Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Asentelin keväällä mopoon USB-laturin ja se meni rikki viikossa. Tilasin uuden ja se meni rikki päivässä.
    Nyt alkoi mietityttämään ovatko nuo kaksi olleet vain paskoja laitteita, vai onko virrassa jotain mikä tuon rikkoo ja mitä sille voisi tehdä ettei seuraava pasko kanssa.
    Laitteet ostettu ebaysta, ei halvimmasta päästä mutta ei mitään merkkiä kuitenkaan.
    Asennus tehty kaiken taiteen sääntöjen mukaan, eli tarpeeksi paksut piuhat, rele ohjaamaan vain virtojen ollessa käynnissä ja sulake tietysti välissä ja lähellä akkua.
    Viimeisin hankinta oli tämä : https://tinyurl.com/y2r3ea98
    Jos joku tietää mistä löytyy vastaava suomesta(vähintään 2.4A tai sitten QC) niin saa antaa vinkkiä.
    Gsx-r 1000 k8
  2. #2
    Lainaa Cure kirjoitti Katso viesti
    Asentelin keväällä mopoon USB-laturin ja se meni rikki viikossa. Tilasin uuden ja se meni rikki päivässä.
    Nyt alkoi mietityttämään ovatko nuo kaksi olleet vain paskoja laitteita, vai onko virrassa jotain mikä tuon rikkoo ja mitä sille voisi tehdä ettei seuraava pasko kanssa.
    Laitteet ostettu ebaysta, ei halvimmasta päästä mutta ei mitään merkkiä kuitenkaan.
    Asennus tehty kaiken taiteen sääntöjen mukaan, eli tarpeeksi paksut piuhat, rele ohjaamaan vain virtojen ollessa käynnissä ja sulake tietysti välissä ja lähellä akkua.
    Viimeisin hankinta oli tämä : https://tinyurl.com/y2r3ea98
    Jos joku tietää mistä löytyy vastaava suomesta(vähintään 2.4A tai sitten QC) niin saa antaa vinkkiä.
    Mites tuo?

    https://www.heater.fi/fi/energia/sah...inen-3-4a.html
  3. #3
    kannattas mitata minkälaista jännitettä pyörä antaa. että onko se jotain todella reipasta.

    jos löytyy ferriittirengas jostain, niin piuhan voisi kietoa sen ympäri muutaman kerran, jolloin se vähän vähentää piikkejä yms. Suoraan akulta otettuna tulee myös isompi jännite yleensä kuin usb edes tarvitsee, eli jos ottaisit sen jostain keulan sähköistä, niin varmaan voisi kestää paremminkin. Mutta veikkaan, että pyörän latauksessa jotain häikkää. Tietysti myöskään 2euron vehkeistä ei paljoa voi odottaa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  4. #4
    Eikös halpa "laturi" vain vastuksella väkisin alenna jännitettä niin, että jännite kelpaa usbille? Siitä syntyy luonnollisesti lämpöä ja jos paikan päällä on muutenkin kuuma, jotain sulaa tai kärtsää. Saattaisi olla osatekijänä ainakin, jos pistokemokkula on moottorin puolella katteissa, ts sisäpuolella on luokkaa yli 100C lämmintä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  5. #5
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Eikös halpa "laturi" vain vastuksella väkisin alenna jännitettä niin, että jännite kelpaa usbille? Siitä syntyy luonnollisesti lämpöä ja jos paikan päällä on muutenkin kuuma, jotain sulaa tai kärtsää. Saattaisi olla osatekijänä ainakin, jos pistokemokkula on moottorin puolella katteissa, ts sisäpuolella on luokkaa yli 100C lämmintä.
    Jos siellä on joku lineaarinen regu niin se myös tekee hukkalämpöä. Mutta yleensä noissa lienee nykyään hakkuri niin tuskin on siinä ongelma.

    Olisiko niin paljon tärinää pyörässä että komponentit irtoaa piirilevyltä ? Onko nuo olleet juurikin pyöräkäyttöön tarkoitettuja vai autoon ? Mikä niistä menee rikki ? Se voisi paljasta mikä on ongelma ja sitä kautta mitä pitäisi alkaa muuttamaan.
  6. #6
    Moottoripyörien latausjärjestelmä on monessa tapauksessa niin alkeellinen että norminmukaisen latausjännitteen, 14,2v, pitäminen ei kaikissa olosuhteissa mitenkään onnistu vaan latausjärjestelmän jännite voi olla selvästi korkeampikin. Jopa ns. ehjässä systeemissä. 12v siäänmenojännitteellä olevat lisälaitteet voivat, tällaisessa ympäristössä, olla hyvinkin vikaantumisherkkiä. Varsinkin jos elektroniikan laadussa on säästetty.

    Joten olen tullut sellaiseen päätelmään etten asenna moottoripyörään sellaista sähköistä lisälaitetta, esim. USB-laturia, ellei sen sisäänmenojännite ole alueella 12-24v tai tuotakin laajempi. Näillä on edes jonkinlainen mahdollisuus säilyä ehjänä kun sitä ylijännitettä, melkoisella todennäköisyydellä, kuitenkin joskus tulee.

    Esimerkkejä, https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...arger&_sacat=0
  7. #7
    Pistoke on edessä katteissa, hyvin ilmastoitu ja ei saa lämpöä. Eka hajosi kyllä ratapäivillä, mutta toinen ihan rauhallisessa kurvailussa eilen.
    Pitänee repiä auki ja katsoa mikä siellä on mahdollisesti rikki.
    Gsx-r 1000 k8
  8. #8
    Ja viimeisin ainakin oli 12-24v ja otsikkolla motorcycle usb Port charger
    Gsx-r 1000 k8
  9. #9
    Oikeeoppisesti toi 2.4A pistoke varmaan tehdään XL2012 -regulaattorilla, joka maksaa Aliexpressissä 20 senttiä kappale. Tosin, kun ostat tuollaisen kiinalaispistokkeen, niin toi 2.4A teksti voi olla silmänlumetta, ja sisällä joku L7805CV -regu, joka kestää sen 1.5A, ja hintaa vain se 5 senttiä
    Ton XL2012 -regun maksimi inputti tais olla 40V, eli aika paljon aikasemmin akku ja muut komponentit sanoo poks, jos latauksessa häikkää!
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  10. #10
    Moi,

    latausjännitteen vaihtelun lisäksi mp-käytössä toinen mahdollinen syy on mekaaninen rasitus eli tärinä.

    Mulla meni tupakansytytinpistoke mallia Biltema pimeäksi muutama vuosi sitten. Elektroniikkaa harrastava kollega korjasi, syynä oli tosiaan juotoksen irtoaminen.

    janne
    XX
  11. #11
    Tähän kun saisi jotain muuta kuin kiinapistoketta, mutta tuon mallista ei ole Suomessa(tai edes ulkomailla) vielä vastaan tullut joka olisi ns. premiumia.
    Taidan mennä repimään tuon palasiksi. Onko jollain kokemusta kestävästä usb-laturista pyörään?
    Gsx-r 1000 k8
  12. #12
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Cure kirjoitti Katso viesti
    Tähän kun saisi jotain muuta kuin kiinapistoketta, mutta tuon mallista ei ole Suomessa(tai edes ulkomailla) vielä vastaan tullut joka olisi ns. premiumia.
    Taidan mennä repimään tuon palasiksi. Onko jollain kokemusta kestävästä usb-laturista pyörään?
    Mulla on sxc :ssä ollut motonetin vastaava nyt yhden talven ja toiminut ihan hyvin.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  13. #13
    Pitää käydä hakemassa ja kokeilemassa, linkkiä samanlaiseen malliin?
    Purin tuon, mikään ei ollut irti eikä pullistunut eikä mustunut..
    Gsx-r 1000 k8
  14. #14
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Cure kirjoitti Katso viesti
    Pitää käydä hakemassa ja kokeilemassa, linkkiä samanlaiseen malliin?
    Purin tuon, mikään ei ollut irti eikä pullistunut eikä mustunut..

    Näköjään malli vähän muuttunut mutta tommonen.
    https://m.motonet.fi/fi/tuote/383076...2A-170cm-johto

    Tanko kiinnike vaan pois jos ei tarvitse.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  15. #15
    Mulla on hajonnut kaksi noita usb-lähdöllä olevia. Ostettu motonetistä ja kouluelektroniikasta. Teurastin molemmat kun ihmettelin niiden hajoamista melko pian. Syy oli yhden komponentin murtuneen juuresta poikki. Semmonen isohko kelan näkönen pitkillä ohuilla tikuilla kiinni piirilevyssä. Ei ihme että hajos. Ilmeisesti noi ei kestä tärinää. Nyt on vedekestävä malli perinteistä tupakansytkämallia ja irtonainen pieni usb-sovitin kahdella lähdöllä. Nää on kestäny toistaseks.
  16. #16
    Lainaa Motovesku kirjoitti Katso viesti
    Mulla on hajonnut kaksi noita usb-lähdöllä olevia. Ostettu motonetistä ja kouluelektroniikasta. Teurastin molemmat kun ihmettelin niiden hajoamista melko pian. Syy oli yhden komponentin murtuneen juuresta poikki. Semmonen isohko kelan näkönen pitkillä ohuilla tikuilla kiinni piirilevyssä. Ei ihme että hajos. Ilmeisesti noi ei kestä tärinää. Nyt on vedekestävä malli perinteistä tupakansytkämallia ja irtonainen pieni usb-sovitin kahdella lähdöllä. Nää on kestäny toistaseks.
    Olisiko ollut jopa ihan oikea kela. Juottamalla kuntoon ja lopuksi koko komeus valetaan vaikka valusilikoniin.
    Tai epoksiin tai kuumaliimalla tuetaan niin ettei iskut saa osia irti.

    Nuo pikku kelat on olleet ongelmallisia monissa laitteissa, joskus kelannut auki pari kierrosta hiustakin ohuempaa johtoa ja sitten vasta päässyt juottamaan uusiksi, induktanssi harvoin on kovinkaan tarkka niin hyvin voi tehdä noin.
    Viimeksi yhdessä ledi taskulampussa, oli sen verran hyvä valo että kannatti korjata.
  17. #17
    Ai näissä on vielä noita monesta komponentista tehtyjä muuntajia! Kyllähän toi tärinä tosiaan sen epoksivalun vaatisi.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  18. #18
    Eipä noita jännitemuunnoksia ilman keloja juuri pysty tekemään.

    Kaapeliin tuleva naaraspistoke on tärinöiden kannalta parempi. Sellaista olen käyttänyt satulan alla. Tosin useimmiten olen käyttänyt powerbankia povarissa tai sivulaukussa jos latausta on on tarvinnut ajon aikana.

    Epoksi on hyvä vinkki. Joskus olen kiinnittänyt pikkukortteja kuumaliimalla, mutta se lienee liian elastista yksittäisen komponentin ankkurointiin.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  19. #19
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Eipä noita jännitemuunnoksia ilman keloja juuri pysty tekemään.

    Kaapeliin tuleva naaraspistoke on tärinöiden kannalta parempi. Sellaista olen käyttänyt satulan alla. Tosin useimmiten olen käyttänyt powerbankia povarissa tai sivulaukussa jos latausta on on tarvinnut ajon aikana.

    Epoksi on hyvä vinkki. Joskus olen kiinnittänyt pikkukortteja kuumaliimalla, mutta se lienee liian elastista yksittäisen komponentin ankkurointiin.
    Mä olen kuumaliimalla kiinnitellyt ja suojannut (lähekkäin osuvissa hypyissä oikosulkuvaarat jne.) melkein kaikki aina. Hyvin on toiminut. Myös tehnyt valuja sillä, eli sälät sopivaan muottiin ja kuumaliimapuikot sulatukseen ja kaataa päälle. Muistaakseni sulaa jossain 90-100 asteessa.
  20. #20
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Mä olen kuumaliimalla kiinnitellyt ja suojannut (lähekkäin osuvissa hypyissä oikosulkuvaarat jne.) melkein kaikki aina. Hyvin on toiminut. Myös tehnyt valuja sillä, eli sälät sopivaan muottiin ja kuumaliimapuikot sulatukseen ja kaataa päälle. Muistaakseni sulaa jossain 90-100 asteessa.
    Kuumaliima on moneen paikkaan oivallinen materiaali, halpa, ei tahraa, ja se on mahdollista poistaa melko helposti. Epoksillekin kuulemma löytyy liuottimia, mutta ei joka rautakaupasta. Taatusti parantaa tärinänkestoa merkittävästi.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  21. #21
    Tuollainen se sisältä oli.
    Meinaatteko, että tuollaisen ehjän voisi avata, täyttää kuumaliimalla ja laittaa kiinni jo vehje toimisi?
    Gsx-r 1000 k8
  22. #22
    Lainaa Cure kirjoitti Katso viesti
    Tuollainen se sisältä oli.
    Meinaatteko, että tuollaisen ehjän voisi avata, täyttää kuumaliimalla ja laittaa kiinni jo vehje toimisi?
    Hyvät kuvat. Toisella puolella on kaksi kondensaattoria näköjään ilman tuentaa, ja kelakin näyttää olevan lankojensa varassa. Ne nyt ainakin pitäisi tukea, ja helpointa se on tietysti kuumaliimalla. Heikko paikka näyttäisi olevan myös tuo kahden kortin liitos. Nää varmaan hoituisi hyvin kuumaliimalla, mutta abikoliittimien kiinnitys korttiin ei kestä kovaa kohtelua. Itse laittaisin kuumaliimaa reilusti kelan ja konkkien ympärille, niin että tämä mälli antaisi tukea myös usb-liittimessä kiinni olevalle kortille.

    Jos tuo on se viallinen, voisi tarjota töräyksen kolvia ja tuoretta tinaa noille konkille, kelalle, abikoille ja korttien liitoksille.

    Sähköiseen toimintaan kuumaliima ei vaikuta, kun se ei johda sähköä (eikä kortilla ole RF-antenneja). Kosteudenkesto jopa paranee. Voi tietysti teoretisoida sillä että komponenttien lämpökuorma kasvaa, tai sitten ei (en ole koskaan tarkistanut kuumaliiman lämmönjohtavuutta, enkä sähkönjohtavuuttakaan, ei sen puoleen).
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  23.  
  24. #23
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Hyvät kuvat. Toisella puolella on kaksi kondensaattoria näköjään ilman tuentaa, ja kelakin näyttää olevan lankojensa varassa. Ne nyt ainakin pitäisi tukea, ja helpointa se on tietysti kuumaliimalla. Heikko paikka näyttäisi olevan myös tuo kahden kortin liitos. Nää varmaan hoituisi hyvin kuumaliimalla, mutta abikoliittimien kiinnitys korttiin ei kestä kovaa kohtelua. Itse laittaisin kuumaliimaa reilusti kelan ja konkkien ympärille, niin että tämä mälli antaisi tukea myös usb-liittimessä kiinni olevalle kortille.

    Jos tuo on se viallinen, voisi tarjota töräyksen kolvia ja tuoretta tinaa noille konkille, kelalle, abikoille ja korttien liitoksille.

    Sähköiseen toimintaan kuumaliima ei vaikuta, kun se ei johda sähköä (eikä kortilla ole RF-antenneja). Kosteudenkesto jopa paranee. Voi tietysti teoretisoida sillä että komponenttien lämpökuorma kasvaa, tai sitten ei (en ole koskaan tarkistanut kuumaliiman lämmönjohtavuutta, enkä sähkönjohtavuuttakaan, ei sen puoleen).
    Kiitos vinkistä! Kaivoin kolvin pölyistä ja kolvasin liitokset läpi. Lähti toimimaan, ja täytin kuumaliimalla vielä osat etteivät pääse liikkumaan. Toisenkin avasin ja tein saman, siitä oli käämin johto poikki. Toisen puolen sain tästä toimimaan, toinen jäi pimeäksi.
    Gsx-r 1000 k8