Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Poika ostamassa ekaa pyörää sitten mopon jälkeen ja A2 ajokorttiluokkaan (Suzuki Z 650), ajo koostuu 20km työmatkoista per suunta kelillä kuin kelillä ja cruisailua tietty hyvillä kelillä. Opiskelijan budjetti ei ole tietysti ole mikään suuri mutta onneksi on jo olemassa laadukas kunnon kypärä ja ajo-saappaat mutta vedenkestävä ja hyvillä suojilla varustettu asu puuttuu! Rukka olisi tietty hyvä valinta mutta kun budjetti on 600€ takille, housuille ja hanskoille ei se riitä oikein joten nyt tarvittaisiin kokemuksia ja suosituksia asu valintaan.

    Vaatimukset

    - kiinteät hyvät suojat (erilliset jää pukematta päälle)
    - sateenkestävä
    - hyvä hengittävyys
    - sporttinen ulkonäkö
    Kun kasvan isoksi minustakin tulee BMW...
    Tallissa nyt *BMW 730iA, BMW 523iA, BMW K1200RS
  2. #2
    Motorrad testivoittaja. 4 vuoden takuu. Tinkii hanskat samaan pakettiin.
    https://www.motskari.com/acms/index....t01returnid=92
  3. #3
    Jos haluaa rukkaa, niin kannattaa silmäillä myös torista käytettyjä. Välillä löytyy hyvää vähän käytettyä todella sopuisaan hintaan.
    Yamaha Tracer 900 -18
    Exät:Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
  4. #4
    Edullisin sateen kesto saavutetaan varsinaisen ajopuvun päälle puettavalla sadehaalarilla (esim biltema n. 60€) tai sadehousuilla ja sadetakilla. Käytettyjä pukuja löytää tori.fi:stä aika edullisestikin.

    Sen verran hanskoista, että vaikka olisivatkin ns. vedenpitävät, niin vedenpitävän kalvon ulkopuolelta kaikki vettyy - ja kuivuminen kestää. Ja auta armias, jos joudut riisumaan hanskat ja sitten laitat hivenen kosteat kätöset sinne vedenpitävien kalvpjen ja vuorien sisään. Sitä on vaikea saada kuivumaan ja sitten vaarana on, että alkavat haista...
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  5. #5
    Mä hankin ekaksi puvuksi Bikeworldista Dainesen D-dry kalvolla olevan housun ja takin. Pikaisella vilkaisulla hinnaksi tulee n. 430EUR. D-dry ei ole tietenkään ole ole yhtä hyvä kuin Gore. Tuolla puvulla oon käyny 3 kertaa Pohjois-Norjassa ja hyvin oon pärjänny (kun kerrospukeutuu hyvin). Sadepukuna mulla on 2-osainen halpa sadeasu jonka vedän tarvittaessa päälle. Mulla on myös Rukan goret mutten tykkää niistä ollenkaan joten yleensä pidän tuota Dainesea enkä Rukkaa. 600EUR:n budjetilla pääsee kyllä alkuun. Kannattaa katsoa myös esim. Eurobikerin Sweep-pukuja.

    Muoks. Tuolta voisi lyötyä todella halvalla puku.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  6. #6
    Lainaa Miikaael kirjoitti Katso viesti
    Jos haluaa rukkaa, niin kannattaa silmäillä myös torista käytettyjä. Välillä löytyy hyvää vähän käytettyä todella sopuisaan hintaan.
    Ääni tälle. Edullisissa malleissa suurin miinus on tuuletuksen puute joten ei tarvii palella helteillä, muita miinuksia ei ole tullut vastaan omassa käytössä. Sateella ei ole tarvinut kiroilla vuotavaa kalvoa vaikka on ajettu koko päivä sateessa.

    Kurapyörä foorumilla äskettäin käytiin läpi kalvoja ja niiden ominaisuuksia ja kannattaa kiinnittää huomiota kalvon vedenpitävyyteen joka pitäisi olla vähintään 15000 mm. GoreTex on takuuvarma valinta mutta joitain muitakin on noussut rinnalle, tuon lukeman alle menevät kalvopuvut kannattaa unohtaa kokonaan jos haluaa pysyä kuivana.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  7. #7
    Ihan perustason puvullakin jo pääsee harrastuksen makuun, esim. tuossa 400;-
    https://www.eurobiker.fi/erikoistarj...titarjous.html

    Mitään Rukan aitoa goreahan tuo ei ole nähnytkään, mutta ei kai sitä ole tarkoituskaan missään taifuunissa päiväänsä kuitenkaan viettää mopon selässä
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  8. #8
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Mä hankin ekaksi puvuksi Bikeworldista Dainesen D-dry kalvolla olevan housun ja takin. Pikaisella vilkaisulla hinnaksi tulee n. 430EUR. D-dry ei ole tietenkään ole ole yhtä hyvä kuin Gore. Tuolla puvulla oon käyny 3 kertaa Pohjois-Norjassa ja hyvin oon pärjänny (kun kerrospukeutuu hyvin). Sadepukuna mulla on 2-osainen halpa sadeasu jonka vedän tarvittaessa päälle. Mulla on myös Rukan goret mutten tykkää niistä ollenkaan joten yleensä pidän tuota Dainesea enkä Rukkaa. 600EUR:n budjetilla pääsee kyllä alkuun. Kannattaa katsoa myös esim. Eurobikerin Sweep-pukuja.

