varmaan vaan hiffaa tuota hävettävyyttä.
    1835
  22. #22
    Lainaa CBR 600RR kirjoitti Katso viesti
    Mulla on tullut nyt tämmönen ongelma vastaan;
    Viime vuonna Alastarolla R1:llä 1:33 kierrosaikoja. Tänä vuonna pyörä vaihtu ZX-6R ja nyt parhaimmat kierrosajat pyörii jossain 1:44 luokkaa...

    Hiuka vaa ottaa pannuu ku keskinopean ryhmän nopeimman pään ajat vaihtuu keskihitaan puolee välii... syy on varmasti mussa mut syytetää ensi pyörää ja katotaa sitte vasta peilii ;D
    Ratapyörä? Vuosimalli? Sopiiko ergonomia sulle? Mikä alusta? Missä säädöissä? Videoo tuubissa?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  23. #23
    Lainaa CBR 600RR kirjoitti Katso viesti
    varsinkin jos vertaa Alastaron 3 mutkaa ja 5 mutkaa jotka on melkee täysin identtiset mutta toisessa ongelmia ja toisessa ei mitää hätää...
    Paitsi eivät ole lähelekkään identtiset. Eli siinä on yksi ongelma/ väärä mielikuva kyseisistä mutkista joka sitten taasen johtaa väärään ajolinjaan ja ongelmiin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  24. #24
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Paitsi eivät ole lähelekkään identtiset. Eli siinä on yksi ongelma/ väärä mielikuva kyseisistä mutkista joka sitten taasen johtaa väärään ajolinjaan ja ongelmiin.
    Siis hetkinen, verrataanko tässä nyt sitä jyrkkää vasuria, ja Palmasia???? Piti oikee hetken aikaa miettiä että mitkä mutkat Alastarolla oikeen on identtiset....

    Ainoot edes lähelle identtiset on T4 ja T6 jotka neki on peilikuvia.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  25. #25
    Lainaa Ghostrider kirjoitti Katso viesti
    Itse olen niin tässä ratamopoilussa, kuin monessa muussakin asiassa, huomannut sen että oikotietä onneen ei ole, vaan osaaminen tulee harjoittelun kautta. Ja se harjoittelu on huomattavasti tuloksellisempaa, kun kuuntelee heti alusta alkaen osaavampien neuvoja (siinä tylsässä koulutuksessa). Siellä saa palautteen heti setin jälkeen ja pääsee sen perusteella omaa ajamistaan fiksaamaan heti seuraavassa setissä, eikä tartte odotella paria viikkoa seuraavaa ratapäivää.
    Itse alottelin rataharrastuksen viime kesänä, keski-ikäisenä ukkona, eikä ollut mitään hajua koko hommasta, ainoastaan orastava kiinnostus lajia kohtaan. (On sittemmin muuttunut melkeimpä pakkomielteeksi)
    En missään vaiheessa kuvitellut osaavani mitään enkä edes kykeneväni ikinä ajamaan lujaa radalla ja viemään pyörää edes yhtään "sinne päinkään" miten nuo nopiat kaverit vie.
    Olin toki ajellut vuosien saatossa pyörällä ehkä 20tkm? Joten tiesin miten se toimii Mutta tuo ratailu on sitten aivan eri hommaa. Toki sieltä oppii sitten asioita maantieajoon, ainakin pyörän käsittelyn suhteen...

    No, ostin ajokamppeet, ja pyöräksi tonninen fireblade, (mitäpä sitä kuussatasta enää tässä iässä, onhan noita ollut), ja sitte vaan harjoittelemaan. No, oikeasti se kuussatanen olis ollu varmasti parempi laite opetella tätä lajia.

    Kävin pari kertaa ajelemassa paikallisella Ouluzonen radalla, ja sitten Orgin päiville Kemoraan. Ja sinne ajotaito kakkoseen siihen possujunaan.
    Eikä varmasti ollut turhaa "köröttelyä". Esim se jo kun ajettiin jarruitta opetti siinäkin vaiheessa vielä hyvinkin vasta-alkajalle paljon siitä miten sinne mutkaan voi rohkeasti mennä, sitä olis varmaan joutunut hitaassa hakemaan pitkään yksinään ilman koulutusta. Toki se nopeus ei nykyään olis mitään mutta siinä vaiheessa oli.
    Lisäksi opastusta tuli ajolinjoihin ja ajoasentoon yms. Ja molemmissa on edelleenkin petraamista, jälkimmäisessä varsinkin

    Kun en luonnonlahjakkuus ole niin harjottelemalla on pitänyt edetä, viis orgin päivää viiime kesänä, ja toistakymmentä ouluzonessa. Tänä kesänä takana kuusi orgin päivää.
    Nyt viimeksi meni jo kemoralla alle 1.17, kun eka kerralla viime kesänä jäi päälle 1.30.

