Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Moro,

    Etupään stefat huoltokunnossa kun pölysuojien päällä kimmeltää mustaa litkua. Pidemmän ajosession jälkeen huomaa, että putkea pitkin valunut jo tavaraa.

    Huoltoajan sain vajaan kuukauden päähän (nirso huoltomestan suhteen). Keulateleskoopin kokonaisvaltainen huolto ja alkup. osilla sis. putsaukset, osat, öljyt. Sain hinta-arvion noin 300e / miltä kuulostaa?

    Toinen pyörä ja toinen kesä, eli kokemusta on aika vähän. Uskaltaako tolla pärräillä nyt yhtään vai pitäiskö odottaa suosiolla huoltoa? Mitä voi tapahtua pahimmillaan?

    Pyörä on mallia Yamaha FZS 1000 / 2005

    Kuva on otettu kun pyörä on seisonut pari päivää hupun alla sateessa.

    etupää.jpg
    *Mies joka nolasi Kouvolan*

    Yamaha FZS 1000 - 2005 / 2019-
    Suzuki GSX750F - 2005 / 2018-2019
  2. #2
    Lainaa Kouvostolainen kirjoitti Katso viesti
    Huoltoajan sain vajaan kuukauden päähän (nirso huoltomestan suhteen). Keulateleskoopin kokonaisvaltainen huolto ja alkup. osilla sis. putsaukset, osat, öljyt. Sain hinta-arvion noin 300e / miltä kuulostaa?
    Ensinnäkin: kyllä tuolla voi ajaa. Sitten on eriasia, kun monttuun ajaessa roiskasee öljysuihkun parin metrin korkeuteen.

    Huollon hinta: Ne ovat ammattilaisia ja tekevät työn rutiinilla hyvin, joten maksaisin. Toisesta pyörästä maksoin keulan huollon (ei ihan noin paljon ja laittoivat vielä uudet jarrupalatkin samaan hintaan), mutta tästä toisesta ajattelin ihan vaan itseäni kiusatakseni tehdä huollon itse. Stefat maksaa Suomessa maltaita, kun stefat + pölysuojat saa ulkomailta puoleen hintaan. Ihan hämmästyin kun vertasin motonetin hintoja Englannin Amazoniin.

    Itse kun alkaa keulaa huoltamaan eikä ole sitä ennen tehnyt, niin aikaa kuluu ihmettelyyn ja opiskeluun, mutta palkinnoksi saa hyvän mielen ja pyörä tuntuu taas himpun verran enemmän omalta. Vaatii tietysti jonkinlaiset tilat, joitain työkaluja, jonkinlaiset ohjeet (youtube, korjausopas), jonkinlaisia puhdistusaineita. Ja rohkeutta löysyttää se ensimmäinen pultti. Jatkossa homma hoituu sitten paljon nopsemmin, kun ei tarvitse arpoa mitä tekee. Niin ja sitten muistuu mieleen, että se stefa täytyy laittaa sinne oikein päin...

    Meittii on monenlaisia, itse koen että jonkinlainen huoltaminen kuuluu tähän harrastukseen, toiset pelkästään ajelee ja olen kuullut, että on niitäkin jotka enimmäkseen rakentavat, entisöivät tms.

    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  3. #3
    Kädetön kääntyilijä heeppa:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    Varsinais-suomi
    MotOrg ry jäsen
    Oma neuvoni on, et liityt johonki paikalliseen kerhoon jossa on halli ja työkalut ropaamiseen, sen myötä kyllä kerholaiset opastavat ja neuvovat kaikenlaisissa ongelmissa. Tuo stefojen vaihto on ihan simppeli homma, kun vaan on tarpeelliset apuvälinneet käytössä.
    ex. Ducati 749 -06
    ex. CBR 900RR -01
    ex. CBR 900RR -96
    ex. GSX750F -02
  4. #4
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa heeppa kirjoitti Katso viesti
    Oma neuvoni on, et liityt johonki paikalliseen kerhoon jossa on halli ja työkalut ropaamiseen, sen myötä kyllä kerholaiset opastavat ja neuvovat kaikenlaisissa ongelmissa. Tuo stefojen vaihto on ihan simppeli homma, kun vaan on tarpeelliset apuvälinneet käytössä.
    MAD Kuusaa?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  5. #5
    Lainaa heeppa kirjoitti
    Oma neuvoni on, et liityt johonki paikalliseen kerhoon jossa on halli ja työkalut ropaamiseen, sen myötä kyllä kerholaiset opastavat ja neuvovat kaikenlaisissa ongelmissa. Tuo stefojen vaihto on ihan simppeli homma, kun vaan on tarpeelliset apuvälinneet käytössä.
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    MAD Kuusaa?
    Toisena tarjouksena vois laittaa Paronin pojat
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  6. #6
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    MAD Kuusaa?
    Liian pelottavaa porukkaa. Kerran sain jo turpaan.
    *Mies joka nolasi Kouvolan*

    Yamaha FZS 1000 - 2005 / 2019-
    Suzuki GSX750F - 2005 / 2018-2019
  7. #7
    Olen aiemmin sanonut että 9/10 kertaa keulan stefa ei ole liian kulunut, vaan siellä on roskaa välissä ja siksi vuotaa. Tässä yksi hyvä DIY video kuinka hoitaa homma. Viimeksi viikko sitten tein onnistuneesti kaverin crossiin.

