Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Hei,

    Tänään pyörä päätti jättää tielle toistamiseen tänä kesänä. Viimeksi oli mennnyt tasasuuntaja.

    Elikkäs vauhtia oli about 50km/h, kun pyörästä vaan yhtä-äkkiä hävisi kaikki sähköt ja kone sammui. Samalla ilmoille tulvahti selkeä palaneen käry. Kun kotipihaan pääsin 1km pyörä jumpan jälkeen, niin tarkistin että akku on vielä hengissä ja tankin alla kaikki johdot näytti ehjiltä. Tai ainakaan silmämääräisesti mikään ei näyttänyt palaneelta.

    Mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään? Pyörään ei siis tule sähköjä avainta kääntämällä.

    Sulake varmaan poks ainakin, mutta mitäs sitten? Jokuhan senkin polttanut. Voisiko olla vaihtovirtageneraattori pamahtanut tai mennyt oikkariin?

    Edit: Pääsulake kärähtänyt. Ei varmaan ihan pelkkä sulake saa moista käryä aikaan.
    Viimeksi muokannut: Willkey; 23.06.2019 klo 23:27.
  2. #2
    Joku isompi plussapiuha hangannut itsensä runkoa vasten. Tai miinus irronnut ja maat hävinneet. Silloin ei kyllä paljon käryä synny.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  3. #3
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Joku isompi plussapiuha hangannut itsensä runkoa vasten. Tai miinus irronnut ja maat hävinneet. Silloin ei kyllä paljon käryä synny.
    Joo o... pitääpi alkaa purkaa muovit pois ympäriltä. Käry havaittavissa pyörän lähellä näin vielä parituntia myöhemminkin. Otin akun nyt pois ettei virtaa ainakaan liiku mihinkään enään. Pääsulake oli vielä ehjä.
  4. #4
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Jännitteensäädinhän noissa on tyyppivika. Kannattaa tarkistaa latausjännite.
    Superbike #7
  5. #5
    Oisko staattori kärynnyt? Helppo mitata staattorin liittimestä onko käämit ehjät. Minkälaisen regun vaihdoit kun se kärähti? Oliko kiinan kampe vai joku laadullisempi versio?

    Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla
    <p>-</p>
  6. #6
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Jännitteensäädinhän noissa on tyyppivika. Kannattaa tarkistaa latausjännite.
    Regulator/Rectifier vaihdettu n. 1kk sit.
  7. #7
    Lainaa JCM kirjoitti Katso viesti
    Oisko staattori kärynnyt? Helppo mitata staattorin liittimestä onko käämit ehjät. Minkälaisen regun vaihdoit kun se kärähti? Oliko kiinan kampe vai joku laadullisempi versio?

    Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla
    Laitoin tilalle tän MOSFET version. https://www.rmstator-europe.com/en/6...-t1300823.html

    Eile just testasin jännitteet tyhjäkäynnillä anto n. 13,60V ja 4000 rpm oli 14,00V.

    Testasin noi ku huomasin, et ledinäytön valot vilkku eile liikennevalois.
  8. #8
    Lainaa Willkey kirjoitti Katso viesti
    Laitoin tilalle tän MOSFET version. https://www.rmstator-europe.com/en/6...-t1300823.html

    Eile just testasin jännitteet tyhjäkäynnillä anto n. 13,60V ja 4000 rpm oli 14,00V.

    Testasin noi ku huomasin, et ledinäytön valot vilkku eile liikennevalois.
    Kyllä toikin oire aika vahvasti voisi viitata siihen, että regu on jo silloin pätkinyt, ja nyt antautunut lopullisesti. Tosin tuo ei sikäli sovi kuvaan, että sanoit tuossa edellä että ”akku on hengissä” ja että pääsulake on ehjä, mutta pyörä silti mykkä. Tai siis riippuu tietty siitäkin, että tarkoittiko tuo akun ”hengissäolo” sitä, että totesit jollain keinolla siinä olevan virtaa?
  9. #9
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä toikin oire aika vahvasti voisi viitata siihen, että regu on jo silloin pätkinyt, ja nyt antautunut lopullisesti. Tosin tuo ei sikäli sovi kuvaan, että sanoit tuossa edellä että ”akku on hengissä” ja että pääsulake on ehjä, mutta pyörä silti mykkä. Tai siis riippuu tietty siitäkin, että tarkoittiko tuo akun ”hengissäolo” sitä, että totesit jollain keinolla siinä olevan virtaa?
    Akkussa täydet virrat ja sain pyörän käyntiinkin. Pääsulake oli siis posahtanut tarkemmalla katselulla ja vaihdoin sen uuteen. Sai pyörän sitten käyntiin, mutta olisi kiva tietää mikä posautti.

    Akku ja regu siis vaihdettu uusiin n. 1kk sitten.
  10. #10
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Willkey kirjoitti Katso viesti
    Akkussa täydet virrat ja sain pyörän käyntiinkin. Pääsulake oli siis posahtanut tarkemmalla katselulla ja vaihdoin sen uuteen. Sai pyörän sitten käyntiin, mutta olisi kiva tietää mikä posautti.

    Akku ja regu siis vaihdettu uusiin n. 1kk sitten.
    Vaikka regu on vaihdettu kuukausi sitten niin sillä on myös ollut kuukausi aikaa mennä rikki.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  11. #11
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Vaikka regu on vaihdettu kuukausi sitten niin sillä on myös ollut kuukausi aikaa mennä rikki.
    Joo o.. reguhan se paskana... taas.

    Stator näyttää lukujen valossa olevan kunnossa, mutta kannattaa varmaan repiä auki kun jo toinen regu näin lyhyeen aikaan.