    Muoks. Tuolta voisi lyötyä todella halvalla puku.
    Tätä mä en ole koskaan tajunnut, hankitaan ns. vedenpitävä tekstiilipuku ja vedetään sen päälle sateen tullen "kumipuku". Itse käytän alkukevään ja syksyn kylmillä keleillä Rukan Energater-pukua, normi kesäkelit ja euroopanreissun ajan Alpinestarin nahkapuvulla ja sateella sen päälle Hanxin sadetakki ja tarvittaessa myös housut.
    Ja en raahaa kahta ajopukua euroopanreissulla!
  9. #9
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Tätä mä en ole koskaan tajunnut, hankitaan ns. vedenpitävä tekstiilipuku ja vedetään sen päälle sateen tullen "kumipuku". Itse käytän alkukevään ja syksyn kylmillä keleillä Rukan Energater-pukua, normi kesäkelit ja euroopanreissun ajan Alpinestarin nahkapuvulla ja sateella sen päälle Hanxin sadetakki ja tarvittaessa myös housut.
    Ja en raahaa kahta ajopukua euroopanreissulla!
    Lähinnä käytin Norjan reissuilla sadepukua (niin kuin moni muukin noilla samoilla reissuilla) sen vuoksi että jos tekstiilipuku olis kastunu läpimäräksi niin sen kuivuminen olis kestäny ikuisuuden. Sadepuvulla tarkoitan sadetakkia ja -housuja.

    Tarkoitus on lähteä Itävallan alpeille elokuussa ja päälle tulee nahat ja pallogrilliin sitten sadepuku.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  10. #10
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Tätä mä en ole koskaan tajunnut, hankitaan ns. vedenpitävä tekstiilipuku ja vedetään sen päälle sateen tullen "kumipuku". Itse käytän alkukevään ja syksyn kylmillä keleillä Rukan Energater-pukua, normi kesäkelit ja euroopanreissun ajan Alpinestarin nahkapuvulla ja sateella sen päälle Hanxin sadetakki ja tarvittaessa myös housut.
    Ja en raahaa kahta ajopukua euroopanreissulla!
    Se Hanxin sadetakki- ja housut on mielestäni hyvälaatuinen ja menee kuitenkin melko pieneen tilaan.
    FJR -17
  11. #11
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Se Hanxin sadetakki- ja housut on mielestäni hyvälaatuinen ja menee kuitenkin melko pieneen tilaan.
    Juuri näin, molemmissa "sisäänrakennetut" säilytyspussit, pitää vettä, helpot pukea kun esim. housujen lahjevetoketju avautuu lähes lantiolle saakka ja hengittää toisin kuin vanha 80-luvun Rukan kumipuku!
  12. #12
    Vaikka on "vedenpitävä" ajoasu, niin suosin myös kaksiosaista sadepukua.
    Niin kuin aiemmin jo mainittiin,e ttä kun se ajoasu oiekasti kastuu, niin se ei välttämättä ehdi yön aikan akuivua majapaikassa jos ei ole esim, kuivauskaappia tai kuivaushuonetta märille varusteille.
    Sateen jälkeen voi ottaa sadetakin pois, mutta jättää housut jalkaan, kun tie on vielä märkä ja kura lentää.
    Eipähän ole ajohousut ihan niin paskaiset, kun niitä majapaikassa levittelee kuivamaan tai laittaa kaappiin yösäilöön.
  13. #13
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Vaikka on "vedenpitävä" ajoasu, niin suosin myös kaksiosaista sadepukua.
    Niin kuin aiemmin jo mainittiin,e ttä kun se ajoasu oiekasti kastuu, niin se ei välttämättä ehdi yön aikan akuivua majapaikassa jos ei ole esim, kuivauskaappia tai kuivaushuonetta märille varusteille.
    Sateen jälkeen voi ottaa sadetakin pois, mutta jättää housut jalkaan, kun tie on vielä märkä ja kura lentää.
    Eipähän ole ajohousut ihan niin paskaiset, kun niitä majapaikassa levittelee kuivamaan tai laittaa kaappiin yösäilöön.
    Kyllä meikäläisen periaate on ollut ja tulee olemaan että käytän erillistä sadeasua vain nahkapuvun kanssa.
    Tietysti onhan se varmempaa käyttää kondomia vaikka vaimo olis steriloitu ja käyttäs vielä kierukkaa ja pillereitä....
  14. #14
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä meikäläisen periaate on ollut ja tulee olemaan että käytän erillistä sadeasua vain nahkapuvun kanssa.
    Tietysti onhan se varmempaa käyttää kondomia vaikka vaimo olis steriloitu ja käyttäs vielä kierukkaa ja pillereitä....
    Mutta eikö ole hienoa, että kukaan ei pakota teitä pitämään sadepukua ja kukaan ei pakota minua olla pitämättä sadepukua...
  15. #15
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä meikäläisen periaate on ollut ja tulee olemaan että käytän erillistä sadeasua vain nahkapuvun kanssa.
    Tietysti onhan se varmempaa käyttää kondomia vaikka vaimo olis steriloitu ja käyttäs vielä kierukkaa ja pillereitä....
    Edellä se jo tulikin mutta kertauksena... Kalvopuku on monella siksi ettei tarvii päivittäisessä ajossa katsella ennusteita ja miettiä mitä laittaa milloinkin päälle, samalla puvulla mennään kaikissa keleissä. Sitten kun ollaan useita päiviä liikenteessä, ehkä vielä telttamajoituksella, vältetään viimeiseen asti ajopuvun kastumista koska sitä ei saa kuivattua missään vaiheessa, silloin laitetaan sadepuku kalvopuvun päälle.