    https://youtu.be/3RXBcN8TZBA
    vuoristoatleetti
  8. #8
    Minulla alkoi viime kesänä vuotamaan teleskoopit ensin toinen ja viikon päästä toinen. Siitä heräsi epäilys, että olisiko syynä lika. Aika paljon tulee mentyä soralla välillä. Tänä keväällä kokeilin tuota muoviliuskalla puhdistamista. Pessimistinä en odottanut suuriakaan, mutta kyllä... nyt on noin 300 km takana putsauksen jälkeen, ja vieläkin pitää. Toki kilometrejä on jo sen verran, että huolto alkaa olla joka tapauksessa ajankohtainen. Mutta lisäaikaa ainakin tuli.
    Moto Morini 9 1/2
    Kawasaki zx12r (lunariin x2)
    Kawasaki ZRX 1100 (löytyy vielä tallista)
    Honda cbx 650 Nighthawk
  9. #9
    Lainaa Kouvostolainen kirjoitti Katso viesti
    Liian pelottavaa porukkaa. Kerran sain jo turpaan.
    tuuppa kuusaalle
    Vitsinä vaan, älä loukkaannu.
    "Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
    (Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
    Harley Davidson FXR 1983
    Honda CB900F Hornet 2004
  10. #10
    Stefojen toiminnasta sen enempää ymmärtämättä olen sitä mieltä, että oma Z750 meni lunastukseen niiden vuotamisen takia.

    Huollossa huomasivat toisen vuotavan > korjausaika niin pitkä, että otin siinä välissä ajoon. Lenkillä eteeni osui tutussa kohdassa uusi iso routakuoppa, sellainen pari metriä pitkä notkelma. Etupää pohjasi, ohjaus meni linkkuun ja mies lensi tangon yli. Muistikuvat eivät ihan täydellisiä, koska tuli pääkin lyötyä matkalla. Joka tapauksessa en itse enää ainakaan aja ikinä pyörällä, jossa ne vuotavat.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
  11. #11
    En ihan noin suoria yhtäsuuruusmerkin viivoja vetäisi. Jos puhutaan parin t-lusikallisen öljynvajauksesta, joka on jo pirunmoinen sotku kun sen etuhaarukan päälle lorottaa, alkaa keulan ilmatila olla sen verran kasvanut että pohjaa pikkasen herkemmin. Enskan keulassa ainakin tuon luokan lisäyksen onnistun itselleni uskottelemaan huomaavani. Vaimennukseen ei vaikutusta.
    Märkä ja hitusen valuva jälki tulee todella pienellä öljymäärällä.
  12. #12
    Tarvikestefojen kanssa kannattaa olla varovainen, voi mennä työ hukkaan kun ei pidäkkään. Hintaero alkuperäisiin kuitenkin aika pieni.
    FJR -17
  13. #13
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Tarvikestefojen kanssa kannattaa olla varovainen, voi mennä työ hukkaan kun ei pidäkkään. Hintaero alkuperäisiin kuitenkin aika pieni.
    Tai sit saa paremmat kuin alkuperäiset. Pitää vaan pysyä laatumerkeissä.
    Superbike #7
  14. #14
    Niin meitä on erilaisia. Kilpaa on tullut ajettua montaa lajia. Joku 5mm pinnanmuutoksen ratapuolella pohjaavan keulan ja enemmän progressiota omaavan välillä huomaisin rajussa jarrutuksessa - ainakin silloin kun sen tiedän tehneeni. Crossissa kun joustoa on se reilu 300 milliä, ei olisi mitään mahdollisuutta ajossa 5mm muutosta huomata ilman liukuputkessa olevaa juorua. Pinnan muutokset mulla jotka crossissa huomaan mopon kulkuasennossa pitää olla luokkaa 20mm.

    Joka tapauksessa katujoustoilla koko jouston käyttäminen ilman etujarrua vaatisi massiivisen heiton, jossa ongelmia olisi jo muutenkin paljon. Lisäksi katukeuloissa on ns hydraulistopparit ja hieman vajaa ilmajousi ei silti anna keulan pohjata "kovasti" ellei putki ole kokonaan tyhjä öljystä.

    Crossissa taas pelkästään jarruttamalla etupäätä ei voi saada pohjaamaan. Se vaatii isoa jarrupattia (eikä sellaiseen oikein voi edes niin kovaa jarruttaa kaatumatta jo muutenkin) tai selkeästi ylipitkää hyppyä tasaiselle.

    En nyt yritä sanoa etteikö aina olisi parempi jos öljyä on oikea määrä. Mutta se että parin lusikallisen puuttuminen veisi katukeulalla onnettomuusriskin puolelle pitäisi olla teknisesti mahdotonta.
    vuoristoatleetti
  15. #15

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Kuulun siihen uskonlahkoon, joka ei vaihda keulan tiivisteitä remontin yhteydessä, jos ne ovat ehjät.

    Puhtauden kanssa olen huolellinen ja pölyhuulen sisään laitan jonkin verran vaseliinia ja keulaöljyä sekaisin max. 10 ajotunnin välein. Är ärrää on nyt ajettu samoilla tiivisteillä noin 8000km, crossia, enskaa, jäärataa reilu 200-250h ilman vikaantumista.

    Keulan öljyt vaihtuu 20-40h välein.
    Radalla huomaan 10mm eron keulan pinnassa, kunhan olen tietoinen muutoksesta
    Crossissa muutama milli perän kulkuasennossa tuntuu, keula ei ole ihan niin ronkeli.
    ---
  16.  
  17. #16
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tai sit saa paremmat kuin alkuperäiset. Pitää vaan pysyä laatumerkeissä.
    Totta. Nykyään vaan liikkuu paljon väärennöksiäkin, eli siinäkin pitää olla tarkkana.
    FJR -17