    Ilmeisesti regu posahtaessaan tuhosi myös pääsulakkeen. Kaikki johdot näyttää ehjiltä ja liittimetkin näyttivät kaikki ehjiltä, kun avansin jokaisen. Toki uudessa regussa oli jo itsessään uudet johdot+liittimet.
  12. #12
    Ottamatta kantaa ostamasi säätimen laatuun, omasta vanhemmasta Trumpasta kypsähti Mosfet-säädin kahdessa viikossa, toden näköisesti oli heikkolaatuinen Itämaan viritys. Seuraava säädin on kestänyt jo kaksi kautta. No staattorit on kanssa olleet Trumpien kulutuskamaa. Sulakekotelo kannattaa käsitellä liitospuhdisteella ja hapettumissuojalla kerran kaudessa (varsinkin jos säilyttää pyörää sateelta suojaamattomana).

    NM: Luukas oli hieno apostoli...mutta surkea sähkäri
  13. #13
    Lainaa HPi kirjoitti Katso viesti
    Ottamatta kantaa ostamasi säätimen laatuun, omasta vanhemmasta Trumpasta kypsähti Mosfet-säädin kahdessa viikossa, toden näköisesti oli heikkolaatuinen Itämaan viritys. Seuraava säädin on kestänyt jo kaksi kautta. No staattorit on kanssa olleet Trumpien kulutuskamaa. Sulakekotelo kannattaa käsitellä liitospuhdisteella ja hapettumissuojalla kerran kaudessa (varsinkin jos säilyttää pyörää sateelta suojaamattomana).

    NM: Luukas oli hieno apostoli...mutta surkea sähkäri
    Minkä regun ostit?
  14. #14
    Lainaa Willkey kirjoitti Katso viesti
    Minkä regun ostit?
    Mosfet-joku? Englantilainen firma joka mainosti, että heidän tuotteet on koottu pirujen saarilla (Englannissa). En muista nyt nimeä, voi löytyä viestit kotoa....
  15. #15
    Lainaa HPi kirjoitti Katso viesti
    Mosfet-joku? Englantilainen firma joka mainosti, että heidän tuotteet on koottu pirujen saarilla (Englannissa). En muista nyt nimeä, voi löytyä viestit kotoa....
    Jos kärsit ettiä, niin olisi kiva tietää mikä regu kestää.
  16. #16
    Nämä kestää ainakin Ducateissa: https://www.electrexworld.co.uk/index.html
    Scuderia Schiamazzo
    -----------------------------
    Ducati 1198S | 749R | Monster S4RS
  17. #17
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa HPi kirjoitti Katso viesti
    NM: Luukas oli hieno apostoli...mutta surkea sähkäri
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  18. #18
    "Recall on all Street Triple, Street Triple R and Daytona 675 models built between 2005 to 2009. The models affected may have a dodgy regulator/rectifier which can overheat and prevent the charging system from working properly." - Tää tosin tullut jo 2012, mutta jos pyörä 2005 - 2009, niin hae / asennuta jälleenmyyjällä uusi jännitteensäädin jos tuota ei ole pyörääsi tehty. Mikäli tuo alkuperäinen osa sulla edelleen on jostain syystä tallessa.

    Itse just tänä keväänä hain jälleenmyyjältä uuden jännitteensäätimen 08 Stripleen. Olisivat tahtoneet vaihtaa osan huollossa, mutta pienen vänkäämisen jälkeen antoivat mulle uuden säätimen vanhaa vastaan itse asennettavaksi. Joku Mosfetin regu tuo oli, mutta mallia en nyt just tähän hätään muista. Samalla meni staattorikin ja tähän tuli tilalle joku eBay tarvikeosa. Eipä tuo lopulta mitään mulle maksanut kun liitin toimi vain väärinpäin, niin myyjä palautti tuosta rahat mulle. Saa nähdä kauan kestää. Alkuperäinen tarvikeosa pirun kallis.
  19.  
  20. #19
    Lainaa Siid kirjoitti Katso viesti
    "Recall on all Street Triple, Street Triple R and Daytona 675 models built between 2005 to 2009. The models affected may have a dodgy regulator/rectifier which can overheat and prevent the charging system from working properly." - Tää tosin tullut jo 2012, mutta jos pyörä 2005 - 2009, niin hae / asennuta jälleenmyyjällä uusi jännitteensäädin jos tuota ei ole pyörääsi tehty. Mikäli tuo alkuperäinen osa sulla edelleen on jostain syystä tallessa.

    Itse just tänä keväänä hain jälleenmyyjältä uuden jännitteensäätimen 08 Stripleen. Olisivat tahtoneet vaihtaa osan huollossa, mutta pienen vänkäämisen jälkeen antoivat mulle uuden säätimen vanhaa vastaan itse asennettavaksi. Joku Mosfetin regu tuo oli, mutta mallia en nyt just tähän hätään muista. Samalla meni staattorikin ja tähän tuli tilalle joku eBay tarvikeosa. Eipä tuo lopulta mitään mulle maksanut kun liitin toimi vain väärinpäin, niin myyjä palautti tuosta rahat mulle. Saa nähdä kauan kestää. Alkuperäinen tarvikeosa pirun kallis.
    Joo tän kortin käytin tänään et saan orkkiksen tilalle uuden. (Onneks säästin sen paskan varaston hyllylle) Sama homma halusivat asentaa ite, mut sain puhuttua et antavat vaa osan mulle ni laitan ite ku muuten ois menny pitkälle kesää et ois aika löytyny.