    Eli niinku Ghostrider sanoo, harjoittelun kautta. Oon ajanut nyt tuolla pyörällä n.6tkm, josta n.70% radalla, ja saanut vähän lisää vauhtia ja varmuutta, ja harjoittelemalla se on tullut. Ja kuuntelemalla kokeneempia, kysymällä neuvoja, jonkun videon postannut näytille ja saanut vinkkejä, enkä mitään niistä ole ylenkatsonu, koittanu toteuttaa annettuja neuvoja. Toki joidenkin neuvojen käytäntöön saaminen kestää vanhalla kropalla aikansa, mutta täytyy vaan treenata. Kyllä se sieltä

    Oman ajon videoiminen on hyvä konsti ittelle ollu myös, ja vertaaminen nopeampien videoihin. Niin ajolinjojen kuin ajoasennon suhteen.
    Motovudun lisäksi olen katsonut Life at Leanin pätkiä, siinä varsinkin on suht selkeästi kerrottu varsinkin aloittelevalla ratailijalle eri asioita.
    Eli ei muuta ku treenaamaan, ja kuunteleen ohjeita.
    Täh?
    Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio
  26. #26
    Propsit aloittajalle siitä että uskalsi tulla "ulos kaapista" tällä tavalla. Säästyi 99.999% varmuudella perinteinen kohelluskaatuminen keskiryhmässä.
  27. #27
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Oonko mie ainoo kyyninen paska, joka epäilee tätä edelleen trolliksi?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  28. #28
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    ^
    Oonko mie ainoo kyyninen paska, joka epäilee tätä edelleen trolliksi?
    Näköjään olet

    Tästä aloittajan viestistä tuli mieleen tapaus pari vuotta sitten muistaakseni Alastarolla. ATII kurssilla oli semmoinen varmaan 50 kriisin jo aikaa sitten ohittanut GS-mies. Kun ajoasentoa ihmeteltiin niin ilmoitti että 4-500 000km on ristiin rastiin ajettu eurooppaa ja nyt meinasi että otetaan ruosteen poistoksi keväälle tämmöinen kehuttu kurssi.
    Ihmettelin että kun juttua riitti niin silti oli ajolinja näytössä jo ihan hiljaa ja kuunteli tarkkaan.
    Viimeisen teorian jälkeen tää GS mies tuli kuiskaamaan että:
    Kiitos 400 000km on menty ihan tuurilla.


    Joka päivä kun oppii jotain uuttaa niin huomaa että opittavaa on vielä vaikka kuinka.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  29. #29
    Esso.k
    pajon tässä tullut vastauksia.Printtaan tämän nitrouksen ohjeen ja katselen sitä ettei mitään unohdu-

    1) Osallistu jollekin kurssille, esim. Ajotaito 2, muoviluodin koulutukset tms.)
    2) Keskity pelkästään ajolinjaan ja aja niin hiljaa, että ajolinja pysyy siinä n. puolen metrin rännissä kierroksesta toiseen. Kun alkaa sujua, vauhdin nosto pikku hiljaa.
    3) Päkiät tapeille ja älä ainakaan alkuun siirrä persettä vaan keskity viemään yläkroppaa mutkan suuntaan. Huomioi, että lantiolinja ei missään tilanteessa osoita ulkokurviin vaan joko sisäkurviin tai suoraan eteenpäin. Yläkroppa (kädet+hartiat) pitäisi olla mahdollisimman rentoina koko ajan. Keskikroppa kantaa yläkropan painon ja alakroppa ottaa tuen pyörästä.
    4) Pyörä menee sinne mihin katsot. Katso siis sinne mihin haluat mennä, älä sinne mihin olet menossa.
    5) Käytä videokameraa kuvaamaan omaa ajoasi ja katso video setin jälkeen kriittisellä silmällä, pyri siis etsimään virheitä omasta ajosta, älä ihastelemaan, että menipä hienosti.

    P.S. Reilu kymmenen vuotta on tullut kierrettyä ratoja ja jonkun verran kilpaakin olen ajanut, mutta siitä huolimatta olen ensi viikolla menossa kurssille, jossa todennäköisesti taas kerran tipahtaa maan pinnalle oman osaamisen suhteen.

    Joo yks päivä vsta alla ettei oikeen tidä mitä tulee jatkossa vastaan mut kyselen sitten! ajotaito varmaan sit kuitenkin tarvittais- oli sillon siinä jonossa ajellessa sellanen olo että se on enemmän jolleki tissiposkille jotka halutaan pitää turvassa japois toisten vaudikkaampien jaloista niin ei osannu suhtauta oikein.
    ajoinkin sit omaa ajoo sillä periaatteella et mutkat mahdollisman lyhyeksi ja suorilla tyrkkäsin täysii ja jarruu perään. mut on aika syherö osa tosta radasta ettei se varmaan ainakaa tuolla voi toimia
  30.  
  31. #30
    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    oli sillon siinä jonossa ajellessa sellanen olo että se on enemmän jolleki tissiposkille jotka halutaan pitää turvassa japois toisten vaudikkaampien jaloista niin ei osannu suhtauta oikein.
    Ennemmin tissiposki kuin turveposki ku löydät ittes hiekalta ku joka korttelin schumacher yritti rikkoa rataennätyksen harhaluuloilla ... sitä paitsi tissi poskea vasten illan päätteeksi on paljon mukavampi ajatus kuin se hiekkaesteen nojaaminen poskea vasten. Ensimmäisessä tietää että maailmassa on rakkautta ja kauniita asioita, jälkimmäisessä tietää että "nyt on jotain väkisinkin vituillaan".
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen