Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Kävi omasta ajovirheestä johtuen pikku haveri josta seurauraavat vahingot;

    -Sivukatteessa naarmuja, uusi OEM n. 500€
    -Äänenvaimentimessa naarmu, uusi OEM 1500€ ()
    -Ajosaapas käyttökelvoton
    -Ajohousuissa repeämää
    -Henkikulta tallella.

    Eli jos nyt kaiken haluais entiselleen uutta ostamalla, niin hintaa tulis noin 2500€

    Vakuutuksena on OP:n kattavin kasko.

    Mietin vaan että mitä nuo vakuutukset yleensäkki korvaa? Ei ole aiemmin tarvinnut vakuutuksista korvauksia hakea, enkä ole jaksanut sitä liirumlaarumia niistä vakuutuskirjoista lukea.

    OP:sta vastattiin tiedusteluihin sen verran että bonus tippuu 70% -> 50%, omavastuu 150€, rahallinen vaikutus noin 290€ (päivässäkö?)
    Valokuvia pyysivät lähettelemään ja sitten kuulemma saa vastauksen kertakorvauksesta

    Kannattaisko se vaan tilata nuo katteet omaan piikkiin ja yrittää hioa änkän naarmut ihan itte? Vai onko toivoakaan saada mitään korvauksia kosmeettisista haitoista (pyörän nimi on kuitenki Charlene, eli tyttö kyseessä. Nätti sellaanen)
  2. #2
    Tokihan kannattaa selvittää millaisen korvauksen saa. Rahallinen vaikutus kertoo sen minkä verran enemmän joudut yhteensä vakuutusmaksuja maksamaan ennenkuin bonus on taas nykyisellä tasolla.
    Jos siis saisit esim 1000€ kertakorvauksen (-150€ omavastuu = 850€ rahaa tilille) niin kannattaa ottaa vakuutuksesta, jäät plussalle 560€.
  3. #3
    Rahallisissa korvauksissa sellainen huomio että jos osia ei vaihdeta uusiin korvausten mukaisesti ja pistät pyörän uudelleen nutulleen niin vakuutusyhtiö voi pyytää ostokuitit edellisen kolhun osien uusimisesta, jos ei ole esittää kuitteja niin eivät korvaa jo kertaalleen kolhittuja ja vaihtamattomia osia.

    Näin ohjeistettiin kahdessa tapauksessa.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  4. #4
    Ja eikö nuo osat kannata kuitenkin vaihdattaa huoltoliikkeen kautta? Vakuutusyhtiöön piikkiin menevät sitten työtkin, ei tarvitse itse alkaa roplaamaan samalla vaivalla.

    Ja sitten koska tuo menee kaskosta niin kannattaa ensi keväänä katsoa uusi vakuutusyhtiö ja sen hinnoittelu. Saat täydet bonukset kaskoon sieltä. Ainoastaan liikennevakuutuksen historiatiedot siirtyvät eteenpäin. Ja itse sain tuon vaihtovinkin eräästä vakuutusyhtiöstä kun kilpailutin vakuutusta ja heillä ei ole pysäköintiturvaa tarjolla. Sain suoraan vinkin, että se hoidetaan törmäysturvasta ja sitten kannattaa siinä tilanteessa vaihtaa yhtiötä seuraavana vuonna, etteivät omat maksu nouse liikaa. No päädyin ottamaan vakuutuksen, jossa on pysäköintiturva kuitenkin toisesta yhtiöstä.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  5. #5
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Ja eikö nuo osat kannata kuitenkin vaihdattaa huoltoliikkeen kautta? Vakuutusyhtiöön piikkiin menevät sitten työtkin, ei tarvitse itse alkaa roplaamaan samalla vaivalla.
    Siinä vaan joutuu odotella ja täs ei oo lähelläkää valtuutettua merkkihuoltoa. Mutta jos ne TILAIS huoltoliikkeen kautta ja vaihtais itte? Ei viittis seisottaa pyörää huoltoliikkees ku itte saa vaihdettua siinä samalla kun tsekkaa jäähdyttimen nesteet ja vahaa pyörän ja oman naamanki siinä samalla
    Ja ku itte tekee niin tekee rakkaudella.
    Säästäisivät siinä ittekki. Ainaki sen satasen? Ja jälkeenpäin vois käydä näyttämäs vehjettä ja kuitteja vakuutusyhtiös vai voisko se toimia niin?

    Siis ku ei oo mitää kokemusta noista vakuutusyhtiöistä. Muuta ku se että kyllä ne maksut ottaa.
  6. #6
    Itselläni edellinen pyörä (CBR600RR -09) kävi 2015 kyljellään käytännössä paikoiltaan. Oikean puolen katteet, peili, vilkut ja taisipa olla kahvaakin kärsivät osumaa.

    Pyörää käytin paikallisessa Hondan valtuuttamassa liikkeessä kartoittamassa vioittuneet paikat, ilmoittivat nämä eteenpäin vakuutusyhtiölle. OP Pohjolan täyskaskon kautta kaikki vaihtui liikkeen toimesta uusiin.

    Kannattanee kysellä vakuutusyhtiöllä minkä huoltoliikkeen kautta homma menisi vastaavasti eteenpäin, kiikuttaa mahdollisesti pyörä sinne ja kysäistä josko tilaisivat osat ja vaihdat itse?
  7. #7
    Jos vauriot ovat kosmeettisia, niin tässä viestiketjussa jo mainitut asiat pätevät aika hyvin. Eli itse korjaaminen ja kertakorvauksen ottaminen vakuutuksesta on ihan ok vaihtoehto, mutta tosiaan todisteltavaa voi tulla, mikäli pyörä vaurioituu uudelleen samalta puolelta. Mikäli tilanteessa on riski runkovaurioille tms, niin silloin ilman muuta korjaamon kautta.

    Laaja kasko korvaa kyllä sinänsä kiltisti myös kosmeettiset vauriot, kunhan ne ovat tulleet jonkin kaskon piiriin kuuluvan tapahtuman seurauksena (törmäys, pysäköinti, ilkivalta, jne). Huomaa, että laajassa kaskossa on todennäköisesti myös keskeytysturva, eli saat rahallista korvausta todennäköisesti joka päivältä minkä pyörä on korjaamolla.

    Tuo bonusmenetys kannattaa varmistaa, summa vaikuttaa oudon pieneltä. Ainakin if ilmoittaa suoraan sen summan, että paljonko enemmän rahaa menee vakuutusmaksuihin sillä aikaa kun mitä bonuksen palautuminen täyteen kestää. Autopuolella mielestäni kaskosta ei aiemmin ole kannattanut korjauttaa alle parin tonnin remppaa lainkaan, ettei jää maksuissa tappiolle. Toki tilanne voi olla muuttunut, kun nykyään on noita kaiken maailman omavastuuetuja, alennettuja bonusmenetyksiä ekasta vahingosta yms kikkailuita vaikeuttamassa vertailuja.
  8. #8
    ^Tarkennetaas siis vielä termejä.

    Kertakorvaus = vakuutusyhtiö maksaa sinulle vakuutustarkastajan määrittämiin arvioituihin korjauskustannuksiin perustuvan summan, ja teet rahalla mitä itse lystäät. Ongelmaa voi tulla jos pyörää ei korjaa ja vaurioittaa samaa puolta uudelleen.

    Toinen vaihtoehto on se, että vakuutusyhtiö korjaa pyörän omalla kustannuksellaan vahinkoa edeltävään kuntoon.

    Mitään välimuotoa ”rahaa kuitteja vastaan” -taktiikalla ei ole, eli joko hyväksyt rahasumman mitä yhtiö tarjoaa (kattoi se kulut tai ei), tai viet pyörän korjaamolle vakuutusyhtiön piikkiin.
  9. #9
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    ^Tarkennetaas siis vielä termejä.

    Kertakorvaus = vakuutusyhtiö maksaa sinulle vakuutustarkastajan määrittämiin arvioituihin korjauskustannuksiin perustuvan summan, ja teet rahalla mitä itse lystäät. Ongelmaa voi tulla jos pyörää ei korjaa ja vaurioittaa samaa puolta uudelleen.

    Toinen vaihtoehto on se, että vakuutusyhtiö korjaa pyörän omalla kustannuksellaan vahinkoa edeltävään kuntoon.

    Mitään välimuotoa ”rahaa kuitteja vastaan” -taktiikalla ei ole, eli joko hyväksyt rahasumman mitä yhtiö tarjoaa (kattoi se kulut tai ei), tai viet pyörän korjaamolle vakuutusyhtiön piikkiin.
    Ja toki siinä on se, että jos itse arvioikin vauriot pieleen ja saa kertakorvauksen niin homma lienee siinä? Korjaamolta saisi arvion ja vakuutusyhtiö maksaa sen mitä oikeasti tulee kustannuksia, jos vaikka olisikin mennyt jotain muutakin rikki samalla, mitä ei heti huomaa, jonka ammattilainen taas sitten osaa tutkia ja löytää.

    Itsellä on yksi kokemus vakuutusyhtiöstä - kyseessä If ja ei nyt liity kippaamiseen mitenkään, mutta jaan sen silti.

    Menin eräänä päivänä konttorille mopolla ja lounasaikaan huomasin, että avaimia ei löydy mistään. Avaimet olivat käytännössä joko firman pihalla, kadulla tai sisällä konttorilla jossain. Niitä ei löytynyt mistään etsinnöistä huolimatta ja pieni paniikki alkoi iskeä päälle. Soitin vakuutusyhtiöön ja selostin tilanteen ja että kyseessä on myös varkausriski, koska avaimet ovat kadonneet niin lähelle pyörän päivittäistä säilytyspaikkaa. Samalla soitin huoltoon ja laitettiin pyörään kaikki uudet lukot ja avaimet tilaukseen. If lupasi korvata kaiken vahingontorjuntana ja saivat myös korjaamolta mukavan 800e hinta-arvion.

    Aika huoltoon oli varattu ja lukot tilattu ja sitten noin viikon kuluttua saan avaimet vartijalta, ne olivat löytyneet. Sitten soittoa huoltoon, että ovatko osat tulleet ja nehän olivat saapuneet samana päivänä. Eli avaimet olivat taas tallessa, varkausriskiä ei ollut enää vakuutusyhtiön mielestä ja osat pitäisi jonkun maksaa. No If sitten osti ne osat pois itselleen ja kävi hakemassa huollosta.

    Omat kulut olivat lähinnä huoli ja pieni paniikki avainten katoamisen vuoksi. If ja huolto hoisivat kaiken mallikkaasti. Mikäli lukot olisivat menneet vaihtoon niin omavastuu 0e ei bonusmenetyksiä. Mutta parempi näin, ei tarvinnut ajella pyörää huoltoon.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  10. #10
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Ja toki siinä on se, että jos itse arvioikin vauriot pieleen ja saa kertakorvauksen niin homma lienee siinä? Korjaamolta saisi arvion ja vakuutusyhtiö maksaa sen mitä oikeasti tulee kustannuksia, jos vaikka olisikin mennyt jotain muutakin rikki samalla, mitä ei heti huomaa, jonka ammattilainen taas sitten osaa tutkia ja löytää.
    Minun käsitykseni on se, että kertakorvausta vartenkin pyörä pitää viedä ammattilaisen eli vakuutustarkastajan / vakuutustarkastusoikeudet omaavan korjaamon syyniin. Vahinkoja ei siis arvioida itse, eikä pelkkiin omiin valokuviin perustuvaa korvauspäätöstä kannata hyväksyä oman oikeusturvansa takia (juuri tuo itseltä huomaamatta jääneiden piilevien vaurioiden riski).
  11. #11
    Ajovehkeet pitää laittaa kotivakuutukseen,paitsi kypärä. Näin oli ainakin viimevuosituhannella
    Ei niin pientä hommaa etteikö sitä saa sössittyä
  12. #12
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Minun käsitykseni on se, että kertakorvausta vartenkin pyörä pitää viedä ammattilaisen eli vakuutustarkastajan / vakuutustarkastusoikeudet omaavan korjaamon syyniin. Vahinkoja ei siis arvioida itse, eikä pelkkiin omiin valokuviin perustuvaa korvauspäätöstä kannata hyväksyä oman oikeusturvansa takia (juuri tuo itseltä huomaamatta jääneiden piilevien vaurioiden riski).
    Ainakin ite sain pari vuotta taaksepäin ihan kohtuullisen kertakorvauksen, kun ilmottelin vain ite osien hinnat vakuutusyhtiöön. Toki kaikki vaurioitunu oli semmosta palikkaa, että merkkihuolto ei niitä pystyny arvioimaan, joten kaivelin netistä niiden kikkareiden hinnat ja tarkastaja laittoniiden perusteella tarjouksen, josta pienen neuvottelun jälkeen päästiin yhteisymmärrykseen.
    Superbike #7
  13. #13
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Minun käsitykseni on se, että kertakorvausta vartenkin pyörä pitää viedä ammattilaisen eli vakuutustarkastajan / vakuutustarkastusoikeudet omaavan korjaamon syyniin. Vahinkoja ei siis arvioida itse, eikä pelkkiin omiin valokuviin perustuvaa korvauspäätöstä kannata hyväksyä oman oikeusturvansa takia (juuri tuo itseltä huomaamatta jääneiden piilevien vaurioiden riski).
    Mä olen noissa tapauksissa käynyt suoraan SVT:n toimipisteessä teettämässä arvioinnin ja samalla päätös korjauksesta/korvauksesta. SVT:llä ei muistaakseni ole sopimusta kaikkien vakuutusyhtiöiden kanssa ja kannattaa tarkastaa miten menetellä.

    Yhden mopon kanssa selvittiin pelkillä kuvilla ja sähköposteilla vakuutusyhtiön kanssa, laajat vauriot ja meni lunastukseen.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  14. #14
    Näitä tilanteita varten se vakuutus on! Miksi pidät kaskoa jos et sieltä rahoja ole pois ottamassa. Ei muutakun pyörä vakuutusyhtiön kanssa sovittuun liikkeeseen ja pyörä priima kuntoon.
    Se maksaa kuka nauttii!
  15. #15
    Kyllä hintaa ja vaivaa tulee aika helposti nelinumeroisia summia kun kyse pyörän muoviosista ja tosiaan kuten tossa yllä niin jos vakuutuksista maksaa niin kannattaa käyttää. Kannattaa oman yhtiön kanssa neuvotella, koska jokanen tapaus on omansa ja usein saa asiakkaan puolelta järkevästi sovittua kun kyselee esim. tuota, että itse asennat osat...

    Kannattaa soittaa ja kysyä asiasta...
    Honda CBR 954RR -02
  16. #16
    Vakuutusyhtiö teettää tarkastuksen SVT tarkastajalla ellei kyse ole pienistä vaurioista jotka voi selvittää kuvien perusteella.
    Jos sivukatteen ja pakoputken naarmut ei haittaa tai jos saat kyseiset osat hankittua edullisesti käytettyinä vrt. uusien osien hinta niin kertakorvaus on hyvä vaihtoehto.
    Pelkästään töiden osuutta ei ehkä kannata säästää itse tekemällä, koska oman työn tuntihinta kertakorvauksessa on aivan erilainen kuin ammattilaisen tekemänä. Jos arviossa on 5 tuntia à 80€ = 400€ niin se voi itse tehden olla 5 tuntia à 20€ = 100€. Paitsi jos itse korjaaminen nopeuttaa ja on kiire, niin miksei.

    Helpointa on teettää koko homma vakuutusyhtiön piikkiin.
  17. #17
    Honda CB 750 F2 Seven Fifty. rane58:n avatar
    Liittyi Oct 2005
    ESPOO
    MotOrg ry jäsen
    Panehan harriyt kertoen miten Charlenen ja OP:n kanssa kävi....?
    -Että me muut tiedetään jos sitten....
    Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

    Myytävää; https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
  18.  
  19. #18
    Lainaa 76239 kirjoitti Katso viesti
    Helpointa on teettää koko homma vakuutusyhtiön piikkiin.
    Kertakorvaus 10/10.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.