    Mutta, kukin tavallaan...
    Kylätason kurapyöräilijä.
  16. #16
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Edellä se jo tulikin mutta kertauksena... Kalvopuku on monella siksi ettei tarvii päivittäisessä ajossa katsella ennusteita ja miettiä mitä laittaa milloinkin päälle, samalla puvulla mennään kaikissa keleissä. Sitten kun ollaan useita päiviä liikenteessä, ehkä vielä telttamajoituksella, vältetään viimeiseen asti ajopuvun kastumista koska sitä ei saa kuivattua missään vaiheessa, silloin laitetaan sadepuku kalvopuvun päälle.

    Mutta, kukin tavallaan...
    Juuri näin.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  17. #17
    Mitä parempi vedenpitävyys, sitä huonompi hengittävyys. Goretex hengittää erityisen huonosti.
    Joku vähän "huonompi" eli hengittävämpi kalvo on monesti parempi, jos ei ajeta montaa tuntia kaatosateessa.

    Vedenpitävät kalvothan siirtävät kosteuden viileämmälle puolelle. Auringon porottaessa kesähelteellä hiostavuus siis korostuu entisestään ja lämpökahvoilla kunnolla paahtaessa vesi tulee käsineen sisäpuolelle.

    Kaikki vaihtoehdot ovat kompromisseja jollain tavalla.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  18. #18
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti

    Kaikki vaihtoehdot ovat kompromisseja jollain tavalla.
    Oman kompromissiaan voi hakea vaikka tästä testistä Is Gore-Tex Worth It? Waterproof Comparison Test
    Triumph Bonneville EFI 865cc
  19. #19
    Olenko ymmärtänyt väärin: Gore Tex on vain yksi tuotemerkki reijitetyissä kosteudenestokalvoissa, joiden vedenkestoa mitataan vesipatsaan korkeudella.
    Mitä korkeampi patsas, sitä paremmin kestää vettä, mutta hengittää huonommin. Eri tuotemerkeissä on saatavana kalvoja eri tiiviysominaisuuksilla.

    Vedenkestävyys saadaan aikaan reijillä, jotka ovat niin pieniä että vesimolekyylit eivät keskimäärin pääse läpi, mutta vesihöyry ( hiki ) pääsee. Reikien määrää ja kokoa hienosäätämällä saadaan painotettua näitä keskenään hiukan vastakkaisia ominaisuuksia.

    Vedenkestävyys siis näkyy suoraan vesipatsaan korkeudessa, joka yleensä laadukkaissa tuotteessa ilmoitetaan.

    Vaateissa ratkaisevaa vedenkestävyyden suhteen on kalvon lisäksi saumojen ja vetoketjujen vedenkestävyys.
  20. #20
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Olenko ymmärtänyt väärin: ...
    Näin minäkin olen ymmärtänyt.

    Gore Tex tosin suunnittelee/testaa/hyväksyy myös kalvon molemmin puolin tulevat (irralliset tai laminoidut) materiaalit varmistuakseen kokonaisuuden toimivuudesta.
    Tämä sitten näkyy hinnassa.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  21. #21
    Vaikea kuvitella, että sisä- tai pintakangas olisi mitenkään olennaista "hyväksyä" paitsi markkinointiteknisesti.

    Kuulostaa toki hienolta, eikä kuluttaja voi kuin uskoa.
  22.  
  23. #22
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Vaikea kuvitella, että sisä- tai pintakangas olisi mitenkään olennaista "hyväksyä" paitsi markkinointiteknisesti.

    Kuulostaa toki hienolta, eikä kuluttaja voi kuin uskoa.
    Kalvoon laminoitu pintakangas vaikuttaa kuitenkin aika oleellisesti kalvon toimintaan tai laminoimattomissa hankaussuojaukset eri kerrosten välillä puhumattakaan sisimmän kerroksen ominaisuuksista.
    Mutulla sanoisin kaikkien muiden kerrosten olevan jopa itse kalvoa merkittävämmät.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net