Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Joutui irrottamaan zx-6r bensaletkun tankista ja ihmetyttää letkun kiinnitys. Eli letkun päässä on metalliputki klemmarin kanssa kiinni. Tämä vaikuttaa ihan normaalilta. Mutta tämä metalliputki kiinnittyy sitten tankkiin ihan vain työntämällä tankissa olevaan aukkoon. Eikä ole edes mitenkään erityisen tiukassa, ihan käsilllä vetämällä lähti irti. Onko tämä ihan semmoinen viritys mikä pitääkin olla? Luulisi että voi jopa värinästä irrota, ja miten tuo voi edes olla vuotamatta bensaa tuosta metalliputken ja tankin välistä? Luulisi että tankissa olisi kiinteä uloke johon bensaletku sitten klemmarin kanssa kiristetään... Ei tuo kylläkään ole bensaa vuotanut tähän mennessä, mutta rupesi vaan mietittymään. Ja kannattaisiko tuohon laittaa jotain lukitetta tai tiivistettä kun laittaa takaisin kiinni?
  2. #2
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Vuosimalli? Mun 2005 mallissa bensaletku on muovisin pikaliittimin bensapumpussa.

    Kannattaa ladata sun pyörän vuosimallin servicemanuaali, niin ei tarvi arpoa. Löytyy varmaan googlaamalla.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #3
    2000 vuosimalli. Ja siis tankin ja bensansuodattimen välisestä bensaletkusta oli kysymys, ja sen kiinnityksestä bensatankkiin (bensahanaan). Olen räjäytyskuvat katsonut, ja niissä ei näy kuin yksi osa suodattimen ja bensahanan välissä, bensaletku (+ klemmari joka minullakin letkun päässä on). Mutta tosiaan nyt ihmetyttää tämä metalliputki jonka toinen pää menee bensahanan sisälle ja toinen bensaletkuun. Pitäisikö tämän olla kiinteästi kiinni bensahanassa ja se on minulla jostain syystä irronnut. En kyllä tajua kuinka tuommoinen voisi irrotajos se kiinteä osa on. Kierteitä tai tiivistettäkään siinä ei ole. Mutta kun nyt ihan vaan työnsin sen takaisin bensahanaan, niin eihän se tietenkään bensaa pidä. Pakko kai yrittää jotain bensaa sietävää lukitetta laittaa siihen. Mutta mysteeri on kuinka tuo on tuossa ollut kiinni ja pitänyt bensaa vuosia...
  4. #4
    Lainaa KawaZx-6r kirjoitti Katso viesti
    Pakko kai yrittää jotain bensaa sietävää lukitetta laittaa siihen.
    Onnea etsintään.
    Bensan kestävää lukitetta löytyy, mutta etanolin kestävää ei ole tehty ja tietääkseni 95 ja 98 sisältää pääsääntöisesti etanolia.
    Törmäsin aiheeseen, kun etsin muovitankkiin tiivisteliimaa ja liimafirmat kertoivat, että ei ole.

    Ps. Kuva helpottaisi arvailuja.
  5. #5
    Eiköhän se ihan lämpösovitteella ole ollut kiinni. Joistain Mikunin bensapumpuista olen noita vääntänyt irti kun olen sovitellut erilaisia liittimiä. Itse olen kierteellä laittanut, orkkikset krympillä.
    Jos siinä on tilaa tehdä kierre, vetäisin reikään jengat ja poraisin sopivan pultin ontoksi ja sorvailisi vaikka rälläkän kanssa porakoneessa ulkopinnan sileäksi + terska päähän.
    Lukitteella tai tiivisteliimalla kiinni. Minulla on lukitteet pitäneet mitä bensalle olen altistanut.
  6. #6
    Sama pyörä itellä ja aina ku oon tankin ottanu irti, niin kiinteenä se tappi on ollu bensahanassa.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
  7. #7
    sen pitäisi olla kiinni bensahanassa, mutta koska se on alunperin ollut vain jollain sovituksella, niin vuosien myötä ne löystyy ja lopulta tuollai irtoaa. sen voi monesti napauttaa takaisin esim puun palalla ja se tiukkaantuu sinne, mutta vanhoissa pyörissä sen irtoaminen on ihan todellinen vaara. ja tietysti sen tapahtuessa bensaa tulee tuutin täydeltä, itse thunderacessa havaitsin saman, napautin sen takaisin, se pitää bensaa ja tuntuu tiukalta, mutta tiedän että se voisi irrota, joten tein sellaisesta jarrujen varmistuslangasta sellaisen henskelin bensahanan ympäri, ja kiinni siihen klemmariin. Tämä kannattaisi kaikkien pyörien omistajien tehdä joissa sama rakenne, koska se estää putken irtoamisen kokonaan kerralla. Eli koska se on varmistuslangalla varmistettu, niin vaikka se löystyisi, niin se voi vain alkaa hiljalleen vuotaa, mutta ei katastrofaalisesti kerralla.

    ELi suomessa on varmaan 50tuhatta pyörää jossa kyseinen varmistus pitäisi tehdä. ja tehty yhteen.

    samantapainen putki on myös kaasaripatteriston päässä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  8. #8
    Katsoin puoli tusinaa Loctiten ja Permatexin kierre- ja laakerilukitetta läpi, ja kaikissa oli ihan puhtaan alkoholin kesto mainittu ja/tai taulukoitu TDS:ssä; ei se siitä jää kiinni. Muutenkin, jos Euroopassa meinaa myydä autopuolen tuotteita, niin kun mainostaa yhteensopivuutta bensiinin kanssa voisi olla kovin kivinen tie, ellei tuote kestäisi EN 228:n (eli lyijyttymän bensiinin vaatimukset) mukaisia määriä etanolia. Vuosikymmenen se lisäkohta on siellä matkassa jo ehtinyt olla.

    Nuo pienetkin lukitemäärät maksavat kuitenkin aika tavalla, niin voi olla edullisempaa hankkia uusi aftermarket bensahana (hintaluokka lienee 20-30e, vs. 10ml lukite 15e ja voi hyvin olla, että parhaiten solvetuvaa lukitetta ei saa noin pienissä erissä). Tuttu vaiva, sattunut myös itselle.

    En tiedä, soveltuisiko taso- tai kierretiiviste (ml. epoksit) tähän käyttökohteeseen noita paremmin, mutta luulen, että niissä on tuo hinta-aspekti sama. Juottaminen esim. hopeatinalla voisi olla paras ratkaisu, mutta jälleen kerran jos täytyy tyhjästä nyhjäistä niin hintaa tulee enemmän kuin uudelle OEM osalle.
  9. #9
    Bensahamat on usein jotain sinkki/alumiiniseosta eikä juottaminen silloin onnistu. Pikakorjauksena pinnat karheiksi ja epoksilla putki takaisin paikalleen ja uuden hanan ostoon.

    Uusi tarvikehana on se turvallisin ja kustannustehokkain keino ellei ole välineitä ja taitoa tehdä hanaan uutta ulostuloa.

    Varmistuslankojen virittely ehjiin liitoksiin kuulostaa isosti hätävarjelun liioittelulta.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  10. #10
    Kiitoksia vastauksista. Pitää tässä nyt juhannuksena ottaa ensin muutama neuvoa antava juhannusjuoma ja katsoa sitten millä tavalla tuota lähtee fiksaamaan. Aika arvokas on ainakin orkkista vastaava bensahana kun katsoin cmsnl.comista, 75.50 €... Luultavasti jos joltain kaverilta löytyy nurkista sopivaa lukiteliimaa pyörimästä, lähdettävä sillä ensin testaamaan.
  11. #11
    Kuulostaa kalliilta, mahtaneeko palaneesta raadosta saada tuotakaan?
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  12. #12
    Lainaa KawaZx-6r kirjoitti Katso viesti
    Kiitoksia vastauksista. Pitää tässä nyt juhannuksena ottaa ensin muutama neuvoa antava juhannusjuoma ja katsoa sitten millä tavalla tuota lähtee fiksaamaan. Aika arvokas on ainakin orkkista vastaava bensahana kun katsoin cmsnl.comista, 75.50 €... Luultavasti jos joltain kaverilta löytyy nurkista sopivaa lukiteliimaa pyörimästä, lähdettävä sillä ensin testaamaan.
    Missähän päin Suomea potilas sijaitsee?
  13. #13
    Varmistuslankojen virittely ehjiin liitoksiin kuulostaa isosti hätävarjelun liioittelulta.
    5min homma. mutta reissun päällä parhaassakin tapauksessa kaikki bensat maassa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  14. #14
    Jos liitos pitää polttoaineen paikallaan ollessaan nin se on aika vähän kulunut. Pistepuikolla kevyesti muutamia pisteitä ympäri putkea ja napauttamalla paikalleen ja siellä pysyy. Vielä jos viitsii lämmittää rungon ja jäähdyttää putken ei varmasti lähde mihinkään. Jos haluu vielä idioottivarman niin epoksia väliin.
    Kawasaki ZXR 750R K1
    Honda VF 500F
    Honda VFR 750F
    Honda CBR 1000F
    Honda CBR 1000F
    Honda VF 1000F II
    Honda CB 750K
  15. #15
    Loctite 2701 luja kierrelukite purnukka tuli ostettua ja sillä tarkoitus tyrkätä putki kiinni. Ainakin IKH nettisivut mainostaa bensankestäväksi. Ihmetyttää hieman kun sivulla https://www.tryloctite.in/products/t...s/loctite-2701 löytyy liitteenä tarkka teknisen datan taulukko kuinka kestää eri aineita, niin bensan kohdalla lukema yli 100 prosenttia...
  16. #16
    Sen verran vielä tuosta bensan / etanolin kestosta.
    Henkel Adhesives Technologiesilla on kaikilla liimateollisuuden osa-alueilla johtava asema kansainvälisillä markkinoilla.
    Ko. firma vastasi minulle suoraan, kun asiaa kysyin heidän Consumer Advisory Team
    Henkel Adhesives Technologies Sweden, Finland, Denmark, Norway Henkel Suomi OY
    , että heidän valikoimassa ei ole sopivaa tavaraa.

    Vastaus: Jos olemme ymmärtäneet kysymyksenne oikein, niin metalliset muoviholkit olisi liimattava muoviseen osaan (tankkiin). Jos asia on näin, ei meillä valitettavasti ole tähän tuotetta. Pyydämme teitä palaamaan meille, jos olemme käsittäneet asian väärin.

    Motonetti taas vastasi:
    Kysymyksesi on sen verran tekninen, että mitään oikeaa vastausta ei ole antaa., kun ei ole ihan kaikkea informaatiota tarjolla tuotteista.
    Varsinkin muovien liimaaminen on monesti todella monimutkaista.
    Nailonin ja metallin liittäminen pitäisi onnistua tuotteella https://www.motonet.fi/fi/tuote/6061...-muoviliima-2g mutta liitoksen liuotinkestävyys jää arvoitukseksi..


    Minun kysymys molemmille firmoille ja niille muillekin, jotka ei vastanneet:
    Mitä liimaa tai vastaavaa tuotetta suosittelette, kun pitäisi liimata
    ruostumattomasta teräksestä tehty kierreholkki polttoainesäiliöön,
    joka on valmistettu PA 6 muovilaadusta?
    Kyseisen tuotteen pitäisi sietää bensiinin lisäksi etanolia.
  17. #17
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Sen verran vielä tuosta bensan / etanolin kestosta.
    Henkel Adhesives Technologiesilla on kaikilla liimateollisuuden osa-alueilla johtava asema kansainvälisillä markkinoilla.
    Ko. firma vastasi minulle suoraan, kun asiaa kysyin heidän Consumer Advisory Team
    Henkel Adhesives Technologies Sweden, Finland, Denmark, Norway Henkel Suomi OY
    , että heidän valikoimassa ei ole sopivaa tavaraa.

    Vastaus: Jos olemme ymmärtäneet kysymyksenne oikein, niin metalliset muoviholkit olisi liimattava muoviseen osaan (tankkiin). Jos asia on näin, ei meillä valitettavasti ole tähän tuotetta. Pyydämme teitä palaamaan meille, jos olemme käsittäneet asian väärin.
    Huomaathan, että tässä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. Sinä olet kysynyt liimaa, jonka olennaisiin ominaisuuksiin kuuluu esineiden kiinnittäminen toisiinsa, ja sellaista tuotetta heillä ei ole. Mutta tässä taas on puhuttu kierrelukitteesta, jota käytettäisiin vain liitoksen tiivistämiseen, eikä sen kiinnittämiseen. Etanolibensan kestävää kierrelukitetta kaiketi siis näyttäisi olevan.

    @KawaZx-6r: tuo mainitsemasi yli 100% kestävyysluku ei ole kestävyyttä, vaan kertoo kuinka luja kierreliitoksesta muodostuu. Toisin sanoen bensalle altistuminen saa kyseisen kierrelukitteen tarttumaan aikaa myöten lujemmin kiinni.
  18. #18
    No nyt on putki ollut lukitteella kiinni bensahanassa noin viikon verran, ja hyvin on ainakin tähän asti bensaa pitänyt

    Tein myös pikaisen maksimi altistus-testin lukitteelle. Eli kaksi metalli prikkaa laitoin lukitteella toisiinsa kiinni. Annoin sitten kovettua 24 h, jonka jälkeen upotin prikat bensakippoon 24 tunniksi. Myös näinkin täydellisen altistuksen bensaan kesti lukite hyvin ja prikat olivat tiukasti toisissaan edelleen kiinni. Eli lupaavalta vaikuttava aine näyttäisi olevan ainakin näin pikaisen kokemuksen perusteella...
  19. #19
    Et sattunut vaihtamaan hanan ja suodattimen välistä letkua samalla? Mistäköhän moisen letkun löytäisi, kun päät näyttäis olevan erikokoisia? Mulla ei kestä enää montaa tankin irrotusta..
  20. #20
    "24 tunniksi" tietysti lukitteen pitäisi kestää vuosia ellei vuosikymmeniä. kai se melkein erikeepperikin 24h pitää.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  21.  
  22. #21
    Lainaa KawaJava kirjoitti Katso viesti
    Et sattunut vaihtamaan hanan ja suodattimen välistä letkua samalla? Mistäköhän moisen letkun löytäisi, kun päät näyttäis olevan erikokoisia? Mulla ei kestä enää montaa tankin irrotusta..
    Tuota ei tullut vaihdettua. On joo vähän ilkeä letku kun on erikokoiset aukot letkun päissä, ei pysty mitään Motonetin metritavarana myytävää bensaletkuakaan laittamaan. Tuolta ainakin saa tilattua, kuten myös periaatteessa kaikki muutkin osat. Toimituskuluineen tietysti hintaa tulee... https://www.cmsnl.com/kawasaki-zx600.../#.XRyOSI9RWUk